Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@17:19:52 GMT

محکوم کردن کافی نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۳۶۳۲

محکوم کردن کافی نیست

نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در ترکیه تنها به محکوم کردن تصمیم رئیس جمهور آمریکا بسنده کرد، این در حالی است که به گفته کارشناسان، اقداماتی از این دست پاسخ مناسبی برای ماجراجویی های آمریکا و اسرائیل نیست و فرا خواندن سفرا می توانست رویکرد قاطع تر و اثر گذارتری باشد.

 خبرگزاری ایمنا_ گروه سیاسی _ ریحانه شهبازی: نشست سران سازمان همکاری‌ اسلامی درباره قدس در ترکیه در حالی برگزار شد که همه کشورها منتظر موضعگیری قاطع این سازمان در قبال مهم ترین موضوع روز جهان اسلام یعنی «مناسبات دیپلماتیک کشورهای اسلامی با اسرائیل» بودند؛ اما در نهایت، اعضا این سازمان در بیانیه پایانی خود به اعمال یکسری «محدودیت‌ های اقتصادی و سیاسی» علیه کشورهایی که الحاق قدس شریف به اسرائیل را به رسمیت بشناسند، بسنده کرده و همچنین اعلام کردند «در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه «سید جلال ساداتیان»، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص جزییات این نشست، اهمیت و نقش آن اظهار داشت: سازمان کنفرانس اسلامی تا کنون نقش خود را در مورد فلسطین به درستی ایفا نکرده است و در حقیقت آنها در این امر سکوت و تنها به ذکر یک بیانه اکتفا کرده اند.

وی گفت: تنها محکوم کردن و مورد تائید قرار ندادن، آمریکا را نگران نمی کند و اگر بخواهند متناسب با این امر مهم عمل کنند باید به طور جد با فرا خواندن سفیران خود مخالفت های خود را بیان می کردند و همچنین این سازمان می توانست با بسیج کردن نیروها، یک هشدار جدی به آمریکا بدهد و تهدید به قطع رابطه مبا این کشور بکند.

ساداتیان با اشاره به اینکه تا کنون این سازمان موضع قابل توجهی اتخاذ نکرده، افزود: هر چند سازمان همکاری های اسلامی تا کنون خاصیت وجودی جدی نداشته و فقط به دیدار و  بیانیه اکتفا کرده است؛ با این حال این دور هم جمع شدن ها را نفی نمی کنم.

پشتیبانی ظاهری هم می تواند اثر بخشی داشته باشد

اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به میزان عملکرد و اثر بخشی سازمان همکاری های اسلامی به خبرنگار ما گفت: نشست اخیر با رویکرد کمک به وضعیت فلسطین تشکیل شده و اکثر کشور های اسلامی به جز عربستان و بحرین به دلیل اینکه زیر سلطه استکبار هستند، در سطوح بالا در این نشست شرکت داشتند و حتی این پشتیبانی ظاهری هم می تواند اثر بخشی داشته باشد و نشان دهد کشور های اسلامی به ویژه ملت ها با آرمان های فلسطین همسو هستند و با افراد و کشورهایی که حالت استکباری دارند مانند مقامات آمریکا و اسرائیل مقابله می کنند.

وی در ادامه افزود: شاید آنچه که ما از ملت های آزادی بخش و محور مقاومت انتظار داریم عملی نشود؛ اما در مجموع پشتیبانی عمومی از نهضت های آزدی بخش برای آزادی فلسطین رقم خورده و با اقدام ترامپ مخالفت شده است.

به گزارش ایمنا، سازمان همکاری اسلامی (OIC)، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که دارای ۵۷ عضو از بیش از چهار قاره است. این سازمان بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ برگزار شد بود و در واکنش به آتش‌سوزی مسجد الاقصی تأسیس شد. نام این سازمان از زمان تأسیس تا سال ۲۰۱۱ «سازمان کنفرانس اسلامی» بود سپس به  «سازمان همکاری اسلامی» تغییر یافت. نشست سران هر ۳ سال یک بار و در پایتخت یکی از کشورهای اسلامی عضو برگزار می‌شود. کشورهایی که این کنفرانس را برگزار می‌کنند به مدت سه سال ریاست آن را بر عهده می‌گیرند.

اهداف سازمان همکاری های اسلامی شامل، ارتقاء همبستگی اسلامی میان کشورهای عضو، حمایت از همکاری میان کشورهای عضو در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دیگر موارد اساسی و مشورت میان کشورهای عضو در سازمان های بین المللی، تلاش در جهت محو تبعیض نژادی و خاتمه بخشیدن به استعمار در تمام اشکال آن، اتخاذ تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین المللی مبتنی بر عدالت، هماهنگ کردن تلاش ها به منظور حفاظت از اماکن مقدس و آزادسازی آنها و پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و کمک به این ملت درجهت بازپس گرفتن حقوق [خود] و آزادنمودن سرزمینش، پشتیبانی از مبارزه تمام ملل اسلامی در راه حفاظت از کرامت، استقلال و حقوق ملی شان، ایجاد جوی به منظور ارتقاء همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورها است.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان برگزاری دومین اجلاس همکاری‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی، کمیته همکاری‌های کشاورزی با حضور نمایندگان معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات سازمان مدیریت صنعتی برپا شد.

با توجه به درخواست وزرای تجارت دو کشور نیجر و آفریقای مرکزی از ایران جهت حمایت از بخش کشاورزی، نمایندگان و مدیران بخش‌های مختلف ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور را ارائه کرده و فریبرز عباسی، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نیز توضیحاتی در رابطه با تجارب بخش دولتی و شرکت‌های بخش خصوصی مرتبط در حوزه آب و آبیاری ارائه کرد.

همچنین توانایی‌های ایران در زمینه‌های گوناگون مدیریت پایدار خاک و به ویژه مطالعات خاک‌شناسی و تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر و تولید و صادرات کودها و اصلاح کننده‌های زیستی خاک نیز معرفی شد.

در پایان آمادگی ایران برای حضور در کشورهای آفریقایی و همکاری در اجرای پروژه‌های آب و خاک اعلام شد.

کد خبر 6092123

دیگر خبرها

  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان
  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • انقلاب اسلامی دشمنان را مستهلک کرده است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود