Web Analytics Made Easy - Statcounter

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر گفت: درزمان حاضر 2هزار و 969 حلقه چاه غیرمجاز دراین شهرستان فعال و از منابع زیر زمینی برداشت آب دارند که باعث شده سالانه سطح ایستابی دشت های این منطقه 1.5متر کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، شاهپور رجایی روز شنبه درشورای حفاظت از منابع آب شهرستان دشتستان افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی آب کشور، حجم آب قابل برنامه ریزی از طریق چاه ها در آبخوان های آبرفتی شهرستان دشتستان 144 میلیون و 500 هزار متر مکعب است، اما حجم آب برداشت شده از این آبخوان ها 100 میلیون متر مکعب از حجم مصوب بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به میانگین افت 420 سانتی متری سطح آبخوان های این محدوده مطالعاتی در دوره 10 ساله اضافه کرد: درسال جاری در برخی از دشت های شهرستان دشتستان، آمار افت بیش از یک متر ثبت شده است.
وی افزود: علت اصلی این اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی، فعالیت حجم قابل ملاحظه ای از چاه های غیرمجاز در شهرستان دشتستان است.
رجایی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی گفت: توقف افت سطح آب زیر زمینی وجبران کسری آب منابع زیرزمینی در یک دوره بیست ساله از جمله هدف های اجرای این طرح است.
وی با معرفی محدوده های مطالعاتی و دشت های موجود در شهرستان دشتستان اظهار کرد: با توجه به کوهستانی بودن 74 درصد از مساحت دشتستان، این شهرستان ظرفیت بالایی برای ایجاد سازه های آبخیزداری دارد.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهرگفت: پایش میدانی و عملیاتی این شرکت به استفاده از 544 ایستگاه سنجش انجام می شود که 180 حلقه چاه مشاهده ای در دوره ماهانه، سه ماهه و شش ماهه به طور مستمر سطح آب سفره های زیر زمینی را سنجش و ثبت می کنند.
وی افزود: با استناد به این شبکه از ایستگاه های سنجش، آمار مستند و مستدلی در مورد وضعیت منابع آب استان در دسترس است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: حفر چاه های غیر مجاز تابع گفتمان مسئولان در این سالهاست و بایستی با توجه به شرایط نامساعد فعلی آب استان، مسئولان گفتمان خود را نیز تغییر دهند.
فرماندار دشتستان گفت: کاهش سالانه 1.5متر سطح ایستابی دشت های دشتستان آماری تکان دهنده است.
ارسلان زارع افزود: اگرچه درکوتاه مدت امکان جبران خسارات وارد شده به آبخوان ها وجود ندارد اما در مقابل ایجاد خسارت بیشتر به این آبخوان ها واکنش جدی نشان می دهیم.
وی با تقدیر از همکاری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در کند شدن روند حفر چاه های غیر مجاز بیان کرد: برای حفظ منابع آب زیرزمینی از حفر نشدن چاه های غیر مجاز حمایت می کنیم.
زارع با اشاره به نقش طرح های آبخیزداری گفت: اگرچه سالانه بیش از 100 میلیارد ریال برای اجرای طر حهای آبخیزداری در این شهرستان هزینه می شود اما این حوزه نیازمند توجه بیشتر است.
وی تاکید کرد: بحران آب، چالش بزرگ بشری در قرن 21 است و باید با کار فرهنگی، دیدگاه مردم را نسبت به این موضوع روشن و آنان را از خطر پیش رو آگاه کرد.
مدیر اداره منابع آب دشتستان گفت: با اقدام های حفاظتی صورت گرفته در سال جاری موفق به صرفه جویی 8.144 میلیون مترمکعبی آب و جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر به آبخوان های شهرستان دشتستان شده ایم.
نعمت الله نجاتی با بیان اینکه پر کردن چاه های غیرمجاز از توان اداره منابع آب خارج بوده وهمکاری تمام دستگاه های قضایی، اجرایی و انتظامی را می طلبد، افزود: شمار زیاد چاه های غیرمجاز در شهرستان دشتستان به معضل تبدیل شده است و حل آن اراده جمعی همهی دستگاه های اجرایی، قضایی و انتظامی شهرستان را می طلبد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بیان کرد: اجرای 2 طرح نصب تجهیزات اندازه گیری روی منابع آب و کنترل، نظارت و پرکردن چاه های غیرمجاز و فاقد پروانه از جمله برنامه های مهم طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی است.
دشتستان به عنوان وسیعترین شهرستان و قطب اول کشاورزی استان بوشهر در زمینه محصولات باغی و زراعی
با وجود بیش از چهار میلیون اصله نخل و تولید سالانه 120 هزار تن خرما در معرض خشک شدن دشت ها و کمبود شدید آب قرار دارد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۴۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باند سارقان و مالخران سیم برق در دشتستان منهدم شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمدرضا محمودیان بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی افزایش وقوع سرقت سیم و کابل شبکه هوایی و ایجاد نارضایتی در بین مردم و خسارت وارده به تأسیسات برقی در شهرستان دشتستان، لذا شناسایی و دستگیری سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی‌های تخصصی و تحقیقات گسترده میدانی کارآگاهان پلیس آگاهی مشخص شد اعضای این باند سرقت با استفاده از یک دستگاه خودرو سواری اقدام به سرقت کابل‌های برق می‌کنند که با بهره گیری از اقدامات هوشمندانه پلیسی هویت سه نفر سارق از عاملان اصلی این سرقت‌ها شناسایی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان، با بیان اینکه محل اختفا اعضای این باند، شناسایی و در عملیات‌های جداگانه دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شدند، گفت: در این ارتباط یک نفر مال‌خر نیز شناسایی و دستگیر شد.

وی با اشاره به اعتراف سارقان به ۸ فقره سرقت سیم و کابل هوایی برق خاطر نشان کرد: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل و در حال رسیدگی است.

کد خبر 6086943

دیگر خبرها

  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • نصب سه هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • ۳۲۰۰ کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی در دشتستان تخصیص یافت
  • باند سارقان و مالخران سیم برق در دشتستان منهدم شد
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری