Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ، سرتاسر جهان علیه این اقدام بپا خواست و حمایت خود را از قدس و فلسطین اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه فلسطین الیوم، تظاهرکنندگان در کشورهای مختلف جهان ضمن اعلام مخالفت با اقدام دونالد ترامپ از همه مردم در نقاط مختلف جهان خواستند تا امروز(جمعه) تظاهرات گسترده‌تری را برگزار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عراق

دفتر اوقاف سنی عراق پنجشنبه تظاهرات گسترده‌ای را در مسجد ام القری در مرکز بغداد برگزار کرده و آمریکا را به حمایت از تروریسم و تلاش برای تقسیم منطقه بعد از شکست طرح داعش متهم کرد.

عبداللطیف الهمیم، رئیس دفتر اوقاف سنی عراق خطاب به حکام عرب و مسلمان گفت: امت زنده قادر به اصلاح این اوضاع در لحظه تاریخی است. اکنون این لحظه فرا رسیده است چراکه آن‌ها قادر به آزادی فلسطین هستند.

اردن

صدها تن از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف اردن نیز تظاهرات گسترده‌ای را در اعتراض به اقدام ترامپ درباره قدس برگزار کردند.

آن‌ها ضمن سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و اشغالگران اسرائیلی همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند.

منابع محلی گزارش دادند که دانشگاه های اردن، هاشمیه، زیتونه، بلقا، دانشگاه بین المللی اسلامی، دانشگاه یرموک، دانشگاه موته و برخی دانشگاه های دیگر شاهد تجمعات اعتراض آمیز نسبت به تصمیم اخیر ترامپ بودند.

کاربران شبکه های اجتماعی هم تصاویر و ویدئوهای متعددی از اعتراضات دانشجویان اردنی را منتشر کرده و شعارهایی در محکومیت تصمیم اخیر آمریکا و اشغالگری رژیم صهیونیستی طرح کردند.

لبنان

تظاهرات گسترده‌ای در اردوگاه‌های فلسطینی در بیروت نیز برگزار شد و تظاهرکنندگان پرچم‌های اسرائیل و آمریکا را به آتش کشیدند.

دانشجویان دانشگاه بیروت نیز با برگزاری تظاهرات این اقدام دونالد ترامپ را محکوم کردند.

اردوگاه‌های جنوب لبنان نیز همچنان شاهد تظاهرات گسترده است و گروه‌های فلسطینی در این اردوگاه‌ها از ساکنان خواستند تا امروز تظاهرات اصلی خود را برگزار کنند.

در همین حال، اردوگاه های آواگان فلسطینی در جنوب لبنان و گروه های فلسطینی خود را برای برگزاری راهپیمایی ها و برنامه های گسترده طی روزهای آتی آماده می کنند.

شیخ "عبد اللطیف دریان" مفتی جمهوری لبنان نیز از تمامی خطبای مساجد این کشور خواست که خطبه نماز جمعه فردا را به مساله قدس اختصاص دهند. وی تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس را مغایر قطعنامه های بین المللی و تحریک آشکار احساسات فلسطینیان، عرب ها و مسلمانان دانست.

مغرب عربی

دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها در شهر جرجیس تونس تظاهرات گسترده‌ای را برگزار کرده و همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند.

گروه ملی کار در مرکش نیز خواهان مشارکت در تظاهرات مردمی در مقابل پارلمان در رباط شده است.

در بیانیه این گروه از مردم خواسته شده روز یکشنبه در این تظاهرات شرکت کرده و خشم خود را در سرتاسر این کشور علیه اقدام ترامپ نشان دهند.

ترکیه، اروپا و آمریکا

صدها تن از شهروندان ترکیه‌ در شهرهای مختلف این کشور با برگزاری تظاهرات در میدان‌های عمومی اقدام ترامپ درباره قدس را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان با بالا بردن پرچم‌های ترکیه و فلسطین در مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول شعارهایی را علیه آمریکا و اسرائیل سر دادند.

در شهر نیویورک نیز تظاهرات گسترده‌ای علیه اقدام دونالد ترامپ برگزار شد.

در آلمان نیز صدها تن از اقلیت‌های عربی و اسلامی در تظاهراتی در مقابل سفارت آمریکا در برلین شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات تأکید کردند که قدس همچنان شهر عربی اسلامی و پایتخت ابدی فلسطین باقی خواهد ماند.

پاکستان

صدها تن در شهرهای اسلام آباد، کراچی، پیشاور و چند شهر دیگر پاکستان با برگزاری تظاهرات مخالفت‌ خود را با اقدام ترامپ اعلام کردند.

شبکه ای بی سی نیوز آمریکا اعلام کرد که پاکستان از واشنگتن خواسته در هرگونه اقدامی برای تغییر وضعیت قانونی و تاریخی قدس بازنگری کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۴۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رئیس دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا درباره اعتراضات دانشجویی گفته است: تمام اقدامات ما، از جمله درخواست کمک پلیس، نتوانست به تظاهرات پایان دهد.

رئیس دانشگاه جورج واشنگتن همچنین تاکید کرد کهما با مقامات پایتخت در تماس هستیم و پلیس حضور خود را در داخل و اطراف دانشگاه افزایش می‌دهد.

دانشگاه‌های سراسر آمریکا بعد از آگاهی از جنایات پرشمار رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه و کشتار حدود ۳۵ هزار انسان بی‌گناه، عرصه اعتراض علیه سیاست‌های این رژیم و دولت آمریکا به عنوان مهم‌ترین حامی آن تبدیل شده است. در این بین یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که با گسترش اعتراضات به مراکز دانشگاهی مختلف آمریکا جلب توجه می‌کند، سیاست‌های دولت آمریکا و پلیس این کشور است. دولت و پلیس در این کشور بدون توجه به خواسته‌های معترضین، تنها سیاست سرکوب و بازداشت گسترده را در پیش گرفته است.

از روزهای ابتدایی حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه، جامعه آمریکا عرصه واکنش‌های مختلف به این رویداد بود. نظرسنجی‌های مختلف نشان از افزایش بی‌سابقه حمایت آمریکایی‌ها از مردم غزه دارد. طبق نظرسنجی گالوپ در مارس ۲۰۲۴ اکثر آمریکایی‌ها اقدامات رژیم اشغالگر در غزه را تأیید نمی‌کنند. تعداد مخالفان با اقدامات رژیم صهیونیستی از ۴۵ درصد در نوامبر ۲۰۲۳ به ۵۵ درصد افزایش یافت. دموکرات‌ها ۷۵ درصد دیدگاه منفی نسبت به اقدامات تل‌آویو دارند. رائد جرار از اندیشکده دموکراسی برای جهان عرب معتقد است که نظرسنجی فوق نشان از جدایی بین سیاست دولت بایدن و دیدگاه اکثر آمریکایی‌ها درباره اقدامات رژیم اشغالگر در غزه دارد و سیاست خارجی دولت آمریکا با انتظارات رای‌دهندگان هماهنگ نیست.

حمایت جوانان آمریکایی از فلسطینیان آشکارتر شده است. نظرسنجی پیو (PEW) در آوریل ۲۰۲۴ نشان داد که یک سوم از افراد بزرگسال زیر ۳۰ سال آمریکایی با مردم فلسطین همدردی می‌کنند و تنها ۱۴ درصد این احساس را نسبت به صهیونیست‌ها دارند. جوانان آمریکایی نسبت به مردم فلسطین نظر مساعدتری نسبت به صهیونیست‌ها دارند و از هر ۱۰ فرد زیر ۳۰ سال، شش نفر دیدگاه مثبتی نسبت به مردم فلسطین دارند. در میان آمریکایی‌های جوان، ۳۴ درصد دلایل حماس برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را معتبر می‌دانند.

اعتراض‌های دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین، ابتدا از دانشگاه‌های کلمبیا و هاروارد آغاز شد. دانشجویان معترض با صدور بیانیه‌ای مشترک، رژیم اشغالگر را به عنوان مسئول کامل جنگ معرفی کردند. این اعتراض‌ها به تدریج به شمار زیادی از دانشگاه‌های این کشور نظیر آموری، میشیگان، براون، پلی‌تکنیک هومبولت، برکلی، کالیفرنیای جنوبی، نیویورک، ییل، کلمبیا، ماساچوست، تگزاس، مینه‌سوتا و غیره گسترش یافت به گونه‌ای که تاکنون ۷۹ دانشگاه آمریکا درگیر اعتراض علیه رژیم اشغالگر قدس شده است. علاوه بر حضور دانشجویان، در برخی از دانشگاه‌ها اساتید حامی فلسطین نیز عمدتاً در اعتراض‌ها مشارکت فعال دارند.

خواسته اصلی دانشجویان آمریکایی، همبستگی با ملت فلسطین است که در چارچوب آن خواستار آتش‌بس دائمی در غزه، اتمام کمک‌های نظامی دولت آمریکا به رژیم اشغالگر، قطع همکاری دانشگاه با مجتمع‌های تسلیحاتی و کنار گذاشتن روند سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها در سرزمین‌های اشغالی شده‌اند. با اوج‌گیری اعتراض‌ها، مدیران برخی از دانشگاه‌ها درصدد توافق با دانشجویان برآمدند. برای مثال مسئولان دانشگاه براون ایالت رودآیلند اعلام کردند که با دانشجویان حامی فلسطین به توافق رسیده که در اکتبر ۲۰۲۴ توقف سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی را به رأی بگذارد. دانشجویان نیز ضمن پایان دادن به تحصن خود، این توافق را یک پیروزی بی‌سابقه و امتیازی بزرگ برشمردند.

کد خبر 6097738

دیگر خبرها

  • کدام دانشگاه‌ها به جنبش حمایت از فلسطین پیوسته‌اند؟ | اینفوگرافیک
  • حمایت مغربی‌ها از تجمعات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی
  • تحصن دانشجویان ایتالیا در همبستگی با فلسطین+ فیلم
  • ۳ دروغ بزرگ درباره تظاهرات دانشجویی در آمریکا
  • حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد
  • رویکرد دوگانه رسانه‌های بیگانه
  • جشن فارغ‌التحصیلی با فضای ضد جنگ غزه در دانشگاه میشیگان آمریکا
  • بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان