Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرمزگان به عنوان دروازه ورود گندم به کشور ، 33 درصد از گندم استان و یک درصد نیاز کشور را تامین می کند که با این وجود هنوز سیلوی نگهداری گندم ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛استان هرمزگان، یکی از پر رونق ترین مناطق کشور به عنوان قطب اقتصادی ایران شناخته شده و بهره گیری از نعمت بی کران دریا این استان را تبدیل به درگاه بزرگ تجارت با دنیا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود اسکله های فراوان در سراسر استان باعث جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ترانزیت کالاها است اما زیر ساخت های موجود در این استان، ضعف های زیادی دارد که شباهتی با سایر قطب های اقتصادی کشورهای همسایه ندارد.

هرمزگان تنها استان فاقد سیلوی گندم در کشور

هرمزگان یکی از قطب های اصلی تولید و ترانزیت تره بار و مواد غذایی می باشد که نیاز به وجود سردخانه و انبارهای استاندارد در این استان ضروری است.

هرمزگان به عنوان دروازه ورود گندم به کشور  تأمین کننده نیاز گندم 33 درصد استانی و یک درصد کشوری است اما متاسفانه با این وجود هنوز سیلوی نگهداری گندم ندارد.

سیلو به عنوان مکانی استاندارد برای ذخیره گندم های تولید شده می باشد که تاثیر بسزایی در کیفیت گندم دارد و نبود آن یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در بحث کیفیت آرد است.

گندم های موجود در سطح این استان در انبار های رو باز و فاقد مؤلفه های استاندارد یا سالن های بدون تهویه نگهداری می شود که بدون شک سلامت انسان را تهدید می کند.

روش نگهداری غیر اصولی و استفاده از سالن های روباز باعث فساد زود رس گندم می شود و همچنین سبب ورود انواع حشرات و حیوانات شده و این محصول حیاتی را غیر بهداشتی و مشکلات فراوانی را برای مصرف کنندگان به وجود خواهد می آورد.

در سال گذشته سطح زیر کشت گندم در هرمزگان 12 هزار و 640 هکتار بوده است که از آن 62 هزار تن گندم برداشت شده که 90 درصد گندم استان را شهرستان حاجی آباد تولید می کند.

سرنوشت مبهم ساخت دوسیلوی گندم در هرمزگان

در سال 90 کلنگ احداث نخستین سیلو در سطح استان زده شد اما پس از گذشت چندین سال زیر سایه بی توجهی مسئولان، عدم حمایت و کمبود نقدینگی این پروژه به حال خود رها شد و تاکنون 2 میلیارد تومان توسط سرمایه گذار بر روی احداث سیلوی 100 هزار تنی گندم و غلات در شهرک صنعتی شماره 2 هزینه شده اما همچنان خبری از آن نیست.

دو سیلوی گندم دیگر در بندرعباس و حاجی آباد با اعتباری به ترتیب 25 و 10 میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی مصوب شد که قرار بود این سیلو ها یک ساله به اتمام برسند که این امر محقق نشد.

انتقاد استاندار سابق هرمزگان از نبود سیلوی گندم در هرمزگان

جاسم جادری، استاندار سابق هرمزگان در دومین گردهمایی استانداران ادوار مختلف هرمزگان از نبود سیلو گندم در هرمزگان انتقاد کرد و گفت: استان هرمزگان با این که دروازه اقتصادی کشور است اما تا به امروز سیلوی گندم  نداشته که باید فکری به حال آن کرد.

گندم تولیدی در هرمزگان در انبار‌های روباز نگهداری می شود

طهماسب غلامپور، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه گندم تولیدی در هرمزگان اکنون در انبار‌های روباز یا  به سیلو‌های استان‌های فارس و کرمان فرستاده می‌شود، اظهار کرد: 13 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان با تولید سالانه حدود 60 هزار تن به کشت گندم اختصاص دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه چمران و شیرودی مهمترین ارقام کشت گندم در هرمزگان است، افزود: نگهداری و ذخیره سازی گندم، جلوگیری از هدر رفت و ضایعات، فراهم کردن بستر تولید بیشتر محصول، تکمیل زنجیره تولید، جذب حداکثری محصول تولیدی و اشتغالزایی از مزایای ساخت سیلو گندم است.

افتتاح و بهره‌برداری نخستین سیلوی نگهداری گندم در هرمزگان 

غلامپور از افتتاح و بهره‌برداری نخستین سیلوی نگهداری گندم استان هرمزگان در سال جاری خبر داد و گفت: این سیلو که ساخت آن از ابتدای امسال در شهرستان حاجی آباد آغاز شده با ظرفیت 600 هزار تن، در زمینی به مساحت چهل هزار مترمربع ساخته می‌شود.

وی به هزینه ساخت این سیلو اشاره کرد و گفت: هزینه ساخت این سیلو 170 میلیارد ریال که بخش خصوصی آن را تامین می‌کند که 6 کندو هر یک به ظرفیت 10 هزار تن دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: با بهره برداری از این سیلو برای 20 نفر اشتغال زایی ایجاد می شود و این سیلو تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد برای گندم‌های تولیدی استان‌ کافی است.

تأثیرات مثبت وجود سیلو های استاندارد جهت انبار کردن گندم و غلات بر کسی پوشیده نیست و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه در جهت ایجاد این زیر ساخت حیاتی اقدام جدی انجام دهند تا از مشکل نگهداری گندم در انبارهای روباز و صرف سالیانه ۳۰۰میلیون تومان هرینه نگهداری به اتمام برسد.

حا باید دید ساخت سیلوی گندم در هرمزگان آیا تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد یا اینکه به بهانه های عدم اعتبار دوباره متوقف می شود؟

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان در ساعات بعدازظهر و شب

ایسنا/هرمزگان امروز در ساعات صبح جوی آرام در هرمزگان حاکم است و شرایط دریا نیز جهت ترددهای دریایی مساعد خواهد بود اما در ساعات بعدازظهر و شب، تحت تاثیر فعالیت سامانه همرفتی در پاره‌ای نقاط استان ناپایداری‌های جوی و دریایی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان طی روز جاری (شنبه هشتم اردیبهشت) در برخی نقاط استان به‌ویژه ارتفاعات رشد ابرهای همرفتی، رگبار پراکنده باران، رعد وبرق گاه تگرگ و تند باد لحظه‌ای پیش بینی می‌شود و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها نیز دور از انتظار نیست لذا لازم است از قرارگیری در حریم و بستر رودخانه‌های فصلی و صعود به ارتفاعات خودداری شود.

 در برخی نقاط ساحلی و مناطق دریایی استان نیز، وقوع ناپایداری‌های موقتی به صورت تند باد لحظه‌ای و گردوخاک دور از انتظار نیست.

 از روزیکشنبه در مناطق دریایی استان به‌ویژه تنگه هرمز و شرق خلیج فارس افزایش باد شمال شرقی تا جنوب شرقی پیش‌بینی می شود و دریا طی ساعاتی نسبتا مواج خواهد شد و به تناوب تا روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تداوم خواهد داشت.

لذا توصیه می‌شود در این مدت شناورهای سبک صیادی و تفریحی از تردد خودداری کنند و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن سایر شناورها انجام شود.  

 به لحاظ دمایی، نوسانات یک تا دو درجه‌ای دما در استان مورد انتظار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • ۷ سیلو به صورت شبانه روزی گندم کشاورزان دهلران را خریداری می کنند
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود
  • استاندار هرمزگان: از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود
  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان در ساعات بعدازظهر و شب
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان