Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- گسترش خشونت و افراطی گری در جهان سبب شد تا سیاستمداران و دولتمردان با اتخاذ سیاست های حقوقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از ظهور و رشد این گروه های خشونت طلب جلوگیری کنند و جهانیان را به اتحاد و یکپارچگی در برابر گسترش اندیشه های افراطی سوق دهند.

جنگ و خشونت از ابتدای تاریخ جهان همواره همزاد بشر بوده و کشمکش ها و خونریزی های بسیاری را با خود همراه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبران الهی و اندیشمندان بزرگ در جریان تاریخ بشر برای جلوگیری از تجاوز و ستم ها تلاش های بسیاری به عمل آورده اند، اما قدرت طلبی و منفعت جویی جوامع انسانی را درکابوس شوم جنگ های ویرانگر فرو برده است. در مقابل جنگ، جهان برخوردار از صلح بر پایه احترام به حقوق انسان ها و توجه به کرامت و آزادی آنها بنا شده و در آن تحمل و بردباری به همراه تعامل، دوستی و احترام متقابل ضروری قلمداد شده است. شنیدن صدای دیگران و مشارکت در گفت وگویی سازنده و برابر از ابزارهای اولیه جهان مبتنی برصلح محسوب می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد حسن روحانی رییس جمهوری را درباره «جهان علیه خشونت و افراطی گری» با اجماع همگان تصویب کرد. روحانی در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی نسبت به خطرهای حاصله از جنگ و افراطی گری هشدار داد و اظهار داشت که باید افق جدیدی به روی بشر گشوده شود تا صلح بر جنگ و عدالت برستمگری و آزادی براستبداد و پیشرفت برعقب ماندگی چیره شود. در تحقق این اهداف بزرگ، وی پیشنهاد کرد که مجمع عمومی اقدام های عملی برای اتحاد علیه خشونت وافراطی گری اتخاذ کند. قطعنامه ای که در 18 دسامبر به تصویب مجمع عمومی رسید پاسخ مناسبی به این هشدار و درخواست ریاست جمهوری ایران بود و بدین گونه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 27 آذر به عنوان «روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» تعیین شد.

«علی خرم» دیپلمات وزارت امور خارجه و استاد حقوق بین الملل، خشونت را یکی از معضل های سیاسی برخی از دولت ها می داند که بسیاری ازمعادله های بین المللی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده به گونه ای که حاکمیت بعضی از کشورها را به چالش کشیده است. در ادامه نظرات این کارشناس سیاسی را درباره خشونت سیاسی و پدیده ای به نام افراطی گری جویا می شویم.

** عدم خشونت ریشه در ادیان و آیین های مختلف
تاریخ جهان در چندهزار سال گذشته نشان داده که هر وقت خشونت شکل گرفته برای عده ای مردم بی گناه همراه با خونریزی و تجاوز به منافع آنها بوده است. افرادی همیشه به عنوان صالحان در اقوام و ملت های مختلف به این نتیجه رسیدند که باید برای این پدیده شوم راه چاره بیاندیشند. عدم خشونت اندیشه ای است که ریشه های آن را در نزد مذاهب و آیین های مختلف می توان جستجو کرد. ترویج افراطی گری و افکار خشونت طلبانه برای رسیدن به هدف های سیاسی عاملی در ایجاد و گسترش بحران ها در چند دهه اخیر به شمار می رود به طوری که کشورهای خاورمیانه را درگیر خود کرده است که در چنین فضایی نمی توان انتظار توسعه کشورهای منطقه و بهبود روابط آنها را داشت بلکه نفرت پراکنی و خشونت ورزی فراگیرتر و بحران ها در خاورمیانه پیچیده تر خواهد شد. بنابراین انتخاب روزی در تقویم جهانی به نام پرهیز از خشونت و افراطی گری دلیلی شد تا خشونت پرهیزی و استفاده از روش‏های نافرمانی مدنی ویژگی عمومی جنبش هایی شوند که به جنبش های جدید اجتماعی معروف هستند.

** تروریسم زاییده خشونت و افراطی گری
در جوامع مختلف خشونت سیاسی در اشکال گوناگون بروز پیدا می کند که تروریسم زاییده و یکی از آشکارترین اشکال خشونت سیاسی است که آثار مخرب زیادی بر کشورها دارد. اینک مبارزه با پدیده تروریسم به یک امر ضروری برای نظام بین المللی تبدیل شده زیرا وضعیت های ناشی از آن نه تنها موجب خدشه دار شدن امنیت انسانی می شود بلکه صلح بین المللی را نیز تخریب می کند. بنابراین در اینجا عزمی راسخ و جهانی به عنوان راهبردی ویژه در مبارزه با تروریسم لازم است تا شکاف های موجود میان کشورها را از میان بردارد.

** جلب حمایت افکار عمومی روش های جذب گروه های افراطی
کشورها برای اینکه نگذارند ایده ها و افکار گروه های خشونت طلب و افراطی در سطح جامعه رشد کند باید از لحاظ فرهنگی به آسیب شناسی بپردازند، زیرا این گروه ها بیش از هر چیزی به حمایت مردم نیاز دارند تا بتوانند اهداف شوم خود را مشروع جلوه دهند و اعتماد مردم را جلب کنند. آنها همیشه در این اندیشه هستند که مردم بی طرف را وادار کنند تا دست از پشتیانی رژیم خویش بردارند و به طرف جنبش مربوطه حرکت کنند. سیاستمداران و دولتمردان بایستی با اتخاذ سیاست هایی به لحاظ حقوقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمینه ظهور و رشد این گروه های خشونت زا و افراطی را از میان بردارند.

** نقش نهادهای رسانه ای در شناساندن گروه های افراطی
رسانه ها به عنوان مرجع ترین وسایل اطلاع رسانی در زمینه شناسایی و آگاه سازی افراد از وجود گروه های افراطی گرا نقش بسیار مهمی را در تنویر افکار عمومی برعهده دارند. انعکاس صریح و به موقع فعالیت ها و جنایت های این گروه های تروریستی و خسارت هایی که آنها بر روی روان افراد و زندگی آنان می زنند از جمله وظایف رسانه ها به شمار می رود. معرفی تصویر حقیقی از اسلام و ساخت برنامه هایی در این باره نیز می تواند عاملی موثر برای زدودن افکار منفی در سطح جهان درباره اسلام باشد. فضای مجازی نیز باید به ساخت برنامه های کوتاه درباره پرهیز از خشونت و عدم حمایت از گروه های افراطی بپردازد. همچنین مطبوعات مطالب و مقاله هایی در خصوص خشونت زدایی انتشار دهند و افراد را از اینکه در دام این گروه های افراطی گرا اسیر نشوند آگاه کنند.

** نقش نهادهای آموزشی درباره پرهیز از خشونت
آگاهی از پیامدهای امنیتی همکاری با گروه های افراطی و تروریسم، کنترل فعالیت و تبلیغات گروه های ترور در مدارس و نظام آموزشی برای جذب نیرو، آموزش به جوانان و دانش آموزان برای مقابله با این گروه ها از جمله مسوولیت های به شمار می روند که برعهده نهادهای آموزشی است. میان راهبردهای مختلفی که نظام های سیاسی و اجتماعی برای مقابله با تروریسم می توانند اتخاذ کنند، راهبرد فرهنگی جایگاه بسیار مهمی دارد زیرا سیاست های فرهنگی ضد تروریسم مبنای اصلی مقابله با آن به شمار می آید.

خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۲۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود

ایسنا/مازندران استاندار مازندران با اشاره به این که تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن مازندران دست یافتنی است و فقط به همت و تلاش و همگرایی وابسته است‌، گفت: بخشی نگری مانع پیشرفت و آبادانی مازندران می‌شود.

یوسف نوری روز شنبه در جلسه شورای تامین مسکن مازندران، با عنوان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: تامین مسکن در افزایش نرخ ازدواج و باروری مازندران بسیار تأثیرگذار است لذا از فرمانداران  تقاضا داریم تا در تامین زمین مسکن حمایتی همت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: موانع تامین زمین مسکن حمایتی مازندران باید با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برطرف شود لذا روش‌ها و همگرایی‌ها در اجرای طرح‌ها بسیار مهم است و هر یک از شهرستان‌های مازندران در طرح نهضت ملی مسکن باید برای مسکن حمایتی وارد عمل شوند.

نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران تصریح کرد: مازندران حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بنا به اعلام دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از ۲۴۰ هزار خانوار زیر پوشش خود دارد و از خدمات حمایتی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه داشبورد طرح نهضت ملی مسکن مازندران باید در فناوری‌های جدید عملیاتی شود، تصریح کرد: یعنی شماره انداز پیشرفت روزانه ساخت نهضت ملی مسکن مازندران باید طراحی شود.

استاندار مازندران با بیان این که عمده مشکلات و موانع استان در سایه همگرایی حل و فصل می‌شود، گفت: طرح‌های هادی روستایی مازندران باید متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه طراحی شود، این که در روستایی خالی از سکنه، طرح‌های هادی تهیه شود، صحیح نیست.

نوری با اشاره به اینکه، نظام مسائل هر شهرستان با همکاری فرمانداران باید بدون مراجعه به استان حل و فصل شود و به جلسات استانی منتقل نشود، بیان کرد: ساخت مسکن محرومان مازندران را خیلی جدی بگیریم، چراکه این مقوله سبب رضایت مردم از نظام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
  • محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد + ویدئو
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم