Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک اقتصاددان شهري معتقد است که ايجاد شفافيت در تمامي مراودات مالي مابين شهرداري اين امکان را در اختيار مديران شهرداري تهران قرار مي‌دهد که به صورت دومينو وار آثار مثبتي را در ساير قسمت‌ها و بخش‌هاي سازمان شهرداري تهران ايجاد کنند که هم به نفع مديريت شهري و هم به سود يکايک شهروندان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
فردين يزداني، اقتصاددان و دبيرگروه اقتصاد موسسه پژوهش عالي تامين اجتماعي در گفت‌و‌گو با شهرنوشت، ضمن اشاره به اينکه در 100 روز نمي‌توان ارزيابي دقيقي از عملکرد شهرداري تهران در دوره مديريتي جديد داشت، گفت: با اين حال اقداماتي که شهردار تهران در خصوص شفاف سازي و مقابله با فساد انجام داده است، نور اميدي را در دل‌ها تاباند.
يزداني تصريح کرد: در ابتدا بايد گفت که 100 روز زمان اندکي براي ارزيابي عملکرد نجفي در شهرداري تهران است. بر همين اساس نمي‌توان هيچ گونه قضاوت مثبت و منفي در اين خصوص ارائه کرد.
وي با اشاره به اينکه البته در عملکرد ايشان نشانه‌هاي مثبتي نيز تاکنون مشاهده شده است، عنوان کرد: به طور مثال وقتي ايشان بخشنامه‌هاي ضدفساد را صادر کرد يا وعده افشاي قراردادهاي بالاي يک ميليارد تومان را داد، نور اميدي را در خصوص شفاف سازي و مقابله با فساد در دل‌ها تاباند. البته اميدواريم که همين اراده مديريتي پيش رفته و ساير مسائل و مشکلات را نيز حل و فصل کند.
اين اقتصاددان شهري خاطرنشان کرد: با اين وجود نمي‌توان در خصوص ساير اقدامات ايشان در عرض 100 روز قضاوت کرد. بديهي است که شهرداري درگير مشکلات عديده و بسياري است که به راحتي نمي‌توان آن‌ها را حل کرد، بلکه بايد روي عملکرد اجرايي آن قضاوت کرد.
ايجاد شفافيت‌هاي مالي؛ سرآغاز دومينوي اصلاح ساختار دروني
به باور يزداني، مهم‌ترين اقدامي که شهرداري بايد انجام دهد، گسترش و ايجاد شفافيت و اصلاح ساختار نظام مديريتي در داخل خود شهرداري است؛ وي معتقد است که اگر نجفي موفق به انجام اين کار شود، خواه ناخواه بسياري از مشکلات شهر تهران نيز حل خواهد شد.
دبيرگروه اقتصاد موسسه پژوهش عالي تامين اجتماعي، اصلاح ساختار سازماني، اصلاح قوانين، شفاف سازي و تببين ارتباطات مالي مابين شهروندان و شهرداري و نيز سامان بخشي به نيروهاي مازادي که در اواخر دوره مديريت گذشته جذب شدند را از نيازهاي حياتي شهرداري در دوره مديريتي جديد دانست و عنوان کرد: به طور مثال اگر فردي به عنوان يک شهروند براي تغيير کاربري دفتر خود به دفا‌تر شهرداري مراجعه مي‌کند؛ اما متصديان براي اين کار در برابر وي 10 نرخ قرار مي‌دهند؛ حال اگر فرد به سادگي متوجه نشود که اين نرخ‌ها براي چه چيزي است، راه براي فساد از همين جا گشوده مي‌شود.
وي گفت: بنابراين ايجاد شفافيت در تمامي مروادات مالي مابين شهرداري، افراد حقيقي و حقوقي و همچنين ايجاد بانک‌هاي اطلاعاتي از پروژه‌ها و مناقصاتي که در حال انجام هستند، اين امکان را در اختيار مديران شهرداري تهران قرار مي‌دهد که به صورت دومينو وار آثار مثبتي را در ساير قسمت‌ها و بخش‌هاي سازمان شهرداري تهران ايجاد کنند که هم به نفع مديريت شهري و هم به سود يکايک شهروندان باشد.
بودجه ريزي بايد براساس هزينه تمام شده فعاليت‌ها باشد
اين کار‌شناس اقتصاد شهري با اشاره به اينکه يکي ديگر از مواردي که شهرداري بايد در اين برهه زماني به آن توجه کند، بحث بودجه ريزي است، عنوان کرد: در گذشته ظاهرا ادعا مي‌شد که بودجه ريزي شهرداري تهران عملياتي است، اما با نگاه به عملکردي که طي سال هاي اخير وجود داشت، مي‌توان پنداشت که اين گونه نبود.
وي خاطرنشان کرد: بودجه ريزي در هر سازمان، يکي از کليدي‌ترين ابزارهاي دستيابي به رشد و توسعه است؛ بنابراين در اين خصوص بايد به اين نکته توجه داشت که بودجه ريزي هزينه تمام شده تمامي فعاليت‌ها کاملا مشخص باشد.
وي با اشاره به اينکه بودجه بايد برمبناي هزينه تمام شده فعاليت‌ها باشد، تصريح کرد: به عنوان مثال شهرداري منطقه a قرار است که در طول يک سال، حجم مشخصي از زباله را جمع آوري کند، بنابراين قيمت تمام شده آن را مشخص کرده و بر‌‌ همان مبنا پرداخت صورت گيرد. بنابراين ايجاد اين روش سبب خواهد شد که تمامي هزينه کردهاي شهرداري شفاف شوند.
لزوم ايجاد نظام کنترل نظارت بر منابع درآمدي
يزداني در ادامه با اشاره به اينکه نکته ديگري که بايد در بحث بودجه ريزي به آن توجه داشت، مسئله ايجاد سيستم‌هاي کنترل نظارت بر منابع کسب درآمد است، تشريح کرد: وجود سيستم‌هاي الکترونيکي کنترل نظارت بر منابع درآمدي، سبب خواهد شد که راه بر چانه زني‌هاي انفرادي بسته شود؛ به اين صورت که فرد ديگر مجبور نباشد براي گرفتن يک خدمت، به شهرداري مراجعه کند. در صورت الکترونيکي بودن اين روند، شهروند در خانه و محل کار خود، از طريق اينترنت تمامي خدمات مورد نياز خود را دريافت و اگر قرار است مبلغي نيز به حساب شهرداري واريز کند، بايد از همين طريق واريز شود. در نتيجه اين روش مي‌تواند نظام درآمدي را سالم کند.
اين اقتصاددان شهري تاکيد کرد: نکته حائز اهميت ديگري که در اين راستا مي‌توان به آن اشاره کرد، مسئله ساده سازي، اصلاح و يکسان سازي قوانين است؛ به اين معني که يک شهروند نبايد راه گريزي براي دور زدن قانون داشته باشد تا بتواند از طريق پرداخت رشوه به يک کارمند شهرداري، مرتکب امر خلافي شود. اين مسائل سبب خواهد شد که در بحث هاي نظام درآمدي ما با اثربخشي مواجه باشيم.
برنامه سوم تهران روشمند و مبتني بر آسيب‌شناسي باشد
دبيرگروه اقتصاد موسسه پژوهش عالي تامين اجتماعي با اشاره به اينکه يکي ديگر از نکات مورد بحث، مسئله تدوين برنامه سوم توسعه شهر تهران است، گفت: برنامه سوم بايد روشمند بوده و از لحاظ تکنيک، بايد مبتني بر آسيب‌شناسي باشد.
وي با انتقاد از برنامه جامع شهر تهران، ادامه داد: شهر ديگر نياز به برنامه جامع ندارد، ‌بنابراين بايد اين برنامه را روي حل آسيب‌هايي تدوين کنند که امروز کم و بيش همگان از آن‌ها مطلع هستند. برنامه توسعه بايد روي چند موضوع تاکيد داشته و از حالت جامع خارج شود. اين برنامه بايد براساس پاتولوژي آسيب‌شناسي که انجام مي‌شود، چند محور اصلي را به عنوان محورهاي خود انتخاب کند.
به باور يزداني اولويت اول شهر تهران در شرايط فعلي، مسئله بافت فرسوده است، چراکه هر لحظه بر تبعات اجتماعي آن افزوده مي‌شود. بنابراين بايد سند مداخله‌اي تدوين شود. در سطح محلات، به صورت عملياتي، برنامه ريزي آن محله محور انجام گيرد و الگوي آن نيز بايد شناخت آسيب‌هاي موجود در محلات باشد.
اين اقتصاددان شهري در پايان، اولويت بعدي برنامه را آسيب‌شناسي از وضعيت خود سازمان شهرداري تهران دانست و خاطر نشان کرد: تمرکز برنامه هم بايد روي تجديد سازمان خود شهرداري باشد؛ تا زماني که اين مشکلات برطرف نشده و اصلاحات اساسي روي ساختار سازماني شهرداري انجام نشده است، نبايد از تعريف هدف تازه خودداري کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی حق‌بین در صد‌وهجدهمین پویش امید و افتخار که در مورد پروژه تحکیم بستر ۱۲ کیلومتر از بزرگراه آزادگان، تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی آسیا با بزرگراه شهید لشگری گفت: شاید ابعاد این پروژه کوچک باشد، اما آنقدر پیچیده و سنگین بود به گونه‌ای که یک سال است که همکاران ما در کنار سنگین‌ترین ترافیک عبوری در حال فعالیت هستند و باید بگویم که در پیشبرد پروژه‌ها ابعاد پروژه مهم نیست بلکه ما به نیاز شهروندان و خدماتی که به آنها ارائه می‌شود توجه می‌کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان این‌که در منطقه ۲۱ پروژه بزرگ‌مقیاس زیادی تعریف شده است، تصریح کرد: در نظر داریم ظرف شش ماه اول سال نسبت به تکمیل تقاطع فتح – باغستان اقدام کنیم چرا که تاثیر زیادی بر کاهش ترافیک ورودی به بزرگراه آزادگان دارد.

حق‌بین همچنین از تجهیز کارگاه پروژه دوگاز اظهار کرد: این پروژه سال‌ها متوقف بود، اما امسال احداث آن را شروع می‌کنیم و امیدواریم فاز اول آن تا پایان سال وارد مدار بهره‌برداری شود تا موجب بازگشایی ترافیک در این محدوده شود.

مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران نیز با بیان این‌که شاید این پروژه از نظر حجم و وسعت کوچک باشد، اما واقعیت این است که معضل بزرگ ترافیکی در غرب تهران با این پروژه حل شد.

وی با بیان این‌که افزایش دو به سه خط در لاین کندروی آزادگان باعث گشایش ترافیکی شده به گونه‌ای که دیگر ترافیک چند کیلومتری در این محدوده نمی‌بینیم اظهار کرد: ۱۲ کیلومتر از بزرگراه آزادگان تحکیم بستر شد و با این تحکیم بستر اصولی چندین سال به عمر مفید این محدوده اضافه شد.

مدیرعامل سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران اضافه کرد: در مسیر جنوب به شمال محدوده فتح به ابوسعید نیز به طول کیلومتر لاین کندرویی افتتاح شده است که موجب کاهش شدید ترافیک در این محدوده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست
  • ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری
  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه جهت پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • خیزش های دانشجویی دنیا سرآغاز تحولات جهانی