Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نقش اصحاب رسانه در حل مشکلات مختلف جامعه به صورت اعم اگر چه نقشی اجرایی نیست اما با تلاش در طرح و بیان آن همواره تلاش می کند تا در بهبود و ارتقاء سطوح مختلف فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی و سیاسی نقش موثری داشته باشد .

در این راستا با "حجت الاسلام سیدمحمد جواد حسینی"دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی قم ، در مورد مشکلات دانشجویان گفتگو کرده ایم:

سهم دانشگاه آزاد از سبد آموزشی شهرها و استانها چقدر است؟

این عضو فعال بسیج در مورد سطح آموزش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در گذشته نگاه دانشگاه آزاد، بنگاه مآبانه بود و نوع تبلیغ و جذب آن هرگز با تراز استاندارد یک آموزش عالی برابری نمی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بدون شک دانشگاه‌ آزاد می‌توانند به عنوان یک فرصت و امکان برای رشد و تعالی یک جامعه قدم های موثری بردارند اما سایه سنگین حاشیه‌ها و پررنگی جریانات سیاسی ،مانع رسیدن آموزشگاه عالی به آن سطح شده است. این نگاه همراه با یک تسامح و تساهل در عرصه‌های مختلف همراه بوده و هر یک از این عناصر به طور جداگانه این فرصت را بدل به یک عنصر خنثی کرده است.

دانشگاه آزاد یک فرصت و یک ثروت کم نظیری است که به حمدالله به مردم ایران بازگشت و لازم است با وحدت در نگاه مدیریتی و توجه به توانایی‌های بومی و اقتضائات و نظارت و ارزیابی مستمر و تعیین حیطة ارزش‌گذاری شده به ایده‌آل‌هانزدیک و نزدیک‌تر شود

عضو فعال بسیج گفت: در گذشته عدم توجه به ویژگی‌های دانشجو از حیث سن و جنسیت و اقتضائاتی که ارتباط مستقیم با شکل‌گیری یک محیط آموزشی دارد باعث شده بود که دانشجویان به عنوان یک داوطلب و یا به عبارت بازاری یک مشتری دیده شوند و مطالبه آنها غالباً اخذ مدرک بوده است.

به اعتقاد حسینی این طرز تلقی در امور اساتید نیز منجر به جذب افرادی تحت عنوان استادشده بود که به جهت هزینه کمتر (خصوصاً در اساتید حق التدریسی) سطح علمی و پژوهش را کاهش داده و سرانه جابه‌جایی در بین اساتید به کوچ شبیه بود و در مورد اساتید ماندگار، سنجش و ارزیابی دقیق با شاخص‌های تربیتی و اثرگذاری صحیح صورت نگرفته و این باعث شده بود که فرایند شاگرد پروری و رابطه استاد و شاگردی کمرنگ شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع شامل همه اساتید نمی شود گفت:متاسفانه در گذشته برخی از اساتید کمتر به ایفای نقش پدری برای فرزندان دانشجویخود توجه می کردند و یا به خاطر دلایل معیشتی و یا تامین رزومة کاری و افزودن به ویترین علمی خود این شغل را انتخاب می کردند اما این به معنای مطلق نیست و نباید اساتیدی را که به حق استاد هستند و با شفقت و سوز دل به دنبال تربیت و رشد و تعالی دانشجویان می‌روند را نادیده گرفت .

به نظر این دانشجوی ارشد روانشناسی تربیتی رویکرد جدید و تحولاتی در دانشگاه آزاد می‌تواند بهبود شرایط و قوت گرفتن امید و بشارت یک آینده روشن و بهتر را به همراه داشته باشد

بهره مندی از فرصت وجود تشکل‌های متعدد و متنوع دانشجویی

از حیث فرهنگی عمده‌ترین مشکلی که دانشجویان در حال حاضر با آن مواجه هستند بی‌هویتی است از آنجا که آرایش و تنوع دانشجویی در دانشگاه آزاد بسیار زیاد است روح دانشجویی محض و تعریف شده‌ کمتر یافت می‌شود و همگنی و یا همبستگی کمرنگ تر است.

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی قم با بیان این مطلب گفت: تعداد قابل ملاحظه‌ای ازدانشجویان ، افراد شاغل و کارمندان دولتی هستند که در سال‌های آخر خدمت برای ارتقای شغلی و یا رفاه و بهره‌های معیشتی در دورة بازنشستگی رو به امر تحصیل آوره اند که اگر آنها را به افراد درس‌خوان اضافه کنیم تناسب جمعیتی و تعادل سنی و یکنواختی دانشجویان را خصوصاً در دورة کارشناسی به هم می‌زند .

به اعتقاد حسینی در مدیریت گذشته باور نداشتن دانشجویان مستعد جوان و یا پا به عرصه نگذاشتن دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری و با تجربه‌تر باعث شده بود که تشکل‌ها و کانون‌ها بیش‌تر فرمایشی و با رفتار یک فرد مشخص اداره شوند و این در حالی است که کارشناسان فرهنگی بیش‌تر نقش متوقف کننده و بازدارنده داشتند و هرگز از طرح و برنامه‌های دانشجویی که پیشنهاد می‌شد در شورای فرهنگی دفاع نکرده و کلاً نقش وکیل مدافع دانشگاه و حافظ منافع دانشگاه را به عهده داشتند.

وی با ارائه راهکاری می گوید: برای برون رفت از این مشکلات می‌توان از فرصت وجود تشکل‌های متعدد و متنوع دانشجویی بهره برد و به خدمت گرفت.

وی ادامه داد: عدم وجود کرسی‌های آزاداندیشی و تبادل نظر و کارگاه‌هایی با هدف رشد و ارتقاء و بالندگی که فرصت آموختن و تجربه کردن را در اختیار دانشجو قرار می دهد و یا حتی حفظ و صیانت جوانان دانشجو از آسیب‌هایی که در فضای دانشگاهی و محیط مختلط و بدون نظارت دقیق گریبانگیر جوانان است بهترین شاخص‌ برای ارزشیابی و ارزیابی است.

دانشگاه تجلی‌گاه آمایش انسان و علم و تجربه و... است اما وقتی به عناصر تشکیل دهنده این اجرا مراجعه می‌کنیم افرادی با انگیزه و متعهد زیادی می‌یابیم که انتظارات را از برایند مجموعه بالا می‌برد

نماینده دانشجویان در کمیته انضباطی و کمیته نشریات گفت: یکی از مشکلات دانشجویان این است که فعالیت‌های پژوهشی و علمی و از همه مهمتر فعالیت‌ فرهنگی دانشجومحور نیست یعنی اقتضائات روز و واحد در نظر گرفته نمی‌شود. امکانات و توانایی‌های بومی در آن لحاظ نمی‌شود و به صورت بخشنامه‌ای دیکته شده ،از بالا به پایین است.

به نظر این دانشجوی ارشد روانشناسی تربیتی رویکرد جدید و تحولاتی که در دانشگاه آزاد رخ داده می‌تواند بهبود شرایط و قوت گرفتن امید و بشارت یک آینده روشن و بهتر را به همراه داشته باشد.

دانشگاه آزاد یک فرصت و یک ثروت کم نظیری است که به حمدالله به مردم ایران بازگشت و لازم است با وحدت در نگاه مدیریتی و توجه به توانایی‌های بومی و اقتضائات و نظارت و ارزیابی مستمر و تعیین حیطة ارزش‌گذاری شده به ایده‌آل‌های نزدیک و نزدیک‌تر می شود.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

سهم دانشگاه آزاد بستر سازی دانشجو محور رویکرد جدید بی‌هویتی سیدمحمد جواد حسینی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۲۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت

ایسنا/بوشهر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با حمایت مدیران ارشد سازمانی و همت همکاران در استان‌ها، برخی از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها، برندی معتبر در کشور شده‌اند که پیشنهاد می‌شود صنایع حتماً از این واحدها استفاده نمایند.

به گزارش ایسنا، سروری‌مجد روز شنبه ۸ اردیبهشت در جریان بازدید از پتروشیمی های مستقر در عسلویه  با اشاره به برخی طرح‌های دانشجویی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: یکی از طرح‌هایی که با استقبال از سوی دانشجو و صنعت روبرو بوده، طرح پویش است که دانشجویان به‌عنوان نیروی کار، برای تجربه‌اندوزی و با حداقل هزینه به صنایع معرفی خواهند شد و پس از اتمام تحصیل، صنایع به انتخاب خود می‌توانند مستعدترین‌ها را جذب کنند. همچنین مدارس عالی مهارتی به‌عنوان طرح راهگشا با توجه به نیاز صنایع و رفع این نیازها در مناطق تأسیس می‌شوند.

وی اضافه کرد: مزیت مهم دانشگاه آزاد اسلامی، وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پیشرفته و مجهز است که با توجه به یکپارچگی دانشگاه، این ظرفیت‌ها در خدمت هر واحد دانشگاهی در هر استان به‌عنوان پشتیبان برای انعقاد قرارداد با صنایع قرار می‌گیرد. این اقدامات نشان‌دهنده تحولاتی است که در دانشگاه به وجود آمده تا آینده‌ای روشن برای دانشگاه، کشور و نسل جوان ترسیم شود.
دانشگاه آزاد کریدر واسطه‌ای برای ورود توانمندی‌ها به استان‌هاست
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز با بیان اینکه در مدیریت جدید دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مجموعه یکپارچه و ید واحد در مسائل دانشگاهی و کشوری ایفای نقش می‌کند، گفت: آن چیزی که در استان بوشهر به‌عنوان چالش یا مزیت وجود دارد در حقیقت دغدغه یا فرصتی برای کل دانشگاه آزاد اسلامی است.
سعید رازقی ادامه داد: در کل استان‌ها با توجه به فرصت‌های موجود، ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی از طریق دانشگاه آن استان پای‌کار آورده می‌شود و در حقیقت این دانشگاه در هر استان، مدخل و کریدر واسطه‌ای برای ورود توانمندی‌های پژوهشی، آموزشی و مهارتی دانشگاه به استان‌هاست.
وی با اشاره به وجود نفت، گاز، پتروشیمی، دریا و نخیلات در استان بوشهر بیان کرد: امید است با این حس همکاری و علاقه‌مندی موجود در دانشگاه و صنایع مستقر در عسلویه با انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری، آنچه به‌عنوان مأموریت در حوزه‌های ذکر شده برای دانشگاه در نظر گرفته و در استان بوشهر عملیاتی و به منصه ظهور رسانده شود.
دانشگاه‌ها راهگشای صنایع هستند
مدیر فنی مجتمع شرکت دماوند انرژی عسلویه نیز با ابراز علاقه‌مندی ارتباط با دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: بستر همکاری فراهم است و از چند جهت می‌توان این ارتباط را پیش برد.
غلامرضا یعقوب‌زاده با بیان اینکه می‌توان تلفیق صنعت و دانشگاه را پیش برد، افزود: این پتروشیمی می‌تواند پذیرای دوره‌های کارآموزی دانشجویان دانشگاه باشد که امکانات رفاهی نظیر خوابگاه نیز مهیاست و قطعاً در طرح‌های توسعه‌ای از این گروه از دانشجویان می‌توان بهره برد.
وی با بیان اینکه در بخش R&D نیز می‌توان از ظرفیت دانشگاه بهره گرفت، مطرح کرد: در بخش فنی چالش‌هایی وجود دارد که با توجه به اینکه دانشگاه و دانشجویان به دانش روز مسلط هستند، به‌ویژه در بحث افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی و نیز افزایش ایمنی و کارایی تجهیزات می‌توانند راهگشای صنایع باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا/ به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
  • امشب، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
  • آغاز انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۰ اردیبهشت
  • امشب آخرین مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • فرصت تغییر محل آزمون پایان ترم برای پیام‌نوری‌ها
  • امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته دانشجویان دکتری
  • ۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان
  • فرصت ۴۸ ساعته به دانشگاه کلمبیا رو به اتمام است