Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@23:04:06 GMT

بیم و امید اشتغال در کـرمان

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۵۰۶۰

بیم و امید اشتغال در کـرمان

به گزارش جام‌جم، اشتغال‌زایی یکی از اولویت‌‏های ضروری اقتصاد استان کرمان محسوب می‌‏شود؛ استانی که بهشت معادن ایران و از قطب‌های اصلی کشاورزی و صنعت کشور به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی استان باعث ایجاد هزاران شغل شود، اما متاسفانه باید گفت به رغم سرمایه‌گذاری‌هایی که طی چند سال گذشته در احداث واحدهای صنعتی و معدنی در این استان و به کارگیری نیروهای مورد نیاز آنها صورت گرفته است، هنوز رفع بیکاری و لزوم ایجاد زمینه‌های اشتغال مهم‌ترین نیاز این استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش آمار بیکاران کرمان

افزایش تعداد افرادی که به دلایل مختلف شغل خود را از دست می‌دهند در کنار خیل عظیم جوانانی که جویای کار هستند، بیانگر وضعیت نامطلوب اشتغال در استان کرمان است. آخرین گزارش مرکز آمار ایران نیز در حالی بیانگر نرخ 14 درصدی بیکاری در استان کرمان در بهار 96 و افزایش تعداد بیکاران در این استان است که این نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشوری است. این در حالی است که نرخ بیکاری استان کرمان در سال گذشته پایین‌تر از متوسط نرخ بیکاری در کل کشور بود و در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان 95 به ترتیب 9/12، 9/11، 5/11 و 5/9 درصد بوده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان البته می‌گوید نرخ بیکاری در استان کرمان امسال هم مشابه سال‌های گذشته بوده و افزایش خاصی نداشته است.

رضا اسماعیلی، آمار جمعیت استان کرمان را براساس سرشماری سال 95، سه‌میلیون و 164 هزار و 718 نفر و جمعیت فعال آن را یک میلیون و 32 هزار نفر عنوان کرده و می‌گوید: نرخ بیکاری در استان کرمان اکنون 4/11 درصد و در شهر کرمان 9/9 درصد است.

وی به این نکته هم اشاره می‌کند که به طور متوسط در سال‌ جاری و سال آینده حدود 36 هزار نفر ورودی بازار کار استان کرمان است.

به گفته اسماعیلی، جمعیت شاغل استان کرمان هم اکنون 915 هزار نفر و جمعیت بیکار 117 هزار نفر است و در شهر کرمان براساس آخرین آمار، 210 هزار نفر شاغل و 23 هزار نفر بیکار هستند.

استفاده از تسهیلات یارانه‌دار در طرح‌های اشتغال‌زا

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان نیز با اشاره به این‌که طی سال جاری 34 هزار و 200شغل در استان کرمان توسط دستگاه‌های اجرایی باید ایجاد شود، از تحقق 12 هزار شغل در حال حاضر خبر می‌دهد.

محمدجواد فدایی می‌افزاید: زمینه استفاده طرح‌های اشتغال‌زا از تسهیلات یارانه‌دار در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان ایجاد شده است و اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه‌های گردشگری، حمل و نقل و ترانزیت، کشت گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، فرآوری پسته، گردو و خرما، فرآوری سنگ‌های تزئینی و قیمتی و فناوری اطلاعات، طرح‌های اشتغال‌زا دارند، می‌توانند از تسهیلات یارانه‌دار استفاده کنند.

پرداخت تسهیلات برای اشتغال روستاییان

پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاها برای ایجاد زمینه‌های اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها برای یافتن کار یکی از اقدامات مدیریت استان کرمان است؛ موضوعی که اهمیت آن باعث شده تا به گفته استاندار کرمان، میزان تسهیلات اشتغال استان نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته باشد.

علیرضا رزم حسینی با بیان این‌که شهرستان قلعه گنج، رتبه نخست اشتغال روستایی را کسب کرده و پس از آن شهرستان کرمان در جایگاه دوم استانی قرار گرفته است، می‌گوید: این دو شهرستان رتبه دوم کشوری را در ایجاد اشتغال روستایی کسب کرده‌اند.

به گفته وی، اگر هدف را توسعه قرار دهیم، بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد، کمااین‌که در همین زمینه سمینار دو روزه فرمانداران و بخشداران استان کرمان با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای جذب یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات اشتغال روستایی و سایر برنامه‌ها بزودی برگزار می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان هم با اشاره به سهم 68/4 درصدی تسهیلات اشتغال روستایی صندوق توسعه ملی به استان کرمان می‌گوید: بیشترین درصد تسهیلات اشتغال روستایی براساس قانون به ترتیب به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و کرمان اختصاص می‌یابد که باید از این ظرفیت در جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهای استان استفاده کنیم.

حسین امیری، با اشاره به تسهیلات دولت برای اشتغال روستایی با میانگین سود 6درصد می‌افزاید: این اعتبارات باید بین شهرستان‌های استان توزیع شود.

500 میلیارد تومان تسهیلات برای کرمان

مدیر کل امور روستایی استانداری کرمان با بیان این‌که بهره‌گیری از جوانان، زنان و دانش‌‌آموختگان مهم‌ترین رویکرد در ایجاد فرصت‌های شغلی روستایی است، می‌گوید: این طرح‌ها در بخش غیردولتی به بخش‌های ایجادی، تکمیلی و توسعه‌ای تقسیم شده که سهم استان کرمان در تسهیلات اشتغال روستایی 68/4 درصد است که حدود 500 میلیارد تومان را شامل می‌شود و 50 درصد آن ملی است.

هادی شهسوارپور می‌افزاید: تسهیلات اشتغال روستایی توسط چهار بانک پرداخت می‌شود و به این بانک‌ها اعلام شده پس از دریافت طرح باید ظرف یک ماه آن‌را تعیین‌تکلیف کنند.

نماینده مردم سیرجان، بردسیر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دولت تدبیر و امید برای حمایت از کارآفرینی در استان کرمان 500 میلیارد تومان از منابع صندوق کارآفرینی امید مصوب کرده است که به زودی به این استان ابلاغ می‌شود و باید بیشترین استفاده از پرداختی صندوق کارآفرینی امید برای اشتغال‌زایی در استان کرمان باشد.

حکمت قاسم خانی

جام‌جم کرمان

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌ها پرداخت تسهیلات مددجویان را سرعت ببخشند

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک رضازاده در نشست با مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل اظهار کرد: رویکرد توانمندسازی و خودکفایی مددجویان، رویکرد مطلوب و شایسته نهاد عزت آفرین کمیته امداد است و باید با اشتغال و تولید ثروت وابستگی‌ها را به این نهاد کاهش داد.

وی افزود: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی را با نگاه توانمندسازی و خودکفایی جامعه هدف کمیته امداد شاهد بودیم که امسال نیز با نگاهی از سر خیرخواهی، باید موانع و مشکلات را رفع و به اشتغال فراگیر مددجویان و پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های عامل کمر همت بست.

رضازاده گفت: در شان نظام اسلامی نیست که هر سال بر تعداد جمعیت تحت حمایت خود بیفزاییم بلکه بهتر است با راهکارهای منطقی و درست در حذف فقر از چرخه زندگی مردم همت کنیم.

منتخب مردم مشگین‌شهر در مجلس دوازدهم شورای اسلامی بیان کرد: عمده مطالبات مردم، امروز در مباحث اقتصادی و معیشتی خلاصه می‌شود و بهتر است با کنار گذاشتن روش‌های غلط گذشته سیاست بهبود معیشت مردم را با حفظ شان و عزت آنها مورد توجه و تمرکز قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در کنار بانک‌های عامل در صدور مجوزهای اشتغال و کارآفرینی، باید تسهیل‌گری کرد تا موانع و مشکلات یکی پس از دیگری برطرف و به بهبود معیشت مردم به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر کمک کنیم.

کد خبر 6088840

دیگر خبرها

  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • توانمندسازی مددجویان راهبرد اصلی کمیته امداد است
  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات مددجویان را سرعت ببخشند
  • پرداخت بیش از ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه
  • پرداخت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه