٦٧ اثر به بخش نهایی یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه راه یافت
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۹۳۸۴
سنندج - ایرنا - دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه گفت: یک هزار و ٦٨ اثر به دو زبان کُردی و فارسی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که بعد از انتخاب آثار توسط هیات بازخوان، ٦٧ اثر به بخش نهایی این دوره از جشنواره راه یافتند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، محمد صدیق کریم پور روز دوشنبه افزود: یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه به 2 زبان فارسی و کُردی در بخش های داستان، داستان کودکان، نوجوانان و وتار برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد: بعد از اعلام نظر هیات داوران و بازخوان جشنواره ٦٠ اثر در بخش داستان کُردی و فارسی، ٦ مقاله و هفت اثر در بخش ادبیات کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره با هم رقابت می کنند.
کریم پور یکی از بزرگترین هدف های این جشنواره را ایجاد پلی محکم بین ادبیات فارسی و کُردی اعلام کرد و یادآور شد: بخش اصلی جشنواره داستان و بخش مقاله و ادبیات کودک و نوجوان به عنوان بخش جانبی مدنظر است.
وی تجلیل از شخصیتهای برجسته داستان نویسی را یکی از برنامههای جشنواره امسال اعلام کرد و گفت: در این جشنواره از فتاح امیری بخاطر خدمات ارزشمندش به داستان و رمان کُردی و از حسین میرعابدینی بخاطر خدماتش به ادبیات فارسی تجلیل می شود.
به گفته وی، در جشنوارههای قبلی، رمان نویسان برجسته ادبیات فارسی و کردی سراسر کشور شرکت داشتند که امسال هم شخصیتها و نویسندههای بزرگ داخلی و خارجی برای حضور در جشنواره دعوت شده اند.
دبیر اجرایی جشنواره سراسری داستان بانه بررسی ادبیات داستانی کشور در بطن اجرای جشنواره داستان و تبادل آرا در این خصوص، تشویق داستان نویسان به ارائه آثارشان، ایجاد فرصتی برای ظهور و نمو خلاقیت هایی که مجال بروز پیدا نکرده اند، کشف استعدادهای ادب داستان و معرفی برترین های این عرصه و برخورد با اثر به عنوان یک ارزش را از جمله اهداف کلی یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه برشمرد.
کریم پور ادامه داد: تلاش برای تقویت نکات قوت داستانی و انعکاس آن، بازنگری آثار وسعی در جبران نقاط ضعف موجود و لزوم نگرش جامع بینانه برای برآورد کردن خسارت و شناخت آسیب های وارده به ادبیات داستانی کشور علی الخصوص داستان کُردی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی همچنین فراهم نمودن زمینه ای در این مقطع از زمان و غنیمت شمردن آن برای ایجاد گفتمان کُردی، بهره گیری کافی از گفت و گو ها، مصاحبه ها و نشست های اساتید پیشکسوت در بطن جشنواره در جهت انتقال تجربیات و نظرات و معلومات شان به نسل نو هنرمندانی که تازه پا به عرصه این هنر نهاده اند، اعلام حسن نیت نمایندگان ادبی این خطه به همه اقوام ایرانی در راستای همکاری و نفی هرگونه سیاست و جناح گرایی در ادبیات و هنر را از دیگر اهدافی ذکر کرد که جشنواره داستان بانه در راستای آن برگزار می شود.
وی در خصوص داوران و هیات بازخوان این دوره از جشنواره گفت: محمد رحیمیان، ناصر یزدانی و امید رحمانی بازخوان جشنواره در بخش ادبیات داستان فارسی و همچنین در بخش ادبیات داستان کُردی مراد اعظمی، امجد غلامی و محمدصدیق کریم پور داستان ها را بازخوانی و داوری اولیه کردند.
کریم پور اضافه کرد: در بخش مقالات مسعود بیننده، فواد جهانی و فریا یونسی و در بخش ادبیات کودک و نوجوان، نسرین جعفری و لیلا صالحی و شریف محمدی داستان ها را بازخوانی و داوری کرده اند.
یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه 21 تا 23 آذر به دبیری جلال قلعه شاخانی در مجتمع فرهنگی ارشاد بانه برگزار می شود.
دریافت و تنظیم: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۹۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره آسمون، اولین دورهمی آسمونیها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیتهای سینمایی نوجوانها در مجموعههای سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.
ابتدا، سید حمید امامی مدیر بادبوم به آغاز فعالیت بادبوم در سال ۹۲ پرداخت و از خانوادههای بچههای عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچههای عضو بادبوم برای اینکه این سالها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر میکنیم.
دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و اضافه کرد: امروز آغاز رسمی جشنواره «آسمون» است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوا برای بچههای ۹ تا ۱۸ سال خواهد بود.
امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزییات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودیها باشد چون میخواهیم ثابت کنیم نوجوانها میتوانند آینده خودشان را شکل بدهند.
برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید
سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در توصیههایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و آثار ارزانقیمت شروع کردهام. کسانی که میخواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، از خودشان و تجارب و خاطراتشان شروع کنند.
وی اضافه کرد: تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد. یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطراتتان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی میشناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همینها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.
وی به ذکر نمونههایی از تجارب مشترک بچهها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که بهخوبی آن را میشناسید، فیلم بسازید. موضوعاتی که جزییات قابل لمسی از آنها در ذهن داشته باشید که همگی برآمده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساختهاند. البته اینکه آیا این خاطرات بهتنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آنها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.
کارگردان «بیست و یک روز بعد» تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوانها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی میشد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را بهخوبی میشناختم. من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم میتوانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم «بیست و یک روز بعد» که قصه ای واقعی داشت را ساختم که درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.
خردمندان خطاب به حاضران گفت: توصیه میکنم تجربیات و خاطرات خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که بهشدت آنها را میشناسید، بنویسید این کار برای شما تولید داستان میکند. بهنظرم فیلم ساختن بهشدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلمسازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.
وی در پایان بیان کرد: بچههایی که میخواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و دهها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یاد بگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیهسازی کنند و برای نقشهای مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.
کد خبر 6090133 عطیه موذن