Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: وضعیت فعلی حوزه کتاب و کتابخوانی، از تولید و نشر گرفته تا توزیع آن با مکتب اسلام، آموزه های اهل بیت (ع) و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی همخوانی ندارد.

سردار محمد رضا نقدی چهارشنبه شب در مراسم پایانی هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در مشهد افزود: ایران در همه جنبه های مطالعه و کتاب از شاخص هایی که در حوزه ایده ها و آرمان های یک ملت مطرح است، عقب افتادگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: این در حالی است که دین اسلام در توصیه و ارزش گذاری به مطالعه و کتاب کم نگذاشته و نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز در این زمینه کوتاهی نکرده است.
وی گفت: اسلام با فرمان 'اقراء' به اسلامی_ایران">پیامبر خداوند آغاز شد و احادیث و روایات ائمه معصومین (ع) نیز به مطالعه و کتابخوانی توصیه دارد لذا این مکتب مردم را به کتابخوانی تشویق می کند.
سردار نقدی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز تنها نظام در دنیاست که معیار انتخاب رهبری در آن عالم و دانشمند بودن فرد می باشد و این مهم بهترین مشوق برای مردم به کتاب و کتابخوانی است لذا این تفکر و آرمان می طلبد که ایران اسلامی در درجات والای حوزه های مرتبط با کتاب باشد.
وی اظهار کرد: 20 کشور 80 درصد از ظرفیت حوزه نشر جهان را به خود اختصاص داده اند اما ایران در این رده از کشورها قرار ندارد و در زمره کشورهایی است که سهم 20 درصدی از حوزه نشر دنیا را دارند.
وی گفت: برای ترویج کتاب و کتابخوانی در وهله نخست باید از مدارس شروع کرد و کودکان و نوجوانان را عادت به کتابخوانی نمود و کتاب را برای آنان برجسته کرد.
سردار نقدی با تاکید بر اینکه فیلم بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است، افزود: در فیلم های سینمایی کمتر دیده می شود که برای تاثیرگذاری شخصیت فیلم بر روی بینندگان، به دست وی یک کتاب بدهند اما به جای آن بیشتر اوقات شخصیت فیلم سیگار بر لب دارد.
وی اظهار کرد: روزانه دهها پیامک به گوشی های تلفن همراه ارسال می شود که سفر با تور به نقاط مختلف دنیا را تبلیغ می کند، آیا نمی توان تبلیغات پیامکی را به معرفی کتاب های تازه منتشر شده اختصاص داد؟
وی گفت: ناشران باید از رسانه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و شبکه های تلفن همراه برای تبلیغ در باره کتاب و کتابخوانی مطالبه گر باشند تا سطح مطالعه و نشر بویژه در حوزه دفاع مقدس ارتقا یابد.
معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب، پیروزی مسلمانان در جبهه مقاومت و آزادی فلسطین را قطعی می دانند و تاکنون نیز بزرگترین دانشگاه و الهام بخش برای جبهه مقاومت در کشور های منطقه، آموزه های دفاع مقدس بوده که از طریق کتاب های مربوط به شخصیت های مجاهدین جنگ تحمیلی منتشر شده است.
وی همچنین برگزاری هشتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس با 6 هزار عنوان کتاب جدید، حضور 70 ناشر و رونمایی از 50 عنوان کتاب را کار بزرگ در عرصه کتاب و کتابخوانی دانست.
در این مراسم از مستند 'رویای خلافت' با موضوع آزادسازی شهر موصل، ساخته سید مجتبی خیام الحسینی و کتاب 'آیین نامه و مقررات ملی برگزاری نمایشگاه کتاب' رونمایی شد.
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران جهان اسلام همزمان با هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از 9 تا 15 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۵۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آقای محمدرضا هراتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای در دو سال گذشته در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار هشتصد کتابخانه، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی، به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها را از دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال گذشته بیان کرد و گفت: کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی از جمله ۶۰ خدمت در جهت توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.

هراتی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است افزود: در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

وی اظهار داشت: از این ۱۲ میلیون عضو فعال نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان هستند که در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای مانند جشنواره‌ها و جایزه‌های داستان نویسی و قصه گویی، محافل ادبی، پویش‌های کتابخوانی و مسابقات تلویزیونی را برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته دانست و گفت: در کنار بهره برداری از کتابخانه‌های مرکزی، ۱۳۲ کتابخانه غیر مرکزی شامل ۵۸ کتابخانه شهری و ۷۴ کتابخانه روستایی است.

وی گفت: علاوه بر افتتاح کتابخانه در روستا‌ها جشنواره‌هایی هم برای روستائیان و عشایر مانند جشنواره عشایر با طعم کتاب یا طرح حایی مانند مجموعه کوله کتاب ویژه مناطق صعب العبور را برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم آن مناطق مواجه شد.

هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد افزود: ایران از لحاظ توسعه شبکه‌های کتابخانه‌ای دارای رتبه اول در میان کشور‌های منطقه و در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا است.

دیگر خبرها

  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور