Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@21:31:34 GMT

اصفهان بودنِ اصفهان اهمیت زیادی دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۸۵۸۷

اصفهان بودنِ اصفهان اهمیت زیادی دارد

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور اظهارکرد: اگر توسعه ای در شهر اصفهان اتفاق افتد که به اصفهان بودنِ اصفهان ضرر بزند، نشانه ناپایداری است و در غیر این صورت می توانیم امیدوار باشیم که اتفاقات خوبی در این شهر بیفتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد بهشتی، صبح امروز در هفتمین کنفراس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری گفت: از این اصطلاحات در دوره های معاصر بسیار استفاده کردیم اما قصد انشاء نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: توسعه پایدار نزدیک به ۲ دهه در ادبیات برنامه ریزی و سیاست گذاری مطرح شده که معادل کلمه خوب است و در هفتمین اجلاس دنبال تعریف روشنی برای آن می گردیم.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور به تعریف واژه پایداری پرداخت و گفت: پایداری به معنای قابل تداوم و ادامه دادن است، بر این اساس تا قبل از یک قرن گذشته از ابتدای دوره پهلوی اول به عقب جز پایداری چیزی نمی بینیم که نشان می دهد پایداری پدیده جدیدی در ادبیات و فهم ما نیست.

وی اضافه کرد: امروزه ما اصلاحات مکرر می شنویم  مانند اینکه شهرها در نیم قرن اخیر دچار رشد بی رویه  شده اند و بی برنامه رشد کرده اند اما منظور اتفاق هایی است که در نیم قرن اخیر در شهرهایمان افتاده است.

بهشتی با طرح این سوال ها که مگر ما در نیم قرن اخیر وزارت آبادانی و مسکن نداشته ایم، مگر ساز و کار مدیریتی راجع به عمران شهری در دولت نداریم، مگر در شهرداری ها ساز و کار مدیریتی نداشته ایم، اظهارکرد: اگر این ساز و کارها بوده پس چگونه است که از واژه افسار گسیختگی استفاده می کنیم، شواهد نشان می دهد افسار دست جایی بوده، می گوییم بی برنامه مگر ما طرح های جامع و تفصیلی نداریم!؟

وی تصریح کرد: زمانی که شاه عباس آباد به اصفهان آمد و تصمیم گرفت این شهر را پایتخت قرار دهد جمعیت شهر اصفهان بین ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر بود، اما اصفهانی را برای حضور ۶۵۰هزار نفر، یعنی ۱۰ برابر برنامه ریزی می کنند؛ کدام شهر را در نیم قرن اخیر سراغ داریم که جمعیت آن ۱۰ برابر شده باشد.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: حال اگر فرض کنیم اصفهان به مثابه یک جواهر توسعه پیدا کرده است، استدلال درستی نیست.

وی با ابراز تأسف از اینکه در نوع رویکرد شهرها مشکلاتی وجود داشته است، گفت: امروز وقتی صحبت از توسعه پایدار می کنیم یعنی رویکردمان را می خواهیم تغییر دهیم تا برایمان اصفهان بودنِ اصفهان مهم باشد.

بهشتی گفت: در طول ۲ دهه اخیر با این استدلال ها بلاهایی را بر سر شهر ها آوردیم و تنها شعار توسعه پایدار تکرار کردیم اما در هفتمین کنفرانس یک نشانه هایی دیده می شود که امیدوار کننده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از ژنویم اصفهان می کنیم یعنی اگر توسعه ای در اصفهان اتفاق افتد که به اصفهان بودنِ اصفهان ضرر بزند، نشانه ناپایداری است و در غیر این صورت می توانیم امیدوار باشیم که اتفاقات خوبی در شهرمان بیفتد.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور با اشاره به برگزاری هفتمین کنفراس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری در محل کارخانه ریسباف، گفت: اینکه این کنگره در کارخانه ریسباف برگزار می شود، نقطه عطفی است اما باید ببینید در کنار این کارخانه چند کارخانه دیگر وجود داشته و ما با این کارخانه ها چه کرده ایم؟ نگاه به این مسایل نشان می دهد ما چه رویکردی داشته ایم، البته در حال حاضر رویکردها در حال تغییر است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه نشانه های خوبی در کانتکس فرهنگی اجتماعی جامعه دیده می شود، ادامه داد: مواجهه ما با همه امور از جمله توسعه شهری اینگونه بود که نگاهی همه جانبه و همزمان ذومقیاس و ذو مراتب داشتیم، شهر را امری واحد می دیدیم و اسم آن را نگاه حِکمی می گذاشتیم.

بهشتی تاکید کرد: نوع نگاه ما به شهرها باعث می شود بلاهایی بر سر شهرها بیاید، بنابراین اگر نوع نگاه را درست کنیم آثار آن در شهر آشکار می شود.

وی یکی از پایه های توسعه پایدار را طبیعت دانست و افزود: تجربه تاریخی زیست در همان نقطه و احترام گذاشتن به تجربه زیست در آن محیط از دیگر پایه های توسعه پایدار به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد و قطعاً اگر به این موارد احترام گذاشتیم، توسعه پایدار محقق خواهد شد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۸۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران

فرماندار تیران و کرون گفت: افت فشار و کمبود زیرساخت‌های برق رسانی در این منطقه مانعی پیش روی توسعه اقتصادی بوده که نیازمند پیگیری و تأمین نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، علی محمدی کیا امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جلسه با مدیر برق منطقه‌ای استان اصفهان و فعالان بخش صنعت و کشاورزی تیران و کرون در محل فرمانداری این شهرستان اظهارکرد: پس از رفع مشکل کمبود انرژی گاز در بخش کرون با احداث ایستگاه جدید، کمبود برق چالشی جدید پیش روی کشاورزی و صنایع تیران و کرون قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به احداث ۲ شهرک صنعتی جدید و توسعه گلخانه‌های این منطقه تأمین برق به عنوان زیرساخت اصلی مورد توجه بوده و در صورت عدم تأمین آن با مشکل برق رسانی به خانه‌های مسکونی نیز روبرو خواهیم شد.

فرماندار تیران و کرون ادامه داد: قدمت بالای شبکه‌های برق رسانی در این منطقه و همچنین کمبود پست‌های انتقال برق در حال حاضر مشکل برق رسانی ایجاد کرده و برای صدور مجوز فعالیت‌های جدید اقتصادی، تأمین برق مورد نیاز باید بررسی شود.

محمدی کیا با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ فقره درخواست مجوز ایجاد فضای گلخانه‌ای و یا شرکت صنعتی روی میز دستگاه‌های خدمات رسان قرار دارد، تصریح کرد: به دلیل کمبود برق پاسخ استعلامات ساکت مانده و تا رفع این مشکل باید منتظر بمانند.

وی یادآورشد: با وجود مواجه با کمبود زیرساخت‌ها اما بدون برنامه‌ریزی بلند مدت قادر به رفع نیازهای توسعه‌ای نخواهیم بود و شرکت برق باید چشم انداز روشن و چندین ساله برای این شهرستان پیش بینی کند.

عدم تعادل هزینه‌ها و درآمد در شرکت برق

نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در بخشی از این جلسه معضل تأمین برق برای این حوزه انتخابیه را جدی بیان کرد و گفت: همین معضل در نجف آباد و تیران و کرون مانع توسعه اقتصادی شده است.

ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه درآمد زایی در شرکت برق متناسب با هزینه‌ها نیست، تصریح کرد: این عدم برابری ورشکستی مالی این شرکت را نشان می‌دهد اما وزارت نیرو برای تأمین نیاز مردم از سهم خود گذشته و با وجود هزینه‌های بالا، مصارف مردمی را در تنگنا قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های شبکه برق رسانی در تیران و کرون به بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و چنین اعتباری در مقطع زمانی یک ساله قابل تأمین نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون، مشارکت بین سرمایه گذاران و شرکت برف استان اصفهان را فرصتی برای گره گشایی از این مشکل بیان کرد و گفت: صاحبان صنایع و گلخانه داران سهم خود را برای احداث پست جدید بپردازند تا شرکت برق نیز در این همکاری مشترک، معضل پیش رو را بردارد.

احداث ۲ پست جدید در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای اصفهان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در ادامه این جلسه با بیان اینکه هزینه‌های سنگینی برای احداث نیروگاه و پست‌های برق به این شرکت تحمیل می‌شود، اظهارداشت: احداث دو پست جدید در این منطقه برای پوشش شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون در برنامه قرار دارد که یک مورد آن امسال روی خط قرار می‌گیرد.

سعید محسنی ادامه داد: پست جدید بعدی انتقال برق نیز سال آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش خاموشی در فصل تابستان به همکاری صنایع و خانواده‌ها نیاز است، تصریح کرد: بدون این همکاری‌ها مشکل خاموشی رفع نشده و افت فشار و خاموشی را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: در توسعه صنعتی شکی نیست و همه مسائل روشن است اما تأمین هزینه‌های برای شرکت برق زیاد بوده و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

کد خبر 748564

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان در شورای ششم اصفهان
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان اصفهان در شورای ششم
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود