Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@04:33:54 GMT

چاق‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۶۰۱۳

چاق‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چاقی یکی از جدی‌ترین معضلات فردی و اجتماعی است که پیر و جوان نمی‌شناسد و امروز همه انسان‌ها را به‌گونه‌ای درگیر کرده است. سبک زندگی ما به چاقی کمک می‌کند و چاقی هزاران بیماری را همراه خود می‌آورد.

بسیاری از کشورها آمار چاقی بالایی دارند و افراد زیادی در آن چاق هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه چاقی یک بیماری نیست، ولی خودش زمینه‌ساز هزاران بیماری سخت است.

چاقی یا اضافه‌وزن در سال هزاران قربانی را به کام مرگ می‌کشاند.

افزایش وزن در سراسر جهان رو به افزایش است و بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۴ تهیه شده است، حدود یک میلیارد شهروند چاق در دنیا وجود دارد. بدون شک این نرخ امروز دو برابر شده است.

رابطه اقتصاد با چاقی

چاق‌ترین افراد لزوما در ثروتمندترین یا پیشرفته‌ترین کشورها زندگی نمی‌کنند. آمریکا و بریتانیا در رتبه ۱۲ و ۲۷ چاق‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. وضعیت اقتصادی هیچ ارتباطی با چاقی و افزایش وزن ندارد. در حقیقت کشورهای کوچکی مثل نوا، جزایر مارشال، کویت، و بسیاری از کشورهای دیگر امتیاز کامل را در رده‌بندی چاق‌ترین کشورهای جهان گرفته‌اند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت کمبود غذا و افزایش قیمت غذا عامل اصلی چاقی در کشورهای توسعه‌نیافته است. در این کشورها افراد مجبور هستند تا مواد غذایی ناسالم و پر از کالری و چربی را باقیمت پایین خریداری کنند.

چاقی بزرگسالان در آمریکا

اگرچه آمریکا چاق‌ترین کشور دنیا نیست، ولی نمودار چاقی در آمریکای شمالی بسیار خطرناک است. اگرچه اکثر کشورهای صدر جدول، کشورهای کوچک و کم‌جمعیت هستند، ولی اسم آمریکا هم در این لیست دیده می‌شود. در سال‌های اخیر نرخ چاقی در مکزیک و آمریکای شمالی افزایش یافته است. آمریکای شمالی چاق‌ترین بخش از آمریکا است که در لیست دیده می‌شود و حدود ۳۵ درصد از افراد آن به چاقی مبتلا هستند. تقریباً ۷۸ میلیون بزرگسال و ۱۳ میلیون کودک در آمریکای شمالی در معرض چاقی و اثرات آن هستند.

مواد غذایی پرکالری و سبک زندگی این افراد، باعث چاقی بیش از حد آن‌ها می‌شود و در سال ۲۷٫۶ درصد از مرگ و میرها بر اثر چاقی است. در ۵ سال گذشته مکزیک اقداماتی برای کاهش میران نرخ چاقی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: ترفندهای آسان و کاربردی برای کاهش وزن سریع

نرخ چاقی در جهان

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم گفتیم کشورهای کوچک و کم‌جمعیتی به بیماری چاقی مبتلا هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کشورهای جزیره اقیانوس آرام مثل ساموآ، تونگا و... اشاره کرد. در این کشورها از هر ۵ شهروند ۴ نفر به چاقی مبتلا هستند و بیشتر مواد غذایی در این کشورها، وارداتی است. رستوران‌های زنجیره‌ای و فست فودها به‌راحتی در دسترس هستند و یک غذای ارزان و راحت به‌حساب می‌آیند.

از جمله کشورهای مبتلابه چاقی در دنیا، کشورهای عربی ازجمله، قطر، لیبی، عربستان و مصر است. حدود ۷۵ درصد از جمعیت این کشورها چاق هستند. یکی از عوامل اصلی چاقی در بین ساکنین ناحیه عربستان، تحرک کم و خوردن زیاد است. قاره آفریقا هیچ‌گاه این سبک از زندگی را نداشته است و حتی بسیاری از افراد در این منطقه به سو تغذیه مبتلا هستند.

تأثیر جنسیت و سن

در کشورهایی مثل بریتانیا، آمریکا و استرالیا ۲۵ درصد از مردان بالای ۱۸ سال چاق هستند. در جنوب شرق آسیا، آفریقا و مناطق مدیترانه شرقی شیوع چاقی در زنان دو برابر مردان است. عوامل ژنتیکی و جنسیتی در این تقسیم‌بندی تأثیر دارد، ولی بر اساس بسیاری از آمارها میزان چاقی در زنان کشورهای جنگ‌زده‌ای مثل سوریه بسیار بیشتر است، علت آن هم واضح است. در این کشورها مردها به میدان‌های جنگ می‌روند و زنان تحرکی ندارند.

آمار چاقی میان کودکان بسیار نگران‌کننده است، بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۲ میلیون کودک زیر ۵ سال به چاقی مبتلا هستند.

منبع:کجارو

انتهای پیام/

لیست چاق‌ترین کشور‌های جهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۶۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس نامه‌ای به تاریخ سوم اردیبهشت ماه (یک هفته قبل)، خاندوزی وزیر اقتصاد از بذرپاش وزیر راه و شهرسازی خواسته است تا سهمیه سوخت خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، قطع شود. این در حالی است که در یک ماهه ابتدایی سال نیز ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شده است.

متن نامه وزیر اقتصاد و به وزیر راه به شرح زیر است:

"ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مستمر همکاران آن وزارتخانه شاغل در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در اجرایی نمودن مفاد ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و غیرفعال نمودن کارت سوخت خودرو‌های گازسوز فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث در فاز اول اجرای ماده قانونی یادشده، با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این ماده قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه‌ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر نفت و گاز شده است خواهشمند است دستور فرمایید در گام بعدی اجرای طرح، عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تداوم اثرات مثبت اجرای این ماده قانونی باشیم.

در پایان خاطرنشان می‌سازد همکاران این وزارت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری و مساعدت می‌باشند تا این مرحله از اجرای قانون نیز با شایستگی عملیاتی گردد."

همان طور که در متن نامه مذکور اشاره شده است، بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه‌نامه شخص ثالث، ممنوع است. برهمین اساس نیز تا کنون مقدمات حذف کارت سوخت تاکسی‌ها و خودرو‌های گازسوز انجام شده است.

علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی نیز روز گذشته در گفتگویی در این باره اظهار داشت: "۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد؛ لذا طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود."

مهرماه سال گذشته نیز معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد تاکید کرده بود: تا بحال ۴۰ هزار خودرو نفت گاز سوز فاقد بیمه شناسایی شد که طبق فرایندی در یکماهه اول به دارندگان خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث، بهنگام سوختگیری پیغام "هشدار بیمه" ارسال می‌شود که همزمان سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز پیامک‌هایی به این گروه ارسال می‌کنند. این مقام مسئول اظهار داشت: اگر دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه نامه خود در یکماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و به هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام" خطا بیمه" را دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوخت شان است.

 

دیگر خبرها

  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • سریعترین قطار‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذران ۱۰۳کشور از ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • ورود سامانه بارشی به کشور؛ استان‌های بارانی کدامند؟
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست