Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- کنفرانس وحدت اسلامی، کانونی برای هم افزایی و هم اندیشی نخبگان جهان اسلام به شمار می رود تا اندیشمندان مسلمان با رویکردی مبتنی بر همگرایی علمی و فرهنگی در زمینه های مختلف، ضمن ارایه راهکارهای مناسب، توطئه دشمنان را در ایجاد تفرقه ناکام بگذارند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال اعلام هفته وحدت، تصمیم به برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی با هدف ایجاد زمینه های اتحاد و همبستگی جهان اسلام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا سازمان تبلیغات اسلامی عهده دار برگزاری این کنفرانس بود اما از سال 1369 خورشیدی، این مهم به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی واگذار شد. میهمانان کنفرانس از میان شخصیت های فرهیخته، وزیران کشورهای اسلامی، علما و اندیشمندان و متفکران شیعه و اهل سنت داخل و خارج کشور برگزیده می شوند تا در جریان برگزاری این کنفرانس به ارایه مقاله، سخنرانی و بیان دیدگاه های خود بپردازند.

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی در یکم اسفند 1389 خورشیدی، فرمودند: «دیدارِ امروز و جلسات شما به عنوان وحدت تشکیل شده؛ اتحاد دنیای اسلام و وحدت بین مسلمین. البته وحدت، مساله اصلی است. اگر اتحاد بین مسلمین به صورت واقعی و به معنای حقیقی تحقق پیدا کند، اکثر مشکلات مسلمین برطرف خواهد شد و باید همه تلاش کنیم، ما هم باید تلاش کنیم که ان‌شاءاللَّه دل ها به هم نزدیک شود؛ نه فقط زبان ها. وقتی دلها به یکدیگر نزدیک شد، دست ها و عمل ها هم به یکدیگر نزدیک خواهد شد... مساله‌ سنی و شیعه و دعواهای سنی و شیعه چیزهایی است که امروز دشمنان اسلام می خواهند روی آنها تکیه کنند... بایستی بر همه‌ اینها فائق آمد و وحدت را تأمین کرد و ان‌شاءاللَّه وحدت پشتوانه‌ پیروزی دنیای اسلام خواهد شد.»

شرکت کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی در پایان، بیانیه ای را در زمینه چالش های جهان اسلام صادر می کنند که در همین راستا گروه اطلاع رسانی ایرنا همزمان با آغاز سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی به محوربندی این بیانیه ها اقدام کرده است.

**رسالت اندیشمندان جهان اسلام
- لزوم افزایش تلاش علما و متفکران و همکاری آنان برای ارایه چهره درخشان از اسلام و مفاهیم انسان دوستانه آن که از فهم عمیق و درک صحیح و اصیل از قرآن و سنت نشات می گیرد.

- در شرایط بحرانی و تلخ کنونی که از طرف جریان های تکفیری ایجاد شده بر علمای امت اسلامی است که با افزایش تلاش خود در جهت نشاط هر چه بیشتر جنبش حیات بخش اسلام کوشیده و امت اسلام را برای دستیابی به هدف متعالی خود و تحقق وحدت محدوده تمدنی اسلام و از سوگیری تمدنی آن ترغیب کنند. (سی‎امین کنفرانس وحدت اسلامی، 27 آذر 1395)

- علما و اندیشمندان و نهادهای دینی در جهان اسلام باید از توطئه و فتنه خرید افراد با پول دوری گزیده و از شخصیت و جایگاه و هویت خود محافظت کنند. همچنین به آن دسته از مفتیان که خونریزی و تروریسم و تکفیر را تشویق و حمایت می کند هشدار داده و آنان را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد تا از تعرض به جان و حیثیت و نوامیس مسلمانان خودداری کنند. (بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی، هشتم دی 1394)

**لزوم هم افزایی اندیشه ای در مبارزه با جریان های انحرافی و تکفیری
- لزوم تشکیل مرکزهای مطالعات روانی، اجتماعی و فکری انحراف های اعتقادی تکفیری ها و بیماری های روانی و عقده‫های اجتماعی برای حل این پدیده‫ خطرناک و خشکاندن عوامل بروز و ظهور آن تا به یک نتیجه عملی برسند.

- تاکید بر اهمیت پیگیری فعالیت رسانه‫های ارتباط جمعی ترویج کننده افکار تکفیری، بیان منابع مالی آنان و اهتمام ورزیدن به پاسخ‫گویی به شبهه‫هایی طرح شده از طرف آنان . (سی‎امین کنفرانس وحدت اسلامی، 27 آذر 1395)

- خشونت ها و تروریسمی که جهان اسلام اکنون با آن روبه رو است در چارچوب نقشه از پیش طراحی شده جهت مخدوش کردن چهره جهان اسلام و فراهم کردن زمینه برای دخالت بیگانگان در امور مسلمانان انجام می گیرد. (بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی، هشتم دی 1394)

- کنفرانس وحدت اسلامی، جهان اسلام و ملت‌های منطقه را به اتحاد در رویارویی با جنبش‌های افراطی و تکفیری و حمایت از مقاومت مردمی در عراق و سوریه تا استقرار امنیت در این 2 کشور فرا می‌خواند. (بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، 19 دی 1393)

- شرکت کنندگان در کنفرانس اعلام می کنند که فراخوان تقریب به معنای تعصب مذهبی یا تبلیغ و انتشار مذهبی در میان پیروان مذهب دیگر نیست و آنچه برخی گروه ها به عنوان کوشش برای شیعه کردن اهل سنت یا سنی کردن شیعیان رواج می دهند تنها به قصد فتنه انگیزی میان مسلمانان و گسترش دایره اختلاف میان صفوف امت صورت می گیرد. (بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، 10 بهمن 1391)

- شرکت کنندگان در کنفرانس برآنند که گرایش های سیاسی و گسترش حالت های تعصب آمیز و جهل و نادانی برخی پیروان مذاهب نسبت به حقیقت مذاهب دیگر به ایجاد حالت انحرافی فرقه گرایانه و پر رنگ شدن پدیده افراط گرایی، غلو، تکفیر و دشمنی و کینه توزی و انتقال درگیری ها و نزاع های فکری به صحنه عمل و از آنجا پیامدهای منتفی خطرناکی برای امت در پی داشته و راه های نفوذ دشمنان و ضربه زدن به عقاید، گرایش های نظری و عملی اصیل آن را هموار ساخته است. (بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، 10 بهمن 1391)

- دشمنان با توطئه های گوناگون تجزیه طلبانه و تفرقه افکنانه تلاش می کنند امت اسلامی را در عرصه های گوناگون عقب نگه دارند و حالت وابستگی و شیفتگی به غرب را ترویج کنند.

- شرکت کنندگان هواهای نفسانی و تمایلات سیاسی و شیوع تعصب و بی اطلاعی برخی از پیروان مذاهب را نسبت به مذاهب دیگر موجب به وجود آمدن پدیده غلط تکفیر و افراط گرایی و تجزیه دانستند که پیامدهای منفی مهمی را نسبت به توان امت در بر داشته و راه هایی را برای دشمنان برای وارد کردن ضربه به عقیده و گرایش های نظری و عملی اصیل باز کرده است. (بیست و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، سوم اسفند 1389)

**فلسطین؛ بزرگترین چالش جهان اسلام
- شرکت کنندگان در کنفرانس تاکید کردند که جریان تروریسم تکفیری خطری بسیار بزرگ برای آرمان فلسطین به شمار رفته که موجب به فراموش سپردن و به حاشیه راندن آن و ترغیب کردن دشمن صهیونیستی برای افزایش سرکوب ملت فلسطین می‫شود لذا در راستای رویارویی با موج تروریسم تکفیری، امت اسلامی می‫بایست اهتمام بیشتری را به آرمان فلسطین و توجه بیشتری را به گروه های فلسطینی داشته و راه را بر هرگونه توطئه جدیدی علیه مساله اصلی و سرنوشت‫ساز جهان اسلامی ببندند. (سی‎امین کنفرانس وحدت اسلامی، 27 آذر 1395)

- مساله فلسطین در رأس قضایای امت بوده و از لحاظ بحران هایی که امت اسلامی با آنها رو به رو است مساله فلسطین در اولویت قرار دارد و در واقع رژیم غاصب صهیونیستی خود عامل و علت اصلی بحران های جهان اسلام به شمار می رود. بدین جهت شرکت کنندگان از دولت ها و ملت ها می خواهند تا آنجایی که می توانند مساله مهم فلسطین را مورد توجه قرار داده و اجازه ندهند بحران ها ساختگی فعلی آنان را از این اولویت مهم دور کند. شرکت کنندگان همچنین گروه های فلسطینی را به حل اختلافات فیمابین و ایجاد وحدت میان خود در برابر دشمن مشترک دعوت کردند. (بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی، هشتم دی 1394)

- شرکت کنندگان تمامی اشکال تجاوزهای صهیونیستی به ملت صبور، مقاوم شجاع فلسطین، به ویژه تلاش‌های آنها برای تخریب مسجد الاقصی و خانه‌های فلسطینیان در قدس و یهودی‌سازی آن را به وسیله تغییر قومیتی در سرزمین فلسطین و محاصره این ملت غیور در غزه محکوم می‌کنند. جهاد ملت قهرمان فلسطین و مقاومت دلیرانه آنان را گرامی می‌دارند.

- شرکت کنندگان ضمن اعلام مقاومت به عنوان حق مشروع ملت‌ها، تمامی انواع تروریسم فردی یا گروهی یا دولتی که به وسیله برخی از کشورها تحت پوشش جهانی سازی دموکراتیک کردن کشورهای انجام می‌شود و در سطح اسلامی و جهانی محکوم است را تقبیح و حمایت خود را از مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان، اعلام کردند. (بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، 19 دی 1393)

- شرکت کنندگان در این کنفرانس هرگونه تجاوز صهیونیستی علیه ملت شکیبا و مبارز ما که در فلسطین حضور دارد محکوم می کند و یک بار دیگر بر لزوم اجرای حقوق مشروع ملت فلسطین که مهمترین آن حق این ملت در تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل خود در تمام سرزمین های فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید دارد. (بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، 29 دی 1392)

- شرکت کنندگان در کنفرانس همه گونه اشکال تجاوز صهیونیستی علیه خلق صبور ومقاوم ما در فلسطین به ویژه جنایات وحشیانه ای که در غزه قهرمان و مقاوم به صورت قتل و تبعید هزاران تن فلسطینی صورت گرفت و کوشش های مربوط به ویران ساختن مسجد الاقصی و خانه های فلسطینی ها در بیت المقدس و یهودی سازی آن با ایجاد تغییرات جمعیتی در سرزمین فلسطین را محکوم می کنند و کوشش های صلح جویانه میان گروه های فلسطین و وحدت بخشیدن به آنها را مورد حمایت قرار می دهند. (بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، 10 بهمن 1391)

- تاکید بر لزوم استیفای حقوق حقه مردم فلسطین بر ایجاد دولت مستقل در سراسر فلسطین به پایتختی بیت المقدس و حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود، از جامعه جهانی خواسته شده است تا جنایتکاران صهیونیست را محاکمه و مجازات کند. (بیست و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، سوم اسفند 1389)

**لزوم ایجاد تمدن نوین اسلامی
- شرکت کنندگان با اشاره به سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی، آن را تاکیدی از طرف ایشان بر ارتباط وحدت امت اسلامی با تمدن نوین اسلامی دانسته و خواستار اهتمام بیشتر به مساله فرهنگ و تمدن آینده امت اسلامی شدند.

- شرکت کنندگان در کنفرانس پیشنهاد دادند تا با تشکیل سازمانی با عنوان «سازمان جهانی فرهنگ و تمدن نوین اسلامی» آن را مسوول ترویج افکار فرهنگی آینده امت اسلامی بدانند. لذا از صاحبان فکر و اندیشه ناب فرهنگی و از دیگر فرزندان امت اسلامی می‫خواهد تا پس از تشکیل سازمان مربوطه با آن همکاری کنند. (سی‎امین کنفرانس وحدت اسلامی، 27 آذر 1395)

- مسلمانان امروز باید اهداف بزرگ اسلامی را مدنظر قرار دهند و تمامی امکانات خود را برای دستیابی به این اهداف بزرگ بسیج کنند و از مسایل حاشیه ای و جزیی و انحراف ها چه در فکر و اندیشه و چه در عمل بپرهیزند، مهمترین این هدف ها ایجاد تمدن نوین اسلامی است. (بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی، هشتم دی 1394)

**ضرورت حفظ عزت و کرامت زنان
- شرکت کنندگان در اجلاس خواستار احترام به آزادی زنان در استفاده از پوشش اسلامی و حفظ عزت و کرامت آنان شده و هرگونه تجاوز به این آزادی ها را محکوم می‫کنند. همچنین تاکید می‫کنند که شریعت اسلامی حفظ و حراست از زنان و شخصیت انسانی و عزت آنها را و فعال کردن نقش اسلامی آنها در ساختن نسل ها و جامعه عزیز و بزرگوار، مورد تاکید قرار داده است. (سی‎امین کنفرانس وحدت اسلامی، 27 آذر 1395)

- شرکت کنندگان در کنفرانس، خواهران مسلمانی را که از توانایی علمی برخوردارند به همکاری برای موفقیت دعوت به تقریب فرا می‌خوانند و از ایشان می‌خواهند که نقش فعال تری در کنفرانس‌های وحدت اسلامی و گسترش آگاهی تقریبی میان جوامع اسلامی داشته باشند. (بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، 19 دی 1393)

**آگاهی بخشی نسبت به دسیسه های دشمنان جهان اسلام
- شرکت کنندگان بر این عقیده هستند بزرگترین بحران هایی که جهان اسلام اکنون با آنها روبه رو است همان تجزیه کشورهای جهان اسلام و نبود اعتماد میان حکومت ها به شمار می رود، این بحران ها موجب پیدایش شکاف هایی شد که زمینه را برای نفوذ دشمنان اسلام به درون جوامع اسلامی به منظور دامن زدن به انواع جنگ ها و کشمکش ها میان آنها، فراهم کرده اند.

- موج تروریسمی که کشورهای اسلامی را در برمی گیرد در ادامه و راستای همان تروریسم صهیونیستی و توطئه آمریکایی صورت می گیرد که هدف نهایی آن اعمال سلطه و سیطره بر مسلمانان پس از ترسیم مجدد نقشه جهان اسلام و اجرای طرح موسوم به «هرج ومرج مدیریت شده» و سپس رسیدن به هدف ایجاد باصطلاح «خاورمیانه جدید» است. (بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی، هشتم دی 1394)

- شرکت کنندگان تأکید کردند که امت اسلامی با چالش‌های بزرگی مواجه است که عقیده، شخصیت، فرهنگ، ارکان وجودی و نقش تمدن آن را نشانه گرفته است و در معرض توطئه‌هایی قرار دارد که گسستگی جغرافیایی، زبانی، ملی، مذهبی و حتی تاریخی آن را نشانه رفته است. (بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، 19 دی 1393)

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۶۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر

سوار شدن آسانسور برای راحتی فوق‌العاده است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هیچ کمکی به طول عمر شما نمی‌کند بلکه در عوض، محققان دریافته‌اند که انتخاب پله‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید، به طور خاص، بالا رفتن از چند پله در روز، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ ر

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دکتر سوفی پادوک (Sophie Paddock)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آنگلیا شرقی و بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ می‌گوید: اگر هر دو گزینه پله‌ها یا آسانسور را دارید، به سراغ پله‌ها بروید، زیرا این کار به قلب شما کمک می‌کند. حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند یک هدف دست یافتنی برای فعالیت‌های روزانه باشد.

به نقل از اس‌اف، اگرچه بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده هستند، اما محققان می‌گویند که ورزش منظم می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند. متأسفانه، مطالعه جدیدی که در مجله ESC Preventive Cardiology ۲۰۲۴ ارائه شده است، خاطرنشان می‌کند که از هر چهار فرد بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر از سطوح توصیه شده فعالیت بدنی برخوردار نیست.

در ایالات متحده بزرگسالان باید هر هفته حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشند. این حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع در روز برای مدت پنج روز است. همچنین اضافه کردن دو روز فعالیت‌های تقویت عضلانی توصیه می‌شود که در آن همه گروه‌های عضلانی اصلی از جمله پاها، باسن، پشت، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها درگیر شوند.

دکتر پادوک خاطرنشان می‌کند که بالا رفتن از پله‌ها شکلی آسان و قابل دسترس از ورزش است که افراد می‌توانند در هر مکانی انجام دهند از ساختمان آپارتمانی خود گرفته تا پارک‌های شهری. با در نظر گرفتن این موضوع، این مطالعه جدید به بررسی تأثیر بالا رفتن از پله بر طول عمر و سلامت قلب پرداخت.

این گروه ۹ مطالعه قبلی را در مورد بالا رفتن از پله‌ها با بیش از ۴۸۰ هزار شرکت‌کننده جمع‌آوری کردند. این مطالعات مجموعه وسیعی از شرایط را مورد بررسی قرار داد و درمورد تعداد پله‌هایی که شرکت‌کنندگان از آن بالا رفتند یا سرعتی که از آن پله‌ها بالا رفتند، تفاوتی قائل نشد. این ۹ گزارش شامل افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی یا سابقه حملات قلبی بود. شرکت کنندگان از ۳۵ تا ۸۴ سال سن داشتند.

به طور کلی، این مطالعه جدید نشان داد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش ۲۴ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی ارتباط دارد. شرکت کنندگان همچنین ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار گرفتند. علاوه بر این، بالا رفتن از پله‌ها به این شرکت‌کنندگان کمک کرد تا از برخی از عوارض عمده بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته جلوگیری کنند.

بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هرچه فردی از پله‌ها بیشتر بالا برود، مزایای بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه و چه در جای دیگر، از پله‌ها استفاده کنید.

کد خبر 748596

دیگر خبرها

  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • آشتی داخلی، محور نشست فتح و حماس در پکن
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • ستاره رژیم صهیونیستی در جهان رو به افول است
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!