Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با کشته شدن ناگهاني صالح مي‌توان گفت آخرين اهرم فشار جريان متجاوز به يمن خيلي زودتر از آن چيزي فروپاشيد که حتي خوش‌بين‌ترين حاميان جريان مردمي اين کشور تصور مي‌کردند.
سرويس جهان مشرق - وسوسه بازگشت به قدرت مطلق زير چتر استبداد عربستان سعودي، به دوره سياسي 40 ساله علي عبدالله صالح رئيس جمهور مخلوع يمن پايان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بعد از 33 سال رياست جمهوري در سال 2012 و در نتيجه آغاز انقلاب مردمي و خيانت عربستان، قدرت اين کشور را ترک کرد. اما او که سوداي بازگشت به حاکميت يمن را داشت و از سويي ديگر به دنبال انتقام جويي از سعودي ها بود، همچنان در عرصه سياسي يمن باقي ماند و تلاش کرد خود را به جريان مردمي انصار الله نزديک کند تا بتواند از ميوه هاي انقلاب مردمي در اين کشور برداشت کند.
پيروزي بر ناآرامي هاي يمن، اما آنطور که صالح تصور مي کرد، آسان نبود. کار هنگامي مشکل‌تر شد که رژيم سعودي با هم‌دستي تعدادي از کشورهاي منطقه‌اي و بين‌المللي تلاش کرد تا اين انقلاب را از بين ببرد. به همين علت حمله گسترده اي را ضد يمن آغاز کرد که بعد از دو و نيم سال نتوانسته به اهداف مورد نظر خود در ماه اول حملات دست پيدا کند.

عوامل کودتاي ناکام صالح در يمن
انصار الله بنا به برخي ملاحظات که در روند تقابل با دشمن خارجي داشت، مجبور به ائتلاف با عبدالله صالح شد تا بتواند از پتانسيل سياسي و نظامي وي و هوادارانش در ارتش براي مقابله با تهديد خارجي استفاده کند. اما در اين مدت عبدالله صالح همواره نشان مي داد که متحد قابل اعتمادي نيست و هر از چند گاهي تحرکاتي را ضد نيروهاي مردمي و انقلابي يمن انجام مي داد.
با وجود برقراري مناسبات ميان دو طرف، ماهيت اين روابط همچنان موضع ترديد دوست و دشمن بود. طرف هاي متجاوز به يمن به ويژه عربستان و امارات نيز بعد از شکست طرح‌هاي نظامي خود در براندازي صنعا ، هدف اصلي خود را ايجاد شکاف در ميان دو طرف ائتلاف يمن و شکست در جبلهه داخلي اين کشور قرار داده بودند. آنها معتقد بودند که تنها در سايه شکستن ائتلاف حزب کنگره با انصار الله است که مي توانند يک پيروزي نمادين در اين جنگ براي خود تصوير کنند.
عبدالله صالح که طي 30 سال گذشته عادت به حاکميت اقليتي داشت و محدود شدن اختيارات حاکميتي را بر نمي تابيد، نمي توانست خود را با واقعيت‌هاي دولت ائتلافي و وحدت ملي تطبيق دهد، لذا با تلاش هاي انصار الله براي مذاکره با تمامي طرف هاي سياسي يمن از جمله حزب الاصلاح براي ورود به روند سياسي مخالف بود.
از سوي ديگر طرح امارات براي انتخاب پسر عبدالله صالح به رياست جمهوري يمن و آزاد شدن اموال 23 ميليارد دلاري وي در اين کشور از مهم‌ترين موتورهاي محرک صالح در رقم زدن کودتاي اخير بود. اطلاعات مربوط به اين معامله هنگامي درز کردند که اختلافاتي در ميان حزب کنگره و انصار الله به وقوع پيوست و نيروهاي مردمي عبدالله صالح را در حصر خانگي قرار داده اند.
در طرف ديگر، سعودي ها که جنگ خود را مغلوبه يافتند، تلاش کردند با دلجويي و وعده وعيد دادن به صالح او را با خود همراه کنند، در نهايت همين اتفاق افتاد و صالح ضمن ايجاد شورش مدني در شهر صنعا پايتخت يمن تلاش داشت از اين شهر به استان مأرب که تحت کنترل ائتلاف سعودي است، فرار کند که در نهايت موفق به اين کار نشد و جان خود را از دست داد.
همانطور که از تحولات ميداني شهر صنعا و اظهارات اخير سيد عبد الملک الحوثي مشخص است، کشته ‌شدن علي عبدالله صالح شکستي بزرگ براي نيروهاي متجاوز و رژيم آل سعود و در پشت پرده اين کشورها آمريکا و انگليس بود. او اين روز را روز جشن براي ملت يمن عنوان کرده و اعلام کرد که عناصر حزب کنگره و هواداران آن مواضع مسئولانه در قبال اين فتنه داشتند و فتنه به دست تعدادي از شبه نظاميان مشخص انجام شد و بدنه حزب کنگره با آن همکاري نکردند. او اعلام کرد که عناصر حزب کنگره همچنان با مسئوليت پذيري خود مي توانند در دولت نجات ملي حضور داشته باشند.
در طرف مقابل، سعودي ها تلاش دارند بيشترين بهره‌برداري تبليغاتي و نظامي را از اين رويداد کنند. با وجود برقراري آرامش نسبي در صنعا در پي کشته شدن صالح و تسليم شدن بسياري از شبه نظاميان، شبکه‌هاي ماهواره‌اي و سايت‌هاي وابسته به متجاوزان سعودي همواره کليد واژه تبليغات خود را روي عبارت "انتفاضه عربيت" متمرکز کرده اند و تلاش دارند آن را در برابر "نفوذ فارس ها" در يمن مطرح کنند. آنها هواداران خود را به ادامه شورش و ناامني در پايتخت دعوت مي‌کنند.

دلايل شکست زودهنگام فتنه سعودي- آمريکايي در يمن
با کشته شدن ناگهاني صالح مي‌توان گفت آخرين اهرم فشار جريان متجاوز به يمن خيلي زودتر از آن چيزي فروپاشيد که حتي خوش بين ترين حاميان جريان مردمي اين کشور تصور مي کردند. طي يک نصفه روز صدها نفر از هواداران عبدالله صالح خود را تسليم نيروهاي امنيتي کردند. صالح نيز بعد از مطمئن شدن به شکست شورش، با 9 خودروي ضد گلوله تصميم به فرار از صنعا و رفتن به استان مأرب گرفته بود که در نهايت با مرگ او و عارف الزوکا دبيرکل حزب کنگره و تعداد ديگري از همراهان وي آخرين ميخ بر تابوت فتنه سعودي- آمريکايي در يمن زده شد.
يکي از دلايل شکست زودهنگام فتنه يمن اين بود که بسياري از قبايل هوادار حزب کنگره و حتي عناصر اين حزب نيز از همراهي با صالح خودداري کردند. دعوت زودهنگام صالح در سخنراني روز شنبه خود در اعلام مذاکره با عربستان از سوي اين گروه به معني به رسميت شناختن تجاوز وحشيانه سعودي ها به يمن و تسليم شدن در برابر خواسته هاي متجاوزان ارزيابي مي شد و طبعا افکار عمومي يمن اين موضوع را بر نمي تابيد. حتي قبيله حاشد به عنوان قبيله صالح نيز همراهي کاملي با مطالبات فتنه جويانه وي نداشتند و اعلام کردند که نمي توانند با عربستان پيمان ببندند.
انتظار نمي‌رفت که سياست‌مدار کهنه کار نظير عبدالله صالح به اين سادگي در ارزيابي‌هاي خود از اوضاع داخلي و خارجي يمن اشتباه کرده و با تحليل نادرست خود فريب متجاوزان سعودي را بخورد. او مي ديد که در عرصه داخلي، ملت يمن شامل ارتش و کميته‌هاي مردمي و قبايل و احزاب ملي چگونه در برابر متجاوزان ايستادگي کرده و مرگ با عزت را به تسليم شدن در برابر خواسته هاي سعودي‌ها ترجيح مي دهند. او تصور مي کرد مردم يمن از جنگ خسته شده اند و تحت هر شرايطي حتي مذاکره و تسليم شدن در برابر ائتلاف سعودي، حاضر به پايان آن هستند.
صالح در عرصه بين الملل نيز شکست محور متجاوز را مشاهده مي کرد، لذا عاقلانه نبود که بر روي اسب بازنده شرط بندي کند و با خروج از محور مقاومت و اردوگاه پيروز موازنه هاي منطقه اي، خود را به سمت اردوگاهي بکشاند که در بسياري از عرصه‌هاي منطقه‌اي و سوريه گرفته تا عراق و يمن با شکست مواجه شده است.

فتنه هاي جديد در راه است
انصار الله يمن گرچه موفق شد از اين فتنه به سلامت عبور کند، اما همچنان در کنار ايستادگي قهرمانانه در تجاوز خارجي ضد يمن ، بايد مراقب فتنه‌هاي داخلي ديگر باشد، البته با از بين رفتن صالح ديگر مهره قوي در دست سعودي ها براي فتنه انگيزي در يمن وجود ندارد. طبعاً تحولات يمن بعد از حذف صالح وارد مرحله اي تازه خواهد شد. سعودي ها گرچه تهديداتي را براي حملات گسترده موشکي ضد مواضع انصار الله مطرح کرده اند، اما به نظر مي رسد، اين واکنش ها رويکرد انفعالي ناشي از خشم در قبال سوختن مهم ترين مهره آنها در يمن است. چرا که تا همين اندازه نيز سعودي ها فشار زيادي را از سوي افکار عمومي دنيا در نتيجه جناياتي که در يمن انجام مي‌دهند، متحمل شده‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

دیگر خبرها

  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • جنبش انصارالله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • جنبش انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا