رامیز قلی اف :با قلب و تارم در ایران کنسرت می دهم
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۲۳۳۱۰
نشست رسانه ای کنسرت رامیز قلی اف و ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر با حضور دست اندرکاران برگزاری این اجرای زنده در تالار وحدت تهران برگزار شد.
ایران آنلاین /رامیز قلی اف نوازنده و آهنگساز موسیقی جمهوری آذربایجان در این نشست گفت: بسیار خوشحالم که بار دیگر می توانم در تالار وحدت به عنوان یکی از تالارهای بسیار زیبای اجرای موسیقی برنامه ای را اجرا کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دور دنیا در هفتاد سال با موسیقی
وی ادامه داد: در این برنامه آثاری ساخته شده که برای اولین بار اجرا می شود. البته این برای اولین بار است که قرار است با هنرمندان جدیدی همکاری داشته باشم. این در حالی است که حضور علی اکبر قربانی و شهرام توکلی به عنوان رهبر ارکستر و رشید وطن دوست به عنوان خواننده می تواند برنامه جذابی را پیش روی مخاطب قرار دهد. به هر صورت من در سال جاری وارد هفتادمین سال زندگی ام شدم که برای من هم سن زیادی است و هم می تواند سن کمی باشد. از این جهت زیاد که توانستم با نوازنده و هنرمندان زیادی ارتباط برقرار کنم و از این جهت کم که هنوز زمان زیادی برای کسب تجربه های بیشتر دارم. من در این هفتاد سال با ارکسترهای مختلفی همکاری کردم و می توانم اعتراف کنم که در این هفتاد سال دو بار به طور کامل کره زمین را دور زدم.
مردم ایران به موسیقی احترام زیادی قائل هستند که من وقتی وارد این کشور می شوم گویی وارد وطن دومم شده ام و شما مطمئن باشید با قلب و تارم این موضوع را اثبات می کنمقلی اف گفت: این برای اولین بار است که با یک مجموعه دانشگاهی کار می کنم و تا آنجا که اطلاع دارم دانشجویان نوازنده این ارکستر تجربه چندانی در اجراهای این چنینی ندارند اما می دانم با حضور رهبران باتجربه و رپرتواری که برای کنسرت در نظر گرفته شده می توانیم برنامه بسیار خوبی را در تالار وحدت تهران اجرا کنیم. من آرزوهای زیادی دارم اما امروز می خواهم به این موضوع اذعان کنم که مردم ایران به موسیقی احترام زیادی قائل هستند که من وقتی وارد این کشور می شوم گویی وارد وطن دومم شده ام و شما مطمئن باشید با قلب و تارم این موضوع را اثبات می کنم.
آرزوهای رامیز قلی اف در سفرهای متعدد به ایران
این نوازنده مطرح موسیقی کشور آذربایجان در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: من به ایران سفرهای زیادی داشتم و در این سفرها اجراهایی را با ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری استاد فخرالدینی داشتیم که هر یک از آنها با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. من حتی آثاری را در این زمینه اجرا کردم که بعدها آنها را در ارکسترهای متعدد کشور آذربایجان نیز اجرا کردم.من علاوه بر این ها سابقه همکاری با این هنرمند را در سریال تلویزیونی «شهریار» هم داشتم که برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. البته بعد از این فعالیت ها من سفرهای دیگری را به شهرهای دیگر ایران داشته و برنامه اجرا کردم اما آرزو داشتم روزی این شرایط پیش بیاید که بتوانم با یک ارکستر جدید فعالیت های جدیدی را نیز انجام دهم که امروز این آرزو محقق شد و ما می توانیم علاوه بر کنسرت، مستر کلاس هایی را نیز با دانشجویان برگزار کنیم. این در حالی است که همچنان آرزو دارم روزی شرایطی پیش بیاید که بتوانم دوباره با فرهاد فخرالدینی برنامه جدیدی را اجرا کنیم. خیلی خوشحالم در سال های گذشته موسیقی در ایران گسترش بسیار خوبی پیدا کرده و نوازندگان ایرانی در حال پیشرفت هستند.
وی افزود: در این دو شب که قرار است برنامه ای را اجرا کنیم مانند همیشه قطعه پرطرفدار «اولین عشق» و «زیر نور ماه» را برای مردم ایران اجرا می کنم و دوست دارم این قطعه ها را به تمام مردم ایران تقدیم کنم.
اختلاف موسیقایی ایران و آذربایجان در ثبت جهانی سازها
رامیز قلی اف درباره برخی از اختلاف هایی که میان هنرمندان ایرانی و آذربایجانی در حوزه ثبت جهانی سازهای مختلف وجود دارد، توضیح داد: دوستی و برادری میان ایران و آذربایجان به ۵۰ یا ۱۰۰ سال ختم نمی شود. ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم که همیشه تلاش شده در این فضای مشترک با رفت و آمدهای موسیقایی مختلف گام های موثری برداشته شود. به هر حال این همکاری و احترام بین موسیقی ۲ کشور وجود داشته و دارد و هیچ گاه هم خللی در آن وارد نمی شود. از سوی دیگر سازی مانند تار برای ایران و آذربایجان نیست. این ساز متعلق به سرزمین های شرقی است که من نمی دانم از چه تاریخی وارد موسیقی کشور ما شد. البته که برای من هم این سؤال وجود دارد که چرا تار آذری در فهرست یونسکو ثبت شده اما برای تار ایرانی این اتفاق نیفتاده است.
وی گفت: در سال ۲۰۱۲ میلادی جلسه بین المللی از طرف یونسکو برگزار شد که در آن انواع سازهای تار مورد ارزیابی قرار گرفت، اتفاقا در این جلسه بود که ایران اعتراض داشت که چرا ساز تار به نام کشور ایران در فهرست جهانی ثبت نشده است کما اینکه برخی از کشورهای دیگر نیز اعتراضی مشابه داشتند . همین موضوع نشان دهنده تنوعی است که ما می توانیم در ساز تار داشته باشیم. من حتی در این مورد و اینکه می دانستم در ایران دوباره این سؤال از من خواهد شد فیلمی را با خودم آوردم که می تواند مقداری این موضوع را باز کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در این بخش «ساز تار آذربایجانی» و «نوازندگی تار آذربایجانی» هم مطرح است که باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم.
من با بیش از هفتاد ارکستر در دنیا برنامه هایی را با تار اجرا کردم اما آیا شما توانستید آن کارهایی را که من و سایر هنرمندان دیگر کشور جمهوری آذربایجان در سطوح بین الملل برای ثبت ساز تار انجام دادیم را انجام بدهید؟این نوازنده تار با اشاره به برخی از فعالیت های خود در این زمینه طی سال های گذشته و طرح برخی از مباحث تخصصی در این زمینه تاکید کرد: من با بیش از هفتاد ارکستر در دنیا برنامه هایی را با تار اجرا کردم اما آیا شما توانستید آن کارهایی را که من و سایر هنرمندان دیگر کشور جمهوری آذربایجان در سطوح بین الملل برای ثبت ساز تار انجام دادیم را انجام بدهید؟ به هر حال این اتفاقات در آذربایجان افتاده و نوازندگان این کشور توانسته اند در حوزه نوازندگی کارهای بین المللی را در این سطح انجام دهند و امیدوارم روزی تار ایرانی نیز بتواند در این زمینه به جایگاه واقعی خود در سطوح بین المللی دست پیدا کند.
قلی اف در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزار نشدن کنسرت در شهرهای دیگر ایران گفت: من با اینکه تهران را به عنوان پایتخت ایران می شناسم اما تبریز را هم به عنوان پایتخت فرهنگی کشور ایران می شناسم. من در این زمینه مدتی پیش هم همراه با پسرم و کمک کیوان ساکت کنسرتی را در این شهر برگزار کردم اما گویا بعد از این برنامه تمایلی برای برگزاری کنسرت شکل نگرفت اما امیدوارم به هر حال روزی فرا برسد که ما بتوانیم برنامه ای را هم در تبریز اجرا کنیم./مهر
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۳۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حال موسیقی ایران خوب است
«بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. » این بخشی از گفتههای علیرضا طلیسچی، خواننده شناختهشده و پرطرفدار پاپ است که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند، تثبیت کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری، تولید و پخش رئالیتیشوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامهها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شبهای مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش میکند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار میدهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.
سریال «شبهای مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدیپور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناختهشده و پرطرفدار پاپ است؛ خوانندهای که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تکآهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه «شبهای مافیا» میگوید و در بخشهای دیگری از این گفتوگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. چطور شد که در برنامه «شبهای مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما بهنظرم «زودیاک» شیکتر است و پیچیدگیهایش بازی را برای بیننده جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟
شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد کنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند، اما اینکه این برنامهها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکیدو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام، اما علاقه نه، چون بهنظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی بهصورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون میآید و خودش را ترمیم میکند.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعههای موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار اینطور دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته میکنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید، میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانوادهاش کنار میگذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی داشتهایم که با یک قطعه روی صحنه آمدهاند و بقیه قطعههایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بهتدریج معروف شدهاست. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر میکردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.
رئالیتیشوها توانستهاند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند
در چند سال اخیر پلتفرمها به کاربران امکان میدهند فیلمها و سریالها را بهصورت آنلاین تماشا کنند و بهسرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شدهاند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریالهای پخششده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرمهای نمایش خانگی و تلویزیون نشان میدهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کمکردن حساسیتهایی سعی در جذب هنرمندان و چهرههای مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرمهای پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتیشوها و برنامههای مسابقه که در شبکه نمایش خانگی تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز بهوجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمیتواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یکسو پلتفرمهای گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریالهای خود توانستهاند با تمرکز بر جذابیتهای داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامههای مختلف نشان دادهاند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخشهایی موفق شدهاند.
البته دامنه صنعت سرگرمی آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانستهایم رقابتی با برنامههای خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامهها توانستهاند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصلهای آن را دنبال میکنند.
VODها طیف گستردهای از فیلمها و سریالها را از سراسر جهان به کاربران ارائه میدهند. این امر بهمعنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیتهای برنامههای روتین است.
نمیتوان منکر این موضوع شد که پلتفرمهای نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلمها و سریالهای ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کردهاند. این امر منجر به ایجاد شغلهای جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VODها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا میکنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهمتری ایفا کنند. با رفع چالشهای موجود، VODها میتوانند به گزینهای محبوبتر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و بهطور قابلتوجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.
انتهای پیام