Web Analytics Made Easy - Statcounter

تسنیم از مشکلات پیش‌رو تولیدکنندگان صنعت چرم‌دوزی در کردستان گزارش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، صنایع دستی بیانگر هنر و ذوق و تجلی‌گاه خلاقیت بوده و از جایگاه ویژه و خاصی در فرهنگ و سنت ایرانی برخوردار است، صنعتی که دست‌های نقش‌آفرین هنرمندان سبب خلق و آشکار کردن رمز و رازهای درونی آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایع دستی و هنرهای سنتی حوزه‌ای مهم در بالا بردن سطح تولیدات ملی و رشد اقتصادی کشور است و بستری مناسب برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی فراهم می‌کند.

امروزه ارزش صنایع دستی روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد و به عاملی برای ایجاد اشتغال و درآمد مردم شهر و روستا تبدیل شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با تولید کننده سنندجی محصولات چرمی است.

انواع کیف‌های چرمی مردانه و زنانه را درست می‌کنم

خاطره بهمن‌زاده تولید کننده سنندجی محصولات چرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: بنده کار چرم دوزی را از کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شروع کردم و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی با گرفتن تسهیلات وارد بازار کار شدم و دو سال است به صورت متمرکز در این عرصه فعالیت می‌کنم.

وی گفت: بنده انواع و اقسام کیف‌های چرمی نظیر کیف جیبی مردانه، کیف پرنس، یک ور و کیف دانشجویی، کیف زنانه، جاسویچی، کمربند، جا کلیدی و وسایل تزیینی را درست می‌کنم.

این صنعتگر سنندجی صنایع دستی با بیان اینکه چرم از دبّاغی پوست خام جانوران به‌ ویژه گاو به‌ دست می‌‌آید، تصریح کرد: فرایند دبّاغی پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف‌‌پذیر جهت کاربردهای گوناگون تبدیل می‌‌کند.

وی با اشاره به اینکه سه نوع چرم، سبک، نیمه سنگین و سنگین در صنعت چرم‌دوزی وجود دارد، گفت: چرم سنگین از بهترین نوع چرم‌ها است که به‌علت استحکام و مقاومت بالا در زیره و رویه کفش ،ساخت کیف‌های دستی و جیبی مرغوب و یا تسمه‌های ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شود.

بهمن‌زاده افزود: در صنایع دستی از چرم گاوی برای تهیه کیف‌های اداری و دیپلماتی و از چرم بز برای کیف پول و کیف‌های مردانه نازک و از چرم گوسفند در صنعت لباس استفاده می‌شود.

وی با اشاره به روند ساخت کیف‌های چرمی اظهار کرد: برای شروع الگو را با دقت بر روی کاغذ پیاده می‌کنم و پس از اطمینان از صحت الگو کشیده شده آن را روی چرم مخصوص رسم کرده و برش می‌زنم.

تولید کننده سنندجی محصولات چرمی گفت: بعد از برش زدن چرم شروع به اتصال و دوخت می‌کنیم و آن را با دست دوخت می‌زنیم.

به‌دلیل نبود دباغ خانه در سنندج چرم‌ها را از تهران و همدان تهیه می‌کنم

وی با اشاره به نبود دباغ خانه در سنندج گفت: چرم مورد نیاز خود را از تهران و همدان تهیه می‌کنم و باید در سال چند بار به همدان بروم که جدا از ایاب و ذهاب وقت و زمان زیادی را از بنده می‌گیرد و اگر هم بخواهم سفارش بدهم جنس نامرغوب تحویل می‌گیرم.

وضعیت بازار فروش صنایع دستی در سنندج هر سال بدتر می‌شود

صنعتگر سنندجی صنایع دستی با ابراز تأسف از نبود فروش در فصل پاییز و زمستان خاطر نشان کرد: بازار فروش صنایع دستی از اسفند ماه شروع و تا شهریور ماه کم و بیش وجود دارد؛ وضعیت بازار فروش صنایع دستی هر سال بدتر می‌شود و تنها فروش بنده مربوط به نمایشگاه‌هایی است که صنایع دستی دائر می‌کند.

وی با بیان اینکه جدیداً هزینه حضور در نمایشگاه و کرایه غرفه را شخص صنعتگر متقبل می‌شود، گفت: وضعیت نمایشگاه‌ها در سطح سنندج مناسب است اما نمایشگاه‌هایی که در شهرستان‌های استان دائر می‌شود از همه نظر نامناسب هستند.

در مدت 11 روزه نمایشگاه صنایع دستی فقط 180 هزار تومان فروش داشتم

بهمن‌زاده افزود: تابستان امسال از طرف سازمان میراث فرهنگی «نمایشگاه صنایع دستی» در مریوان برگزار شد که به علت دور افتاده بودن مکان نمایشگاه هیچ کدام از غرفه‌ها نتواستند فروش زیادی داشته باشند و بنده در مدت 11 روزه برگزاری نمایشگاه فقط 180 هزار تومان فروش داشتم در حالی که یک میلیون تومان برای ایاب و ذهاب هزینه کردم.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی کردستان در حوزه تبلیغات بسیار ضعیف عمل کرده است، اظهار داشت: بنده بارها تقاضا کردم در جلوی درب ورودی‌ خانه حبیبی بنری نصب شود تا تولیدات صنعتگران را به مردم معرفی کنند اما هنوز سازمان میراث فرهنگی موافقت نکرده است.

تولید کننده سنندجی محصولات چرمی گفت: اگر این میراث فرهنگی کردستان نسبت به دائر کردن بازارچه دائمی صنایع دستی در سنندج اقدام می‌کرد بدون شک هم بازار فروش اجناس صنایع دستی افزایش پیدا می‌کرد و هم مشکلات صنعتگران کمتر می‌شد.

انتهای پیام/

R7848/P1336/S6,66/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۳۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،این نمایشگاه با هدف نمایش توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوی و توسعه کسب و کار‌های کوچک در کتابخانه عمومی طوبی با حضور مسئولان افتتاح شد 
درستی مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوی گفت: کتابخانه‌های عمومی بعنوان پایکا‌های اجتماعی و فرهنگی اقدام به برپایی کلاس‌های آموزشی صنایع دستی برای اعصاب کتابخانه عمومی بویژه بانوان هنرمند کرده بود که این نمایشگاه حاصل آموخته‌های هنرمندان کتابخوان این‌نهاد است 
وی افزود:در این نمایشگاه آثار هنرمندان کتابخوان خویی در ۱۴ غرفه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است 
درستی تصریح کرد: تهیه گیاهان و تولید گیاهان دارویی، تولید فراورد‌های گل محمدی، تولید زعفران، دوخت لباس‌های سنتی، خیاطی، کاربا چوب و صنایع 
چوبی از جمله آثار عرضه شده در این‌نمایشگاه است 
درستی با بیان اینکه کسب و کار‌های کوچک، ایده‌ای برای ایجاد یک کسب و کار بر اساس تولید یک محصول یا ارائه خدمت به مصرف‌کنندگان است، افزود: در این میان، کتابخانه‌های عمومی یکی از مراکز مهم و تاثیر‌گذار در این حوزه به‌شمار می‌رود؛ چون کتابخانه‌های عمومی نهاد‌هایی فرهنگی و اجتماعی هستند که نسبت به اعتلای آگاهی و اطلاعات جامعه مسئولیت دارند.
این نمایشگاه به مدت یکه هفته صبح وعصردر کتابخانه عمومی طوبی برای بازدید عموم علاقه‌مندان برپاست

دیگر خبرها

  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول
  • فروشگاه اینترنتی هفت گالری افتتاح شد
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس