Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولین دانشگاه‌ها بعضا برنامه‌هایی را در دانشگاه اجرا می‌کنند تا دانشجو دیگر مهلت نشان دادن روی سیاسی خود را نداشته باشد، یا به عبارت دیگر می‌خواهند دانشجو نه سیاسی باشد؛ نه سیاسی حرف بزند! گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-زینب امیدی، موسیقی زنده، استند آپ کمدی، مسابقه ماست خوری، فستیوال غذاهای فرنگی و ایرانی همه این‌ها به اضافه چاشنی رقص و پایکوبی؛ تبدیل به مجموعه‌ای از برنامه‌های روز دانشجو شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه یک روز دانشجوی دیگر، همین ۱۶ آذر خودمان را می‌گویم؛ همین روزی که از سال ۱۳۳۲ کلید خورد. واسطه این روزهم خون به ناحق ریخته شده سه دانشجو در دانشگاه شد. اما خب امروز یادی از این سه که نمی‌شود هیچ؛ اثری از مطالبه گری دانشجویان هم نیست. مطالبه گری که همراه با بحث‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... میان دانشجویان بیشتر دیده می‌شد؛ لااقل تا همین چند سال پیش.

سوژه‌ای که دیگر لوث شد!
اپیدمی برگزاری مراسم‌های خارج از عرف دانشگاه و دور از شان دانشجو در برخی دانشگاه ها، مدتی می‌شود ادامه دار شده و پرداختن به آن نیز انقدر زیاد بوده که سوژه را از حیث پرداختن به آن لوث و وا رفته کرده است. مسئله کنسرت مختلط در دانشگاه‌ها و مراسم هایی که بعضا با رقص و پایکوبی همراه بوده با واکنش‌های مختلف مسئولین و روسای دانشگاه‌ها مواجه گشته است. اما چیزی که در حال حاضر بیش از این به چشم می‌خورد، سیر نزولی برنامه‌های سیاسی و روحیه مطالبه گری دانشجویان در روز دانشجو است. روزی که ماهیت آن برای بیان صدای دانشجو بنا شده، اما امروز کمتر از قبل این صدا را می‌شنویم.

با بررسی روز دانشجو در سال‌های اخیر می‌شد حدس زد از ۱۶ آذر امسال هم آبی گرم نمی‌شود. سر آخر باز هم همان موضوع همیشگی و اینکه مسئولین دانشگاه یا می‌گفتند برنامه مجوز داشته یا می‌گفتند از کنترل حراستی‌ها خارج شده، یا کلا از بیخ و بُن همه چیز را انکار می‌کردند و می‌گفتند اطلاعی نداشته اند. بالاخره هر چه هست مفهموم شادی دانشجویان این کشور در فیلم هایی که در ادامه این گزارش منتشر می‌شود، خلاصه شده است.  فیلم هایی که ۱۶ آذر امسال را نیز به گود حاشیه کشاند. جنبه فان و یا همان سرگرمی در برنامه‌های روز دانشجو و البته سایر مناسب‌ها درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است تا جایی که کلا در بعضی دانشگاه‌ها تریبونی برای بیان مسائل، دغدغه‌ها و مطالبه‌های دانشجویان دیده نمی‌شود. به عبارت ساده‌تر سیاست زدایی در دانشگاه‌های ما آن هم در روز روشن درحال رخ دادن است. علت‌های بیشماری هم می‌توان برای این امر ردیف کرد.
دانشجویان و تشکل‌ها فهم غلطی از جذب حداکثری دارند
علی خضریان سردبیر روزنامه فرهیختگان می‌گوید: طبق آمار به شما می‌گویم که امسال برای ۱۶ آذر اکثر تشکل‌های اصلاح طلب برنامه‌های سیاسی داشتند و متاسفانه برنامه‌های تشکل‌های حزب اللهی به این سمت رفته است.
وی ادامه داد: علت این امر انفعال این دسته از فعالان دانشجویی در فضای سیاسی است و فکر می‌کنند برای جذب حداکثری باید دست به انجام چنین برنامه هایی بزنند در واقع فهم غلطی از جذب حداکثری دارند.
خضریان خاطر نشان کرد: بدنه جریان انقلابی دانشگاه‌ها نیز در این خصوص کم کاری می‌کند و باید بررسی شود که چرا این اتفاق می‌افتد آیا ما چیزی را اشتباه گفته ایم یا خطی را اشتباه داده ایم؟

دانشگاه دور از سیاست؛ از شور و نشاط خالی است
رهبر معظم انقلاب هر سال در دیدار با دانشجویان، اساتید و مسئولین وزارت علوم بخشی ازبیانات خود را به مساله سیاست در دانشگاه اختصاص می‌دهند. به طور مثال ۱۳ بهمن سال ۱۳۸۸ رهبری در دیدار با وزیر علوم و اساتید دانشگاه تهران در همین خصوص خاطرنشان می‌کنند: «یک مسئله مهم دیگر هم مسئله سیاسی در دانشگاه‌هاست. می‌دانید من از سابق عقیده‌ام بر این بوده است که در دانشگاه باید روح سیاسی زنده باشد؛ این یک نشاطی به جوان می‌دهد.   ما جوان بانشاط لازم داریم. دانشگاهی که از سیاست دور باشد و بکلی از سیاست برکنار باشد، این دانشگاه خالی از شور و نشاط خواهد بود؛ بعلاوه که محلی خواهد شد برای رشد میکروبهای خطرناک فکری و رفتاری.   ما جوان بانشاط لازم داریم. دانشگاهی که از سیاست دور باشد و بکلی از سیاست برکنار باشد، این دانشگاه خالی از شور و نشاط خواهد بود؛ بعلاوه که محلی خواهد شد برای رشد میکروبهای خطرناک فکری و رفتاری؛ بنابراین خوب است و باید در دانشگاه سیاست باشد؛ منت‌ها معنای سیاسی شدن دانشگاه یا حضور سیاست در دانشگاه را نباید اشتباه کرد.
معنایش این نیست که دانشگاه بشود یک جائی برای اینکه جریانهای سیاسی، گروه‌های سیاسی، عناصر سیاسی برای اغراض سیاسی بیایند از این استفاده کنند؛ این نباید باشد؛ این را باید مانع شد. یعنی این دیگر یک چیزی است که باید مدیریت کرد، باید شما‌ها اعمال قدرت کنید؛ نگذارید اینطور بشود. اگر این بشود، دانشجو از دستتان رفته و یک سوءاستفاده‌کنی می‌آید کار خود را دنبال می‌کند.»

حالا اما، نشاط برای دانشجویان به طرز دیگری تعریف می‌شود. 
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در میان همه مراسم‌های دور از عرف و شرع بیش از همه امسال، مراسم دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد خبری شد. مراسمی که هر کس درباره اش چیزی می‌گوید و فقط کافیست سرچ کنی، تیتر‌ها خود گواه عمق فاجعه می‌شوند. «مراسم ۱۶ آذر دانشگاه نجف آباد تبدیل به دیسکو شد»، «مراسم رقص در دانشگاه نجف آباد اصفهان» و ...

ماجرا از این قرار است که در پایان مراسم روز دانشجو دانشگاه آزاد نجف آباد، پخش موسیقی نامناسب باعث می‌شود تا بار دیگر شاهد یک ابتذال فرهنگی در دانشگاه‌ها باشیم. این فیلم نشان می‌دهد برنامه کاملا راحت و بدون دخالت حراست دانشگاه در حال برگزاری بوده است. دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی پس از این اتفاق در نامه‌ای متذکر غیر اخلاقی بودن این مراسم به ریاست دانشگاه شد و خاطرنشان کرد: شما و دیگر مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی لابد دریافته اید که "کشتیبان را سیاست دیگر آمده است". اینجا
عبارت آخر ولایتی موجب واکنش یاسر هاشمی رفسنجانی می‌شود، تا حدی که در یادداشتی می‌نویسد: عبارت «کشتیبان را سیاستی دگر آمد» سه بار با یک اختلاف معنای فاحش، در تاریخ و فرهنگ کشور ایران مطرح شد. اینجا
«به نظر می‌رسد تصاویر مربوط به حواشی مراسم با غرض ورزی و برنامه ریزی از پیش تعیین شده منتشر شده است.» این گفته مهران مجلسی سرپرست فعلی دانشگاه آزاد نجف آباد است که در نامه به ولایتی به آن اشاره می‌کند. ریاست دانشگاه می‌گوید: افراد خاطی شناسایی و اقدامات قانونی صورت پذیرفته است.
 دانشجوها هم مقصرند... فیلم‌های منتشر شده از برنامه سایر دانشگاه‌ها نیز نشان می‌دهد محوریت برنامه، فقط به وجود آوردن یک روز شاد و بی حاشیه برای دانشجویان است. اگر باقی ایام سال به سنوات، شهریه و خوابگاه و ... اعتراض کردند یا صف ظروف غذاهایشان تا جلوی سردر دانشگاه رفت یا اصلا خواستند در خصوص یک موضوع سیاسی روز کشور برنامه و همایشی داشته باشند؛ همین مسئولین دانشگاهی بی حاشیه، سد راه می‌شوند. یک طرفه به قاضی نباید رفت. دانشجویان هم در طرف دیگر ماجرا مقصرند. چه بر سر روحیه مطالبه گری و شور و نشاط سیاسی آنها آمده که صرفا به شنیدن آهنگ‌های درخواستی خواننده روز دانشجو اکتفا می‌کنند و بعضا با آنها همراهی؟ به نظر می رسد با ادامه دار شدن این روند در دانشگاه‌ها، قدرت نفوذ و اثر گذاری دانشجویان در جامعه نیز خدشه دار شود. وقتی بطن جامعه از دانشجوی خود آن هم در اصلی ترین روزش یعنی 16 آذر فقط رقصدن و کِل کشیدن ببیند آیا بعدا روی حرف و نظراتش حساب باز خواهد کرد؟
دانشجو نه سیاسی باشد؛ نه سیاسی حرف بزند! دانشگاه‌های همچون خراسان شمالی، اهواز، فسا، بیرجند و .... در مراسم روز ۱۶ آذر خود کم از مراسم دانشگاه نجف آباد نداشتند. روز دانشجو در اصل نماد روشنگری فرهنگی و سیاسی دانشجویان است و دانشگاهیان در این روز سیاسی‌ترین روز خود را بزرگ می‌دارند. اما طی سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که مسئولین دانشگاه‌ها بعضا برنامه‌هایی را در دانشگاه اجرا می‌کنند تا دانشجو دیگر مهلت نشان دادن روی سیاسی خود را نداشته باشد، یا به عبارت دیگر می‌خواهند دانشجو نه سیاسی باشد؛ نه سیاسی حرف بزند! از طرف دیگر کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی نیز رهی را در پیش گرفته‌اند که سرانجامش به ترکستان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۳۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم

یکی از جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین موضوعات روز دنیا به با توجه به پیشرفت سریع علم و فناوری، حوزه فضایی است و کشور‌های زیادی با سرمایه گذاری‌های هنگفت در این عرصه فعالیت و با یکدیگر رقابت می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین و حتی می‌توان گفت دشوارترین فعالیت‌های فضایی مربوط به پرتاب انسان است که البته کشور‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند تعدادشان از انگشتان یک دست کمتر بوده و محدود به چین و آمریکا و روسیه می‌شود. کشورهایی چون ایران و هند نیز در جهت بومی سازی این اقدام و به نتیجه رساندن آن گام بر می‌دارند.

ایران نیز ۱۳ سال پیش با اعزام کاوشگر۴ نخستین گام عملی در اجرای پروژه ملی اعزام فضانورد ایرانی به فضا را برداشت، اما بعد از سال ۹۲ پروژه زیست فضای ایران تا پایان دولت دوازدهم متوقف شد.

پیرو همین موضوع و کسب اطلاعات بیشتر درباره عملکرد ایران در حوزه پرتاب انسان به فضا، گفت‌وگویی با حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور داشته‌ایم.

سالاریه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: در سال ۱۴۰۲ برنامه زیست فضا را با پرتاب اولین کپسول که کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی بود آغاز کردیم. متعاقب این پرتاب، قراردادی را برای ساخت یک کپسول با جرم بالاتر و قابلیت‌های بهتر نظیر سیستم کنترل، ناوبری و هدایت پذیری که جزو لاینفک کپسول‌های زیستی می‌شود، منعقد کردیم که ان‌شاءالله ساخت و پرتاب موفقیت آمیز آن، مسیر را برای ساخت کپسول‌های پیشرفته‌تر باز می‌کند.

او ادامه داد: اگر برنامه ما بدون مشکل پیش برود ظرف چهار، پنج سال اینده می‌توانیم به کپسول‌هایی برسیم که قابلیت حمل انسان را هم دارد. قابلیت حمل انسان یعنی کپسول به لحاظ جرمی و شرایط زیستی که داخل آن فراهم است، مورد تایید باشد. همچنین قابلیت‌های معمول که همان هدایت و کنترل و ناوبری است را دارا باشد.

او با اشاره به پیچیدگی‌های کپسول زیستی با قابلیت پرتاب انسان و ویژگی‌هایی چون قابل برگشت بودن که باید دارا باشد، بیان کرد: اگر طبق برنامه پیش رویم و منابع لازم برای این کار به موقع تخصیص پیدا کند و دچار مشکلات و پیچیدگی‌های فنی که به طور طبیعی در چنین مسائلی ممکن است پیش بیاید، نشویم؛ به نظر می‌رسد ظرف  ۴، ۵ سال آینده موشک هایی با قابلیت حمل انسان خواهیم داشت. اما این مسیری است که فراز و نشیب‌های زیادی دارد و ممکن است مسائلی پیش بیاید که برنامه ما یکی دو سال با توجه به موانعی که ممکن است پیش بیاید به لحاظ فنی یا تکنولوژی عقب بیفتد یا حتی ممکن است توفیقات خوبی حاصل شود و در برنامه جلو بیفتیم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره  اینکه آیا در حال حاضر نیروی انسانی برای پرتاب به فضا وجود دارد یا آموزش داده می‌شود یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر خیر  اما در برنامه هست که این هم اتفاق بیفتد. ان‌شاءالله به محض اینکه به جمع بندی برسیم اطلاعات خوبی را در این باره در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • خشن ترین تصاویر از رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان | نحوه برخورد با دختر دانشجو را ببینید
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند