Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@08:26:08 GMT

پشت پرده کنایه یاسر هاشمی به دکتر ولایتی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۸۷۹۵۷

پشت پرده کنایه یاسر هاشمی به دکتر ولایتی چیست؟

پس از مدتی سکوت، اشارات وبعضا تهدید قلمی بر سر دانشگاه آزاد بالا گرفته است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، پس از تغییراتی که در دانشگاه آزاد انجام شد؛هواداران آقای هاشمی رفسنجانی برآن بودند که روند هاشمی زدایی در دانشگاه انجام گرفته و حذف فرزندان هاشمی از آن روست! در مقابل مخالفان براین باور بودند که ظرفیت دانشگاه آزاد بیش از آن که در خدمت علم و فرهنگ قرار گیرد؛ در خدمت اهداف سیاسی خاندان هاشمی قرار گرفته است و ایجاد تغییررویکرد در دانشگاه لاجرم به بعضی هاشمی زدایی ها می انجامد؛ زیرا هاشمی ها در همه جای دانشگاه حضور داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فارغ از صحت یا سقم این ادعاها پس از مدتی سکوت ،واکنش یاسر هاشمی به تذکر اخلاقی - مدیریتی ولایتی به واحد نجف آباد دانشگاه آزاد، حکایت از آن دارد که این سوءتفاهم ها جدی تر از آنست که تصور می شد.
روزنامه آرمان امروز که از رسانه های نزدیک به خاندان هاشمی است در مطلبی تحت عنوان " کنایه یاسر هاشمی به علی‌اکبر ولایتی "در مقدمه بعضی از این برداشت ها را نگاشته است.
"دانشگاه آزاد اسلامی بعد از آیت‌الله هاشمی از یارانش پیراسته شد. حذف یک‌به‌یک نزدیکان ایشان در رسانه‌ها به عنوان هاشمی‌زدایی از دانشگاه آزاد مطرح شد. البته گویا هاشمی‌زدایی تنها به فرزندان و یاران نزدیک آیت‌الله هاشمی خلاصه نمی‌شود. گویا نباید تفکر آیت‌الله در دانشگاه آزاد ترویج یابد و افرادی که امروز تاثیرگذاری آیت‌الله را از یاد برده‌اند، گویی قصدی جز حذف تفکر سازنده از دانشگاه آزاد ندارند و گویی از یاد برده‌اند که آیت‌الله هاشمی یکی از موسسان موثر آن بوده است."
بیگمان این مطلب کوتاه، برداشت لایه ای از خانواده آقای هاشمی است که بویژه در دانشگاه حضور فعال داشته اند.
اما داستان برخورد اخیر چه بود؟
بعد از برگزاری مراسم روز دانشجو در واحد نجف‌آباد دانشگاه آزاد دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای به رئیس واحد نجف‌آباد این دانشگاه، نسبت به بروز برخی حواشی مبتذل در مراسم روز دانشجو که در این واحد برگزار شد، تذکر داد.
دکتر ولایتی در بخشی از تذکر خود نوشت:
"ما مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی می‌بایست طوری عمل نماییم که دانشجویان و اساتید محترم دانشگاه و احاد ملت شریف و هوشمند ایران به‌ این باور برسند که رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهت‌گیری‌های سیاسی و حرکت‌های آرمانی و اجتماعی نصب‌العین ما می‌باشد. شما و دیگر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی لابد دریافته‌اید که «کشتیبان را سیاست دیگر آمده است".
عبارت کشتیبان را سیاستی دگر آمد ؛بهانه ای شد؛برای یاسر هاشمی تا هشداری پرسش برانگیز به دکترولایتی دهد؛او نوشت:
"عبارت «کشتیبان را سیاستی دگر آمد» سه بار با یک اختلاف معنای فاحش، در تاریخ و فرهنگ کشور ایران مطرح شد.
بار اول
بار اول در یک شعر منوچهری که وقتی می‌خواست مدح سلطان مسعود غزنوی گوید، ابتدا از روند شراب‌شدن انگور گفت و با اشاره به چیدن انگور در ماه مهر، آنها را «کُشتنی» دانست و سرود: باز دگر باره مهر ماه در آمد/ جشن فریدون آبتین به برآمد/ عمر خوش دختران رز به سر آمد/ کشتنیان را سیاستی دگر آمد/ دهقان در بوستان همی سحر آمد/ تا ببرد جانشان به ناخن و چنگ.
بار دوم
بار دوم وقتی در بیست‌وهفتم تیرماه سال 1331 قوام‌السلطنه، جانشینی دکتر مصدق را که به‌دلیل اختلاف نظر با شاه استعفا کرده بود، پذیرفت، اعلامیه‌ای خطاب به «ملت ایران» صادر کرد که مردم را به «اطاعت از اوامر و نواهی حکومت» فرا می‌خواند. در پایان آن با کسره دادن به ضمه «کاف» و جایگزینی «ب» به جای «نون» و کمی تغییر، «کُشتنیان» شاعرانه را «کشتیبان» سیاسی ساخته و تاکید کرده بود: «کشتیبان را سیاستی دگر آمد». البته او و شاه دو روز بعد مجبور شدند در مقابل قیام سی‌تیر مردم تسلیم شوند و مصدق دوباره نخست‌وزیر ایران شد.
بار سوم
بار سوم و در جریان حواشی مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، دکتر ولایتی، رئیس هیات امنای این دانشگاه که در تاریخ ایران یادگار دوراندیشی علمی و آموزشی آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی است، در پیامی سرشار از تهدید و تشویق به رئیس این واحد نوشت: «کشتیبان را سیاست دیگر آمد»؛ واقعا که چه سرنوشت عبرت‌آموزی دارد این عبارت در تاریخ ایران!"
فراز آخر نوشتار یاسر هاشمی البته دارای نکاتی است که باید برجسته شود:
1.یاسر هاشمی برآن است که " این دانشگاه(آزاد) در تاریخ ایران یادگار دوراندیشی علمی و آموزشی آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی است".این یک تفاوت جدی میان دو دیدگاه است؛مخالفان حاکمیت خاندان هاشمی بر دانشگاه آزاد برآنند که فرزندان آیت الله هاشمی،دانشگاه آزاد را نه یادگار که میراث او تلقی می کرده اند؛در حالی که یاسر هاشمی اینک بر یادگار بودن تاکید کرده است.
2.یاسر هاشمی سپس در انتهای متن خود پس از آن با قیاس دکتر ولایتی یا قوام السلطنه و ریاست سابق با مصدق که در اختلاف با شاه استعفا کرده بود؛ می نویسد: واقعا که چه سرنوشت عبرت‌آموزی دارد این عبارت در تاریخ ایران!"
سرنوشتی که در فراز پیشین نوشته بود: او(قوام السلطنه) و شاه دو روز بعد مجبور شدند در مقابل قیام سی‌تیر مردم تسلیم شوند و مصدق دوباره نخست‌وزیر ایران شد.
آیا قرار است ولایتی با قیام مردمی و برگشت مجدد ریاست پیشین دانشگاه مواجه شود؟ آیا برنامه ای ناآشکار در پیش است ؟به نظر می رسد یا این داستان حلقه های پنهانی دارد که از آن بی خبریم!
یا در نگارش این واکنش قلمی تاحدودی احساسات و شاید تندی قلم محصول ناپختگی راه یافته است.
در هر حال این ها کدهایی است که یا یاسر هاشمی باید از آن رمز گشایی کند یا دکتر ولایتی در پاسخ خود آن ها را خواهد گشود؟

منبع: خبرگزاری آریا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۷۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران

دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به عنوان نخستین دانشکده علوم خانواده ایران، دوازدهم اردیبهشت با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و رئیس دانشگاه تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر منصوره کرمی همسر شهید مسعود علیمحمدی استاد شهید دانشگاه تهران که با دستور رئیس دانشگاه تهران به عنوان مشاور دانشکده علوم خانواده فعالیت می‌کند، در آئین بهره‌برداری از اولین ساختمان این دانشکده که همزمان با روز معلم و استاد برگزار شد، حضور داشت و روبان این افتتاحیه را قیچی کرد. دکتر الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، دکتر زهرا ناظم بکایی رئیس دانشگاه الزهرا (س) و دکتر فخرالسادات نصیری مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده نیز در این مراسم حضور داشتند.

دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در آئین افتتاح ساختمان دانشکده علوم خانواده که با حضور رئیس دانشگاه تهران و معاون آموزشی وزیر علوم برگزار شد، به اهمیت مسئله خانواده اشاره کرد و گفت: بسیاری از تهاجم‌های دشمن در راستای حذف و انحراف خانواده و فردگرایی و فاصله گرفتن از یک زندگی جمعی و مشارکتی و طبیعی در خانواده است؛ بنابراین رئیس‌جمهور کشورمان عنوان «جنبش تعهد به خانواده» را در سازمان ملل مطرح کردند.

استاد دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه حرکت غرب در سه حیطه «با نفی جنسیت در سند ۲۰۳۰»، «رواج خانواده‌های تک واحدی» و «با به رسمیت شناختن خانواده‌های انحرافی و هم‌جنس» به خانواده ضربه می‌زند، تاکید کرد: وظیفه داریم مبانی و زیرساخت‌های شناساندن خانواده‌های فطری و طبیعی که اساس تربیت انسان‌ها در آن شکل می‌گیرد را مورد توجه قرار دهیم، بر این مبنا ایستادگی کنیم و پایداری نشان دهیم و در حیطه علمی قوی پیش برویم و تاکید بر خانواده گسترده در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را معرفی کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به عنوان مرکزیت و محوریت شناساندن خانواده، پشتیبانی از خانواده و انتشار و گسترش فکر در حوزه خانواده عمل کند، گفت: سند تعهد به خانواده آماده شده است و این سند در روز بین‌المللی خانواده رونمایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: در دوره جاری مدیریتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق شدیم تا در شورای گسترش آموزش عالی مصوب کنیم که دانشکده علوم خانواده در سه دانشگاه تهران، شهید بهشتی و الزهرا (س) ایجاد شود.

دکتر عمو عابدینی، گسترش فعالیت‌های علمی بین رشته‌ای در قالب دانشکده علوم خانواده را مسیر درستی در راستای تقویت خانواده در پرتو تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: در برنامه تحولی وزارت علوم که سال گذشته به دانشگاه‌ها اعلام شد، ایجاد ۱۵ رشته مرتبط با خانواده مورد تاکید قرار گرفت.

در آغاز این برنامه نیز دکتر فاطمه یزدیان، رئیس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران، گزارشی از روند تأسیس و راه‌اندازی این دانشکده ارائه کرد و گفت: نیاز بود مبنای تأسیس این دانشکده بر پایه توسعه زیست‌بوم، گفتمان‌سازی، اجتماع‌سازی و ارائه راه حل‌های بر پایه نوآوری اجتماعی داشته باشیم؛ چراکه ضرورت تأسیس دانشکده علوم خانواده بر پایه برخی شاخص‌ها نظیر جمعیت، سلامت اجتماعی، سلامت فیزیکی و توانمندسازی و مباحثی در زمینه حکمرانی است.

وی در ادامه سخنان خود به معرفی ارکان دانشکده تازه تأسیس علوم خانواده پرداخت و گفت: دانشکده دارای چندین رکن از جمله بخش آموزش و پژوهش، اندیشکده کسب‌وکار خانوادگی، مرکز مطالعات زنان و خانواده و خانه خلاق و نوآوری، آزمایشگاه تأثیر، اندیشکده تأثیر و نوآوری اجتماعی و مرکز جامع تعلیم و تربیت خانواده‌محور است.

رئیس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران همچنین به همکاری دانشگاه علوم پزشکی در این دانشکده اشاره کرد و گفت: این دانشکده با گروه سلامت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری دارد و یکی از گروه‌های مستقر در این دانشکده به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود.

دکتر یزدیان به اهداف راه‌اندازی اندیشکده کسب‌وکار این دانشکده نیز پرداخت و گفت: هدف از راه‌اندازی این اندیشکده، افزایش توانمندی در حوزه کسب‌وکار خانوادگی و کنشگری سالم بین صنعت، دانشگاه و حاکمیت است.

رئیس دانشکده تازه تأسیس علوم خانواده دانشگاه تهران، ضمن معرفی و بیان اهداف مرکز مطالعات زنان و خانه خلاق و نوآوری، از راه‌اندازی آزمایشگاه تأثیر از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این آزمایشگاه جامع، نخستین آزمایشگاه در حوزه علوم انسانی است و یک ابرپروژه و یک پروژه پیشران و یک هم‌آفرینی برای آینده است که عملاً فعالیت‌ها، طرح‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه زنان انجام خواهد شد را از نظر تأثیرگذاری بررسی می‌کند.

وی هدف از تأسیس اندیشکده بانکداری و نوآوری اجتماعی را ارتقای پژوهش‌ها در زمینه بانکداری و مالی بر پایه نوآوری اجتماعی ولی برای ارتقای تعالی خانواده دانست و در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه جذب دانشجو در این دانشکده پرداخت و پذیرش از طریق آزمون سراسری، استاد محوری و معرفی از طریق سازمان‌ها و ارگان‌ها را از جمله روش‌های جذب دانشجو در این دانشکده برشمرد.

وی در پایان به راه‌اندازی سایت دانشکده علوم خانواده به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه اشاره کرد و گفت: به زودی زبان عربی نیز به این زبان‌ها افزوده می‌شود.

کد خبر 749969

دیگر خبرها

  • دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان به نام دکتر فروغی
  • افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • عملیات «وعده صادق» پیروزی بر سیستم پدافندی دشمنان بود
  • گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
  • گرامیداشت روز معلم در دانشگاه آزاد ارومیه برگزار شد
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی روز معلم را تبریک گفت