Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه بسیار بالای درمان عوارض ناشی از آلودگی هوا اعلام کرد که ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی صرف اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا می‌شود.

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت افزود: در دنیا به طور متوسط ۲.۴۸ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشورها به دلیل آلودگی هوا از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما نیز ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود. یعنی سالیانه ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا هزینه می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اجباری بودن پوشش بیمه سلامت برای آحاد جمعیت کشور اظهار کرد: طبق این بند برخورداری از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و ضوابط مشخص شده بر اساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران برسد. طبق اصل ۲۹ قانون اساسی دریافت خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه حقی همگانی است. طبق اعلام وزیر رفاه در حال حاضر ۷ میلیون ایرانی فاقد بیمه سلامت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا با این موضوع به سه شیوه برخورد می‌شود. برخی کشورها آن را حق مردم می‌دانند. درکشورهای دیگر نیز وظیفه دولت و در مواردی مورد خاص ملت شناخته می‌شود که هر کلمه بار حقوقی متفاوتی دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به فهرست رسمی دارویی کشور که هر سه ماه یک بار باید تدوین و منتشر شود، اظهار کرد: این مورد در قانون برنامه ششم توسعه نیز مطرح شده است و طبق آن تجویز دارو خارج از فهرست یاد شده تخلف است. در حال حاضر بیش از ۹۸.۵ درصد از کسانی که بستری برای آنها تجویز می‌شود آن را اجرا می‌کنند و بستری می‌شوند. در بسیاری از کشورها این رقم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است. این آمار به موضوعات فرهنگی و اجتماعی بر می‌گردد و ربطی به اقتصاد ندارد. یعنی مردم در کشور ما بستری می‌شوند حتی اگر دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت شوند. به همین دلیل ما باید سیاست‌های خود را بر این اساس تدوین کنیم.

وی تصریح کرد: ۶۵ درصد مردمی که فکر کردند باید به دکتر مراجعه کنند، این کار را انجام می‌دهند اما از کسانی که این اقدام را عملی می‌کنند ۹۸ درصد خدمات لازم را دریافت می‌کنند. اگر پزشکی دارویی گرانقیمت یا کم تاثیری را تجویز کنند مردم ما سعی می‌کنند آن را تهیه کنند. ما از پزشکان درخواست می‌کنیم که داروها را بر اساس اصول بیمه‌ای تجویز کنند چرا که هر دارویی ممکن است برای بیماری فرد مناسب نباشد.

مجروح شدن ۸۸ نفر در هر ساعت به دلیل حوادث ترافیکی

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به فوت دکتر حضرتی - رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت- اظهارکرد: دکتر حضرتی یکی از پنج استاد پر استناد حوزه طب کار بود و سال‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سمت‌های مختلفی حضور داشت و استاد تمام بود. او به دلیل تصادف در کسری ازثانیه جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه در هر ساعت ۸۸ مجروح در بیمارستان‌های کشور به دلیل سوانح ترافیکی بستری می‌شوند،گفت: این تعداد در مجموع سالانه به ۸۷ هزار نفر می‌رسد همچنین هر روز ۴۳ ایرانی به دلیل این حوادث فوت می‌کنند که آمار سالیانه حدود ۱۵ هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی را ایجاد می‌کند.

به گفته حریرچی در ۱۰ سال گذشته ۲۱۰ هزار ایرانی در تصادفات ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند.

۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی صرف عوارض آلودگی هوا می‌شود

حریرچی با اشاره به گزارش‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی در خصوص عوارض ناشی از آلودگی هوا در دنیا افزود: طبق آمار این سازمان از هر ۱۰ نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد. آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل خطر و مرگ‌های زودرس یعنی قبل از ۷۰ سالگی است و چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین آلوده کننده‌های هوا ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون هستند. در آسیای جنوب شرقی این ذرات ناشی از احتراق خودروها و در خاورمیانه گرد و غبار عامل اصلی ایجاد این ذرات هستند.

پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات شرکت‌های دارویی از طریق بیمه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر صحت اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر پرداخت ۳۰ درصد مطالبات شرکت‌های دارویی گفت: به تازگی ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم از طریق بیمه سلامت و تهاترهایی که انجام شده است به شرکت‌های دارویی پرداخت شده است همچنین با توجه به گشایش نسبی در اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی قسمتی از بدهی‌های دارویی از طریق آنها به شرکت‌های پخش داده شده است.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۹۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان ۲۸ میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان ۳۴ میلیون نفر است یعنی با کمبود ۶ میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات با کیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری ۲۳۰ هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت ۵۵۰ هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا ۳۰ سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد.

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه ۱۵ هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین ۱۳ رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است. 

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا ۹۰ درصد پرستاران را بانوان و ۱۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و ۷۵ درصد پرستاران بانوان و ۲۵ درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان ۸ درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به ۱۱ درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما ۳ تا ۵ درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به ۳ تا ۴ درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی اولین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبین سلامت است و برآوردها نشان داده ۸۵ درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی ارتقا یافته است
  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی، ارتقا یافته است
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • ارتقای نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • بیمه‌ دیگر در عوارضی آزادراه‌ ها نمی‌ماند
  • نرخ عوارض آزادراه‌های کشور ۳۰ درصد افزایش یافت