Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- استمرار آلودگی هوا در تبریز، از کشف قدیمی‌ترین تدفین در همدان تا ریشه‌کنی بی‌سوادی در بوشهر و ... را در بسته خبری «در استان‌ها چه خبر» بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، استمرار آلودگی هوا در تبریز، از کشف قدیمی‌ترین تدفین در همدان تا ریشه‌کنی بی‌سوادی در بوشهر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را در بسته خبری «در استان ها چه خبر» بخوانید.

بی‌سوادی گروه سنی زیر ۵۰ سال در استان بوشهر ریشه‌کن می‌شود

تسنیم: هفته سوادآموزی در 7 روز نخست دی‌ماه برگزار می‌شود که در این هفته برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است. معاون سوادآموزی استان بوشهر از افزایش نرخ باسوادی در استان بوشهر خبر داده و گفته که بی‌سوادی گروه سنی زیر 50 سال در استان بوشهر تا پایان برنامه ششم توسعه ریشه‌کن می‌شود. لازمه ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان بوشهر ترویج و تقویت روحیه مجاهدت و ایثار دوران دفاع مقدس است.

قرارداد ساخت ۹ هزار کانکس در روستاهای مناطق زلزله‌زده منعقد شد

قرارداد ساخت 9000 کانکس از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران در روستاهای مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه منعقد شده است. در سطح استان تاکنون مهمان 31 سازمان بسیج سازندگی استانهای کشور بودیم؛ در بحث تقسیم منطقه با کمک سازمان بسیج سازندگی کشور امور مربوط به منطقه زلزله‌زده روستایی به ما محول شد. در کنار این گروه‌ها افرادی را قرار دادیم که با رسوم و آداب مردم و جغرافیای منطقه آشنا بودند تا در این راستا مشکلی پیش نیاید. در منطقه بشیوه و پاطاق که حدود 9000 نفر جمعیت دارد جزء بیشترین منطقه استحفاظی روستایی است که به خود استان واگذار شده است. اکنون نیروهای بسیج سازندگی خود استان در بحث خدمات‌رسانی و ساخت سکو برای کانکسها مشغول به فعالیت هستند. روزانه بیش از 300 کانکس در سطح روستاهای آسیب‌دیده از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال نصب است. در شرایط کنونی 3000 کانکس در روستاها چه آنهایی که از طریق مردم ارسال شده و چه آنهایی که از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء ایجاد شده نصب شده است.

کشف قدیمی‌ترین تدفین در ۲۸۰۰ سال پیش در شهر همدان

با کاوش‌های انجام شده در میدان مرکزی همدان در روز‌های اخیر یکی از قدیمی‌ترین تدفین‌هایی که تاکنون از شهر همدان به دست آمده است، کشف شد. این تدفین مربوط به بیش از 2800 سال پیش است؛ این تدفین مربوط به کودکی حدودا 10 ساله است. مطالعات تخصصی بر روی این تدفین ادامه دارد ضمن اینکه تدفین‌های بدست آمده فاقد هر گونه اشیا تاریخی است. تاکنون در طول کاوش‌ها یک پایه ستون مربوط به دوران تاریخی (احتمالا سلوکی) در کاوش های انجام شده در میدان مرکزی همدان کشف شده است. یک سنگ آسیاب روغن‌گیری و خمره ذخیره روغن در کنار آن از دیگر آثار تاریخی به دست آمده از کاوش‌های انجام شده در میدان مرکزی همدان است.


وجود گنجینه‌های منحصربه فرد از قرآن و نسخ خطی در کتابخانه آستان حضرت معصومه

ایسنا: کتابخانه آستانه حضرت معصومه دارای گنجینه‌های متعددی از جمله گنجینه قرآن‌های چاپی، مخزن مخطوطات، گنجینه کتاب های نفیس و گنجینه منابع ویژه است. گنجینه قرآن‌های چاپی جزو گنجینه‌های تقریبا کمیاب است که در کل کشور درمجموع بیش از ده گنجینه نیستند. علاوه بر گنجینه های خاص، این کتابخانه دارای غنی‌ترین خانه مطبوعات در استان قم می‌باشد؛ اغلب کتابخانه ها به علل مختلف به سمت نگهداری مطبوعات نمی‌روند اما کتابخانه آستان مقدسه نشریاتی از زمان قاجار تا امروزه را در مخزن خود نگهداری می‌کند، که براساس نیاز و درخواست مراجعه کنندگان یا به صورت نسخه اصلی یا فایل تصویری در دسترس قرار می‌گیرند. کتابخانه آستان دارای 10هزار نسخه از منابع دیجیتالی است و 17 هزار نسخه منبع دیجیتالی قائمیه در دسترس قرار داده است؛ این کتابخانه ظرفیت یک میلیون نسخه کتاب را دارد ولذا پس از آن با مشکل کمبود جا مواجه خواهیم شد لذا از هم اکنون به دنبال افزایش منابع دیجیتال برای استفاده حداکثری از مکان هستیم و برنامه هایی برای توسعه این بخش داریم.

استمرار آلودگی هوا در تبریز

با توجه به استمرار آلودگی هوا در کلانشهر تبریز تصمیم به اجرای طرح زوج و فرد گرفته شده است شهروندان تبریزی از امروز ۲۶ آذر ماه، موظف به رعایت این طرح هستند و روز یکشنبه، تنها خودوهایی با آخرین شماره پلاک فرد می‌توانند در محدوده‌ی طرح زوج و فرد تردد کنند. این طرح تا سه‌شنبه‌ ادامه دارد. ارقام یک، سه، پنج، هفت و ۹ فرد بوده و روز یکشنبه و سه‌شنبه حق تردد دارند؛ به این ترتیب خودروهایی با پلاک زوج نیز تنها در روز دوشنبه می‌توانند در هسته مرکزی یا محدوده طرح LEZ تردد داشته باشند. از این رو پلیس از فردا با خودروهای فاقد معاینه فنی و پلاک زوج برخورد جدی خواهد داشت. هوای تبریز شش روز متوالی آلوده بوده و امروز ؛ یکشنبه، مدارس تبریز به همین دلیل تعطیل است.

قنات‌های بام ایران در مسیر خشک شدن

استان چهارمحال و بختیاری در گذشته یکی از پر بارش ترین مناطق کشور بود اما طی سال های اخیر بارش ها در این استان کاهش شدیدی داشته است. قنات ها از دیرباز مهمترین منبع تامین آب کشاورزی و باغات در چهارمحال و بختیاری به شمار می روند که آب را از منابع زیر زمینی به سطح زمین می آورند و بخش کشاورزی را رونق می دهند. طی سال های اخیر با کاهش بارش ها و خشکسالی در این استان قنات های چهارمحال و بختیاری کم آب و بسیاری از آنها خشک شده است. قنات ها نقش مهمی در اشتغال کشاورزان و باغداران در چهارمحال و بختیاری دارند. یکی از کشاورزان منطقه «کرسنگ» فرخ شهر می گوید که سه قنات در گذشته تامین کننده آب بخش کشاورزی در منطقه کرسنگ بوده است. آب منطقه کرسنگ فرخ شهر از طریق قنات تأمین می شود و هیچگونه چاه آبی ندارد. تمام اراضی کشاورزی به علت کاهش شدید آب قنات ها از زیر کشت خارج شده اند. کشاورزان این منطقه با ذخیره سازی آب قنات در استخر (اسیل) طی ۱۲ ساعت می توانند بخشی از باغات این منطفه را آبیاری کنند. در حال حاضر درختان میوه در این منطقه در حال خشک شدن هستند وبیکاری کشاورزان و باغداران در حال افزایش است. از تعداد ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری، حدود ۲۸۰ قنات خشک شده است.


وضعیت زلزله زدگان 35 روز پس از واقعه

ایرنا: برخلاف برداشت اولیه از پیامد زمین لرزه 7.3 ریشتری کرمانشاه، خسارت های جانی و مالی این واقعه بسیار سنگین و وسیع بوده است. طبق آمار، این حادثه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته و به 10 شهرستان و هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت زده است. براساس ارزیابی صورت گرفته از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده، حدود 18 هزار واحد مسکونی کاملا تخریب شده و 50 هزار واحد نیز خسارت جدی دیده اند. زلزله، حدود هشت هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های صنعت و معدن و اصناف استان وارد کرده و 97 واحد صنعتی و معدنی در مناطق زلزله زده آسیب دیده اند. در اثر زلزله اخیر زیرساخت های بخش آب، برق، شبکه های آبیاری و زهکشی کرمانشاه چهار هزار و 500 میلیارد ریال خسارت دیده اند. زلزله همچنین گریبان 78 مدرسه با 415 کلاس درس را گرفته؛ طوری که در شهرستان سرپل ذهاب 29 مدرسه، در ثلاث و باباجانی 39 مدرسه، در دالاهو و گهواره پنج مدرسه و در قصرشیرین و گیلانغرب هم پنج مدرسه تخریب شده اند. در کنار تلاش نهادهای نظامی و دولتی، خیران هم وارد میدان شده اند و بشدت در تکاپوی خدمت رسانی به زلزله زده ها هستند. خیران کشور همچنین قرار است 63 مدرسه و 84 مرکز بهداشتی و درمانی را در مناطق زلزله زده بسازند.


چرم‌دوزی؛ هنری که اشتغال بانوان رکن آباد میبد را فراهم کرده است

راه دانا: یک بانوی کارآفرین میبدی درباره ورودش به عرصه تولید محصولات چرمی می گوید که با شرکت در دوره های آموزشی کار چرم دوزی که در روستای رکن آباد برگزار شد و پس از پایان دوره متوجه شدم که این محصولات مورد استقبال عموم بوده و بازار خوبی نیز دارد برای همین با توکل بر خدا و تلاش و سرمایه اندکی که داشتم کار را بصورت محدود شروع کردم. پس از مدتی کار و با توجه به افزایش و استقبال مشتریان بر آن شدم تا کار و تولید خود را افزایش و توسعه دهم به همین منظور به جهت بالا بردن مهارت و توانایی بیشتر خود در 2 دوره 4 ماهه فنی و حرفه ای شهرستان شرکت کرده و موفق شدم مدرک پایان دوره را اخذ کنم و با سراجی سنتی و معرق چرم دوزی آشنا شوم. در این میان با راهنمایی برخی از دوستان جهت اخذ کارت صنعتگری از صنایع دستی شهرستان اقدام کردم و توانستم از مزایا و تسهیلات آن استفاده کنم. با تسهیلاتی که گرفتم توانستم پارکینگ خانه خود را برای توسعه کار خود آماده و آن را به کارگاه تولید محصولات چرمی تبدیل کنم در همین روستا جهت آموزش و توانمند سازی بانوان و دختران روستا اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کردم که به لطف خدا توانستم در این دوره ها بیش از 270 را آموزش دهم. در حال حاضر نیز با همکاری بانوان فرمانداری میبد در حال آموزش به 160 نفر از دانش آموزان مدرسه نمونه هستم. دوره های آموزشی روستا معمولا در پایگاه بسیج یا حسینیه روستا برگزار می کردم شاگردانی نیز از یزد و میبد داشتم. نزدیک به 6 سال است که به این کار مشغولم.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۶۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین

به گزارش خبرنگار مهر، حمید عباس‌زاده صبح سه شنبه به خبرنگاران بیان کرد: این برنامه با شعار با طبیعت مهربان باشیم و با حضور جمعی از ورزشکاران، کارکنان ادارات، اعضای باشگاه‌های کوهنوردی، سمن‌های محیط زیست، هیأت‌های کوهنوردی و ورزش‌های همگانی اجرا شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات ضمن تقدیر از مدیریت باشگاه بزرگمهر قاینی که در طول سال‌های گذشته نیز به دفعات این برنامه را تدارک دیده‌اند و تشکر از عزیزانی که در برگزاری آن مشارکت کردند، گفت: منطقه گردشگری بوذرجمهر قاینی از جمله مناطق نمونه استان است که همه روزه مورد مراجعه تعداد زیادی از همشهریان و مسافرین قرار می‌گیرد.

وی افزود: مشکل آلودگی محیط زیست را نه یک مشکل منطقه‌ای، بلکه مسأله‌ای جهانی دانست که نتیجه عملکرد خود ماست که در پی پیشرفت فن‌آوری و صنعت به صورت تصاعدی افزایش یافته است. بنابراین جلوگیری از آلودگی‌ها اهمیت داشته و جا دارد مسائل محیط زیست، جزو مهم‌ترین نگرانی‌های ما باشد.

کد خبر 6092800

دیگر خبرها

  • اتصال «ائل داغی» به «آجی چای» در تبریز
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • مسیر سپاهان و تراکتور سخت شد
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد