Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیری جشنواره فیلم فجر یکی از چالشی ترین وظایفی است که هر مدیر سینمایی در طول سال های فعالیت خود می تواند تجربه کند.

به گزارش ایسکانیوز، چالشی بودن این وضعیت به نوع انتخاب آثار برای حضور در جشنواره، شیوه برگزاری این رویداد سینمایی و در نهایت جوایز اهدا شده را شامل می شود.

دبیر جشنواره های فیلم می توانند تاثیر مستقمی در انتخاب آثار داشته باشند و از کارگردانان مورد علاقه خود با توجه به سیاست های جشنواره مطبوعشان در سراسر دنیا برای حضور در فستیوال دعوت کنند اما در ایران دبیری رویداد بزرگ سینمایی فجر، فرق های فراوانی با دیگر نقاط جهان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر جشنواره فیلم فجر با تغییر مدیریت سینمایی عوض می شود و از ابتدای دولت دوازدهم و همزمان با سی و سومین دوره این جشنواره تا کنون سه دبیر برای این رویداد سینمایی انتخاب شده است؛ علیرضا رضاداد، محمد حیدری و ابراهیم داروغه زاده.

در دوره گذشته و همزمان با پایان سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، محمد حیدری به عنوان سرپرست دبیرخانه این رویداد مهم سینمایی انتخاب شد و از همان زمان حجت الله ایوبی می دانست که امیدی به ماندن در سازمان سینمایی و انجام انتخاب های مهم ندارد به همین دلیل دبیری برای جشنواره سی و ششم انتخاب نکرد، با روی کار آمدن سیدرضا صالحی امیری هم اتفاقی برای این جشنواره نیفتاد و همچنان دبیری این رویداد هنری در هاله ای از ابهام باقی ماند تا اینکه با انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان سومین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی و پس از هفت ماه از خالی ماندن کرسی مدیریت جشنواره فیلم فجر، طلسم شکسته شد و ابراهیم داروغه زاده، معاون شورای نظارت و ارشیابی سازمان سینمایی بر مسند مدیریت این رویداد سینمایی نشست.

با انتصاب داروغه زاده به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر عده ای بر این عقیده اند که جشنواره امسال، رویدادی کاملا منفعل خواهد بود زیرا حضور همزمان داروغه زاده در شورای نظارت و ارزشیابی و دبیری جشنواره فیلم فجر می تواند بر انتخاب آثار تاثیرگذار باشد.

چگونه حضور همزمان داروغه زاده در این دو سمت باعث نگرانی در روند انتخاب فیلم های جشنواره فجر شده است؟

فیلم هایی که فرم حضور در جشنواره فجر را به دبیرخانه این رویداد سینمایی می فرستند باید از سازمان سینمایی پروانه نمایش موقت دریافت کنند و این مجوز موقت تنها برای حضور اثر در جشنواره فجر صادر می شود که توسط شورای پروانه نمایش صادر می شود و این شوری در اداره شورای نظارت و ارزشیابی قرار دارد که ابراهیم داروغه زاده در راس آن به عنوان معاون فعالیت می کند.

حال در وضعیت موجود این شائبه به وجود آمده است که حضور همزمان داروغه زاده در شورای نظارت و ارزشیابی و جشنواره فیلم فجر می تواند باعث شود تا فیلم هایی با ممیزی کمتر به جشنواره راه یابند.

اما نکته ای که در این میان منتقدان این انتخاب کمتر به آن توجه کرده اند این است که هر سال یکی از اعضای شورای نظارت در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر حضور دارد و شورای نظارت و ارزشیابی به صورت مستقیم در انتخاب آثار نقش موثری را ایفا می کند هرچند افرادی هم که به عنوان اعضای هیات انتخاب فیلم سینمایی برای حضور در جشنواره فیلم فجر هر سال انتخاب می شوند و نام آنها پس از اعلام آراء اعلام می شود کمتر ترکیبی سینمایی است و اکثریت اعضای هیات انتخاب را افرادی غیرسینمایی و عموما از مدیران صدا و سیما تشکیل می دهند که همین موضوع نشان دهنده نظارت کامل ممیزی بر آثار سینمایی است که کمتر جنبه هنری و زیبایی شناسی فیلم ها در نظر گرفته می شود.

هیچ گونه ارتباطی بین من به عنوان دبیر جشنواره و شوراها وجود ندارد

ابراهیم داروغه زاده در پاسخ به این سوال که حضور وی در شورای نظارت و ارزشیابی چقدر بر انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر می تواند تاثیرگذار باشد، به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: من معاون نظارت و ارزشیابی هستم و عضو هیچ کدام از شوراهای پروانه ساخت و نمایش نیستم، همچنین اعضای شورای پروانه نمایش با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می شوند و وظیفه آنها بازبینی فیلم هایی است که تولید شده است. بنابراین هیچ گونه ارتباطی بین من به عنوان دبیر جشنواره و شوراهای پروانه ساخت و نمایش وجود ندارد.

وی افزود: هر کدام از مسئولیت هایی که دارم دو عنوان متفاوت از هم هستند. من به عنوان دبیر جشنواره با تعدادی فیلم مواجه هستم که فرم حضور در جشنواره را پر کرده اند و هیات انتخاب باید فیلم ها را ببیند و بخشی از آنها را برگزیند که این انتخاب صرفا برای جشنواره است و ممکن است که آثار سینمایی موفق برای دریافت مجوز نمایش در زمان اکران نشوند به همین دلیل جشنواره فیلم فجر کاملا انتخاب هایی مجزا ممکن است داشته باشد به این معنی که شاید فیلمی در جشنواره انتخاب شود که در زمان اکران نتواند پروانه نمایش عمومی را دریافت کند.

او ادامه داد: شورای پروانه نمایش، تنها شورایی است که می تواند مجوز نمایش را برای اکران عمومی فیلم ها صادر کند که از جشنواره فیلم فجر مستقل است.

بنا بر این گزارش، ابراهیم داروغه زاده خود را جدا از این دو شوری می داند اما نکته مهم اینجاست که شورای پروانه ساخت و نمایش تحت عنوان اداره شورای نظارت و ارزشیابی فعالیت می کنند و اعضای شوراهای ساخت و نمایش با پیشنهاد معاون نظارت و ارزشیابی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می شوند.

حضور همزمان ابراهیم داروغه زاده یک فرصت است

رضا درستکار، منتقد سینما درباره تاثیر انتخاب ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر بر انتخاب آثار این رویداد سینمایی، به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: اگر بدبینانه به این موضوع نگاه شود می توان به این مساله اشاره کرد که شخصی که در اداره نظارت و ارزشیابی فعالیت می کند با نگاه ممیزی فیلم ها را انتخاب می کند پس این دبیر می تواند برای فیلم هایی که می خواهند تجربه آزادتری داشته باشند، خطرناک باشد.

وی افزود: اما به نظر من این گمانه اعتبار چندانی ندارد زیرا هر سال در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر یک نفر از شورای نظارت و ارزشیابی حضور دارد و پیش از اینکه فیلم ها وارد چرخه اصلی انتخاب شوند ممیزی ها انجام می شود.

درستکار، ادامه داد: هر سینماگری که برای پروانه ساخت اقدام می کند سوابق کارگردان بررسی شده و فیلمنامه به طور دقیق خوانده می شود و همه چیز بررسی می شود به همین دلیل انتخاب داروغه زاده به عنوان دبیر جشنواره فجر نمی تواند به عنوان محدود کردن باشد و حتی نظر من درباره انتخاب داروغه زاده این است که حضور وی در شورای نظارت و ارزشیابی می تواند به عنوان یک فرصت هم قلمداد شود.

این منتقد سینما ادامه داد: وقتی معاون شورای نظارت و ارزشیابی به عنوان دبیر جشنواره فجر هم فعالیت کند می تواند قدرت بیشتری برای لابی کردن هم داشته باشد و انتظار همه از یک مدیر سینمایی هم این است که بتواند قدرت چانه زنی بالایی داشته باشد و قدرت کلام برای مدیریت را دارا باشد.

بنا بر این گزارش، حالا باید دید که با توجه به پایان یافتن مهلت پر کردن فرم جشنواره فیلم فجر و نزدیک شدن به این رویداد بزرگ سینمایی کشور، ابراهیم داروغه زاده می تواند آرای منفی نسبت به انتخاب خود را به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را تغییر دهد و آیا حضور وی از فردی با مسئولیت نظارتی می تواند به چهره ای در راستای بالا بردن شور و نشاط در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بدل شود.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۷۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در عین حال توضیحاتی درباره روند انتخاب رایزانان فرهنگی،‌ ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری و ... ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیست‌ویکم با تشکر از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره، گفت: برگزارکنندگان در این دوره مجموعه‌ای از عناصر هنری در بخش‌های مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این مطلب، ادامه داد: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.

اسماعیلی گفت: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشته‌ها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.

عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کتاب «دو قرن سکوت عبدالحسین زرین‌کوب» اظهار کرد: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علی‌بن موسی‌الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهنده‌ این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است

وی در همین زمینه ادامه داد: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و به‌طور کلی هر جامعه‌ای که می‌خواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دوره‌ای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.

اسماعیلی با اشاره به نگاه بین‌المللی در بنیاد امام رضا (ع) گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه می‌کردند. بعد از امام حسین (ع) در میان ائمه‌ اطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است. همچنین افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.

وزیر فرهنگ در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران، افزود: تلاش می‌کنیم کار ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری را امسال به پایان رسانیم. کارگردان آن مشخص شده و در حال آماده‌سازی فیلمنامه است ولی چون قرارداد بسته نشده، فعلا نام ایشان را نمی‌آورم.

وی در عین حال تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی در حال انعقاد قرارداد آن است و تا آخر سال و یا اوایل سال آینده کار ساخته می‌شود. نمی‌خواهیم کیفیت را فدای کمیت کنیم، کار خوب باید ساخته شود.

وی همچنین با تاکید بر پیگیری ویژه برنامه‌های زبان فارسی ادامه داد: ما ۶خانه فرهنگ در پاکستان از جمله لاهور، کراچی و کویته و دیگر شهرها داریم و باید تقویت شود. در این سفر، آقای رئیس جمهور عنایت ویژه‌ای روی بحث گسترش فرهنگی در پاکستان داشتند و انشاالله این کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وی گفت: در سریلانکا هم با استقبال بسیار بالایی از هنرمندان و اهالی فرهنگ آنجا روبه رو بودیم. چهار تفاهم‌نامه همکاری از پنج تفاهم دو کشور در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های رسانه‌ای، سینما، فرهنگی به معنای خاص خود و نیز در زمینه تعاملات میان هنرمندان و برگزاری اجلاس‌های فی‌مابین بود.

اسماعیلی ادامه داد: در حال تجربه فضای ویژه‌ای در بخش بین‌الملل هستیم و شاید برای اولین بار است که همزمان با حرکت در حوزه حل مسائل فرهنگی در داخل کشور، این دیپلماسی فرهنگی را به صورت برجسته پیش می‌بریم.

وزیر فرهنگ گفت: در روزهای آینده نیز یکی دو سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت. احتمالا آذربایجان و انشاالله یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند.

وی درباره نتایج سفر به پاکستان و سریلانکا از جمله ساخت فیلم سینمایی مشترک با پاکستان در خصوص اقبال لاهوری گفت: خیلی خوشحالم که امسال را با همین کارهای مشترک که وعده داده بودیم آغاز کردیم. کار مست عشق هم دیدم و با استقبال خوب اهالی سینما رو به رو شده و روزهای اول بالاترین حد نصاب‌ها را به دست آورده است.

وی افزود: به هر حال، این پاسخی به برخی از دوستان است که فکر می‌کنند فقط فیلم‌های طنز فروش دارد. این نشان می‌دهد که اگر کار، کار خوبی باشد طنز و غیر طنز ندارد و مخاطب استقبال می‌کند. گو این که سال گذشته از بچه زرنگ که یک پویانمایی درباره حضرت علی‌ابن موسی الرضا (ع) بود این استقبال شد.

اسماعیلی گفت: روی هم رفته اتفاق‌های خوبی را رقم خواهیم زد. هفته‌های فرهنگی را بلافاصله در تهران خواهیم داشت. همه این‌ها به خاطر آن است که این ارتقا (در روابط مشترک فرهنگی) صورت گیرد.

وی درباره اعزام رایزنان فرهنگی نیز تاکید کرد: تقریبا در دوره جدید رایزنان فرهنگی که انتخاب می‌کنیم از برجسته‌های دانشگاهی و اجرایی هستند. به همین دلیل تحولات مهمی در حال وقوع است. یکی از ویژگی‌های رایزنان ما میدانی بودن آنهاست.

اسماعیلی ادامه داد: ما رایزن نمی‌خواهیم که در اتاق خود پشت میز بنشیند. مانند طبیب دوار باید بچرخد، شهر به شهر، مسجد به مسجد، کلیسا به کلیسا و مجامع مختلف فرهنگی و هنری و با تسلطی که به زبان، تاریخ، فرهنگ و هنر آن کشور دارد، با تعهد دینی و انقلابی که نسبت به آرمان‌های جمهوری اسلامی و نظامی اسلامی دارد، بتواند تعامل را برقرار کند و ما با این تفاسیر پیش می‌رویم.

وی درباره روند برگزاری جشنواره امام رضا (ع) هم گفت: جشنواره امام رضا (ع) بسیار مایه خوشبختی ماست. امسال دوستان، ابتکار چله رضوی را از اول ماه شوال تا ۱۱ ذی‌القعده گذاشتند که تولد امام رضا (ع) است.

اسماعیلی ادامه داد: به دوستان پیشنهاد دادم در سفر ترکمنستان از مرو هم حضور داشته باشند. در آنجا هم خیلی ابراز علاقه کردند که‌ در این بحث بین مشهد و مرو تعاملات بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: جشنواره فیلم رضوان که اولین جشنواره فیلم‌های دینی است به برکت جشنواره امام رضا (ع) امسال برگزار می‌شود و اتفاق‌های بسیار خوب دیگر نیز می‌افتد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: مهمترین نکته جشنواره فرهنگی هنری رضوی امسال این است که در میدان رفته است. در گرگان یک اجتماع چند هزار نفری با هم سرود می‌خواندند.

وی افزود: جشنواره، به روستاها و عشایر رفته است. این اتفاق مبارک و مایه عزت و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دینی خواهد بود که خود بارگاه نورانی علی ابن موسی الرضا (ع) یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های هنری کشور است.

اسماعیلی درباره مشکلات بودجه‌ای برای حریم تئاتر شهر، بیان کرد: کار حریم تئاتر شهر بدون وقفه شروع و بودجه آن تزریق شده است. صبح جلسه آن را گذاشتم و مسئول عمرانی وزارتخانه و آقای اسلامی گزارشی از روند آن دادند و اقدامات بدون یک روز توقف تا اتمام و بهره‌برداری ادامه پیدا خواهد کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدمحمد هاشمی (جانشین وزیر فرهنگ)، سیدمحمود اسلامی (معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ)، فرهاد قائمیان (دبیر بیست‌ و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی و فرهنگی امام رضا (ع))، سعید زمانی (مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع))، محمدحسین لطیفی /0دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان) و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • حسن یزدانی در فدراسیون کشتی آفتابی شد
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • وزارت ورزش: فعلا این دو مدیر را برکنار نکنید!