Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: پیگیری طرح هر سرباز یک امدادگر و گنجاندن دو واحد درس اختیاری مدیریت بحران در دانشگاه‌ها در دستور کار مدیریت بحران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید با موضوع حوادث طبیعی در 5 دی‌ماه روز ملی ایمنی دربرابر زلزله و بلایای طبیعی به حادثه‌خیز بودن کشورمان اشاره کرد و گفت: زلزله مهیب ماه گذشته در استان کرمانشاه خسارت‌های جانی و مالی سنگینی به کشور وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس برنامه‌های آموزش دیده و آگاهی‌بخش مدیران و مسئولان کشور را در نظر گرفتیم و در این راستا آموزش مدیران اجرایی در 5 منطقه کشور در قالب طرح غدیر2 اجرا شد و همچنین مدیران 18 شهرستان در این طرح‌ها شرکت کردند و از کارگاه‌های آموزشی در زمینه مدیریت بحران بهره بردند.

وی یادآور شد: ارتقای سطح آگاهی‌های مردم در زمینه آشنایی با مخاطرات طبیعی، پیامدهای بلایای طبیعی و همچنین اقدامات پیشگیرانه آموزش‌هایی باید به مردم ارائه شود که در این راستا هرساله مانورهای زلزله در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود و همچنین برای گنجاندن دو واحد درس اختیاری در دانشگاه‌ها و افزودن درسی با محوریت مدیریت بحران و مخاطرات و پیامدهای آن در کتاب‌های مقطع متوسطه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از جوانان در سربازخانه‌ها دوره‌های آموزشی خود را سپری می‌کنند، در نظر داریم سطح آگاهی آنان را در زمینه مدیریت بحران افزایش دهیم. بر همین اساس اجرای طرح هر سرباز یک امدادگر را پیگیری می‌کنیم.

توزیع بیش از 8 هزار کانکس در مناطق زلزله‌زده

نجار در پاسخ به خبرنگار آنا مبنی بر آخرین اقدامات سازمان مدیریت بحران در زمینه بازسازی منازل تخریب شده در استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه با دستور مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور اسکان موقت مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه به سرعت انجام شد به طوری که 8 هزار و 119 واحد کانکس در اختیار مردم قرار گرفته و همچنین 4هزار و 196 پرونده برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی شده است و 1348 وام بلاعوض به مردم این مناطق پرداخت شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: 2هزار و 912 واحد آواربرداری شده است و هم‌اکنون در حال برآورد و ارزیابی خسارات وارده به این مناطق هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر میزان اختصاص بودجه سال گذشته مدیریت بحران گفت: بودجه مدیریت بحران یک بودجه همگانی است که دولت می‌تواند از آن استفاده کند. البته به دلیل محدودیت‌های مالی که سال گذشته وجود داشت، هنوز بررسی دقیقی به منظور بررسی میزان تحقق بودجه سال گذشته صورت نگرفته است.

نجار افزود: دولت در حد نیاز و ضرورت بودجه موردنیاز سازمان مدیریت بحران را تأمین و پرداخت می‌کند، زیرا براساس قانون 3 درصد بودجه کشور از سوی قانونگذار برای پیشگیری و 2 درصد نیز به منظور مقابله با بحران در نظر گرفته شده است.

حضور ارتش و سپاه بخشی از وظایف آنها بود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد میزان آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور در زمان وقوع زلزله احتمالی در یکی از کلان‌شهرها و همچنین کافی بودن امکانات و تجهیزات این نهاد برای مقابله با بحران در کشور گفت: متاسفانه وقتی موضوع مدیریت بحران در کشور مطرح می‌شود همه تصور می‌کنند این نهاد با 90 نفر پرسنل باید پاسخگوی کل کشور باید، در حالی که مدیریت بحران باید از سوی همه دستگاه‌های اجرایی و مردم صورت گیرد و سازمان مدیریت بحران به عنوان یک سازمان سیاستگذار، هماهنگ‌کننده، هدایت‌ و حمایت‌کننده در این شرایط فعالیت کند.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران یادآور شد: در زلزله اخیر در استان کرمانشاه، حضور گسترده نیروهای سپاه و ارتش بخشی از وظایف فرعی آنان بود که از سوی مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی نسبت به آن تاکید شده بود.

وی افزود: با توجه به تخریب 1930 روستا و 7 شهرستان در استان کرمانشاه باید نجات مصدومان حادثه را در کمتر از 24 ساعت به عنوان یک رکورد ثبت کرد.

ارسال 694 اثر به جشنواره ملی فیلم کوتاه امید

وی همچنین در مورد جشنواره ملی فیلم کوتاه امید اظهار کرد: برای افزایش سطح آگاهی مردم در مقابله با بحران و بلایای طبیعی از هنرمندان و سینماگران در جشنواره ملی فیلم استفاده کردیم به طوری که این جشنواره در خردادماه آغاز به کار و در 15 مرداد امسال در استان یزد رونمایی شد.

وی افزود: تاکنون 694 اثر به نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید ارسال شده است که از این تعداد 338 فیلم داستانی، 157 فیلم مستند، 147 فیلم آموزشی تلویزیونی و 52 فیلم غیرحرفه‌ای و مردمی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

نجار محور این فیلم‌ها را پیشگیری و مقابله با بحران، مقاوم‌سازی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده عنوان کرد و گفت: با پخش این فیلم‌ها از صداوسیما آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به مخاطرات طبیعی و واکنش در زمان بحران افزایش می‌یابد زیرا اولین امدادگران اعضای یک خانواده هستند که از حادثه جان سالم به دربرده‌اند.

وی در مورد آمادگی تهران در برابر وقوع زلزله گفت: علی‌رغم همه تلاش‌ها و تجهیز همه امکانات، تهران آمادگی وقوع زلزله را ندارد و باید مجموعه نظام و حاکمیت با عنایت به قانون، برنامه جامعی را تدوین کنند تا همه دستگاه‌های حاکمیتی براساس آن اقدام کنند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۷۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج

مدیریت شهری کرج در پی انتشار فیلمی در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری همچنین فضای مجازی در خصوص قطع درختان پارکرود توضیحاتی را ارائه داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار فیلمی در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری همچنین فضای مجازی در خصوص قطع درختان پارکرود توضیحات لازم جهت شفاف‌سازی و آگاه‌سازی به شهروندان ارائه شد.

با حضور کارشناسان فضای سبز واداره املاک و باغات در محدوده اجرای پروژه پارکرود واقع در عظیمیه حاشیه بلوار شورا روشن است که عوامل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو شامل آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب و پیمانکار اجرای امور‌ عمرانی مربوط به آن سازمان‌ها بدون اخذ مجوز از مبادی رسمی اقدام به قطع 20 اصله درخت کرده‌اند.

سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، با استناد به قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز علیه سازمان‌های مذکور اعلام جرم کرده و پرونده تعقیب و مجازات مرتکبان این خسارت در مراجع قضایی در حال پیگیری است.  

در پایان مجموعه مدیریت شهری ضمن تقدیر از دغدغه‌مندی شهروندان فهیم و اهالی ‌رسانه از تلاش‌ها و پیگیری‌های دوستدران محیط زیست که با انعکاس به رسانه‌ها و پیگیری از این مجموعه در مسیر مطالبه حق به شهر قدم برداشتند تشکر و قدردانی می‌کند و اعلام می‌دارد که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه است.

انتهای پیام/‌

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان
  • قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • احتمال خطر؛ سازمان مدیریت بحران در آماده باش/ رگبار و باد شدید، رعد و برق، گردوخاک و تگرگ
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی
  • آماده باش سازمان مدیریت بحران در مناطق درگیر مداخلات جوی