Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:34:58 GMT

نشست ژنو و تجدید اما و اگرها

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۸۰۷۰

نشست ژنو و تجدید اما و اگرها

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: روز سه‌شنبه دور جدید مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار می‌شود که خوشبینی کمی برای پیشرفت در جهت پایان دادن به جنگ ٧ ساله وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: این مذاکرات در حالی آغاز می‌شود که آخرین دور آن در مارس ٢٠١٧ به پایان رسید و اکنون پس از هشت ماه وقفه بناست یک‌بار دیگر نمایندگان دولت و معارضان سوری در ژنو گرد هم جمع شوند تا شاید پیشرفتی در حل بحران ٧ساله رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، اظهار امیدواری کرد که طرفین بتوانند دور تازه‌ای از مذاکرات بدون پیش‌شرط و در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را آغاز کنند.

استفان دی‌میستورا هفته گذشته به مسکو پایتخت روسیه و ریاض پایتخت عربستان‌سعودی رفت تا بتواند طرف‌های تاثیرگذار در بحران را راضی کند در چارچوب قطعنامه ٢٢٥٤ شورای امنیت سازمان ملل متحد به یک راه‌حل سیاسی برای بحران دست پیدا کنند. دی‌میستورا خطاب به طرفین گفت که پیشنهاد می‌کنم نمایندگان دولت و مخالفان با آمادگی به ژنو بیایند تا به یک راه‌حل سیاسی دست پیدا کنند.

پیش‌تر دی‌میستورا اعلام کرده بود که قصد دارد در این نشست تمرکز خود را بر قانون اساسی جدید و انتخابات سراسری تحت نظارت سازمان ملل تمرکز کند، که دو مورد از چهار مورد در سبد اصلی حل اختلاف بر سر راه‌حل سیاسی در سوریه به حساب می‌آید. دو مورد دیگر شامل نحوه شکل‌گیری دولت انتقالی و مورد آخر فشار برای مبارزه مشترک با تروریسم است.

دی‌میستورا همچنین تاکید کرد که بر سر موضوع زندانیان هر دو طرف و همچنین دسترسی کامل بشر‌دوستانه در مناطق محاصره شده نیز مذاکراتی خواهد کرد که اصلی‌ترین مطالبه در این حوزه دسترسی به منطقه غوطه شرقی است.

گفته می‌شود حدود ٥٠ نماینده از جناح‌های مختلف در اپوزیسیون سوریه طی روزهای اخیر وارد شهر ژنو سوییس شدند تا آماده مذاکرات روز سه‌شنبه شوند. بسیاری معتقدند که میزان انسجام مخالفان روز سه‌شنبه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین موضوعی که اکنون اختلاف نظر درباره آن وجود دارد بحث آینده بشار اسد در دولت انتقالی سوریه است. مخالفان اصرار دارند که اسد نباید هیچ جایگاهی در دولت انتقالی این کشور داشته باشد، اما این درخواست مخالفان در حالی است که طی ماه‌های اخیر موضع آنها به‌شدت تضعیف شده و مواضع دولت اسد هر روز مستحکم‌تر از گذشته می‌شود. از طرفی دیگر در بیانیه‌ای ‌که توسط مخالفان سوری در نشست دوروزه ریاض قرائت شد، روشن نبود آنها چگونه می‌خواهند با این مساله مهم در مذاکرات ژنو روبه‌رو شوند.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی معارضان در ریاض روز جمعه منتشر شد، شرکت‌کنندگان تاکید کردند که با حضور بشار اسد در راس دولت سوریه امکان انتقال قدرت امکان‌پذیر نخواهد بود. اما چند ساعت پس از این بیانیه نصر حریری، رییس جدید کمیته مذاکره‌کنندگان مخالف سوری به خبرنگاران گفت که آماده مذاکره برای همه‌چیز در پای میز مذاکره بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی است.

گفتنی است طی هفته گذشته حریری جایگزین ریاض حجاب،‌ نخست‌وزیر پیشین سوریه شد که تقریبا دوسال رهبری مخالفان سوری را برعهده داشت. حجاب در واکنشی تند به بیانیه عنوان کرد که به دلیل اینکه با فشارهایی برای امتیازدهی به نفع اسد مواجه شده، کناره‌گیری کرده است. از همین رو کنار رفتن حجاب از راس هرم مخالفان سوری این گمانه‌زنی را به وجود آورد که ممکن است این گروه در خصوص نقش اسد در دوره انتقالی تجدیدنظر کنند.

اما هفته گذشته استعفای حجاب به‌شدت تحت‌تاثیر دیدار ولادیمیر پوتین با روسای جمهور ایران و ترکیه در سوچی روسیه قرار گرفت. گفتنی است که ایران و روسیه از جمله حامیان قدرتمند دولت سوریه و شخص بشار اسد به حساب می‌آیند که کمک جدی برای حفظ و ثبات دولت سوریه طی سال‌های اخیر انجام دادند. از طرفی دیگر نشست سوچی نه‌تنها استعفای ریاض حجاب را تحت تاثیر قرار داد بلکه نشست معارضان در ریاض نیز کاملا تحت‌الشعاع این اتفاق قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین پس از اینکه اعلام کرد که بناست در ماه دسامبر یک کنگره در خصوص سوریه در سوچی روسیه برگزار شود، تاکید کرد که اکنون این بسیار مهم است که ما به یک توافق سیاسی در مورد سوریه دست پیدا کنیم و اسد آماده است با هرکسی که خواهان صلح است وارد کار و مذاکره شود.

ایران و روسیه به همراه دولت سوریه حدود یک هفته پیش پایان داعش را در خاک سوریه اعلام کردند که این اتفاق منجر به تثبیت مواضع دولت در خاک سوریه و عملا برتری در مقابل اپوزیسیون به حساب می‌آید. با این وجود تحلیلگران کماکان شک دارند که مذاکرات ژنو بتواند به یک پیشرفت ملموس در حل بحران منجر شود.

اما در حال حاضر تنها یک نشانه وجود دارد که شاید بتواند مذاکرات آینده را تا حدودی به واقعیت‌های صحنه نبرد سوریه نزدیک‌تر کند. اکنون در حالی مخالفان وارد مذاکرات ژنو شده‌اند که قصد دارند بدون پیش‌شرط وارد مذاکره شوند و حذف اسد از قدرت را کماکان به عنوان یک پیش‌شرط مطرح نکرده‌اند؛ این موضوع نشان می‌دهد که آنها اکنون واقعیت قدرت رییس‌جمهور سوریه را درک کرده‌اند.

در حال حاضر دولت سوریه توانسته با حمایت ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان ٥٥درصد استان‌هایی که از دست داده بود را مجدد در اختیار بگیرد که حدود دو سوم جمعیت کل سوریه در مناطق تحت کنترل دولت قرار دارند و اکنون سایر مناطق میان گروه‌های معارض، تروریست‌ها و نیروهای کرد قرار دارد.

**بحران انسانی
جنگ داخلی سوریه در حال حاضر در سال هفتم خود به سر می‌برد که تاکنون صدها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و بدترین بحران پناهجویان جهان را به خود اختصاص داده است به نحوی که تاکنون بیش از ١١ میلیون نفر از خانه‌های‌شان رانده شدند. سازمان ملل متحد در بررسی اجمالی نیازمندی‌های بشردوستانه در سوریه، هفته گذشته اعلام کرد که نیازهای اولیه در سراسر سوریه کماکان وجود دارد. حدود ١٣ میلیون نفر نیاز به کمک‌های بشر دوستانه دارند. در این بین حدود ٥تا ٦ میلیون نفر نیاز حاد به کالاهای اساسی و خدمات در این کشور دارند. از 5.5 پناهنده سوری در سراسر جهان، بیشتر آنها در کشورهای همسایه باقی می‌مانند، تعداد بسیار محدودی نیز به سوریه بازگشته‌اند. در سال ٢٠١٧ آمارها نشان می‌دهد که حدود ٧٢٠هزار نفر از پناهجویان به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،9،7
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۸۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

کد خبر 6088555 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی : در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید
  • جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید
  • شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم