Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:06:33 GMT

8 تهدید بزرگ جهان 2018

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۴۸۵۵

8 تهدید بزرگ جهان 2018

تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به شناسایی ریسک‌های سیاسی و اقتصادی سال آینده میلادی، نوشت: روزنامه «دنیای اقتصاد» در صفحات بین‌الملل و باشگاه اقتصاددانان 8 تهدید سیاسی و 3 تهدید اقتصادی را در سال 2018 مورد بررسی قرار داد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: احتمال رویارویی ایران با آمریکا یا متحدان منطقه‌ای واشنگتن و درگیری نظامی چین و کشورهای جنوب شرق آسیا در منطقه دریای چین جنوبی از نگاه شورای روابط خارجی آمریکا به‌عنوان دو ابرچالش برای سال جدید میلادی معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تهدید حملات تروریستی در جهان، حملات سایبری به زیرساخت‌ها و شبکه‌های حیاتی آمریکا، رویارویی نظامی با کره شمالی، افزایش خشونت و بی‌ثباتی در افغانستان، درگیری نظامی میان روسیه و کشورهای عضو ناتو و افزایش جدال‌ها میان دولت و گروه‌های شورشی در سوریه به‌عنوان 6 تهدید فرعی در لیست این اتاق فکر آمریکایی مطرح شده است. هفته‌نامه نیوزویک نیز در آخرین شماره خود از آماده شدن روسیه برای یک نبرد بزرگ جهانی خبر داده است. ظاهرا رئیس‌جمهور روسیه طی یک دستور کپی‌برداری شده از دوران شوروی، مقدمات لازم را برای بسیج عمومی فراهم آورده است. مطابق این فرمان همه کارخانه‌ها باید آماده تولید تانک، گلوله و هواپیما برای لحظه موعود باشند. در عین حال کارشناسان، سیاست‌های داخلی ترامپ، کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و بحران بدهی‌ها را به‌عنوان 3 تهدید بزرگ برای اقتصاد جهان در سال 2018 شناسایی کرده‌اند.

در سال 2017 برخی از پیش‌بینی‌ها درخصوص وضعیت امنیت جهان به وقوع پیوست. اکنون که سال 2017 رو به پایان است، بسیاری از مردم به‌دنبال آن هستند تا بدانند چه تهدیداتی در سال آینده متوجه جامعه جهانی خواهد شد. به تازگی اتاق‌فکر آمریکایی «شورای روابط خارجی» (CFR) گزارشی از فهرست تهدیدهای جهان در سال 2018 منتشر کرده است.

این گزارش براساس نتایج «نظرسنجی اولویت‌های پیشگیرانه» (PPS) است که «مرکز اقدامات پیشگیرانه» سالانه به منظور ارزیابی تنش‌های بالقوه بر مبنای احتمال رخداد آنها و اثراتی که بر منافع آمریکا دارند منتشر می‌کند. این نهاد در نظرسنجی خود از کارشناسان روابط خارجی می‌خواهد تا بهترین قضاوت خود را درخصوص خطراتی که در افق زمانی پیش‌رو ممکن است اتفاق بیفتند ارائه کنند. ویژگی متمایز این نظرسنجی این است که علاوه بر احتمال رخداد مخاطرات، اثراتی که می‌توانند بر منافع آمریکا داشته باشند را ارزیابی می‌کند. به ادعای این نهاد نتایج این نظرسنجی مشخص می‌کند که سیاست‌گذاران (آمریکایی) و حتی رسانه‌ها باید وقت و انرژی خود را صرف چه موضوعاتی کنند. در میان تهدیدهای متعددی که در سال 2018 متوجه جهان است، 8 تهدید از لحاظ احتمال وقوع و میزان اثرگذاری اهمیت ویژه‌ای دارند. یکی از این تهدیدات بزرگ، احتمال رویارویی نظامی ایران با آمریکا یا متحدان منطقه‌ای این کشور است.

** سرانجام جنگ ایران-آمریکا تهدید شد!
بسیاری از مخاطرات احتمالی که در نظرسنجی سال گذشته شناسایی شدند، کماکان در سال 2018 منشأ نگرانی هستند. از 30 مورد شناسایی شده در سال گذشته، 22 مورد پرریسک به‌شمار می‌رفتند. بسیاری از این موارد برای سال آینده تغییر کرده‌اند و تعدادی دیگر به قوت خود باقی هستند. در نظرسنجی امسال، دو مورد جدید به مخاطرات اولویت دسته یک (مخاطراتی که از لحاظ احتمال وقوع و اثرگذاری مهم هستند) افزوده شده‌اند. با توجه به افزایش تنش‌ میان ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه و جنگ‌های نیابتی که این دو کشور در سوریه و عراق و سایر کشورهای منطقه داشته‌اند، احتمال رویارویی نظامی ایران با آمریکا یا متحدان منطقه‌ای این کشور، یکی از نگرانی‌های اصلی جامعه جهانی در سال 2018 خواهد بود. درگیری نظامی میان چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا به‌خاطر مناقشه‌ای که درخصوص مناطق دریای چین جنوبی وجود دارد از دیگر نگرانی‌هایی است که به مخاطرات اولویت دسته یک افزوده شده است. این دو نگرانی جدید در کنار شش مورد دیگری که از نظرسنجی سال گذشته باقی مانده‌اند، تهدیدات اولویت دسته یک را برای سال 2018 تشکیل می‌دهند. شش تهدید دیگر عبارتند از: تهدید حملات تروریستی و سایبری علیه آمریکا و متحدان این کشور، رویارویی نظامی با کره‌شمالی، افزایش خشونت و بی‌ثباتی در افغانستان، درگیری نظامی میان روسیه و کشورهای عضو ناتو و افزایش درگیری‌ها میان دولت و گروه‌های شورشی سوریه.

در «نظرسنجی اولویت‌های پیشگیرانه»، تهدیدات جهان در سال 2018 در سه گروه دسته‌بندی شده‌اند. دسته یک شامل 8 تهدید با میانگین احتمال وقوع و اثرگذاری بالا، دسته دو شامل 13 تهدید با میانگین احتمال وقوع و اثرگذاری متوسط و دسته سوم شامل 9تهدید با میانگین احتمال وقوع و اثرگذاری اندک است. در مجموع این 29تهدید، 8 مورد در نظرسنجی امسال جدید هستند. ریسک تشدید درگیری‌ میان اسرائیل و حزب‌الله، افزایش درگیری و بی‌ثباتی در منطقه «ساحل» آفریقا و تشدید تنش‌ها و خشونت‌های شدید در منطقه بالکان سه مورد از این تهدیدات جدید هستند. در کنار این سه تهدید و احتمال رویارویی میان ایران و آمریکا، چهار تهدید جدید دیگر برای سال 2018 معرفی شده‌اند: تشدید خشونت‌های فرقه‌ای و مهاجرت‌های اجباری در جمهوری آفریقای مرکزی، افزایش خشونت و بی‌ثباتی سیاسی در کنیا، تشدید خشونت‌های جنایی سازمان‌دهی شده در مکزیک و تشدید خشونت‌های فرقه‌ای در میانمار.

در نظرسنجی امسال دو تهدید جهانی در دسته‌بندی بالاتری قرار گرفته‌اند. همان‌طور که اشاره شد احتمال رویارویی نظامی چین و مدعیان جنوب‌شرق آسیا درخصوص موضوع دریای چین جنوبی یکی از تهدیدات است که در نظرسنجی امسال در دسته یک جای گرفته است (این تهدید در نظرسنجی سال گذشته در دسته 2 قرار داشت). احتمال تداوم حملات گروه تروریستی الشباب در سومالی از دیگر رویدادهایی است که از اولویت دسته 3 به دسته دوم انتقال یافته‌ است. از طرفی سه رویداد احتمالی در نظرسنجی امسال نسبت به گزارش سال گذشته متحول شده‌اند. پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در سپتامبر 2017، احتمال درگیری میان نیروهای نظامی عراق و گروه‌های مسلح کرد جایگزین نگرانی‌ها درخصوص افزایش بی‌ثباتی‌ها در عراق شده است.

در میان مخاطرات نظرسنجی سال گذشته، 8 مورد شامل تهدیدهای سال آینده نیستند: تشدید بحران سیاسی در بروندی، بی‌ثباتی سیاسی در کلمبیا به‌دنبال شکست توافق صلح میان دولت و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا، تشدید آشوب‌های مدنی و خشونت‌های قومی در اتیوپی، بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت‌تاثیر موج مهاجرت‌ها، درگیری نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ، افزایش مخالفت‌ها با سیاست‌های داخلی و خارجی دولت فیلیپین، بی‌ثباتی سیاسی در تایلند به‌خاطر جانشینی سلطنت، و افزایش بی‌ثباتی‌های سیاسی در ترکیه تحت‌تاثیر تجمیع قدرت.

*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد؛ 1396،9،27
**گروه اطلاع رسانی**1699**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۴۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان

وزیر دفاع روسیه در سفر به آستانه برای شرکت در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای با همتای قرقیزستانی خود دو توافقنامه همکاری امضا کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه، امروز(جمعه) اعلام کرد که "سرگئی شویگو" وزیر دفاع این کشور و "باکتیبک بکبولوتوف" همتای قرقیزستانی خود دو توافقنامه همکاری امضا کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز برای شرکت در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای وارد آستانه شد و دیداری کاری با بکبولوتوف داشت.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این دو توافقنامه بین وزارت‌خانه‌های دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات و تعامل و همکاری در حوزه کاوش و ارزیابی تشعشع و محیط شیمیایی و بیولوژیکی انجام شد.

وزرای دفاع دو کشور همچنین درباره مسائل مرتبط با همکاری نظامی و چشم‌انداز ترسیم‌شده همکاری‌های بیشتر گفت‌وگو کردند.

شویگو در این دیدار  گفت: در شرایط نظامی-سیاسی فعلی، همکاری بین کشورهای ما عامل مهمی در حفظ ثبات و امنیت در آسیای مرکزی و منطقه به طور کلی است. ما در چارچوب دوجانبه و در سازمان همکاری شانگهایی و کشورهای مستقل متحدالمنافع و سازمان پیمان امنیت جمعی تعامل نزدیکی داریم. برنامه توسعه شراکت راهبردی بین روسیه و قرقیزستان در حوزه دفاعی را، ثابت قدم اجرا می‌کنیم.

به گفته وزیر دفاع روسیه، قرقیزستان همواره  یکی از شرکای راهبردی و متحدی قابل اطمینان برای روسیه بوده است و این دو کشور در حال بروزرسانی و اصلاح قوانین خود در زمینه همکاری‌های نظامی هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی
  • احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل
  • فعال مطرح یهودی: ما به یک مهاجرت دسته جمعی از «صهیونیسم» نیاز داریم
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گور‌های دسته‌جمعی
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • در هیچ کجای جهان فجیع‌تر از جنایات تل‌آویو در غزه سراغ نداریم
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)