Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز شنبه در نشست بررسی مشکلات فراروی کالای ته لنجی با حضور مسئولان استان بوشهر افزود:کالای ملوانی از دیرباز در استان بوشهر به عنوان یک موضوع مهم مطرح بوده و معیشت یک سوم مردم استان به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به ته لنجی است.
وی یادآورشد: فقدان ساماندهی، نظارت و مدیریت کالای همراه ملوان باعث شده مردم و مسوولان دستگاههای مرتبط دچار مشکل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام جمعه بوشهر گفت: انتظار می رود ته لنجی به نحو صحیح، ثابت و مستمر حل شود تا افزون بر تامین منافع ساحل نشینان و ملوانان دولت هم نظارت عالیه ای بر روی این موضوع داشته باشد.
وی افزود: ماهیت کالای ملوانی، قاچاق نیست چون از مبادی رسمی وارد می شود اما عدم نظارت در ورود این کالاها، باعث ایجاد مشکلاتی شده است.
صفایی بوشهری اظهار داشت: قانونی که در رابطه با کالای ته لنجی وضع و ابلاغ شده، حسب کارشناسی انجام شده در استان، مورد مقبولیت جامعه هدف قرار نگرفته است.
امام جمعه بوشهر ادامه داد: در پروسه های اجتماعی که بویژه با اقتصاد در ارتباط است خیلی کار باید با دقت، مواظبت و در یک روند دراز مدت انجام گیرد وگرنه با یک شوک اجتماعی، یک بحران اجتماعی رخ می دهد.
صفایی بوشهری گفت: در این ارتباط باید سیاست های راهبردی تدبیر شوند که در وهله اول، مردم به کار و زندگی خود بپردازند و مرتبه دوم با ایجاد زیرساخت ها و شغل های جایگزین، آرام آرام پدیده اقتصاد مقاومتی به شکل صحیح محقق شود.
وی گفت: پیشنهاد می شود یک کارگروه تنظیم در رابطه با کالای ته لنجی با نگاه خدمت به مردم و نگاه مقام معظم رهبری در استانداری بوشهر تشکیل شود.
صفایی بوشهری اضافه کرد: حقوق ملوان ها باید مراعات شود و سود کالای ته لنجی تنها به جیب سرمایه دارها نرود.
وی گفت: در بحث کالای ملوانی باید تدبیری اندیشیده شود که کالای مورد نیاز کشور وارد و از ورود کالایی که مشابه آن در کشور تولید می شود جلوگیری شود.
مصوبه ساماندهی ته لنجی که در ماههای اخیر توسط دولت تصویب و آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد، به دلیل آنچه کاهش میزان کالای همراه ملوان ( ته لنجی) عنوان شده، ساحل نشینان استان بوشهر را راضی نکرده است.
براساس این مصوبه مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول یک سال) 100 میلیون ریال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند.
پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان 40 میلیون ریال بود اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته لنجی وارد می کردند.
با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل 2.5 برابر شده است، ولی با توجه به اینکه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش 100 میلیون ریال می توانند کالا وارد کنند و از واردات بیشتر آنها جلوگیری می شود، ناراضی هستند.
یکی از مزیت های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امکان جابه جایی این کالاها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودرهای شوتی ( خودروهای سورای تندرو که کالای قاچاق حمل می کنند و باعث حوادث زیادی در جاده ها می شوند) از سطح جاده های این استان است.
با وجود گذشت بیش از 2 ماه از زمان آغاز اجرای مصوبه ته لنجی اما تاکنون به دلیل مخالفت ملوانان و صاحبان شناورهای سفاری و خودداری آنها از سفر دریایی در عمل این مصوبه در استان بوشهر محقق نشده است.
ملوانان و صاحبان شناورهای باری و سفاری می گویند: میزان کالای همراه ملوان تعیین شده برای هر ملوان در هر سفر دریایی کفاف هزینه های رفت و برگشت شناورها را نمی دهد و با این شرایط تداوم فعالیت آنها در این حوزه غیر قابل توجیه شده است.
اما باتوجه به اینکه ملوانان از سواد و مهارت لازم برای ورود به دیگر حوزه های کاری برخوردار نیستند بیکاری می تواند تامین اقتصاد خانواده های آنها را به چالشی بزرگ روبرو کند به همین دلیل مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.
بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارد که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا 8 ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناورها اشتغال دارند.
۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می کنند که با این احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.
بتازگی برخی از ملوانان اعلام کرده اند که تخلیه شناورهای سفاری و باری در اسکله های بندرهای استان بوشهر به دلیل نامعلومی انجام نمی شود که مسئولان گمرک دلیل آن را قانع نشدن صاحبان شناورها برای تخلیه کالا طبق مصوبه جدید ته لنجی عنوان می کنند.
در ماه های اخیر با کاهش تخلیه و سفرهای دریایی شناورهای باری در استان بوشهر میزان کالاهای همراه ملوان در بازار این استان کاهش و قیمت آنها افزایش 30 تا 40 درصدی داشته است که این مشکل علاوه بر ملوانان، صاحبان شناورها و فعالان بازاری مرتبط با کالای ته لنجی معیشت همه ساحل نشینان را تحت تاثیر قرار داده است.
7212/ 6045** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری**انتشار دهنده:اکبر اقبال مجرد

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حادثه منجر به فوت برای امام جمعه جیرفت

آفتاب‌‌نیوز :

جواد افشار منش اظهار کرد: برخورد امروز عصر خودرو سواری پژو از عقب با آمبولانس موجب مرگ حجت‌الاسلام اصغر دهقان دولتی امام جمعه بلوک شد که راننده پژو بوده است.

وی افزود: این تصادف همچنین سه مصدوم برجای گذاشت که سرنشینان آمبولانس شامل ۲ تکنسین و یک مصدوم داخل کابین بودند که از نواحی سر، صورت، کتف و گردن آسیب دیدند و توسط آمبولانس‌های دیگر به مرکز درمانی منتقل شدند.

وی ادامه داد: باوجود تلاش پرسنل اورژانس برای احیای حجت‌الاسلام دهقان، بعد از انتقال در بیمارستان امام جیرفت فوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • لحظه تصادف امام‌جمعه شهر بلوک جیرفت
  • لحظه تصادف مرگبار و فوت یک امام جمعه
  • فوت یک امام جمعه در تصادف با آمبولانس
  • فوت امام‌ جمعه بلوک جیرفت در اثر تصادف
  • حادثه منجر به فوت برای یک امام جمعه در جیرفت
  • حادثه منجر به فوت برای امام جمعه جیرفت
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
  • استان بوشهر در عزای امام جعفر صادق (ع) به سوگ نشست
  • رسیدگی مستمر به مشکلات خانواده زندانیان نیازمند بوشهر