Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:00:05 GMT

وزیر انرژی روسیه حامی تمدید توافق اوپک

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۸۹۴۰

وزیر انرژی روسیه حامی تمدید توافق اوپک

نشست عادی ۱۷۳ اوپک پنجشنبه این هفته در حالی در وین برگزار می‌شود که تحلیلگران از احتمال کسری نفت و در نتیجه افزایش بیش از انتظار قیمت‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست این هفته خود با مذاکراتی سخت‌تر از آنچه انتظارش می‌رفت روبه‌رو می‌شوند زیرا این نگرانی به وجود آمده که سیاست این سازمان در کاهش عرضه نفت خام در بازار بیش از آنچه تصورش می‌رفت جواب داده و ممکن است بازار به سمت کسری نفت و در نتیجه افزایش قیمت‌ها پیش رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهیل بن محمد المرزوعی، وزیر انرژی امارات پیش از ترک دوبی به مقصد وین برای شرکت در نشست عادی ۱۷۳ اوپک گفت: نشست ۱۷۳ اوپک، جلسه راحتی نخواهد بود و ما همیشه سناریوهای مختلف را در نظر می‌گیریم.

اوپک، روسیه و ۹ تولید کننده دیگر در نشست ۱۷۲ اوپک و دومین نشست مشترک اوپک و غیراوپک (خردادماه امسال)، تصمیم گرفتند توافق کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه را تا ماه مارس ۲۰۱۸ تمدید کنند و قرار است در نشست روز پنجشنبه در باره تمدید دوباره این توافق مذاکره کنند.

بازارهای جهانی نفت خام اکنون انتظار تمدید این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸  را داشت، اما به تازگی تردیدهایی در این باره پدید آمده است.

عربستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی اوپک به قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت تمایل نشان داده در حالی که خود را آماده عرضه سهام شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو می‌کند و هنوز با کسری بودجه زیادی روبه‌روست.

دولت روسیه هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری  سال ۲۰۱۸، به دنبال قیمت‌های بالاتر نفت خام است، اما مقام‌های روس در باره این که قیمت‌های بالاتر نفت می‌تواند قدرت روبل را افزایش دهد و در نتیجه قدرت رقابت پذیری اقتصاد روسیه کاهش یابد، نگران‌ هستند.

همچنان که قیمت نفت در بازارهای جهانی نفت خام بیشتر از ۶۰ دلار برای هر بشکه داد و ستد می‌شود، تولیدکنندگان آمریکایی تولیدات آینده خود را هج (مصون سازی یا تثبیت قیمت فروش آینده برای مقدار و زمان تحویل مشخص) کرده‌اند که این موضوع نگرانی‌هایی را از یک قیمت بالای نفت و عرضه نفت شیل در آمریکا افزایش می‌دهد.

ایالات متحده به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در توافق اوپک و غیر اوپک شرکت نکرده است.

بانک گلدمن ساکس، یکی از فعالترین بانک‌های جهان در تجارت کالا و نفت، روز سه شنبه (هفتم آذرماه) اعلام کرده بود که نتیجه مذاکرات روز پنجشنبه نشست ۱۷۲ اوپک نامشخص است.

این بانک آمریکایی در یادداشتی نوشت: یکپارچه نبودن دیدگاه‌های راجع به نتیجه نشست آینده اوپک به دلیل آن است که یک نااطمینانی در باره روند ایجاد توازن دوباره در بازار وجود دارد و قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال به ۶۳ دلار رسیده است.

قیمت‌های نفت آمریکا بیش از یک درصد در روز دوشنبه (۶ آذر ماه) افت داشت و روز پس از آن باز هم کاهش نشان داد.

گلدمن ساکس اعلام کرد که احتمال دارد قیمت نفت باز هم در طول هفته جاری کاهش یابد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هفته گذشته اعلام کرد بود که آمادگی دارد از تمدید توافق کاهش عرضه خود با اوپک حمایت کند، اما راجع به مدت زمان تمدید هنوز تصمیمی نگرفته است.

رویترز روز دوشنبه (ششم آذرماه) گزارشی منتشر کرد که طبق آن یک طرح تولید نفت بزرگ که ازسوی شرکت آمریکایی اکسون موبیل اداره می‌شود خود را آماده افزایش تولید به میزان یک چهارم مقدار کنونی در سال آینده می‌کند.

این پروژه مشمول این توافق نبوده است، اما این تغییر می‌تواند مانعی برای تلاش‌های روسیه برای کاهش تولید به شمار رود.


 

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود پیش بینی این است امسال با اقداماتی که صورت می گیرد به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات برسیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در حاشیه مراسم رونمایی از پویش با انرژی که با حضور مسئولین صنعت برق و جمعی از هنرمندان و ورزشکاران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از شاخص های مصرف برق؛ شدت مصرف انرژی در کشور است که این شاخص در کشور ما دو برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: همیشه نیازمند این هستیم که مصرف بهینه داشته باشیم تا بتوانیم نیاز تقاضاهای جدید و بخش مولد کشور را تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه "هدف از این پویش این است که مشترکان تجاری و خانگی که 80 درصد تعداد مشترکان و 50 درصد مصرف دوران اوج مصرف کشور را تشکیل می دهند به کاهش مصرف تشویق کنیم"، گفت: به همین جهت جایزه و هم پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از 80 میلیون جایزه به کسانی که کاهش مصرف برق داشته باشند و مستمرا این کار را تکرار کنند، داده خواهد شد، این مشترکان با این اقدام هم برق پایدار دریافت می کنند و هم بخش مولد کشور از انرژی بیشتری برخوردار خواهند بود و ما می‌توانیم به نقاط بسیار گرم و همچنین مراکز بیمارستانی، خدماتی و آموزشی برق مورد نیاز را ارسال کنیم.

رجبی مشهدی درباره تامین برق رمزارزها گفت: برای کسانی که به صورت مجاز استخراج رمزارز داشته باشند، پیش بینی شده از ساعت 2 بامداد تا 9 صبح که ساعت بار حداقل است بتوانند از برق استفاده کنند اما برای کسانی که بصورت غیرمجاز از شبکه برق استفاده می کنند جرایم سنگینی پیش بینی شده است اگر دستگاههای آنها شناسایی شود ضبط و تحویل مقامات قضایی شده و بر اساس قوانین جدید امحا خواهد شد و قطعا جرایم سنگین از زمانی که تشخیص داده شود اعمال خواهد شد.

مدیر عامل توانیر خاطرنشان کرد: از هموطنان می خواهیم از طریق سامانه “برق من” گزارش رمزارزهای غیرمجاز را اعلام کنند این گزارش علاوه بر اینکه محرمانه خواهد ماند، می توانند از پاداش بهره مند شوند و متناسب با ماینرهایی که کشف می شود، عدد پاداش بیشتر می شود و به تامین برق پایدار کمک می کند.

وی درباره جایزه کاهش مصرف تصریح کرد: ما بیش از 42 مشترک صنعت برق داریم که از این تعداد حدود 32 میلیون مشترک خانگی و تجاری هستند اگر این تعداد مشترک کاهش مصرف برق داشته باشند طی 21 هفته در نظر گرفته شده به صورت امتیازی از جوایزی که پیش بینی شده بهره مند خواهند شد، ممکن است مشترکین بیش از دو یا چند بار از این جوایز بهره مند شوند و محدودیتی در این جوایز وجود ندارد.

رجبی مشهدی بیان داشت: مشترکان خانگی و تجاری که 15 درصد مصرف را کاهش دهند به صورت قرعه کشی از جوایزی مثل خودرو برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: ما بر اساس میزان کاهش مصرف پاداش صرفه جویی پیش بینی شده، سال گذشته 40 درصد از مشترکان خانگی در این طرح مشارکت داشتند امیدواریم امسال با افزایش تعداد مشترکان صرفه جویی کننده انرژی بیشتری را به بخش مولد تحویل دهیم، قطعا منابع مورد نیاز از طریق صنایع انرژی بر کشور تامین خواهد شد و مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد. 

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه "پویش با انرژی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ادامه دارد"، گفت: اگر مشارکت مردم امسال نباشد ناترازی برق زیاد است اما پیش بینی ما این است با پویش با انرژی و مشارکت مردم ناترازی به حداقل ممکن برسد.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود 14 هزار مگاوات بود پیش بینی این است امسال با اقداماتی که صورت می گیرد به حدود 10 تا 11 هزار مگاوات برسیم.

مدیر عامل توانیر درباره صادرات برق به عراق در تابستان سال جاری اظهار داشت: برنامه ما این است در دوره گرم سال حداکثر واردات را داشته باشیم و صادرات را در حداقل ممکن باشد قطعا متناسب با شرایط آب و هوایی کشور پیش خواهد رفت.

وی درباره خاموشی در تابستان بیان داشت: قطعا با مشارکت مردم نیازی به خاموشی نخواهد بود.

سخنگوی صنعت برق درباره شارژ خودروهای برقی گفت: مشکلی برای کسانی که در نظر دارند در ایستگاههای شارژ خودروهای برقی سرمایه گذاری کنند، وجود ندارد و از طریق درخواستی که به شرکتهای توزیع داده می سود، تامین برق خواهند شد، نرخ برق ایستگاههای شارژ نرخ تجاری یعنی 547 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • قرارداد هاکان دمیر سرمربی تیم ملی بسکتبال تمدید نشد
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟