Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز،

عباس عراقچی مبنی بر اینکه در سفر اخیر جانسون به ایران کدام یک از نقض عهد‌های طرف مقابل جزو مطالبات وزارت خارجه است، گفت:  سفر آقای جانسون که بعد از مدت‌ها صورت گرفت، در ادامه رایزنی‌هایی است که میان کشور‌های اروپایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: بعد از برجام و در دورانی که برجام در حال اجراست این رفت و آمد‌ها به لحاظ کمی و کیفی از یک سطح جدیدی برخوردار شده است و تماس‌های بین دو طرف بیش از گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه گفت: در این سفر موارد بسیار متعددی از قبیل روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای مطرح  و رایزنی‌هایی  نسبت به شرایط حاکم بر منطقه صورت گرفت.

عراقچی ادامه داد: درباره برجام و اجرای درست آن هم در حوزه هسته‌ای و  هم در حوزه رفع تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد که روی این مسائل تبادل نظر داشتیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده و روز به روز در حال گشایش‌های بیشتری است، ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به دستور کار کمیسیون مشترک برجام که قرار است در وین برگزار شود، بیان کرد: این کمیسیون چهارشنبه در وین برگزار می‌شود؛ همانطور که مطلع هستید تحقیقا هر سه ماه یک بار این کمیسیون را داریم.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: در کمیسیون هم بحث‌های مربوط به هسته‌ای و تعهدات ایران و همکاری‌هایی که در حوزه هسته‌ای بین دو طرف صورت می‌گیرد و بحث‌های مربوط به رفع تحریم‌ها و مشکلاتی که احیانا وجود دارد و نحوه همکاری‌هایی که باید صورت گیرد بحث و بررسی می‌شود.

وی گفت: در حوزه هسته‌ای آخرین وضعیت همکاری‌ها را مرور می‌کنیم  از جمله پروژه مدرن سازی رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبی در حال انجام است و با همکاری چین پیشرفت‌های خوبی داشته است و پروژه تولید ایزوتوپ های پایدار که با همکاری روسیه انجام می‌شود و پیشرفت  قابل ملاحظه ای داشته است.

عراقچی با بیان اینکه نحوه همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته‌ای داریم را مرور خواهیم کرد، ادامه داد: همچین در این باره که چگونه می‌شود این همکاری‌ها را با سرعت بیشتری جلو ببریم گفت‌وگو خواهیم کرد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: در قسمت دوم مروری بر جنبه‌های رفع تحریم در برجام و موانع موجود می‌کنیم، موانعی مانند موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که بخصوص از طرف آمریکایی‌ها وجود دارد، بررسی می‌شود یا تمهیداتی از طرف‌های اروپایی و و دیگران در نظر گرفته می‌شود، در جلسات گذشته موارد بد عهدی و نقض برجام توسط آمریکایی ها را یادآوری و در این خصوص بحث کردیم.

عراقچی ادامه داد: نتیجه جلسات گذشته و جمع بندی که توسط خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می‌شود همواره این بوده و هست که همه طرف‌ها باید به تمام بند‌های برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با حسن نیت اجرا کنند.

وی تصریح کرد: البته حرکتی که دولت جدید آمریکا می‌کند و بیانیه‌ها و صحبت‌هایی که آقای ترامپ دارد بر خلاف اصل حسن نیت و اصل فضای سازنده‌ای است که در بند‌های ۲۶، ۲۸ و ۲۹ مورد تاکید قرار گرفته است و در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع بندی‌های واحد برسیم.

عراقچی درباره ترکیب هیئت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام گفت: در ترکیب این کمیسیون هیئت، بنده و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی حضور داریم. در دوره‌های گذشته توفیق داشتیم در خدمت آقای دکتر تخت روانچی باشیم، ولی در این جلسه از حضور ایشان محروم هستیم چرا که ایشان وظایف مهمتری را در دفتر آقای رییس جمهور بر عهده دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جانسون در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران، اظهاراتی داشت؟ گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم در خصوص توانمندی‌های دفاعی و در راس آن‌ها توانمندی‌های موشکی کشورمان گفت و گو و مذاکره‌ای داشته باشند، توانمندی‌های ما کاملا امری غیرقابل مذاکره است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: برنامه موشکی ما کاملا دفاعی و برای دفاع از سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه این توانایی دفاعی را نه از دست می‌دهیم و نه در موردش گفت و گو می‌کنیم.

 

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و امارات، از آماده‌سازی ۲۲ سند همکاری بین ۲ کشور در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و امارات برای امضا شدن خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در ابوظبی در جمع خبرنگاران افزود: درباره پیش‌بینی میزان تجارت دو کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: 27 میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در 2 کشور وجود دارد پیش بینی می‌شود که این عدد در سال آینده به 30 میلیارد دلار برسد.

وی گفت: پس از حدود 10 سال، نشست کمیسیون مشترک همکاری بین 2 کشور برگزار شد و در ابتدای آن 2 سند در جهت رسمیت بخشی به خود کمیسیون به امضا رسید.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات با بیان اینکه در مجموع 22 سند از گذشته و در پی نشست‌های مقدماتی آماده شده که بین طرفین به امضا برسد، گفت: در این نشست در بخش‌های مختلف گردشگری، تسهیل تردد تجاری، نقش هر کشور در کریدور شمال- جنوب، توسعه فعالیت‌های بندری و افزایش تعداد پروازها بحث و گفت و گو شد.

بذرپاش ادامه‌داد: توسعه فعالیت‌های بندری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اماراتی در بنادر ایران یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بود. موضوع دیگر تسهیل فرآیندهای بانکی بود که یکی از مهمترین پیش‌نیازهای تجارت و خواسته تجار ایرانی از امارات است که تبادلات مالی بانکی تسهیل شود و قول‌های خوبی در این زمینه داده شد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته تجارت بین 2 کشور 27 میلیارد دلار بود و بعد از چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ما امارات است، گفت: امارات نقش به سزایی به عنوان مقصد صادراتی کالاهای ما دارد و به همین دلیل فراهم‌ کردن زیرساخت‌های توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل و نقل بسیار مهم است.

وی افزود: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین 2 کشور موضوع گردشگری است و هر 2 کشور زیرساخت‌های مطلوبی را برای توسعه گردشگری ایجاد کرده‌اند.

به گفته بذرپاش، فعالیت بین اتاق‌های بازرگانی 2 کشور و نیز ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت 2 طرف از دیگر موضوعات مطرح شده بین طرفین بود.

بذرپاش اضافه‌کرد: در مجموع با همه فشارهایی که آمریکا ایجاد کرده که کشورهای منطقه و به ویژه کشور امارات رابطه خود را با ایران کاهش دهند، مانعی برای توسعه همکاری‌ها وجود ندارد و امیدواریم بعد از این نشست کمیسیون مشترک، سال آینده سال متفاوتی در حجم فعالیت‌های 2 کشور باشد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین درباره توسعه بخش ترانزیت بین 2 کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده‌ای و ریلی باید هم‌زمان رخ دهد و کلان پروژه «ایران راه» که این روزها در دستور کار دولت است، در کنار تکمیل مسیرهای شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم‌افزارهای ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.

وی اظهار داشت: زمینه‌های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه انجام و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.

بذرپاش با اشاره به به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی مسیر چابهار زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می‌توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده‌کننده‌های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توانمندی دفاعی ایران از نگاه غرب؛ از فتوشاپ تا تغییر محاسبات
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • اعلام آمادگی آفریقای مرکزی برای توسعه همکاری‌های معدنی با ایران
  • آشنایی هیاتی از وزارت خارجه با توانمندی صادراتی دانش بنیان‌ها
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب مقابل ایران
  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد