Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@05:30:05 GMT

بسیجِ سازندگی؛ ثمره راهبردی انقلاب

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۰۱۳۰

بسیجِ سازندگی؛ ثمره راهبردی انقلاب

تهران- ایرنا- حضور اردوهای جهادی در مناطق محروم و خدمت رسانی به مردم گام گذاشتن در مسیری است که بنیانگذار انقلاب اسلامی از آن به عنوان راهبردی برای فقر زدایی در کشور یاد می کنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بسیج یکی از ثمره های انقلاب است که در پنجم آذرماه ماه سال 1358 به فرمان امام خمینی «ره» تشکیل و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی 1359 به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر بخواهیم مفهوم بسیج و بسیجی را در ادبیات انقلاب اسلامی جستجو کنیم، باید زمینه تشکیل و فلسفه بسیج را در کلام و آینده نگری بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب مورد واکاوی قرار دهیم.

** بسیج و فقر زدایی در اندیشه های بنیانگذار انقلاب
در اندیشه امام(ره) بسیج نهادی است اجتماعی با ابعاد متعدد که فعالیت آن تنها در زمینه های نظامی خلاصه نمی شود. هرچند غائله کردستان و سپس حمله نظامی عراق ظرفیت های بسیج را برای یک دهه به سمت درگیری های نظامی سوق داد اما یکی از برجسته ترین ماموریت های بسیج در چهار دهه گذشته مساله فقرزدایی و خدمت رسانی به مناطقی از کشور است که در نتیجه توسعه نامتوازن در محرومیت نگه داشته شده اند.
در این زمینه اطلاق واژه «بسیج مستعضفان» از سوی بنیانگذار انقلاب به خوبی نشان از آینده نگری بنیانگذار انقلاب دارد که برای ایجاد برابری و مساوات اقتصادی و اجتماعی طرح شده است.
هر چند بسیج تنها سازمانی نیست که برای رفع محرومیت زدایی پس از انقلاب طرح ریزی شد اما ماندگاری و حوزه فعالیت بسیج فراتر از نهادهایی چون کمیته امداد، جهاد سازندگی و... است.
از میان تمامی این نهادها بسیج به عنوان مردمی ترین نهاد انقلاب، ضمن ماندگاری، توانسته است در زمینه های مختلفی ماننند فقر زدایی و خدمت رسانی اقدامات فراوانی انجام دهد.
این نهاد در چهار دهه گذشته به عنوان میراث ماندگار انقلاب پاسخگوی بسیاری از نیازهای اساسی و حیاتی جامعه بوده تا جایی که برخی از کارشناسان مدعی اند انفصال بسیج از جامعه یا جامعه از بسیج غیر ممکن است.

** رهبر انقلاب و ابتکار بسیج سازندگی
پس از جنگ و با آغاز دوران سازندگی فصل تازه ای از فعالیت های بسیج در کشور گشوده شد. در این دوران بسیج در بازسازی شهر و استان های جنگ زده نقش مهمی ایفا کرد.
یک دهه پس از جنگ و با ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی نقشه راه بسیج در زمینه محرومیت زدایی تخصصی تر شد و مقام معظم رهبری در سال 1379 فرمان تشکیل بسیج سازندگی را صادر کرد.
با تشکیل بسیج سازندگی میزان فعالیت این نهاد بیش از پیش شد و بسیجیان با حضور در استان های محروم مانند کردستان، هرمزگان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، ایلام و ... توانستند خدمات قابل توجهی در زمینه محرومیت زدایی انجام دهند.
با وجود این فعالیت ها رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنان بر فعالیت اعضای این نهاد در تمامی زمینه ها تاکید داشتند. ایشان تیرماه سال 1389 در تبیین بسیج و وظایف آن فرمودند: بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر ..... در همه‌ی جاها، مکان ها، زمان ها، عرصه‌ها و در همه‌ی قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است.
در راستای تحقق این دستور رهبری مبنی بر برجسته سازی بعد سازندگی بسیج در کمتر از دو دهه گذشته بسیجیان با تشکیل حدود 10 هزار گروه جهادی، پهنه‌ای به گستردگی ایران اسلامی را عرصه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.
مقام معظم رهبری در ضیافت افطار سال 95 در زمینه اهمیت فعالیت بسیج در گروه های جهاد فرمودند: این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز اینها را بتوانید توسعه بدهید؛ جهاد هم هست، واقعاً جهاد است؛ کار است، جهاد است، تلاش است، خدمت به محرومین است.

** بسیج و خدمت رسانی جهادی
ابتکار بسیج سازندگی در راه اندازی اردوهای جهادی موجب شد تا در فصل تعطیلات مدارس و دانشگاه ها اردوهای فراووانی برای خدمت رسانی به مناطق مختلف کشور اعزام شوند.
اردوهای جهادی دانش آموزان و دانشجویان به عنوان بخشی از بسیج سازندگی نقش مهمی در ترویج فرهنگ فقرزدایی و خدمت رسانی در جامعه ایفا کرده است.
سخن گفتن از اردوهای جهادی بیشتر بعد نوسازی و کمک به مردم مناطق محروم را برجسته می کند. البته تک بعدی نگریستن به فعالیت های بسیج سازندگی در قالب اردوهای جهادی نمی تواند هدف این گروه ها را مشخص کند.
در این اردوها تنها بحث ساخت و ساز یا فقر زدایی مطرح نیست بلکه اردوهای جهادی خود یک مدرسه به شمار می روند که در آن تمام ظرفیت های فردی و اجتماعی به کار گرفته خواهد شد.
همچنین در این زمینه به کارگیری ظرفیت های بسیج در سازندگی،می تواند به تقویت حس فعالیت جمعی و سازندگی و در نهایت تعلیم و تربیتی برپایه ارمان های انقلاب منجر شود. از این اردوها به عنوان مدرسه کاروزی یاد می شود افراد شرکت کننده تمام وقت در خدمت فقرزدایی هستند و در کنار آن نیز برنامه های فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار می دهند.
همچنین بخش اعظم از هدف از برگزاری این اردوهای جهادی، بر پایه سازندگی استوار شده است که این سازندگی از خودسازی درونی افراد آغاز و به سازندگی در مناطق محروم خلاصه می شود.
در گروه های جهادی از گروه‌های مختلف مانند پزشکی، مهندسی، عمرانی، فرهنگی و... حضور داشته و به صورت حرفه‌ای و تخصصی اقدام در حال خدمت رسانی به مناطق کمتر توسعه یافته هستند.
در پایان باید گفت تشکیل بسیج سازندگی برای رفع محرومیت و خدمت رسانی نشان از آن دارد که بسیج به عنوان یادگار انقلاب مخصوص یک مقطع خاص و یک ماموریت خاص نیست ، ماموریت بسیج فراتر از تعریف در یک بعد آن است .
بسیج به عنوان یکی از مردمی ترین نهادها امروز وظیفه ای را در زمینه سازندگی و رفع محرومیت بر عهده دارد که مقام معظم رهبری این ماموریت ها را همان «جهاد کبیر» یا مبارزه در تمامی زمینه ها تعبیر کرده اند.

پژوهشم**2052*1601***خبرنگار: غفار میرزایی**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۰۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مسئول سازمان بسیج سازندگی فارس، گفت: این برنامه‌ها به مدت یک هفته و از فردا و همزمان با آغاز هفته بسیج سازندگی در مناطق مختلف استان آغاز می‌شود.
سرهنگ پاسدار علی‌اکبر طحان افزود: این برنامه‌ها شامل ۲۴۵ برنامه مربوط به محرومیت زدایی، ۱۴۷ برنامه مربوط به اشتغال و اقتصاد، ۵۵۸ برنامه در موضوع خدمت رسانی جریان جهاد و ۷۵ برنامه هم به عنوان کمک‌های مومنانه عملیاتی می‌شود.
۱۷ اردیبهشت ۱۳۷۹ به درخواست رهبر معظم انقلاب بسیج سازندگی تشکیل شد.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته در استان شاهد اقداماتی برای محرومیت زدایی از سوی گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی بودیم که از جمله می‌توان به آبرسانی به ۳۰۸ روستا، اجرای ۹۴ پروژه راه روستایی به ارزش سه هزار میلیارد ریال، ساخت هزار و ۲۰۰ مسکن مددجویی کمیته امداد و ایجاد مشاغل خانگی اشاره کرد.
او اظهار کرد: همچنین با همت و تلاش نیرو‌های جهادی استان، در مدت ۲ ماه یک میلیون اصله نهال در بیابان‌های استان کاشته شد.
مسئول سازمان بسیج سازندگی فارس گفت: تکمیل و مرمت ۸۰۰ مسکن نیازمندان در سال ۱۴۰۲، بهسازی و مرمت راه‌های بین مزارع، تکمیل مساجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی، ساخت و تکمیل مخازن هفت مترمکعبی آب آشامیدنی، استخر‌های آب کشاورزی، احیا و لایروبی چاه و قنات، ساخت و تکمیل کانال‌های کشاورزی، تکمیل خانه عالم و مجموعه‌های ورزشی، ساماندهی و مرمت گلزار شهدا در این استان انجام شده است.
طحان افزود: در نوروزامسال هم، ۹ هزار و ۸۶۸ نفر در قالب ۷۶۴ گروه جهادی در هشت عرصه عمرانی، بهداشت و درمان، فرهنگی و تربیتی، کمک مومنانه، آموزشی و تحصیلی، کشاورزی و دامپزشکی، آسیب‌های اجتماعی و مشاوره، اشتغال و اقتصاد به مردم استان خدمت رسانی کردند.
وی ادامه داد: همچنین در ماه مبارک رمضان، به همت ۵۰۰ گروه جهادی و با راه اندازی پویش سراسری ‘خانه دوست کجاست’ در ۲ موضوع توزیع افطاری ساده و تعمیر و خانه تکانی منازل افراد نیازمند خدمت رسانی شد.

دیگر خبرها

  • بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی
  • فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد
  • پیام تبریک فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن روز بسیج سازندگی
  • گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • پیام سرلشکر سلامی به مناسبت روز بسیج سازندگی
  • سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی و عمل انقلابی امکان‌پذیر است
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی