اکرانهای جشنواره سیزدهم با طعم تلخ یک کمدی به پایان رسید
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۳۵۲۶
جشنواره فیلم کوتاه کل گراش با اکران ۳۹ فیلم کوتاه از فیلمسازان ۸ استان کشور به اتمام رسید تا فیلمسازان در تب و تاب معرفی برگزیدهها روز آخر را سپری کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیزدهمین جشنواره منطقهای فیلم کوتاه کل در شهرستان گراش با حضور هنرمندان 8 استان و در 3 قالب داستانی، مستند و تجربهگرا و انتشار کتاب « جشنواره کل» آغاز بهکار کرد، این جشنواره تا پایان روز 17 آذرماه ادامه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
200 فیلمساز با 291 اثر از استانهای فارس، هرمزگان، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان در این جشنواره شرکت کردند که در نهایت پس از گزینش هیئت داوران 20 اثر در بخش داستانی، 6 اثر در بخش تجربهگرا و 12 اثر در بخش مستند برای اکران در جشنواره اعلام شد.
آئینهای بوشهری سرآغاز اکرانها
در روز نخست 19 فیلم اکران شد ودر روز دوم مابقی فیلمها در 4 نوبت به اکران درآمدند. حیاتی مستندی اثر مینا درعلی از بوشهر نخستین فیلمی بود که در روز دوم اکران شد. این فیلم درباره یکی از آیینهای منطقه دیلم در استان بوشهر است که هم رویکرد بومی محلی و هم باستانی و مذهبی دارد. فیلم داستانی اپیدمی اثر حسن اسماعیلزاده از شیراز فیلم دیگری بود که در پنجمین نوبت اکران شد.
این فیلم اجتماعی درباره دختر نوجوانی است که به صورت اتفاقی متوجه دلیل کشته شدن پدرش میشود. داستان این فیلم به صورت سربسته و از طریق نشانهها برای بیننده موضوع را تعریف میکند.
اهل ماتم فیلم داستانی اثر شیما پورسهمالدین از شیراز است که در روز دوم اکران شد. تسخیر شدن یک زن توسط باد «زار»، درامی چندلایه ساخته شده از ترس، تنهایی و عشق موضوع این فیلم است. داستان فیلم آرامآرام باز میشود و با هر پیشروی، بیننده را بیشتر درگیر میکند. فیلم داستانی قفس اثر امیرحسین خباززاده حقیقی از شیراز نیز در روز دوم اکران شد.
این فیلم درامی روانشناسانه درباره عشق و نسیان است و داستان مردی را روایت میکند که بیش از حد عاشق خانوادهاش است و همین مساله همسایگانش را ناراحت میکند.
مستند اسلامآباد اثر فردین قدیری از قیروکارزین فیلم دیگری بود که در پنجمین نوبت فیلمهای جشنواره کل گراش اکران شد. این فیلم داستان تلخ زنی تنها از اسلامآباد را روایت میکند که بر اثر تشنگی میمیرد و حیوانات جنازه او را از هم میدرند.
از انتظار مسافران قطار تا 2 روی سکه حقیقت
فیلم داستانی آن روز که آسمان را نامی نبود اثر حمید اَخباری از شیراز در نوبت ششم اکران شد. این فیلم روایت مسافرانی است که در ایستگاه قطار منتظرند، داستانهای رازآلود و تودرتویی دارند. این فیلم جنبههای نمادین زیادی دارد.
فیلم داستانی سایهها اثر عباس سام (خادم الرسول) از دزفول، فیلمی روانشناختی درباره عذاب وجدان است که در نوبت ششم اکران شد. شخصیت اول فیلم مردی است که با سایههایی در گذشتهاش زندگی میکند و سعی میکند با نوشتن خاطراتش با آنها کنار بیاید. بازگشت اثری مستند از رضا نوذری از لامرد است که در نوبت ششم اکران شد.
این فیلم یک مستند اجتماعی درباره شناسایی یک شهید در سال 1361 بر اساس رویای صادقه مادر و همرزم شهید است. فیلم روایت جانکاه این رویا را از زبان مادر و همرزم با بازسازی صحنههای آن سالها در هم میآمیزد.
هیچکس تو را به خاطر نمیآورد، فیلمی تجربهگرا از امید جوهری از شیراز است. این فیلم درباره زمان و گذر زمان است و با این جمله از مارسل پروست شروع میشود. «زمان آدمها را دگرگون میکند اما تصویری را که از ایشان داریم ثابت نگه میدارد. هیچ چیزی دردناکتر از این تضاد میان دگرگونی آدمها و ثبات خاطره نیست».
در نوبت هفتم اکرانها عروس بلوط پخش شد، این فیلم اثری مستند از رضادانشپژوه از یاسوج است که داستان زنی تنها به اسم گلاب را روایت میکند که دل به درختان بلوط کوهستان سپرده است. نگاتیو پازیتیو اثر تجربهگرا از فائزه کریمی از شیراز اثر دیگری بود که در این نوبت اکران شد. فیلمی تکاندهنده از یک معضل اجتماعی است که هر دوی زیبا و زشت حقیقت به تصویر کشیده شده است.
از بدشانسی یک نویسنده تا جنگلهای زیبای حرا
فیلم داستانی آغاز یک پایان اثرسید عباس شفیعی از اهواز نیز در نوبت هفتم اکران شد. این داستان که بنمایه طنز دارد. نویسنده بدشانس وقتی صدای دعوا و مرافعه زوج همسایهاش را میشنود، به این فکر میافتد که داستان جدیدش را بر اساس کشمکش این زوج بنویس اما این نقشه تا اجرایی شدن کار دارد.
مستند تشریفات خصوصی اثر سجاد ایمانی از نورآباد ممسنی اثر دیگری است که در نوبت هفتم پخش شد. این فیلم ادامه « وقتی تهران بودم» ایمانی و داستان مردی است که در پی تدارک مراسم ترحیم خود است. فیلم داستانی آخر هفته اثر وحید بمانی از شیراز نیز در نوبت هفتم اکران شد. فیلم داستان پسربچهای را تعریف میکند که آخرهفتههایش را با پدرش میگذراند، آخرهفتههایی که چندان خوشایند نیستند. یک درام اجتماعی که فقر و مهر را به خوبی به تصویر میکشد.
در آخرین نوبت اکران فیلمها 6 فیلم اکران شد. فیلم داستانی جوجه... پر اثر فرشاد صالحی از شهرکرد دو روایت درباره تلاش یک مادر و دختر برای حفظ زندگی است. در این درام اجتماعی مادر در پی مراقبت از شوهر بیمارش است و دختر کوچک در پی مراقبت از جوجه «مردنیاش».
فیلم مستند آذینی اثر داود مرزیزاده و محمدرضا رکنالدینی از بندرعباس نیز در این نوبت پخش شد. این فیلم در مورد جنگل آذینی است، جنگلی از درختان حرا و چندل که در دریا روییده است. این جنگل محل خوبی برای زادآوری پرندگان مهاجر است و شغل مردمانی که در نزدیکی این جنگل زندگی میکنند.
او دشمن بود اثری داستانی از محمدرضا خواجی از گراش روایت یک سرباز در حال فرار از معرکه جنگ است و از ترس آتش به کانالی پناه میبرد و در آنجا با دشمن زخمی مواجه میشود.
روایت نبردی قهرمانانه پس از 33 سال
فیلم 4 دقیقه سکوت اثر تجربهگرا از امیرعلی میردریکوند از اندیمشک خوزستان نیز در نوبت هشتم اکران شد. دوربین سیال بر ویترین و دیوارها میچرخد تا حقیقتی تلخ درباره سینما را با کمترین موسیقی و بدون هیچ حرفی به ما نشان دهد.
کهنمویی ساعت 720 اثری مستند از نصیر درویشوند از بوشهر است. سی و سه سال پس از نبرد قهرمانانه ناوشکن کهنمویی همرزمان ناخدایکم شریف فرزادینیا در اعماق آبهای نیلگون خلیج فارس از او استقبال میکنند. فیلم از همه ابزار ممکن برای پیشبرد روایتش استفاده میکند.
فیلم داستانی آر یو والیبال از محمد بخشی از رفسنجان آخرین فیلم اکران شده در جشنواره کل بود. یک کمدی تلخ اجتماعی درباره گروهی پناهجوی عرب است که به مرز یک کشور انگلیسىزبان رسیدهاند و به خاطر بسته بودن مرز، با مرزبانها درگیرند تا اینکه چند کودک به صورت اتفاقی مسبب ارتباط بین این دو گروه میشوند.
جشنواره کل گراش با اکران 39 فیلم کوتاه که توسط فیلمسازان 8 استان کشور ساخته شده، با اکران فیلمها به اتمام رسید تا فیلمسازان در تب و تاب معرفی برگزیدهها روز آخر را سپری کنند.
امشب اختتامیه جشنواره با حضور بهزاد مریدی، مدیرکل ارشاد استان فارس برگزار میشود و هیئت داوران برگزیدگان این دوره از جشنواره را معرفی کنند. امسال برای نخستین بار انجمن فیلم کوتاه ایران نیز جایزه مستقل ایسفا را به بهترین فیلم این جشنواره اهدا میکند.
انتهای پیام/
R41382/P1357/S6,61/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۳۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایان صدرنشینی یکماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
آمار فروش فیلمهای در حال اکران سینماهای سراسر کشور نشان میدهد با آغاز اکران فیلم مست عشق از روز چهارشنبه دوران پیشتازی کمدیهای در حال اکران روبه پایان است و بر این اساس این فیلم در سومین روز اکران خود، در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، بررسی دقیق آمار مخاطبان سینماها در سراسر ایران طی روزهای پنجم، ششم و هفتمین اردیبهشت بیانگر این نکته است که ۴۵۷,۶۸۷ نفر از هموطنان در ۸,۷۱۰ سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در سینما بلیت تهیه کرده و مجموعاً رقمی معادل ۳۱۰,۲۲۵,۴۴۵,۰۰۰ ریال به گیشهها واریز کردهاند.
نکته مورد اشاره گروه یاد شده در میزان جذب مخاطب در نخستین روز اکران فیلمهای مطرح از اسفندماه گذشته تا دیروز کاملاً مشهود است به صورتی که فیلم فسیل که اکران آن از روزهای پایانی اسفند سال ۱۴۰۱ آغاز شد در نخستین روز اکران توانست نظر ۹۱۸۷ مخاطب را به خود جلب کند و ویلای ساحلی هم ۹۲۰۰ مخاطب در نخستین روز اکران به خود دید.
این درحالی است که هتل و هاوایی هم به ترتیب در نخستین روز اکرانشان توانستند نظر ۷۳۵۰ و ۹۱۵۰ مخاطب را به خود جلب کنند و تمساح خونی و بی بدن هم به ترتیب در نخستین اکران ۱۸۱۷۵ و ۲۲۵۴ مخاطب در کارنامه خود ثبت کردند.
از سویی طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است، دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
عملکرد انفرادی فیلمهای در حال اکراناگر بخواهیم درباره عملکرد انفرادی فیلمهای ۱۴۰۳ در ۳ روز پایانی هفته گذشته صحبت کنیم، باید بگوییم که رتبه نخست پرمخاطبها با ۲۱۳,۸۳۱ بلیت فروخته شده برای ۲,۳۱۲ سانس اکران و درآمد ۱۵۲,۸۲۵,۳۳۵,۰۰۰ ریالی در اختیار ساخته حسن فتحی و بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی، محصول مشترک ایران و ترکیه یا فیلم مست عشق قرار دارد و پس از آن تمساح خونی با ۹۱,۷۶۵ بلیت برای ۱,۹۹۹ سانس اکران و درآمد ۶۲,۹۱۹,۸۷۵,۰۰۰ ریالی پس از یک دوره صدرنشینی در رتبه دوم قرار گرفته و سال گربه بهرام افشاری با ۷۶,۶۰۸ بلیت فروخته شده برای ۱,۷۶۸ سانس اکران و درآمد ۵۰,۷۱۲,۴۱۵,۰۰۰ ریالی به جایگاه سوم رضایت دهد.
فیلم جنجالی جشنواره فجر سال گذشته یعنی بی بدن با هنرنمایی پژمان جمشید، الناز شاکردوست، سروش صحت و نوید پورفرج نیز با ۳۳,۹۸۲ بلیت فروخته شده در ۱,۲۲۷ سانس اکران شده و با درآمد ۲۳,۷۶۶,۵۷۵,۰۰۰ ریالی در جایگاه چهارم قرار گرفته و بهدنبال آن آسمان غرب با ۲۰,۰۵۹ بلیت فروخته شده در ۴۰۵ سانس اکران و درآمد ۱۰,۱۵۳,۷۲۵,۰۰۰ ریالی به جایگاه پنجم رضایت داد.
به این ترتیب تفاوت معنادار و قابل توجه جلب نظر مخاطبان نخستین روز اکران محصول مشترک ایران ترکیه و از سویی آمار فروش سینماها در سه روز پایانی هفته گذشته میتواند نشان دهنده توجه مخاطبان هنر هفتم کشور به سایر ژانرهای سینمایی علاوه بر کمدی نیز علاقهمند است یعنی بر خلاف تصور عدهای از منتقدان سینما مبنی بر اینکه مخاطبان هنر هفتم تنها بهدنبال فیلمهای طنز و کمدی هستند، نشلان داد که اگر کارگردانان تولید آثار فاخر را در دستورکار و از سویی سازمان سینمایی نیز تنوع و عدالت ژانرها را در اکران مدنظر قرار دهند، مخاطبان مختلف سینما استقبال خود از این هنر شگفانگیز را به رخ خواهند کشید و آمارهای متفاوتی در تاریخ سینمای ایران به ثبت میرسانند.
کد خبر 748055