Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحث رفتن محمد سلگی از اداره کتاب و انتظار دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد برای مدیر جدید و دریافت جایزه نوبل توسط کازئو ایشی گورو از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته، یکی از گزارش های کم خبر هفتگی است که در صفحه کتاب خبرگزاری مهر منتشر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش این هفته ۱۵ خبر دارد که ۱۰ خبر آن داخلی و ۵ خبرش مربوط به رویدادهای بین المللی هستند.

۳ خبر از اخبار داخلی این گزارش، مربوط به فعالیت های خانه کتاب است. ۲ خبر هم از فعالیت های موسسه نمایشگاه های فرهنگی و چند خبر دیگر از نهادهای داخلی مرور شده است. در ادامه نیز اخبار حوزه بین الملل با ۲ خبر درباره جایزه نوبل و ۳ خبر متفرقه دیگر در این گزارش درج شده اند.

در ادامه اخبار داخلی و خارجی حوزه کتاب را در این هفته مرور می کنیم.

اداره کتاب در انتظار رئیس جدید

در پی رفتن محمدرضا جوادی یگانه از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و انتصاب او به عنوان رئیس جدید مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران که از سوی محمدعلی نجفی شهردار پایتخت صورت گرفت، گفته می شود تصدی ریاست این پژوهشگاهِ تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به محمد سُلگی سپرده خواهد شد.

سُلگی که پیش‌تر نیز ریاست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی را عهده‌دار بوده است، چند ماه قبل هم، مدتی را به عنوان سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپری کرد. به این ترتیب باید در انتظار چهره جدیدی برای تصدی ریاست اداره کتاب بود.

فرصت ۱۰ روزه به شهرداری تهران برای شهر آفتاب

دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم مقام و معاون اجتماعی شهرداری تهران، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، معاونان شهرداری تهران و اعضای شورای سیاست گذاری روز چهارشنبه ۲۲ آذر برگزار شد و همایون امیرزاده سخنگوی این شورا در خلال برگزاری این جلسه، ازارایه فرصت ۱۰روزه به شهرداری تهران برای تامین فضاهای مناسب موردنیاز نمایشگاه ورفع نواقص سال گذشته وارتقای سطح کمی وکیفی خدمات به ناشران ومردم خبر داد.

وی در توضیح بیشتر گفت: شهرداری تهران فرصت دارد در این بازه زمانی تضمین قطعی برای تامین فضاهای مورد نیاز، رفع نواقص و ارتقای کمی و کیفی خدمات به ناشران و بازدیدکنندگان ارایه دهد. اگر در فرصت یاد شده پاسخی ارسال نشود،   شورای سیاستگذاری گزینه های دیگر را برای برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بررسی خواهد کرد.

برگزاری نشست خبری رئیس اتحادیه ناشران

نشست خبری محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم دیروز چهارشنبه با حضور اهالی رسانه و خبرنگاران در محل این انجمن برگزار شد. موضوع این نشست، صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان بود.

فروش بیش از ۵۰۰ هزار نسخه در طرح پاییزه کتاب

گزارش این هفته همان طور که اشاره شد چند خبر از خانه کتاب دارد که اولین آن ها درباره طرح پاییزه کتاب است. به این ترتیب روز دوشنبه و در حالی که دو روز تا پایان طرح پائیزه کتاب در مراکز استان‌ها باقی مانده بود، اعلام شد که در قالب این طرح بیش از ۵۰۰ هزار نسخه کتاب به بیش از ۲۱۲ هزار نفر فروخته شده است. اجرای این طرح در تهران و مراکز ۲۰ استان دیروز چهارشنبه به پایان رسید اما در مراکز استان های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کردستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان، لرستان و سمنان تا دوم دی ماه همچنان به کار خود ادامه می دهد.

اعلام میزان فروش چهارماهه نمایشگاه های استانی

طبق خبری که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران این هفته منتشر کرد، در چهارماه گذشته ۱۱ نمایشگاه استانی کتاب توسط موسسه نمایشگاه‌ها برگزار شد که مبلغ ۱۹ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان کتاب توسط بازدیدکنندگان این نمایشگاه‌ها خریداری شده است.

اولین نمایشگاه استانی کتاب درسال جاری، نوزدهم شهریور، در استان البرز برپا شد. استان‌های آذربایجان غربی، لرستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، گلستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، کرمانشاه، اردبیل و فارس دیگر استان‌هایی هستند که در این مدت میزبان ناشران منتخب از سراسر کشور شدند.

برگزاری اولین همایش اهداگران اسناد خاندانی

نخستین همایش اهداگران اسناد خاندانی با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی از اهداگران اسناد روز دوشنبه در سالن گنجینه ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.

برگزاری بزرگداشت مدیر نشر اساطیر

آیین بزرگداشت عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر نشر اساطیر و رونمایی از کتاب «کریمانه» عصر دوشنبه ۲۰ آذر با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، کامران فانی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسین کیائیان، مدیر انتشارات چشمه، جمشید کیانفر، نویسنده و پژوهشگر و جمعی از ناشران در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی کتاب «افکار پنهان ایرانیان»

این هفته همچنین آیین معرفی و بررسی کتاب «افکار پنهان ایرانیان؛ ایران در اندیشه اقبال لاهوری» با حضور محمدحسن مُقیسه، نویسنده اثر، محمد بقایی ماکان، برج لال دوسانی، رایزن فرهنگی پاکستان در ایران، نقوی، کارشناس ارشد فرهنگی و سیاسی سفارت پاکستان و جمعی از اقبال پژوهان در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

معرفی بخشی از راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره نقد کتاب

این هفته دو خبر دیگر هم توسط خانه کتاب، منتشر شد که در آن ها راه یافتگان به مرحله نهایی چهاردهمین جشنواره نقد کتاب معرفی شدند. در خبر اول که شنبه منتشر شد، راه یافتگان دو گروه اخلاق و قفه و حقوق و در خبر دوم که روز دوشنبه این هفته منتشر شد، مقاله هایی که در حوزه های علوم اجتماعی و علوم سیاسی بالا آمده اند، معرفی شدند.

برگزاری نشست تخصصی تصویرسازی با حضور تصویرگر ایتالیایی

دومین خبری که از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این گزارش مرور می کنیم مربوط به حضور تصویرگر ایتالیایی و برگزاری ورکشاپش در حوزه هنری است. به این ترتیب نشست تخصصی تصویر سازی با عنوان «روایتی ساده از تصاویری پیچیده» با حضور فلیپ جوردانو برگزار شد.

این برنامه با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و انتشارات سوره مهر و با هدف آموزش هنرجویان و علاقه‌مندان به هنر تصویرسازی، روز دوشنبه با حضور جمعی از علاقه‌مندان به این هنر، در سالن شهید آوینی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

ایشی گورو جایزه نوبل را دریافت کرد

اولین خبر بین المللی این گزارش مربوط به جایزه نوبل است و به موجب آن، کازوئو ایشی‌گورو رمان‌نویس بریتانیایی متولد ژاپن، یکشنبه شب امشب، در مراسمی رسمی جایزه نوبل ادبیات را از دست پادشاه سوئد دریافت کرد.

این نویسنده ۶۳ ساله، سومین نویسنده متولد ژاپن است که جایزه نوبل را در ادبیات دریافت می کند و پیش از او یاسوناری کاواباتا در سال ۱۹۶۸ و کنزابورو اوئه سال ۱۹۹۴ این جایزه را دریافت کرده بودند.

خریداری حق انتشار کتاب تام هنکس توسط یک ناشر ایرانی

خبر دوم بین المللی گزارش این هفته هم مربوط به یک چهره بین المللی است. مجموعه داستان «داستان های ماشین تحریر» با عنوان اصلی UNCOMMON TYPE شامل ۱۷ داستان، نوشته تام هنکس بازیگر معروف هالیوودی است که چندی پیش منتشر و رونمایی شد. نشر افق به تازگی حق انتشار این کتاب به زبان فارسی را خریداری کرده و محمد جوادی ترجمه اش را به عهده خواهد داشت.

درگذشت نویسنده آمریکایی

طبق خبری که روز شنبه این هفته در مهر منتشر شد، ویلیام هاوارد گاس، رمان‌نویس، نویسنده داستان‌کوتاه، منتقد ادبی، نویسنده مقاله و عکاس در ۹۳ سالگی در سنت لوییس میزوری درگذشت.

وی که پروفسور فلسفه بود و سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌کرد نوشته‌های متعددی در زمینه دیدگاه‌هایش نوشته بود که بسیاری از آنها منتشر شده یا منتشر نشده بود.

حراج مدال نوبل دوریس لسینگ

گزارش این هفته، یک خبر دیگر درباره جایزه نوبل دارد. به این ترتیب مدال جایزه نوبل ادبیات دوریس لسینگ برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۲۰۰۷ هفته آینده در یک حراجی برای فروش عرضه می‌شود. انتظار می‌رود این مدال بیش از ۱۵۰ هزار پوند به فروش برسد.

این نویسنده در ۸۷ سالگی این جایزه را دریافت کرد و نام او به عنوان سالخورده‌ترین نویسنده برنده نوبل در تاریخ ثبت شده است. وی که سال ۱۹۱۹ در ایران به دنیا آمده بود، از پنج سالگی به جنوب رودزیا رفت. وی از ۱۳ سالگی مدرسه را رها کرد. ولی از آنجا که عاشق کتابخوانی بود، والدینش از انگلستان برای او کتاب می‌فرستادند.

معرفی برنده مدال ادبی نجیب محفوظ ۲۰۱۷

آخرین خبر بین المللی گزارش هفتگی این هفته هم به این ترتیب است که جایزه مدال نجیب محفوظ برای ادبیات ۲۰۱۷ که شامل یک مدال یادبود و یک جایزه نقدی است، دوشنبه این هفته ۱۱ دسامبر مصادف با روز تولد نجیب محفوظ برنده نوبل ادبی مصر، حزامة حبایب نویسنده فلسطینی را به عنوان برنده امسال برگزید.

حزامة حبایب برای رمان «مخمل» به عنوان برنده این جایزه ادبی انتخاب شد. حبایب ۵۲ ساله نویسنده ، شاعر و روزنامه‌نگار فلسطینی ۴ ژوئن ۱۹۶۵ در کویت متولد شده و اکنون در امارات زندگی می‌کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۶۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است

نویسنده نمایشنامه «رازی بین من و تو» با اشاره به مراحل پژوهش برای تکمیل این نمایشنامه، از سختی شرایط زندگی جانبازان اعصاب و روان گفت. - اخبار فرهنگی -

محمدرضا امیرخانی، نویسنده نمایشنامه «رازی بین من و تو» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به محتوای این اثر گفت: این کتاب داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که در جوانی عازم جبهه می‌شود. «علی» شخصیت اصلی این کتاب است که در جبهه در اثر موج انفجار آسیب می‌بیند و از آن دوران این توهم را دارد که همرزم و دوست خود را کشته است.

این نویسنده با بیان اینکه شخصیت اصلی کتاب «رازی بین من و تو» نماینده‌ای از جانبازان اعصاب و روان است، ادامه داد: برای نگارش این کار ابتدا باید پژوهشی میدانی درباره جانبازان اعصاب و روان و دشواری‌هایی که خانواده‌های آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام می‌شد؛ به همین دلیل با همکاری یکی از روانشناسان با تعدادی از همسران این جانبازان با گفت‌وگو پرداختیم تا با اهم دغدغه‌های آنها پی ببریم.

امیرخانی با بیان اینکه جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است، یادآور شد: خانواده‌های این دسته از جانبازان با مشکلات مضاعفی روبرو هستند، اما مانند گذشته عاشقانه زندگی می‌کنند. در پژوهشی که انجام شد، متوجه شدیم با وجود اینکه این مشکلات هست و گاه برخوردهای نامناسب هم دیده می‌شود، اما همسران این جانبازان صبور و مهربان در کنارشان ایستاده‌ و آنها را تنها نگذاشته‌اند.

3 نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب

امیرخانی با بیان اینکه تلاش کردم در این کتاب با نگاهی انسانی و نه شعاری به مقوله جنگ و زندگی جانبازان بپردازم، افزود: ما هرچه در زمینه دفاع مقدس کار کنیم، کم است. جوانان امروز ما از ایثاری که این جانبازان کردند و برای افتخار کشور و ملت جان خود را کف دست گذاشتند، اطلاعی ندارند. باید در قالب آثار هنری و ادبی مطرح شود که چرا با وجود اینکه گاز اعصاب در زمان جنگ جهانی دوم اختراع شد، در آن زمان استفاده نشد و در جنگ تحمیلی به کار گرفته شد؟ ایران چگونه مقابل کشورهای متعدد که مستقیم و غیر مستقیم در این جنگ حضور داشتند، ایستاد؟ ...

نویسنده کتاب «رازی بین من و تو» در پاسخ به این پرسش که چقدر از داستان احمد دهقان با عنوان "من قاتل پسرتان هستم" الهام گرفته‌اید، گفت: به هیچ عنوان اینطور نبوده است، اگر شباهتی وجود دارد، ناخودآگاه بوده است. این کتاب، دهمین اثری است که من منتشر می‌کنم.

نمایشنامه «رازی بین من و تو» به قلم محمدرضا امیرخانی برای اولین‌بار از سوی انتشارات سوره مهر در سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام /

دیگر خبرها

  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق رسید
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق اعطا شد
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • بُن‌ پاشی در نمایشگاه کتاب؟ +توضیحات رئیس نمایشگاه کتاب
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند