Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@01:02:30 GMT

بنزین در عربستان 80 درصد گران می شود

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۳۵۱۶۲

بنزین در عربستان 80 درصد گران می شود

یک منبع آگاه اعلام کرد عربستان سعودی در راستای حذف تدریجی یارانه های انرژی قرار است قیمت بنزین را تا ۸۰ درصد در اوایل سال آینده میلادی افزایش دهد.

ایران آنلاین / یک منبع آگاه در دولت عربستان سعودی که خواست نامی از او برده نشود، گفت: عربستان قصد دارد تا قیمت بنزین داخلی و سوخت هواپیما را در ماه ژانویه سال آینده میلادی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویکرد با هدف حذف تدریجی یارانه های انرژی برای ایجاد اصلاحات در نظام اقتصادی و برقراری توازن در بوجه این کشور لحاظ می شود.

قرار است قیمت بنزین تا حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کند و قیمت سوخت هواپیما هم با توجه به قیمت بین المللی روند صعودی به خود گیرد. این منبع آگاه اظهار داشت: افزایش فزاینده ای طی چند سال آینده بر روی قیمت انواع  سوخت از جمله نفت خام سنگین، گازوئیل و نفت سفید اعمال خواهد شد.

به استثنای سوخت هواپیما، قیمت ها تا سال ۲۰۲۳ میلادی به سطح بین المللی نخواهند رسید و انتظار می رود که این مهم تا سال ۲۰۲۵ میلادی محقق گردد. تعرفه های برق بطور مستقیم افزایش پیدا نخواهند کرد؛ اما قیمت سایر حامل های انرژی به تدریج افزایش پیدا خواهند کرد. البته وزیر اقتصاد عربستان که برنامه اصلاحات یارانه را بررسی می کند، در این باره اظهار نظر نکرده است.

عربستان سعودی برای اولین بار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی یارانه ها را کاهش داد؛ یعنی زمانیکه قیمت نفت ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و در هر لیتر ۰.۲۴ درصد دلار رشد پیدا کرد. برنامه جدید عربستان نشان از یک زمان بندی تدریجی برای برداشتن یارانه ها همزمان با تلاش دولت برای جبران تاثیر این اقدامات بر روی اقتصاد نه چندان سر حال این کشور است.

پیش از این مقامات رسمی عربستان اعلام کرده بودند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی در راستای چشم اندازه ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن سلمان که از آن بعنوان دوره «پسا نفت» یاد می شود تمام یارانه ها را بطور کامل حذف خواهند کرد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی کسری بودجه عربستان بدلیل کاهش قیمت نفت، به تقریبا ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید و این کشور را مجبور به کاهش هزینه ها کرد.

محمد الجادان وزیر اقتصاد عربستان در مصاحبه ای در ماه اکتبر گفته بود که قیمت بعضی از تولیدات داخلی انرژی که دارای یارانه هستند به سطح بین المللی افزایش پیدا خواهد کرد و مقامات سعودی برای ایجاد توازن در بودجه تا سال ۲۰۱۹ میلادی نباید عجله کنند تا مبادا رشد اقتصادی این کشور آسیب نبیند.

بر پایه این گزارش، وزیر کار و توسعه اجتماعی عربستان جزئیاتی را در مورد برنامه انتقال پول نقد که معروف به حساب شهروندی است، اعلام خواهد کرد. مقامات سعودی اعلام کرده اند که پرداخت ها با هدف جبران درآمد طبقه پایین و متوسط در عربستان برای اعمال اقدامات ریاضتی آغاز خواهد شد.

/مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۵۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۱۳۷۹.۹ بوده‌است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۴.۱ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد افزایش یافته‌است. در ماه مورد بررسی میانگین شاخص قیمت در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ۵۷.۸ درصد افزایش یافته‌است.

کاهش تورم ماهانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به ۴.۱- درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۰- درصد)، ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته‌است. در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به قلم «مرغ حذفی» (۱.۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۱.۱- درصد) است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد بوده‌است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵۸.۴ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۱.۸ درصد افزایش دارد. در بین قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم «کود» (۲۴.۵ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۲۹.۲ درصد) است.

کاهش تورم سالانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در داخل کشور در ۱۲ ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۷.۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۵ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد بررسی، در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم «تخم مرغ خوراکی» (۲۵.۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۰۰.۷ درصد) است.

برای مشاهده اطلاعات تفصیلی به فایل پیوست مراجعه کنید.

کد خبر 6092443

دیگر خبرها

  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد