Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا- رئیس اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور گفت: هر تصمیم امروز ما، آموزش عالی کشور و آینده کشور را رقم می‌زند و اتخاذ تصمیم‌ های عجولانه، دفعتی، هیجانی و سیاسی نیز برای کشور و دانشگاه‌ها تبعات بسیار بدی در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، دکتر محمود نیلی احمد آبادی روز پنجشنبه در شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، افزود: دانشگاه‌های سطح یک به این دلیل مهم هستند که تصمیم های آنها در جامعه علمی، فرهنگی و فنی و حرفه‌ای کشور اثرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر دانشگاه‌های سطح یک و برتر کشور به هم‌ افزایی فعالیت ‌هایشان بپردازند، بهترین و صادق‌ ترین مشاوران وزارت علوم خواهند بود، اظهار کرد: جامعه از دانشگاه ها انتظار دارد به توسعه هرچه بیشتر کشور کمک کنند لذا باید توانمان را بیش از پیش در کنار هم بگذاریم و هم ‌افزایی بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه اجلاس روسای دانشگاه های برتر کشور باعث شد تا بتوانیم یک تعامل سازمان یافته را با کشور روسیه آغاز کنیم، گفت: تاکنون سه نشست با رؤسای دانشگاه‌های معتبر روسیه داشته ‌ایم و این نشست‌های مشترک باعث شده تا همکاری گسترده تری را با این کشور برقرار کنیم.
نیلی احمد آبادی خاطرنشان کرد: مقرر بود شبیه چنین نشستی را با دانشگاه های فرانسه برگزار کنیم که انجام نشد.
وی همچنین با اشاره به انجام همکاری های خوب مدیران دانشگاه های سطح یک کشور، بر لزوم توسعه این همکاری ها به ویژه در سطوح و رده های تخصصی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تأکید کرد و گفت: شاهد فقدان کار گروهی درون دانشگاه ها و بین دانشگاه ها در کشور هستیم که البته با اتصال به شبکه بین‌المللی و در قالب‌ برخی از طرح های ملی، کار گروهی نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده اما باید با شبکه ای کار کردن، انجام کارهای گروهی بین دنشگاه ها گسترده ‌تر شود.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به چهلمین سال تأسیس این دانشگاه، مهمترین دستاورد این دانشگاه را حدود 50 هزار دانش آموخته دانست و گفت: وجود این سرمایه در داخل و خارج از کشور افتخار است.
دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: پیشبرد مرزهای دانش در قالب ارائه مقالات متعدد کیفی، حل بسیاری از چالش ‌ها و مشکلات صنعت و ارائه ایده‌های جدید مانند پارک های علم و فناوری از مهمترین افتخارات دانشگاه صنعتی اصفهان است.
وی با اشاره به تدوین طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان در 2 سال گذشته، اظهارکرد: در این طرح افق 10 سال آینده دانشگاه ترسیم و برنامه عملیاتی رسیدن به این افق برای پنج سال آینده نیز تدوین شده است.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مسائل مشترک دانشگاه های بزرگ و برتر و با در نظر گرفتن اهدافی از جمله تبادل تجربه های این دانشگاه ‌ها و همفکری برای روبرو شدن با چالش‌ های آموزش عالی، پیشنهاد تشکیل اجلاس روسای دانشگاه های برتر در سال 1393 از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان ارائه و با تشکیل نخستین اجلاس در این دانشگاه، دبیرخانه آن به دانشگاه تهران واگذار شد.
مدرس هاشمی افزود: در سال 1394 و با اعلام سطح بندی دانشگاه های کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همین 13 دانشگاه به عنوان دانشگاه‌ های سطح یک کشور انتخاب شدند و تاکنون در 16 اجلاس حضور داشته اند.
حسین سیستانی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان نیز در این نشست به عدم حضور استاندار اصفهان در این برنامه اشاره کرد و آن را مشکل و سفر پیش آمده برای استاندار اعلام کرد.
وی همچنین با اشاره به زاینده رود اظهارکرد: سیاست های اشتباه گذشته و همچنین کاهش نزولات آسمانی باعث خشکی زاینده رود و بحران کم آبی در استان اصفهان شد که امید است با تدابیر و پیگیری های دولت این مشکل ها برطرف شود.
شانزدهمین اجلاس رئیسان دانشگاه های سطح یک کشور امروز پنجشنبه 9آذر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
بودجه دانشگاه ها، شیوه جذب اعضای هیأت علمی و اختیارات دانشگاه‌ها در این زمینه، شیوه جذب دانشجو، مسائل حقوقی، مسائل پژوهشی، اعتبارات پژوهشی و مسائل مربوط به هیات‌های امنای دانشگاه ها از مهمترین سرفصل های مورد بررسی در این اجلاس بود.
امسال برای نخستین بار این اجلاس با حضور وزیر علوم برگزار شد.
13 دانشگاه برتر و سطح یک کشور شامل دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، تبریز، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، شیراز و علامه طباطبایی است.
ت/3011/ 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۸۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با سفیر فدراسیون روسیه در ایران که در محل دفتر رئیس دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به رو به جلو بودن روابط بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: بر اساس آنچه که در عرصه دیپلماسی می‌گذرد، شاهد هماهنگی بسیار خوب بین دیپلمات‌های ایران و روسیه هستیم و معتقدیم که این دیپلماسی باید در بخش علمی هم به همین میزان از اهمیت و قوت برخوردار باشد تا بتوانیم روابط سیاسی خوبی که بین دو کشور شکل گرفته است را از طریق دیپلماسی علمی پایدار و تقویت کنیم.

وی با ابراز خرسندی از برداشته شدن قدم‌های مثبت در سال‌های اخیر در مسیر تقویت دیپلماسی علمی و گسترش روابط علمی دانشگاه‌های ایران و روسیه، تاکید کرد: در کنار روابطی که هر یک از دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های روسیه دارند، قریب یک دهه است که اجلاس مشترک رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه شکل گرفته است و شاهد برگزاری اجلاسیه‌های رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به صورت حضوری و مجازی و به میزبانی هر دو کشور بوده‌ایم.

رئیس دانشگاه تهران با یادآوری اینکه آخرین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه سال گذشته به میزبانی دانشگاه دولتی مسکو در روسیه برگزار شد، گفت: این اجلاس قرار است در سال جاری در ایران برگزار شود و دانشگاه تهران در حال تدارک این برنامه در تهران است.

مقیمی در ادامه به تشریح سابقه درخشان فرهنگ و تمدن ایران پرداخت و بیان داشت: یونسکو در سال ۲۰۱۷ میلادی دانشگاه جندی شاپور ایران را به عنوان قدیمی‌ترین نهاد علم در جهان معرفی کرد و در آن سال، قدمتی ۱۷۵۰ ساله را برای دانشگاه جندی شاپور ثبت نمود. این درحالی است که قبل از آن، رکورد قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا برای دانشگاه بولونیا در ایتالیا با بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت ثبت شده بود.

وی خاطرنشان کرد: هر چند ۹۰ سال از قدمت مجموعه فضا‌های فیزیکی حال حاضر دانشگاه تهران می‌گذرد، اما با توجه به قدمت سنت دانشگاهی در ایران، پیشینه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران محدود به این ۹۰ سال نیست. شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر فروردین ماه مصوبه‌ای گذراند که طی آن زمینه اتصال قدمت جندی شاپور به دانشگاه تهران مهیا شد؛ بنابراین دانشگاه تهران که به عنوان میراث‌دار دانشگاه جندی شاپور شناخته می‌شود و از طرفی نماد آموزش عالی ایران نیز است، با ۱۷۵۷ سال قدمت و پیشینه، آموزش عالی ایران را در جهان نمایندگی می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران به انتظار نهاد‌های تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی ایران به منظور ایفای نقش محوری دانشگاه تهران در تعاملات علمی داخلی و بین‌المللی، گفت: فرصت خوبی فراهم شده است تا علاوه بر روابطی که در سال‌های اخیر با دانشگاه‌های روسیه برقرار کرده‌ایم، از منظر جایگاه و مأموریت جدیدی که به دانشگاه تهران در زمینه تدوین سند دانشگاه تمدن‌ساز سپرده شده است، بتوانیم نقطه عطف جدیدی را بین دانشگاه‌های ایران و روسیه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به دعوت از رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور‌های مختلف از جمله روسیه به منظور حضور در آئین افتتاح بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران همزمان با نودمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران در ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳، گفت: در کنار این آئین می‌توانیم نشست‌های دوجانبه با رؤسای دانشگاه‌های جهان داشته باشیم.

 مقیمی در این دیدار که رئیس دانشکده هوافضای دانشگاه تهران نیز حضور داشت، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی مسکو برای ساخت و بهره‌برداری از یک ماهواره تحقیقاتی مشترک، گفت: کار‌های مطالعاتی و عملیاتی این پروژه تحقیقاتی آغاز شده و در جریان است، البته انتظار داریم که کار با سرعت بیشتری پیش برود.

در ادامه، الهام امین‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این دیدار که با حضور دکتر مهدی فکور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و دکتر دلاور مدیرکل امور اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه تهران برگزار شد، در برشمردن دیگر زمینه‌های علمی برای همکاری مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های برتر روسیه، از جمله در حوزه‌های مدیریت رسانه، حکمرانی و ... اعلام آمادگی کرد و گفت: دانشگاه تهران در آئین افتتاح بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله سنت دانشگاهی که ۸ خرداد ماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، میزبان رؤسا و هیأت‌های بلندپایه دانشگاهی از کشور‌های مختلف از جمله روسیه است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، «الکسی ددوف» سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز که به همراه «ایگور دمکین» رایزن سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در این دیدار حضور پیدا کرده بود، با ابراز خرسندی از بازدید مجموعه‌ای دانشگاهی به قدمت دانشگاه تهران، همکاری علمی را یکی از مؤلفه‌های اصلی در روابط بین دولت‌ها دانست و برای گسترش همکاری‌ها و اقدام ویژه به منظور اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های موجود فی‌مابین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های روسیه اعلام آمادگی کرد و درخواست نمود تا زمینه‌ای به منظور سفر دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مسکو از دانشگاه تهران و آشنایی با ظرفیت‌های تمدنی ایران فراهم شود.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های تهران و روسیه
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • تبعات باخت: مدافعان تاتنهام درگیر شدند! (عکس)
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • امیرعبداللهیان: با اتخاذ موضع هماهنگ کشورهای اسلامی، حقوق ملت فلسطین محقق می‌شود
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند