Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریات دانشجویی در هفته گذشته تیتر‌ها و سرمقاله‌‍‌های خود را به مهمترین مسائل روز کشور اختصاص دادند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو – محسن عبدالعلی‌پور؛ نشریات دانشجویی در هفته گذشته تیتر‌ها و سرمقاله‌‍‌های خود را به مهمترین مسائل روز کشور اختصاص دادند.

 

انقلاب اسلامی . VS . جمهوری اسلامی

«جریان» دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان ای هفته به تفاوت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی رسیده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی تفاوت قانون اساسی انقلاب اسلامی که می‌شود ایران و عراق و سوریه و ... با جمهوری اسلامی که می‌شود ایران دستمایه یادداشت این نشریه شده. در بخشی از این دستونشه آمده است: « جمهوری اسلامی یک قانون اساسی دارد صد ایراد اساسی! مملکت یک ایراد اساسی هم داشته باشد با صد قانون اساسی درست نمی شود الآن که دیگر برعکس است! از یک جا در مدیریت بحران زلزله موفق عمل نمی شود از یک سو بحران مدیریت باعث شده مردمی سرمایه شان را از دست بدهند و هر روز برای باز پس گیری نیم در غاز تجمع کنند.جمهوری اسلامی یک قانون اساسی دارد، انقلاب اسلامی یک قانون اساسی! آخرین آپدیت قانون اساسی جمهوری اسلامی بر می گردد به ششم مرداد شصت و هشت! یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی لست سین ا لانگ تایم اگو! اما قانون اساسی انقلاب همین امروز و چند ساعت پیش سین شد! آخر می دانی؟ قانون اساسی انقلاب وصیت نامه­ی شهید حججی و آن یکی شهید امروزِ مدافع حرم است! تو حساب کن در مظلومیت جمهوری اسلامی همان بس که مجری قانون اساسی اش دولت ها هستند! اما در خوشبختی انقلاب اسلامی همان بس که مجری­های قانون اساسی اش شهید مدافع حرم است! قاسم سلیمانی است! قانون اساسی ما در بوکمال با شکست داعش اجرا می­شود! ما بند های قانون اساسی خود را از بلندگوهای حسینیه­ی امام خمینی (ره) می­گیریم!»

   

داعش پَر!

هفته نامه دانشجویی «1979» دانشگاه آزاد رشت ماجرای شکست داعش را سرمقاله خود کرده. در این یادداشت به تفکیک دو دکترین مقاومت و دکترین سازش در کشور پرداخته شده است. در بخشی از این متن آمده: « أما دو عبرت ییش روی ملت ماست. نابودی داعش نشان داد مقاومت گرچه شهید داد اما سرزمین‌های اسلامی را نداد و نشان داد هزینه‌ای که پرداخت کرد به مراتب کمتر از هزینه‌ای بود که اگر در مقابل داعش نمی ایستاد و بلاد اسلامی را تقدیم آمریکا و اسرائیل می‌کرد، با فاتحه اسلام و ایران و امنیت و آسایش امت اسلامی را میخواند. اما امضاء برجام نشان داد مذاکره هم شهدای هسته‌ای را از ما گرفت و هم صنعت هسته‌ای را، و هم تحریم‌ها را مضاعف کرد و نشان داد هزینه ای که پرداخت کردیم به مراتب بیشتر از هزینه‌ای بود که اگر در مقابل زیاده خواهی‌های نظام سلطه مقاومت می کردیم گفتمان مذاکره نتوانست در شش سال پرونده تحریم‌های ایران ببندد، اما گفتمان مقاومت به خوبی پرونده...»

   

تجربه را تجربه کردن خطاست!

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با «صدای دانشجو» بازهم دست روی IPC گذاشتند. بررسی قراردادهای نفتی و عملکرد دولت روحانی در اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز در این یادداشت به بوته نقد گذاشته شده. در بخشی از این متن آمده است: « خلاصه این ماجرا ساده، ولی تلخ است توان شرکت های خوش سابقه داخلی تعمدا نادیده گرفته می شود/ پروژه به صورت انحصاری و با حذف رقیب داخلی به شرکت توتال واگذار می شود/ پرونده اطلاعات محرمانه و راهبردی میدان نفتی ما در اختیار توتال قرار می گیرد/ توتالی که اکنون این اطلاعات را در اختیار دارد. همان شرکتی است که ه۳ سال شریک نفتی دولت قطر (رقیب جدی مادر استخراج از میادین مشترک) بوده است!

مسئولیتی که به اتحادیه اروپا به چشم شریکی راهبردی نگاه می کردند و گمان داشتند شرکت های اروپایی آن ها را در مقابل تحریم های امریکا تنها نخواهند گذاشت، امروز حرفی هم برای گفتن دارند؟ نوزدهم آبان ۹۶، رییس جمهور فرانسه (که گویا مقاله روزنامه آرمان را نخوانده بود!)، به طور رسمی خواستار وضع تحریم های جدید (به بهانه موشکی) علیه جمهوری اسلامی شد، دولت تدبیر و امیده که چهار سال تمام هشدارهای منتقدینش درباره عاقبت مذاکره با آمریکا را نادیده گرفت، امروز مذاکره با آمریکا را دیوانگی میداند. چند سال از عمر یک ملت باید صرف شود تا همین دولت به نگاه "واقعی" ( نه رویایی و خام اندیشانه) نسبت به متحدین اروپایی آمریکا دست پیدا کند؟»

   

ما خیلی گوگولی‌ایم خییییلی!

«میدان انقلاب» دانشجویان دانشگاه شریف در یادداشتی طنز آمیز به روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس پرداخته است. در بخشی از این متن آمده: « اشک امانم نمی دهد خبر را تا انتها بخوانیم ، خبر را با می بویم و می بوسم. "وزیر خارجه انگلیس برای پرداخت بدهی ۴۵۰ میلیون پوندی ۴۰ ساله خود به ایران به دنبال راهی می گردد که بتوان با دور زدن تحریم هایی که مانع انتقال پول به ایران می شوند، بدهی خود را پرداخت کند" آخر تا چه حد امانتداری؟ امروز آدم جرات نمی کند پولش را به برادرش بدهد! اما می بینیم این دولت پاک دست بریتانیا ۴۵۰ میلیون پوند بدهکاریش به ایران را بعد از ۴۰ سال مثل روز اولش نگاه داشته! اصلا آن پول نزد خودتان امن‌تر است، آدم می ترسد امروز پول به دولت بدهد، اصلش می ترسد پول بی زبانش یک وقت خرج سوریه ای ، لبنانی چیزی بشود! وقتی این ولایت معاشان را می بینم که دولت های پاک دستی مثل شما را ول کرده ، به فکر همکاری استراتژیک و ایدئولوژیک با ملت های منطقه اند...»

  

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۵۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد

جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر و زارچ در مجلس شورای اسلامی گفت: از سال ۷۸ تاکنون به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه نشده است و با توجه به شاخص‌های جمعیت و پراکندگی در حوزه جغرافیایی یک نابرابری در حوزه‌های انتخابیه ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: ۵ طرح در مجلس یازدهم در این زمینه به کمیسیون رسید و در هم ادغام که در نهایت مقرر شد با توجه به اینکه ۲۴ سال است نماینده‌ای به تعداد نمایندگان مجلس شورای اضافه نشده، ۴۰ نفر نماینده به تعداد کلی نمایندگان مجلس اضافه شوند ونهایتا باید ۲۰ نفر متعلق به حوزه‌های جدید و مستقل و ۲۰ نفر هم به حوزه فعلی افزوده شوند. 

نماینده مردم یزد، اشکذر و زارچ در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق این قانون باید در استان یزد در حوزه یزد، اشکذر و زارچ یک نماینده و در حوزه مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مروست یک نماینده دیگر اضافه می‌شدند که شاخص ما محرومیت، جمعیت و بحث‌های امنیتی و ... بود که براساس اصل ۶۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۱۳۹۵ بود. در سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۱۳۹۵ رهبر معظم انقلاب مطرح کردند "تعیین حوزه‌های انتخابیه بر اساس جمعیت و مقتضیات اجتناب ناپذیر به گونه‌ای که حداکثر عدالت انتخاباتی و شناخت مردم از نامزد‌ها فراهم گردد یک اصل است.

جوکار خاطرنشان کرد: تعیین حوزه انتخابیه بر مبنای جمعیت و مقتضیات مطرح بود و نکته اساسی اینکه خیلی از حوزه‌ها سهمی در این مقوله نداشتند و براساس این شاخص‌ها نماینده‌ای به آنها تعلق نمی‌گرفت و قرار شد کلیات مطرح شود که کلیات رای نیاورد و دولت هم مخالفت کرد و اصل ۷۵ که هزینه برای دولت دارد را د ر این زمینه مطرح کردند و این طرح مصوب نشد؛ و‌ی ابراز امیدواری کرد: در مجلس دوازدهم این طرح مطرح و این بی عدالتی‌ها رفع شود. 

نمایندگان مجلس با ۹۴ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع، با کلیات طرح دوشوری اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و افزایش تعداد نمایندگان مخالفت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است