Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز،

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشته است: تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در مورد به رسمیت شناختن شهر مقدس "قدس" بعنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به آنجا، به احتمال زیاد ماموریت میانجیگرانه "جرالد کوشنر" مشاور و داماد وی در منطقه خاورمیانه را با شکست روبرو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابتکارعمل کاخ سفید ازهم اکنون خشم جهان اسلام را برانگیخته است. در همین رابطه وزارت خارجه آمریکا به همه دفاتر و نمایندگهای خود در منطقه در خصوص تشدید مسائل امنیتی هشدار داده است.

در رابطه با تغییر در موضع گیری واشنگتن، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب تصمیم گرفته اند تا نشست فوق العاده ای برگزار کنند. رهبران فلسطین، ایران، سوریه، ترکیه، اردن و بسیاری از کشورهای مسلمان دیگر به این تصمیم آمریکا واکنش نشان داده و بشدت از آن انتقاد کرده اند. "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه از رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواسته تا نشست فوق العاده ای ترتیب داده و تدابیر مشترکی برای واکنش به این اقدام واشنگتن در نظر بگیرند. این در حالی است که مقامات اسرائیلی از موضع گیری جدید آمریکا استقبال کرده و خواستار حمایت جامعه جهانی از تصمیم دونالد ترامپ شدند.

مسکو از مواضع واشنگتن در قبال قدس حمایت نمی‌کند

در این بین کاخ کرملین نگرانی خود را از این ابتکارعمل طرف آمریکایی اعلام کرده است. "دمیتری پسکوف" سخنگوی رسمی دفتر ریاست جمهوری روسیه، با اشاره به اینکه موضوع قدس به تازگی در مذاکرات تلفنی ولادیمیر پوتین و "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مورد بررسی قرار گرفته، افزود: «اوضاع بسیار پیچیده است و تصمیم جدید کاخ سفید هم می تواند اوضاع نه چندان ساده مناقشه فلسطین و اسرائیل را پیچیده تر از قبل کند.»

وزارت امور خارجه روسیه در همان ماه آوریل که موضوع امکان تغییر پایتخت اسرائیل از تل آویو به قدس از سوی واشنگتن مطرح شد، اعلام کرده بود که در مسکو، برخلاف واشنگتن بر این عقیده هستند که قدس شرقی باید بعنوان پایتخت دولت مستقل فلسطین به رسمیت شناخته شود.

حتی پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک هم از رئیس جمهوری آمریکا خواسته تا به وضعیت خاص شهر مقدس "قدس" بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد، احترام بگذارد.

وزارت امور خارجه آلمان نیز هشدار داده است که تصمیم جدید دولت ترامپ ممکن است موجب تحریک و وخامت اوضاع در قدس، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه شود.

دیگر باید صلح بین فلسطین و اسرائیل را بوسید و کنار گذاشت

"مانوئل حساسیان" سفیر فلسطین در انگلیس به این روزنامه گفته است: « وی افزود: «تصمیم کاخ سفید اعلام جنگ به یک و نیم میلیارد مسلمان و صدها میلیون مسیحی جهان است که قصد ندارند با تسلط کامل اسرائیل بر این شهر مقدس مذهبی کنار بیاییند. و اگر ترامپ تصمیم خود در مورد به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل را عملی کند، باید حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل بر اساس اصل دو دولت مستقل در کنار یکدیگر را بوسید و کنار گذاشت.»

"گریگوری لوکیانوف" استاد علوم سیاسی مدرسه عالی اقتصاد مسکو معتقد است: «ازهم اکنون کشورهای اسلامی و حتی جهان عرب که متحد آمریکا محسوب می شوند، به این تصمیم واشنگتن واکنش منفی نشان داده اند. البته بغیر از ابراز خشم مردم مسلمان در برخی کشورهای اسلامی، بعید است انتقادات به اقدام عملی خاصی منجر شود. ولی در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که مناقشه فلسطین و اسرائیل به این زودیها حل و فصل شود، برای اینکه قطعا سازمانهای سیاسی فلسطینی به این تغییر موضع آمریکا واکنش نشان خواهند داد و اقدامات خصمانه ای در این رابطه قابل انتظار است. ضمن اینکه فلسطینیان برای چندمین بار اعتمادشان نسبت به آمریکا از بین خواهد رفت و بدین ترتیب امیدی برای ازسرگیری مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل، حتی با میانجیگیری مسکو نیز وجود نخواهد داشت.»

عدم شناخت ترامپ از اوضاع خاورمیانه و ادامه اقدامات تحریک‌آمیز

"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در گفتگو با روزنامه «گازیتا.رو» چنین توضیح داده است: «تصمیم ترامپ در مورد به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل، می تواند بار دیگر اوضاع در منطقه مناقشه فلسطین و اسرائیل را در حد انفجار وخیم کند.» به گفته این مقام پارلمانی، این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا نیز حلقه دیگری از اقدامات تحریک آمیز اوست که ما پیش از این نیز در رابطه با برخورد با ایران، سوریه و کره شمالی شاهد آن بودیم و از ابتدا مشخص است که نتیجه ای جز وخامت بیشتر اوضاع در خاومیانه نخواهد داشت.

"ایرینا زویاگلسکایا" کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه و عضو باشگاه مباحثات بین المللی «والدای» نیز یادآور شده است که «اعلام عجولانه» ترامپ در مورد پایتختی قدس، دقیقا نشان دهنده «عدم شناخت» او از واقعیات و جریانات در خاورمیانه است و می توان انتظار داشت که این اعلام، اوضاع پیرامون یافتن راه حلی برای مناقشه بین فلسطین و اسرائیل را وخیم تر از گذشته کند.

بازی خطرناک کاخ سفید با یکی از حساس‌ترین مناقشات جهان

"دیوید میلر" تحلیلگر مرکز بین المللی ویلسون در واشنگتن اقدام کاخ سفید را بسیار خطرناک دانسته و به رهبران آمریکا هشدار داده که با یکی از حساسترین روندهای مذاکرات صلح جهانی بازی نکنند.

به عقیده کارشناسان، چنین اقدامی ابتکارعمل کاخ سفید برای پیشبرد حل و فصل مناقشه خاورمیانه را در معرض شکست قرار خواهد داد. طرح صلح مورد نظر واشنگتن در اواسط ماه نوامب اعلام شد و جرالد کوشنر، فرستاده ویژه آمریکا در این زمینه انتخاب شده که وظیفه اش متقاعد کردن فلسطینیان برای مذاکرات جدی با طرف اسرائیلی است.

به عقیده ایرینا زویاگلسکایا، «در خاورمیانه همیشه برخی نیروها علیه طرف سومی دوستی می کنند و این مسئله اکنون در مورد عربستان سعودی واسرائیل علیه ایران، صادق است. ولی هر اقدام تحریثک آمیزی علیه ایران، مشکل فلسطین را برای مدت زمان درازی غیرقابل حل خواهد نمود. البته اکنون و با توجه به واکنش منفی مقامات ریاض به تصمیم جدید ترامپ، مشخص نیست نزدیکی بین عربستان و اسرئیل چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.»

علت اصلی اقدام ترامپ، ارتباط خانواده او با اسرائیل است

این در حالی است که کارشناسانی که روزنامه اینترنتی «آر.ب.کا» با آنها در این رابطه صحبت کرده، حمایت آشکار دونالد ترامپ از اسرائیل را به این مرتبط می دانند که "ایوانکا" دختر و جرالد کوشنر، داماد او پیرو دین یهودیت بوده و روابط بسیار دوستانه ای با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل دارند.

به عقیده "الکساندر شومیلین" مدیر مرکز تجزیه و تحلیل مناقشات خاورمیانه در موسسه آمریکا و کانادای آکادمی علوم روسیه، تصمیم دونالد ترامپ در مورد اعلام قدس بعنوان پایتخت اسرائیل، به انگیزه های شخصی او و تلاش برای تغییر اوضاع داخلی در ایالات متحده بستگی دارد.

وی توضیح داد: «این تصمیم را باید در چارچوب اجرای وعده های انتخاباتی ترامپ و علاقه مندی خانواده او به یهودیان دانست. علاوه بر این، رئیس جمهوری آمریکا اکنون می خواهد خود را به نوعی از شر انتقادات مربوط به «رد پای روسیه» در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 خلاص کرده و توجه جامعه آمریکا را به سمت خاورمیانه منحرف سازد و نشان دهد که واشنگتن در این منطقه مستقل و تنها بر اساس منافع خود عمل می کند.»

"شبلی تلهامی" کارشناس مسائل خاورمیانه در موسسه تحقیقاتی بروکلین (نیویورک) هم یادآور شده است که تصمیم دونالد ترامپ در مورد به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل، اصلا مطابق با منطق و خواست مردم آمریکا نیست. برای اینکه بر اساس نظرسنجی که دانشگاه مریلند در سال 2017 در این زمینه انجام داد، حدود 60 درصد آمریکایی‌ها گفته بودند که ترجیح می دهند ترامپ در مناقشه فلسطین و اسرائیل، طرف هیچیک از طرفین را نگیرد. 63 درصد از مردم، از جمله 44 درصد طرفداران حزب جمهوری خواه نیز با مسئله انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس مخالفت کرده بودند.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۶۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است

اعتمادی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با شبکه خبر  درباره تظاهرات دانشجویان آمریکایی اظهار کرد: این گونه تظاهرات در آمریکا سابقه داشته و بار‌ها چنین جنبش‌ها و خیزش‌هایی علیه سیاست‌های دولت آمریکا شکل گرفته است.

وی ادامه داد:اما این دوره و این اعتراضات بر اساس بیانات امام خمینی (ره) که انقلاب اسلامی باید صادر شود شکل گرفته است. نفس انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم و دیکتاتوری است و بنابراین دانشجویان با آگاهی از این اتفاق و نگاه به آن که رژیم صهیونیستی در مسیر نسل کشی یک ملت است این دانشجویان وارد شدند  و قطعا تاثیرات مثبتی هم خواهیم داشت.

وی درباره ادامه این اعتراضات گفت:  این اعتراضات قطعا بر آینده آمریکا و دولت بایدن و ترامپ قطعا تاثیر خواهد گذاشت. آینده این حرکت مردمی از میان نسل جوان است. طبق آمار‌هایی که خودشان داده اند تا سال ۲۰۴۵ بیشتر جوانان را رنگین پوستان تشکیل می‌دهند  و در این تظاهرات جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال در دانشگاه‌ها و کف خیابان‌های اروپا و آمریکا علیه جنایات اسرائیل قد علم کرده اند. آن چیزی که در حال اتفاق افتادن است و جز سیاست‌های بارز آمریکایی‌ها است حمایت از صهیونیست بوده است. نطفه این صهیونیست را در خاورمیانه کاشتند و قطعا بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ با چالش‌های بزرگی در این زمینه و رای آوردن مواجه خواهد شد.

اعتمادی افزود: ترامپ هم در چهار دوره ریاست جمهوری خود حمایت تمام قدی از صهیونیست‌ها داشت  و چه بایدن و چه ترامپ رئیس جمهور شوند سیاست‌ها درباره صهیونیست‌ها تغییر نمی‌کند آن چیزی که تغییر خواهد کرد قطعا به دلیل این تظاهرات تعدیل سیاست‌های آمریکا است البته به شکل کلی این عمل انجام نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد:منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است، اما آن چیزی که مقام معظم رهبری عنوان کردند را باید بار دیگرمطرح کنیم که حتما اسرائیل از بین خواهد رفت.

وی درباره شکست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پس از عملیان طوفان الاقصی گفت: تا قبل از عملیات طوفان الاقصی و ۷ اکتبر صهیونیست‌ها قدرت بازدارندگی برای خود قائل بود و طی این ۷۵ سال این ترس را برای کشور‌های عربی ایجاد کردند.

 وگفت: محور مقاومت با عملیاتی که انجام داد توانست بازدارندگی که صهیونیست‌ها برای خود ایجاد کرده بودند را از بین ببرند و اکنون اسرائیل به هیچ کدام از سیاست‌ها و اهداف خود نرسیده و در یک چالش عمیقی در سطح منطقه و جهانی قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • واشنگتن پست: اسرائیل کشاورزی در غزه را نابود کرده است/ سطح ناامنی غذایی در غزه در مرحله بحرانی قرار دارد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • (ویدئو) اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • واشنگتن پست : طرح صلح خاورمیانه بایدن توهم است تا واقعیت/ طرح نتانیاهو برای غزه شامل جنگ بیشتر است/ اعراب طرف گفت و گویی در تل آویو ندارند