Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب در تحلیلی در خصوص مذاکرات ژنو نوشت: آینده سوریه در نشست های سوچی روسیه تحت نظارت تهران،مسکو، آنکارا و با موافقت دولت سوریه رقم می خورد و مذاکرات آتی ژنو همانند گذشته نتیجه ای در برنخواهد داشت.

وی در تحلیل خود در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم روزدوشنبه افزود: مذاکرات مستقیم ژنو میان دولت سوریه و مخالفان این کشوربرای چگونگی دستیابی به راه حل سیاسی دربحران سوریه از روز سه شنبه با مشارکت هیات اعزامی دولت سوریه به ریاست بشارالجعفری و نیزهیات واحدی ازمخالفان سوریه به ریاست نصرالحریری هماهنگ کننده عالی هیات عالی جدید مخالفان که اخیرا در ریاض تشکیل شده، آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عطوان گفت: اما تردیدهای اساسی نسبت به شانس موفقیت این مذاکرات وجود دارد و دلیل آن این است که عملیات سیاسی حقیقی در واقع درشهر سوچی روسیه با نظارت روسیه، ایران، ترکیه و موافقت رسمی سوریه تحت عنوان گفت و گوی ملی سوریه صورت می گیرد.
وی با مطرح کردن این پرسش که آمریکا، عربستان و قطر که در طول سالهای گذشته هزینه هنگفتی در بحران سوریه صرف کرده اند اکنون در جریان عملیات سیاسی کجا هستند افزود: سعودی ها و قطری ها از سوریه پس از اینکه مطمئن شدند که ادامه مسیرشان به خسارت ها و شکست های زیاد خواهد انجامید و در ادامه احتمال سرشاخ شدن آنها با روسیه وجود دارد و مسکو به لحاظ سیاسی و نظامی حرف اول و آخر را در خصوص بحران سوریه می زند عقب نشینی کردند. علاوه بر اینها تنش در روابط دوحه و ریاض نیز آنها را از جنگ سوریه به خودشان مشغول ساخت. آمریکا نیز به شکل مستقیم و غیر مستقیم در مورد بحران سوریه به شکست خود اعتراف کرده و پرچم سفید بالا برده است.
این تحلیلگردرادامه این مطلب افزود:جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته درخصوص حضوربیش از500 نیروی آمریکایی درسوریه که به بهانه مبارزه با داعش وارد این کشور شده اند و اکنون داعش در سوریه شکست خورده و 95 درصد از مناطق تحت اشغال خود را از دست داده است، سعی در فریبکاری داشت و در مسایل اغراق کرد بخصوص اینکه گفت نیروهای آمریکا تا دستیابی به راه حل سیاسی میان دولت سوریه و مخالفان آن در این کشور باقی خواهند ماند.
روزنامه واشنگتن پست نیز در روزهای اخیر درگزارشی نوشت که وزارت دفاع آمریکا قصد دارد نیروهای خود را در شمال سوریه که به آموزش وتسلیح نیروهای دمکراتیک کرد سوریه مشغولند به منظور مواجهه با نفوذ ایران افزایش دهد.
عطوان نوشت:معتقدیم که آمریکا نمی تواند در سوریه چه در شمال یا جنوب آن حضور داشته باشد هرچند نیروهای خود را دهها برابر افزایش دهد چرا که بی شک به لحاظ سیاسی و نظامی شکست خواهند خورد و نیروهایش صید نیروهای مقاومت سوریه و حزب الله ونیروهای الحشد الشعبی عراق خواهند شدکه بشدت تمایل به یک درگیری ضد نیروهای آمریکایی دارند همانطور که پیشتر این اتفاق روی داده و چه بسا این بار خطرناکتر باشد.
سردبیرروزنامه رای الیوم می افزاید:نیروهای دمکراتیک کرد سوریه همپیمان آمریکا در شمال این کشور به خوبی پی به اتفاقات آینده دراین کشور برده و به خوبی درک کرده اند که نمی توان به وعده های آمریکا در مرحله آینده تکیه کردبه همین دلیل تصمیم گرفته اند که به اردوگاه پیروز این جنگ پیوندند.
'ریاض درار' رئیس مشترک شورای دمکراتیک کرد سوریه در همین راستا در گفت و گو با شبکه کردی روداو روز یکشنبه گفت: نیروهایش به ارتش سوریه خواهند پیوست و این نیروها با دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه مسلح خواهند شد.
بنابراین نیروهای کرد سوریه پیش از آنکه آمریکا پشت آنها را خالی کند و آنها را در برابر ائتلاف های پیروز در سوریه و عراق به حال خود رها کنند، از امید به آمریکا دست کشیدند و به خوبی از سرنوشت کردهای شمال عراق و نیز شمال غرب سوریه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بخاطر ترکیه رها کرد، درس گرفتند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت که در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده است که کلیه اشکال حمایت نظامی از نیروهای کرد را به منظور بازگشت به ائتلاف با ترکیه قطع خواهد کرد.
این تحلیلگر درخصوص نشست آتی ژنو افزود: نشست روز سه شنبه نتیجه ای در برنخواهد داشت چرا که نشست های حقیقی در سوچی با حضور نمایندگان بیش از 40 حزب، گروه و نیز نمایندگان دولت سوریه برای فراهم آوردن قانون اساسی جدید و مشخص کردن موعد انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار می شود و حضور هیاتی از دولت سوریه در مذاکرات ژنو تنها به این دلیل است که آنها اطمینان دارند این مذاکرات بی نتیجه است.
خاورم**9366** 1590
مترجم:صغری رحیمی - انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از جروزالم پست، چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که اخیراً پکن میزبانی هیئت‌هایی از دو گروه «حماس» و «فتح» را به عهده داشته است.

به گفته «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، دو طرف برای انجام گفتگو‌های عمیق و صریح درباره پیشبرد مذاکرات آشتی گروه‌های فلسطینی، میهمان پکن بودند.

لین در ادامه افزود: نمایندگان جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) و جنبش مقاومت فلسطین (حماس) پیشرفت مثبتی در گفتگوهایشان داشته‌اند.

بنابر اعلام وزارت خارجه چین، دو هیئت تمایل سیاسی خود را برای تحقق آشتی از طریق مذاکره بیان و درباره ادامه گفتگو برای تحقق وحدت فلسطینی در نزدیک‌ترین زمان ممکن توافق کردند.

این وزارتخانه افزود: نمایندگان حماس و فتح به توافقی درباره ایده‌ها برای گفتگو‌های آینده دست یافتند.

چهار روز پیش که خبر برگزاری این نشست رسانه‌ای شد، «وانگ ونبین» سخنگوی ارشد وزارت خارجه چین، اعلام کرد: پکن از تقویت اقتدار حکومت ملی فلسطین و همچنین همه جناح‌های فلسطینی در راستای آشتی و افزایش همبستگی از راه گفتگو و مشورت حمایت می‌کند.

این در حالی است که واشینگتن بااحتیاط تلاش‌ها برای ادغام فتح و حماس را دنبال می‌کند؛ چراکه حامی گروه اول است و دومی را تروریست می‌داند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که در سایه درک این واقعیت که نابودی حماس غیرممکن است، آمریکا هم ادغام فتح و حماس را به چشم یک راه‌حل می‌بیند.

این اولین بار بعد از شروع جنگ غزه است که هیئتی از حماس به چین می‌رود، اما ماه میلادی گذشته، یک مقام رسمی دولت پکن در قطر با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.

به نظر می‌آید که به‌رغم بی‌میلی، آمریکا هم رفته‌رفته با نقش چین در حل مناقشات خاورمیانه کنار می‌آید و ظاهراً در سفر هفته گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به پکن، یکی از موضوعات موردگفتگو این بوده است که چین چگونه می‌تواند نقشی سازنده در حل بحران‌های جهانی ازجمله مناقشه‌های خاورمیانه ایفا کند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو