Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:53:20 GMT

از جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان همدان چه خبر؟

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۱۷۵۸

از جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان همدان چه خبر؟

پیام وزیر ارشاد به جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان، معرفی داوران بخش مسابقه‌ی این رویداد و ... از جمله خبرهای این رویداد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان، متن پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره به شرح زیر است:
«برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بیانگر تلاش و پشتکاری است که نزدیک به ربع قرن تجربه را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویدادی که اکنون جایگاه شایسته‌ای برای عرضه توانایی هنرمندان ایران اسلامی در کنار میهمانان سایر کشورهای جهان یافته است.
صداقت و صفای کودکی، سرمایه‌ای کم نظیر و راه‌گشا برای عبور از مسایل امروز به ویژه در دوران استیلای ظواهر گوناگون تکنولوژی به شمار می‌رود و با بهره‌گیری از ظرفیت هنر تئاتر می توانیم غبار از چهره رویاهای ناب و صادقانه کودکی بزداییم. پس به جاست تا در این آوردگاه، از دریچه هنر ارزشمند تئاتر، نور امید را بیش از پیش بر قلب های کوچک و مهربان فرزندان ایران عزیز بتابانیم و به جادوی نمایش بکوشیم زمینه شکوفایی و پویایی آینده سازان این سرزمین را با نشاطی برخاسته از فرهنگ ناب ایرانی در عرصه های گوناگون زندگی فراهم آوریم.
برگزاری این جشنواره در همدان، کهن پایتخت تاریخ و تمدن ایران، بر اهمیت و مسئولیت آن می‌افزاید؛ چه آنان که بر روی صحنه، آفرینش هنری می کنند و چه آنان که در پس صحنه در تلاش برگزاری هر چه باشکوه تر این رویداد بزرگ هنری هستند.
به تمامی دست اندرکاران این رویداد بزرگ و اثرگذار هنری، هنرمندان و گروه‌های نمایشی داخلی، میهمانان محترم از سایر کشورها، استادان و صاحبنظران، مدیران و مسئولان برگزار کننده، حامیان و نیز مردم مهربان و هنردوست همدان درود میفرستم و با آرزوی برگزاری موفق این جشنواره از خداوند مهربان برای اهالی هنر تئاتر ایران روزهای روشنتر و پویاتری آرزومندم.»

معرفی داوران بخش مسابقه ایران جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حسین محب اهری، بابک محمدی، مریم سعادت، احمد بیگلریان و رضا فیاضی نمایش‌های بخش مسابقه ایران بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک نوجوان را داوری خواهند کرد.

پنج هنرمند تئاتر کشور، داوری بخش مسابقه ایران بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را بر عهده دارند.

مخاطبان نمایش «دشمن خدا» قضاوت می‌کنند

نمایش «دشمن خدا» کاری از عمادالدین رجب‌لو در بخش (دانش‌آموزی) جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

عمادالدین رجب‌لو توضیح داد: نگارش «دشمن خدا» در اواخر سال 93 با تصویری در ذهنم شکل گرفت. دوره‌ای در مدارس به اجرای نمایش می‌رفتیم موضوعات و رفتارهایی توجهم را جلب ‌کرد که رفته رفته در شکل‌گیری نمایش کمکم کرد و پس از مدت کوتاهی در جشنواره اتود شهرستان گرگان (افتو) در سال ٩٤ به اجرا درآمد و خروجی موفقی داشت.

وی با بیان این که نمایش «دشمن خدا» به انسانیت، مصلحت و دروغ، ایمان و ریا، صداقت و ناراستی می‌پردازد و افزود: انتخاب در شرایط‌های مختلف به خود انسان بستگی دارد که مرتکب گناه شود یا نه.

رجب‌لو با این توضیح که تکنیک اجرایی نمایش مانند خود قصه ساده و بدون هیچ طراحی است، تصریح کرد: چرا که معتقدم خود قصه و گفت‌وگوها برای انتقال مفهوم گویا هستند. پیام نمایش اهمیت بیشتری برایم دارد تا جذابیت طراحی. سعی کردم جذابیت و زیبایی شناسی را در بازی‌ها برجسته کنم. البته در پایان نمایش لحظه‌ای که کاراکترها باید بین راست و دروغ ماجرا یکی را انتخاب کنند با هجوم سایه‌های سیب به سمت اشخاص و مخاطب که از قبل در کف طراحی شده مواجه می‌شویم. به منظور محاصره انسان به گناه و دروغ که فضایی فانتزی و رویاگونه را انتقال می‌دهد. دو شخصیت کودک سیب‌های سرخ را به شکل وحشیانه می‌خورند و این تمثیلی از دروغ فراگیر است. این تابلو متصل می‌شود به اسطوره نخستین گناه که انسان را از بهشت راند.

وی «صداقت» را ویژگی مهم نمایش «دشمن خدا» در تکنیک اجرایی و بافت قصه دانست و اضافه کرد: ماجرای نمایش را به شکلی طراحی کردم که خواننده و تماشاگر در قصه دخیل شود چرا که ناخودآگاه وارد جریان قضاوت قرار می‌گیرد. بازیگران نمایش دو دانش‌آموز دختر هستند که سر یک برگه انشا دعوا کردند. از آنجایی که مشخصات هر دو برای مالکیت برگه درست است مقابل ناظم خود مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

عمادالدین رجب‌لو طراح، نویسنده و کارگردان «دشمن خدا» است.  محدثه شیرعلی، ملیکا البرزی و مارال سینه‌سپهر بازیگران نمایشند. سمیرا سرچاهی دستیار کارگردان است.

نمایش «دشمن خدا» در چهار جشنواره ملی و استانی حضور داشته و ٢٤ جایزه گرفته است. این نمایش امسال ١٥ شب در تالار فخرالدین‌اسعد گرگانی و ١٥ شب در مجموعه تئاترشهر اجرای عمومی داشته است.

چهار کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود

 چهار کارگاه آموزشی با حضور دو استاد خارجی و دو استاد ایرانی در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره از روز شنبه 11 آذر ماه با حضور گری فریدمن از کشور استرالیا آغاز می‌شود.

این هنرمند کارگاهی را با عنوان " دنیای کاغذی " ویژه مربیان کودک و نوجوان برگزار می‌کند. 

 این کارگاه به مدت دو روز و طی روزهای شنبه و یکشنبه 11 و 12 آذر ماه در قالب دو جلسه شش ساعته برپا می شود. قرار است در این کارگاه هر یک از شرکت کنندگان یکی از خاطرات مهم زندگی خود را مرور کنند.

کارگاه "ادبیات نمایشی برای نوجوانان و نقش متون نوشتاری در تئاتر" دیگر کارگاهی است که در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود.

این کارگاه با حضور هنینگ فن گاف از کشور آلمان ویژه شرکت کنندگان در جشنواره برپا می‌شود. کارگاه نامبرده به مدت یک روز و در روز دوشنبه 13 آذر ماه به مدت سه ساعت برگزار خواهد شد.

در همین روز کارگاهی دیگر با نام " مشق اکسیر " توسط مهدیه مهدوی از ایران برگزار می‌شود.  

این کارگاه نیز در قالب یک جلسه سه ساعته در روز دوشنبه 13 آذر  ویژه مربیان و کودکان برگزار و در توضیحات آن آمده است: آموزش تعزیه و ویژگی‌های آن به مخاطبان کودک و نوجوانان و مربیان است.

و سرانجام اینکه آخرین کارگاه جشنواره با عنوان "تناسب افق نمایشگری نمایشگران و افق تماشاگری مخاطبان در تئاتر کودک و نوجوان با حضور سعید اسدی از ایران برگزار خواهد شد.

این کارگاه نیز روز سه شنبه 14 آذر ماه برای گروه‌های شرکت کننده در جشنواره برپا خواهد شد.

کارگاه نامبرده در قالب یک جلسه سه ساعته برگزار می‌شود و با برپایی آن، کارگاه‌های این دوره از جشنواره به پایان می‌رسد.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از 10 تا 15 آذر ماه در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی می‌کنند.

شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:

۱. نمایش«سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.

۲. نمایش«الو سلام» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روزهای ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت‌ در پلاتوی الغدیر شهر اسلام‌آباد غرب به صحنه می‌رود.

۳. نمایش«پانما» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۴. نمایش«پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه می‌رود.

۵. نمایش«دست‌های سرخ» نوشته سیدحسین فدایی‌حسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه می‌رود.

۶. نمایش«سفر سوزن‌بان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهرهای محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 6093053 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!