Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@06:50:21 GMT

علی ضیا: به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۳۵۱۷۸

علی ضیا: به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم

فرهنگ > تلویزیون - مجری برنامه «فرمول یک» می‌گوید اگر برنامه خوبی در تلویزیون ساخته شود، حتی اگر ساعت چهار صبح هم پخش شود مردم برای تماشایش بیدار می‌شوند.

نژلا پیکانیان: «فرمول یک» که پیش از‌این به عنوان برنامه‌ای صبحگاهی روی آنتن شبکه یک می‌رفت مدتی است از پخش در صبح‌گاه به عصر‌های تلویزیون آمده. همین تغییر ساعت پخش قاعدتا تغییرات ساختاری و محتوایی را می‌طلبیده که علی ضیا مجری این برنامه می‌گوید در بخش‌های مختلف آن اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فرمول یک» برنامه بی‌حاشیه‌ای نیست و هرازچندگاهی حضور برخی از مهمانان اتفاقاتی را درباره آن رقم می‌زند که در فضای مجازی ردپایش بیشتر دیده می‌شود. با این حال مجری‌اش معتقد است به دنبال حاشیه‌سازی و جنجال نیست و هدف این برنامه پرداختن به مشکلات مردم است. ضیا در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین از سری جدید این برنامه، ویژگی‌ها و تغییراتی و مشخصه‌هایی که لازمه یک برنامه‌ عصرگاهی است سخن گفته است.

«فرمول یک» ابتدا به عنوان برنامه‌ای صبحگاهی روی آنتن می‌رفت، اما بعد از مدتی تبدیل برنامه عصرگاهی شبکه یک شد. دلیل این اتفاق چه بود؟

مدیران سازمان به این نتیجه رسیدند که بهتر است این برنامه بعدازظهر پخش شود. ما هم برای اینکه «فرمول یک» برنامه مختص و مناسب بعد‌ازظهر شود کلیات و جزئیات آن از جمله تیتراژ، دکور و فرم آن را تغییر دادیم و فقط اسم برنامه را نگه داشتیم.

علت اینکه اسم برنامه را تغییر ندادید به چه دلیل بود؟ اینکه برنامه صبحگاهی «فرمول یک» تا حدودی توانسته بود بین مخاطبان مطرح شود و اسمش جا افتاده بود در این عدم تغییر تاثیر داشت؟

بله، شاید این قضیه هم تاثیر داشت، شاید ما ده سال دیگر یک برنامه شبانگاهی هم بسازیم و باز هم اسمش را تغییر ندهیم. به عقیده من این موضوع ایراد و اشکالی ندارد.

به نظر می‌رسد «فرمول یک» عصرگاهی به خصوص در برنامه‌های پیشین تا اندازه‌ای می‌خواست با حاشیه‌سازی روی آنتن جای خودش را میان مخاطبان باز کند. احساساتی شدن برخی از مهمانان (مثلا یکی از نمایندگان مجلس) یا برخی موارد دیگر که در فضای مجازی هم سر و صدا کرد نمونه‌هایی از این دست‌ هستند.

«فرمول یک» در سری جدیدش سه‌شنبه‌ها به یک پرونده می‌پردازد. دعوت از مهمانان مختلف بازخوردهای مختلفی داشته که بعضا ما را بر آن داشته تا از مهمان دیگری برای پیگیری مسئله مطرح شده دعوت کنیم. این بازخوردها در فضای مجازی هم بازخورد پیدا کرده اما واقعیت این است که ما به دنبال حاشیه نمی‌گردیم. ما برای این برنامه می‌سازیم که مشکلی را حل کنیم. اگر مهمانی در برنامه آنقدر ناراحت می‌شود که بغض می‌کند تقصیر من نیست و قطعا من به ایشان نمی گویم که در برنامه بغض کنید. من چطور می‌توانم به مثلا یک به نماینده مجلس بگویم که بغض کنید. به نظرم این قضیه نشان‌دهنده این است که برنامه یا حرف‌های ما در آن لحظه بر روی ایشان تاثیری داشته که بغش یا گریه می‌کنند و البته به هیچ عنوان هم تعمدی نیست. ما می‌خواهیم مشکلی را در حد خودمان در برنامه مطرح کنیم تا بتوانیم حداقل بخشی از آنها را برطرف کنیم.

اساسا اجرای برنامه صبحگاهی و عصرگاهی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. شما چقدر این تفاوت را در اجرایتان جاری کردید؟

اولین نکته‌ای که درباره برنامه‌های صبحگاهی وجود دارد، نشاط آنها است، دومین نکته رسالت برنامه‌های صبح است که اساسا خبری هستند، یعنی باید اطلاع‌رسانی کند و به خبرهای روز بپردازد. اما در «فرمول یک» عصرگاهی رسالت ما این نیست، ممکن است وقایعی اتفاق بیفتند و اخباری باشند که ما به آنها نپردازیم، البته نه اینکه برایمان اهمیتی ندارند، برایمان مهم است اما به آنها نمی‌پردازیم چون الان برنامه «صبح بخیر ایران» و برنامه‌های صبحگاهی دیگری هم هستند که به این اخبار می‌پردازند. ضمن اینکه ما الان در برنامه بعد از ظهر فرم محور هستیم برعکس برنامه‌های صبحگاهی که فرم نداریم. وقتی برنامه‌ای خبری می‌شود ناخودآگاه تحت تاثیر محتوا قرار می گیریم و در واقع هر آنچه که در فضاهای مختلف منتشر می‌شود ما از آنها استفاده می‌کنیم.

برای مثال الان برنامه را به سمتی بردیم که مثلا اگر شخصی در زمینه‌ای موفقیت کسب کرده ولی برعکسش شخص دیگری در همان زمینه موفق نشده را که قبلا رو به روی هم قرار می‌گرفتند کنار هم قرار می‌دهیم تا هر دو از تجربیاتشان بگویند. الان ما در برنامه می‌گوییم مردم مشکلاتشان را برای ما بفرستند تا ما با حلال مشکلاتشان رو به رو کنیم.

تبدیل برنامه صبحگاهی به عصرگاهی چقدر به این دلیل است که الان مخاطب برنامه‌های صبحگاهی به نسبت سال‌های دور که این برنامه‌ها پرطرفدار بودند کاهش پیدا کرده. در واقع این روزها شاید کمتر کسی پیگیر همان اخباری که شما اشاره کردید در برنامه‌های صبحگاهی باشد وقتی می‌تواند به راحتی همان اخبار را در گوشی تلفن همراهش دنبال کند؟

من کماکان معتقدم مهمترین برنامه‌های سازمان صدا و سیما برنامه‌های صبحگاهی هستند.

ولی قبول دارید که برنامه‌های صبحگاهی هم مخاطبانشان را از دست داده‌اند و الان شاید چند سالی است کمتر برنامه‌ای ساخته شده که مخاطب برای تماشای آن ساعت 6 صبح بیدار شود و پای تلویزیون بنشیند؟

 این را من نمی‌دانم به این جهت که هنوز هم من را خیلی‌ها با اسم «ویتامین سه» می شناسند و این نشانه قدرت برنامه صبحگاهی است. نتیجه اینکه هنوز هم فکر می‌کنم اگر در تلویزیون ساعت 2 یا 4 صبح هم برنامه خوب بسازی مردم بیدار هستند و می‌بینند. مهم این است که شما برای خوب بودن و برنامه خوب ساختن تلاش کنی.

چقدر سعی می‌کنید با اهالی رسانه در تعامل باشید؟ اساسا چقدر به این مسئله و لزوم آن قائل هستید؟ اینکه رسانه‌ها صرفا تریبون شخصی هنرمندان نیستند و باید موضع‌گیری خودشان را داشته‌ باشند؟

به نظرم رسانه‌های شخصی هر کسی در فضای مجازی می‌تواند منعکس‌کننده سلیقه‌های شخصی هر کس یا فعالیت‌های او باشد. اما رسانه‌ها هدف مشخص خودشان را دارند که قطعا از آن تبعیت می‌کنند. من معتقدم تعامل دو طرف باید ایجاد شود. البته واقعیت این است من خیلی تفاوتی میان کار خودم و اهالی رسانه نمی‌بینم. اهالی مطبوعات در فضای کار روزنامه‌نگاری‌شان فضایی را در اختیار دارند و من هم همان فضا را در یک رسانه تصویری عهده‌دار هستم. به نظرم اگر این همکاری بین هر دو طرف وجود نداشته باشد شاید دیگر شاهد اتفاق مثبتی نباشیم و یک فضای تخت و غیر فعال حاکم خواهد شد.

58244

کلید واژه‌ها : مجری رادیو و تلویزیون - سازمان صدا و سیما - تلویزیون -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۵۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»

مشکل فنی «هفت» و پخش‌نشدن قسمت جدید این برنامه تلویزیونی ما را به‌یاد این نکته انداخت که مدیریت کنداکتور هم برای چینش ترکیب برنامه‌ها و سریال‌ها اهمیت دارد و هم شرایطی که جلوی پخش نامنظم و اصطلاحاً بدقولی کنداکتوری را بگیرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیریت کنداکتور تلویزیون مقوله‌ای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریال‌ها و برنامه‌ها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولی‌ها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولی‌های تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجری‌ای خاص اتفاق افتاده است.

روزی سریالی به‌نام «دودکش2» که علی‌رغم پخش گسترده اخبار رسانه‌ای‌اش، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پس‌پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریال‌هایی که از شبکه سه سیما پخش می‌شد عوامل آن به پخش نامنظم قسمت‌هایشان اشاره می‌کردند که آخرین آن به سریال «بیست‌کویید» برمی‌گردد،
یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش می‌شد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. این بار بدقولی کنداکتوری گریبان برنامه «هفت» را گرفت و شب گذشته علی‌رغم اعلام گسترده بازگشت «هفت» به کنداکتور پخش شبکه نمایش با اعلام مشکل فنی قسمت جدید این برنامه تلویزیونی روی آنتن نرفت.

«هفت» از فردا به آنتن بازمی‌گردد

پیش از این یک بار دیگر هم پخش برنامه «هفت» به‌دلیل مشکلات فنی به سرانجام نرسیده بود، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد همه‌چیز آماده و مهیای پخش قسمت جدید بوده است اما یک مشکل فنی باعث شده است با وجود تمام تلاش افراد حاضر در استودیو، برنامه امکان پخش پیدا نکند.

با این اوصاف، عدم پخش به‌دلیل مشکل فنی یا در مورد سریال‌ها نرسیدن به‌علت گذراندن مراحل پس‌پروداکشن و بازتدوین توجیه مناسبی برای احقاق حق مخاطب تلویزیون نیست. شاید مخاطبان قدری به عقب بروند یاد سریال «رعد و برق» مجری برنامه «هفت» بیفتند که چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را به‌دلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.

به‌نظر می‌رسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریال‌ها و برنامه‌ها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علی‌رغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلام‌شده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته‌ و توجیه قابل‌قبولی هم مهمتر است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد برنامه «هفت» که در چند سال اخیر نتوانسته است همچون گذشتۀ خود موفق و پرمخاطب باشد جمعه هفته آینده به آنتن خواهد آمد.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • اتاق‌های بازرگانی برای شبکه‌سازی به دنبال گسترش ارتباطات باشند
  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • فرستاپن: استون مارتین به دنبال قهرمانی با آلونسو است
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»