Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - عضو سازمان نظام مهندسی تهران خواستار اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان برای حفاظت ساختمانها در برابر آتش سوزی و مبحث 2800 برای مقابله با زلزله شد.

به گزارش ایرنا، برزو افقهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: خوشبختانه اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان با استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم در برابر آتش سوزی مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون این مبحث در حوزه ساخت و ساز شهرهای تهران و مشهد انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در حال حاضر شهرداری تهران و مشهد اخذ تاییدیه مقاومت ساختمان در برابر حریق را از سازمان آتش نشانی برای اخذ تاییدیه پایان کار ساختمان الزامی کرده است و پیش بینی می شود بزودی این روش در تمام نقاط کشور اجباری و الزامی شود.
این کارشناس حوزه ساخت وساز تصریح کرد: خوشبختانه روند استفاده از مصالح ساختمانی سبک در ساخت و سازهای کشور پس از حادثه پلاسکو و زلزله اخیر کرمانشاه شتاب بیشتری گرفته و این می تواند فصل جدیدی در مقاوم سازی ساختمان در کشور باشد.
وی با بیان این که استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم در برابر آتش سوزی و زلزله در ساختمان ها امروز اجتناب ناپذیر شده است، گفت: سبک سازی ساختمان ها بهترین روش برای مقابله با خسارت بیشتر زلزله است و این مساله مهم استفاد از مصالح ساختمانی استاندارد و سبک را در کشور ضروری کرده است.
افقهی از کاهش عمر مفید ساختمان ها در ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه عده ای سودجو در حوزه ساخت وساز کشور بدون توجه به اجرای مقررات ملی ساختمان به واحدهای مسکونی به عنوان یک کالای تجاری نگاه می کنند و بدون توجه به کیفیت ساخت وساز و مصالح ساختمانی به دنبال کسب سود بیشتری هستند.
این عضو سازمان نظام مهندسی اظهارداشت: از طرفی خریداران مسکن بیشتر به ظاهر و نمای ساختمان ها توجه دارند و اصلا به باطن آن توجهی نشان نمی دهند، ضمن این که هیچ کدام از خریداران به نحوه مصرف انرژی، مقاومت ساختمان در برابر زلزله و آتش سوزی توجهی ندارند.
افقهی بیان کرد: استفاده از اندود پاششی سبک مطابق با استانداردهای بین المللی یکی از مصالح ساختمانی برای حفظ مقاومت ستون های ساختمان در برابر حریق است و اگر از این مصالح در ساختمان های بلند مرتبه استفاده شود ریزش آنها در برابر آتش به حداقل می رسد.
وی، خواستار نظارت بیشتر دستگاه های اجرایی در تولید مصالح ساختمانی شد وافزود: تولید کیفی مسکن تنها با مصالح ساختمانی استاندارد عملی است تا عناصر سازه ساختمان ها در برابر زلزله و یا آتش سوزی بیش از پیش مقاوم شوند.
به گزارش ایرنا، در حالی که عمر مفید ساختمان ها در بسیاری از کشور های جهان به بیش از 100 سال افزایش یافته عمر مفید ساختمان و واحدهای مسکونی در ایران به حدود 20 سال کاهش پیدا کرده و دولت در نظر دارد با اعمال ضوابط و مقررات سختگیرانه عمر مفید ساختمان را ارتقا دهد و اگر بتوانیم یک سال به طول عمر ساختمان ها در کشور اضافه کنیم، سالیانه به طور متوسط بین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان به نفع اقتصاد ملی خواهد بود.
آمارها نشان می دهد که 584 هزار نفر طی 50 سال گذشته در جهان بر اثر زلزله جان خود را از دست داده اند که بیش از 20 درصد آن به ایران اختصاص دارد.
از مجموع 584 هزار نفر جانباخته طی 50 سال گذشته براثر زلزله در جهان؛ 114 هزار نفر در ایران و 470 نیز در سایر کشورها جان باختند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام** 1108 ** 6075
خبرنگار:ایرج منصوری** انتشار: زهرا هجینی نژاد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۸۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش‌سوزی در یک ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)خبر داد. - اخبار اجتماعی -

جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در ساعت 19 و 34 دقیقه آتش‌سوزی در یک ساختمان اقامتی به آدرس خیابان ولی‌عصر(عج) به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد.

وی گفت: نیروهای آتش‌نشانی در مدت 3 دقیقه به محل حادثه رسیدند.

 ملکی تصریح کرد: آتش‌سوزی در طبقه منفی (انبار) در یک ساختمان 5 طبقه بود که خوشبختانه نیروهای آتش‌نشانی اقدام به کنترل آتش در محدوده کردند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد: آنچه اعلام شده که این آتش‌سوزی در هتل پارسیان بوده تکذیب می‌شود.

وی افزود: در ادامه محل ایمن‌سازی شد و هیچ اتفاقی برای مسافران در این ساختمان به وجود نیامده و همچنان در این ساختمان اقامتی خدمات در حال انجام است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • جزئیات اجرای استاندارد «برچسب انرژی ساختمان» در ادارات
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس