یک اظهار نظر پلیسی درباره سریال نوار زرد
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۵۲۶۰
به گزارش ایسکانیوز "حمید اندرز چمنی" کارشناس امور سینمایی در یادداشتی به نقد مجموعه تلویزیونی نوار زرد پرداخته و آورده است:مجموعه تلویزیونی نوار زرد از یک ویژگی مهم برخوردار است و آن اینکه، مجموعه قابل تأملی است.
در نوار زرد جنس نگاه کریم لک زاده، رئالیسم پلیسی اجتماعی پررنگی از اتفاقات و حوادث بعضاً پیشپاافتاده اجتماعی است اما لایههایی در آن عمیقتر شدهاند که موضوع این نوشته است؛ خصوصاً لایهای از پیجویی هوشمندانه کارآگاهی با ویژگیهای پلیس ایرانی که درام را در بستری آرام بر محور ادب و نزاکت، جستجو و کالبدشکافی پیش میبرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجموعه تلویزیونی نوار زرد درباره اتفاقات و حوادثی است که با نگاه رئالیستی از پروندههای موجود در ادارات پلیس آگاهی بر بال تخیل سوار شده و قرار است در این پرواز آموزشی درمانی ما را با ترفندها و شگردهای مجرمین متعدد آشنا نماید.
هر قسمت از مجموعه پیامهای روشنی دارد؛ آدمها نهتنها برای اعمال شان بلکه به خاطر نیاتشان هم تقاص پس میدهند اما نکته اینجاست که این پیرنگ ها با نظام رفتاری که در فرهنگ خود سراغ داریم کمی تا قسمتی فاصله دارد.
مجموعه تلاش دارد برخی کلیدواژگان فضای تخیلی را با حوادث و اتفاقات بهشدت واقعی محکی تصویری بزند اما این فضای تخیلی در بعضی قسمتهای مجموعه نه در صورتبندی فرمی و نه در لایههای محتوایی کارکردی واقعی نمییابد.
امیر آقایی در نقش کارآگاه پلیس آگاهی، وضعیت به سامانی در زندگی ندارد. چالشی که با رعنا زن گمشده خود دارد محکوم است تا حقیقتی پنهان از زندگی خصوصی خود را برای بینندگان آشکار نماید در چنین شرایطی تصمیم دارد به سراغ مردی برود که رانندهاش در زمان خدمت در کرمان بود و اکنون قربانی یک دسیسه است و گرفتار در زندان قزلحصار، اما قاضی پرونده و بعضاً فرماندهاش با این کار مخالف هستند.
در این گیرودار بنا به ضرورت شغلی هر بار با اتفاقات و حوادثی روبه رو میشود که بهنوعی با زندگیاش گره میخورد.
تا همین جای روایت از قسمتهای دیده شده، علیرغم شباهت در جنس نگاه، خط فاصلی بین مجموعه تلویزیونی سرنخ کیومرث پوراحمد و مجموعه نوار زرد به چشم میآید.
نوار زرد از مختصات یک خانه و خانواده و مأموریت یک کارآگاه فراتر رفته است. او مناسبات پلیسی توأمان و اغلب ناخواسته و چالشبرانگیز بین اتفاقات و حوادث اجتماعی را هم چاشنی روایتش ساخته است. همینکه شخصیت اول مجموعه کارآگاه پلیس است که برای مقابله با مجرمین و مخلین نظم و امنیت مردم همواره مواجهه و درگیر با آنهاست، نگاهی پلیسی اجتماعی در خود دارد.
از قضا پیام اصلی مجموعه را هم مجرمینی که با کارآگاه در پیجویی پروندهها درگیر شدهاند لابهلای حرفهایشان خطاب به کارآگاه و دستیارش البته تماشاچیان میزنند؛ من یکآن طمع کردم، نتیجهاش این شد... یا اگر هولش نمیدادم اون اتفاق نمیافتاد...
در واقع آنها با این حرفها، این نهیب را به کارآگاه میزنند که تصمیمی اشتباه از سر طمع و غفلت، تبعات سخت و گاه جبرانناپذیری برای آنها به دنبال خواهد داشت کما اینکه پیش از این هم دچار این تبعات شدهاند.
مجموعه در لابهلای قسمتهای خود این پیامهای از روی جهل و عدم آگاهی از عواقب تلخ و ناگوار جرایم را به طنین اخلاقی بارها متذکر میشود.
در مجموعه نوار زرد قدرت اختیار و انتخاب با بینندگان است ما نمیدانیم و نمیفهمیم، سرگرد کاوه با نقشههایی که برای دستگیری مجرمین دارد چه خواهد کرد.
فیلمساز هم نمیخواهد شگردهای کارآگاهی را به ما بگوید، برعکس خواست او این است که ما همراه شخصیت کارآگاه در گرهگشایی معماهای پیش روی او مداخله کنیم.
اینکه آیا کارآگاه کاوه در کنار پیجویی هوشمندانه پروندههای پیش رو به گمشدهاش یعنی رعنا خواهد رسید یا نه داستان دیگری است که دغدغه کارگردان نیست، او از ما میخواهد با توجه به جرایمی که در قسمتهای مختلف مجموعه به وقوع میپیوندد نسبت به گرهگشایی پروندهها و پیامهای آموزشی درمانی لازم که در بده بستانهای دراماتیک وجود دارد همراه و همگام با کارآگاه باشیم و از قافله حل معماهای نفسگیر و نتیجهگیری عقب نمانیم.
مجموعه تلویزیونی نوار زرد در ساختار روایی خود، محتوایی پلیسی جنایی اجتماعی دارد. شخصیتهای مجرمین مواجهه یا کنشی تعمدی بر ارتکاب جرم ندارند یا بهتر است بگوییم، اشاراتی محدود دال بر روساختی ضد اجتماعی از خود بروز میدهند.
مجموعه نوار زرد یکی از معدود آثاری هست که بر منطق متانت ، ادب و آداب یک پلیس ایرانی تأکید فراوان دارد که خود میتواند یک بسته آموزشی مناسب برای مأموران پرونده بگیرش در رفتارسازی تعالی سازمان و مأموریتهایش باشد.
سکانس دستگیری دختری مجرم در بانک و نزاکتی که در رفتار به کار میبرد به اندازه یک کارگاه آموزشی کاربرد دارد و نمونههایی از این جنس که بهوفور دیده میشود.
مجموعه پوریا آذربایجانی و فیلمنامه کریم لک زاده در لحظههای درست روایت در ژانر پلیسی قرار گرفتهاند؛ اینکه چطور میتوان از واقعیتها به وجوه درام پیوند زد و جهانی واقعی با بنمایههای تخیلی ترسیم نمود. آیا با این جنس نگاه، میتوان رئال را از خلال درام دید؟ این مجموعه نشان داد پیوستار معناداری را میتوان بین این دو عنصر برقرار کرد.
به هر رو پای مفاهیم اخلاقی، حقوق شهروندی، ادب و فهم و نزاکت آن هم از نوع پلیس ایرانی در مجموعه نوار زرد که اولین مجموعهسازی آذربایجانیآن هم در ژانر پلیسی است و نیز در فیلمنامهکریم لک زاده باز شده است و این فینفسه امر مبارکی است مشروط بر اینکه نگاه عمیقتر و جامعتری به مشارکتهای مردمی در مأموریتهای تخصصی پلیس و برملا ساختن شگردهای جدید مجرمین در کار باشد نه صرفاً معادلسازیهای هالیوودی و تقلیدگرایانه از بنمایههای تخیلی در بازی و میزانسن و...
پایگاه خبری پلیس
705
رئالیسم پلیسی اجتماعی کارشناس امور سینمایی متانت، ادب و آداب مشارکتهای مردمی مأموریتهای تخصصی پلیسمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۵۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش
آفتابنیوز :
علی غفاری و حمیدرضا غفاری، سجاد مهرگان و علیرضا مسعودی به عنوان کارگردانان سه سریال تلویزیونی محسوب میشوند که در ژانرهای امنیتی، اجتماعی و کمدی از شبکههای یک، دو و سه سیما روی آنتن میروند.
نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی، بهزاد خلج، شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق بازیگرانی هستند که در قالب این سه سریال از قاب تلویزیون دیده میشوند.
سریال «رخنه» از شنبه هفته آینده ـ ۱۵ اردیبهشت ماه ـ هر شب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از آنتن شبکه یک سیما روانه آنتن میشود.
فصل دوم مجموعه آقای قاضی با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» پنجشنبه ـ ۱۳ اردیبهشت ماه ـ آغاز میشود و پنجشنبهها و جمعهها مهمان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.
زمان پخش سریال «بدل» بعد از اتمام سریال «هفت سر اژدها» اعلام شده است. با توجه به اینکه تاکنون ۳۹ قسمت از این سریال پخش شده، سریال «بدل» اواخر ماه اردیبهشت روی آنتن شبکه سه میرود.
سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان از شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه راهی آنتن تلویزیون میشود.
داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهواره بر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشود.
در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالیتبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.
دیگر عوامل مجموعه «رخنه» مریم امینی نویسنده، شهرام نجاریان مدیرتصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامهریزی، شهرام متولی باشی صدابردار، هومن معصومی طراح صحنه هستند و حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی مشترکا کار تدوین را انجام داده اند و آلبرت آراکلیان موسیقی این سریال را ساخته است.
سریال «رخنه» قرار است از شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه پخش شود.
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» تولید گروه نمایشی مرکز سیمرغ روانه آنتن شبکه دو سیما میشود.
در این فصل «بهزاد خلج» که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت. کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سیدمحمد حسینی است.
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» از هفته جاری پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت پنجشنبه و جمعهها از شبکه دو سیما روی آنتن میرود.
سریال «بدل» قرار است بعد از سریال «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما برود.
در این سریال بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداختهاند.
«بدل» به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علیرضا مسعودی) و به تهیهکنندگی رضا نصیری محصول سیما فیلم است و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
منبع: خبرگزاری ایسنا