Web Analytics Made Easy - Statcounter

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تحلیل کلیت راهبرد امنیت ملی آمریکا عنوان کرد: اصولاً اسناد امنیت ملی که مشهورترین آن توسط ا یالات متحده تهیه و منتشر می‌شود به عنوان اسناد کلان در سطوح مختلف به حساب می‌آید. همچنین با جابه‌جایی دولت‌ها چارچوب اصلی این اسناد تغییر نمی‌کند و بر اساس نگاه‌های متعدد و راهبرد دولت‌ها شاهد تغییرات جزئی در آنها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است استراتژی امنیت ملی دولت «باراک اوباما» با راهبرد دولت «دونالد ترامپ» متفاوت باشد اما چارچوب آنها و قالب تشکیل‌دهنده آن تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از راهبردها آنچه که به تصویر می‌کشند، تفاوت دیدگاه‌ها و اولویت دولت‌ها است. به گونه‌ای که امنیت در داخل و مرزهای آمریکا با نگاه تشکیلاتی و برآمده از هسته مرکزی ایالات متحده شکل می‌گیرد. از این جهت دونالد ترامپ سعی می‌کند تا برتری خود نسبت به سایر روسای جمهوری ایالات متحده را حفظ کند اما اولویت‌بندی‌ها تقریباً همانند استراتژی است که زمان اوباما تبیین و منتشر شد.

در سند امنیت ملی دولت اوباما تغییرات آب و هوایی که نهایتاً پیمان پاریس را منعقد کرد، به عنوان یک تهدید مطرح شده بود اما در دولت ترامپ خروج از معاهده آب و هوای پاریس اولین کاری بود که ترامپ علیه آن اقدام کرد. این نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی در نگاه جمهوری‌خواهان حاکم بر کاخ سفید به عنوان یک تهدید قلمداد می‌شود و از همین نکات ریز می‌توان فهمید که تفاوت دیدگاه‌ در دولت‌های آمریکا چگونه است.  

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه چین و روسیه همچنان به عنوان تهدید واشنگتن به حساب می‌آیند، گفت: با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده و متن راهبرد، به نظر می‌رسد بیشترین محورهایی که از سوی واشنگتن مورد نظر است تهدید چین و روسیه خواهد بود. البته از دهه گذشته نگاه استراتژیک ایالات متحده و به صورت کلی راهبرد سیاست خارجی آن، مساله مقابله با نفوذ روسیه و همچنین پروژه «میل به شرق» را مطرح می‌کرد. و در حالت فعلی هم این دو محور شعار اول ایالات متحده است. باید توجه داشت که دغدغه اصلی جریان ملی‌گرای آمریکا حفظ پرستیژ و جایگاه ایالات متحده است که معتقدند به دلیل عملکرد دولت اوباما تحلیل رفته و باید مجدداً احیا شود.

وی افزود: مشاوران و استراتژیست‌های دولت ترامپ بازتعریف عظمت آمریکا را به عنوان محوری‌ترین شعار انتخاباتی ترامپ انتخاب کردند و سند مذکور تلاش میکند تا بتواند راهبرد آمریکا را بازگشت این کشور به دوران طلایی خود جلوه دهد. لذا اگر آنها نتوانند از طریق فرآیندهای سیاسی هدف خود را محقق کنند، بدون تردید دست به کنشگری نظامی خواهند زد. تا جایی که از کره شمالی و ایران به عنوان یک تهدید مهم یاد می‌کنند و حتی برای رویارویی سخت با این دو محور به صورت مکرر در حال طرح راهبردهای گوناگون هستند.

در قسمتی از راهبرد جدید امنیت ملی ایالات متحده بحث تحقق اهداف از طریق قدرت مطرح می‌شود و گویای آن است که برقراری صلح از طریق روندهای مدنی محقق نخواهد شد. لذا اینکه ترامپ بحث سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری در خصوص ارتش را مطرح می‌کند، دقیقاً نشان از تقویت ساختار سیاسی این کشور دارد.

ابوالفتح با اشاره به جایگاه مسائل داخلی در راهبرد جدید آمریکا تصریح کرد: در مورد محورهای داخلی که در سند امنیت ملی جدید آمریکا آمده است، باید توجه داشت که اگرچه بازار بورس و فرصت‌های شغلی در دوران ترامپ بهبود پیدا کرده است اما باید زمان بیشتری طی شود تا بتوانیم اصل تاثیر راهبردهای آن را به صورت مشهود ببینیم. مباحث مربوط به مهاجرت و همچنین انتقاد از لاتاری و بسیاری دیگر از موضوعات همسو پرونده‌های جدیدی به حساب نمی‌آیند بلکه به عنوان شعار انتخاباتی وی مطرح بوده است.

وی در پایان یادآور شد: در مورد پاکستان و جایگاه این کشور در سند جدید امنیت ملی ایالات متحده باید به این نکته توجه داشت که واشنگتن به دنبال طرح مطالبه بیشتر از اسلام‌آباد برآمده تا بتواند اهداف خود در مبارزه با گروه‌های تروریستی را اجرایی کند. آمریکا به خوبی می‌داند که ارتش و سازمان اطلاعاتی پاکستان روابط غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی دارد و از همین جهت به دنبال معامله با اسلام‌آباد است. نکته‌ای که در اینجا باید مورد اشاره قرار بگیرد، تمایل پاکستان نسبت به سطح مناسبات و همکاری آنها با آمریکا است؛ چراکه آنها در این خصوص محدودیت‌هایی قائل هستند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای این رسانه آمریکایی با انتشار این خبر به نقل از کی‌یف پست (Kyiv Post) نوشت: (در مجموع) ارزش خرید این جنگنده ها حدود یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آمریکا است.

بنابراین گزارش، قزاقستان که درصدد به روز رسانی ناوگان نیروی هوایی خود است، اقدام به حراج ۱۱۷ فروند جنگنده بمب افکن های دوران شوروی سابق از جمله میگ-۳۱، میگ-۲۷، میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ متعلق به دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کرده است.

این گزارش حاکی است: هرفروند از جنگنده های منسوخ دوران شوروی سابق که توسط آمریکا خریداری شده به قیمت ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: هرچند قصد آمریکا از این خرید که توسط شرکت های واسط خارجی صورت گرفته، هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود تا جنگنده های خریداری شده توسط آمریکا از قزاقستان به عنوان منبعی برای قطعات یدکی جنگنده های کنونی اوکراین که همچنان درحال انجام ماموریت هستند و یا به عنوان جنگنده های «فریبگر» بر روی زمین در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند.

بیزینس اینسایدر در ادامه این گزارش نوشت: قزاقستان که پیشتر به صورت رسمی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، بعدها همکاری نزدیک خود را با روسیه به عنوان یکی از متحدان دیرینه (مسکو) حفظ کرد اما از زمان حمله روسیه به اوکراین، قزاقستان هرچه بیشتر به سمت غرب تمایل پیدا کرده است.

بنا بر تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشورهای غربی، نشانگر دور شدن از روابط تاریخی خود با مسکو است.

قزاقستان معضل بعدی روسیه پس از اوکراین؟

تارنمای خبری بیزینس اینسایدر نوشت: برخی از ناظران داخلی روسیه، توجه مسکو به جریانات قزاقستان در کنار تقابل با اوکراین را خواستار شدند.

در همین ارتباط، ولادیمیر سولوویوف (Vladimir Solovyov) مفسر و تحلیلگر روس هشدار داده است که کشورش باید به این واقعیت که قزاقستان مشکل بعدی روسیه است، توجه کند؛ چراکه به گفته وی این کشور می تواند همان روند نازی [شدن] که در اوکراین رخ داد را در آنجا (قزاقستان) آغاز کند.

گفتنی است؛ رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی