Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیت‌کوین یک واحد پول مجازی است که با توسعه در کشورهای مختلف بدون هیچ‌گونه پشتوانه به ظاهر دولتی و حکومتی در صدد ایجاد یک اقتصاد کاملاً مجازی است و این در حالی است که کارشناسان راه‌اندازی این سیستم را نقشه آمریکا برای تحول در اقتصاد جهان می‌دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ با گسترش  تکنولوژی به‌ویژه در حوزه دیجیتال امروزه شاهد بازارهای بین‌المللی در دنیای مجازی هستیم که روزانه میلیون‌ها دلار پول در جهان در آن در حال جابه‌جای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با روی کار آمدن نرم‌افزارهای مختلف، شغل‌ها متعددی به‌وجود آمد که در ایران نیز شاهد برخی از آن‌ها هستیم، اما این روزها در نظام اقتصادی با یک پدیده‌ای به نام بیت‌کوین روبه‌رو هستیم که سبب به هم ریختگی بازارهای پولی کشورهای مختلف شده است.

بیت‌کوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» یا پول حکومتی است یا به عبارت دیگر پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند.

به بیان ساده‌تر، شما می‌توانید در هر کجای دنیا که قرار دارید با فرد دیگر به نقل و انتقالات پولی بدون تمرکز بر یک نهاد اقتصادی بپردازید. اولین پول دیجیتال غیرمتمرکز که به‌منظور جلوگیری از ایجاد تورم و حفظ ارزش پول و دارایی مردم در مدت طولانی ایجاد شده است.

تفاوت اصلی بیت کوین و با ارز سنتی در غیر متمرکز بودن آن است. بعد از رونق این فن‌آوری روزبه‌روز به کاربران آن اضافه می‌شود این نرم‌افزار به قدری قدرتمند عمل کرد که تعدادی از کشورها به‌دلیل ایجاد نقص در نظام پولی کشور جلوی آن را گرفتند.

بیت‌کوین یک واحد پول مجازی است که با توسعه در کشورهای مختلف بدون هیچ‌گونه پشتوانه به ظاهر دولتی و حکومتی در صدد ایجاد یک اقتصاد کاملاً مجازی است این در حالی است که کارشناسان راه‌اندازی این سیستم را نقشه آمریکا برای تحول در اقتصاد جهان می‌دانند.

 

 

* یک و بام دو هوای بانک مرکزی

اما بعد از عنوان بیت‌کوین در ایران نشست‌های متعددی در این خصوص صورت گرفت تا آنجای که سعید مهدیون ، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از نهایی شدن یک سناریو از پنج سناریوی مواجه با بیت‌کوین و پول‌های مجازی در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: روح کلی این سناریو مواجهه و برخورد قانونمند با این پدیده برای استفاده از مزایای آن در کشور است.

«حکیمی»، معاون فن‌آوری بانک مرکزی، می‌گوید که این بانک در حال حاضر نه بیت‌کوین را تأیید می‌کند و نه رد: «تا زمانی که بانک مرکزی به‌عنوان سیاست‌گذار در ارتباط با آن هنوز سیاست خود را جمع‌بندی و اعلام نکرده است، فقط می‌تواند نسبت به آن هشدار دهد. با این حال برخی منتقد هستند که بانک مرکزی جلوی این ارزها را نمی‌گیرد در حالی که آن‌ها اپلیکیشن‌هایی هستند که ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم اما مهم هشدار است که در رابطه با آن به عموم اعلام می‌کنیم که هم ریسک بالایی دارد و هم احتمال کلاهبرداری در آن وجود دارد.

 

* کدام کشور بیت‌کوین را مدیریت می‌کند؟

خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز در همین خصوص با دکتر الیاس کمالوند ، کارشناس بانکی به گفت‌وگو نشست که در ادامه ماحصل این گپ‌وگفت را با هم می‌خوانیم:

وی گفت: هنوز به طور کلی بانک مرکزی مخالفت یا موافقت خود را در خصوص این سیستم اعلام نکرده و آنچه به نظر می‌رسد درصدد تأثیرات این سیستم پولی در کشورهای مختلف و در ایران است.

کمالوند در مورد بیت‌کوین بیان داشت: بیت‌کوین یک پول مجازی یا به عبارت دیگر یک ارز جدید است که تحت هیچ حکومت و دولتی قرار ندارد و همین عامل سبب شده تمام کشورها بتوانند از این ویژگی حتی با وجود تحریم استفاده کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از کارشناسان اقتصادی ادعا می‌کنند که بیت‌کوین می‌تواند یکی از راه‌های تبادل پول با وجود تحریم‌ها بانک‌های ایران در جهان باشد، این درحالی است که هنوز ماهیت این شبکه به درستی شناسایی نشده است.

این کارشناس معتقد است: بعد از ناپدید شدن سازنده بیت‌کوین شایعات مختلفی در مورد او مطرح شد، اما جای سؤال این‌جاست که چگونه و از چه منابعی مدیران فعلی آن توانستند که سازها و سرورهای اعظیم که قیمت آن بالای چند میلیارد دلار است را فراهم کنند؟

این کارشناس با بیان این‌که معادن اولیه این شرکت در چین و بوسنی دایر شد بیان کرد: درست است عملیات آن اکنون در ایسلند در حال انجام است اما آمریکا در تلاش است که تمام آن را در دسترس بگیرد.

وی به بالا رفتن ارزش کوین (ارز بیت کوین) در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: تقریباً ارزش آن هر روز در حال افزایش است و من آخرین خبری که از ارزش این پول مجازی دارم به هر بیت کوین حدود ۵ هزار دلار قیمت داشت.

کمالوند اظهار داشت: بیت‌کوین بدون هیچ چارچوب قانونی در حال فعالیت و گسترش است این در حالی است که آمریکا در صدد است که با اعمال قانون‌های سختگیرانه از فعالیت آن در کشورش جلوگیری کند و با اعمال نفوذ آن را در دست بگیرد تا بتواند بر واحدهای پولی جهان تأثیر بگذارد.

وی عنوان کرد: ارزش یک بیت کوین در اولین عرضه یک سنت بود اما ظرف مدت کوتاه و کمتر از یکسان به ۶۰۰ دلار رسید و همچنین در حال افزایش است، که این روند جای تعجب دارد.

این کارشناس غیبت بانک و دولت در بیت‌کوین را از اصول اصلی آن دانست و تصریح کرد: دولت چین به دلیل تأثیر بیت کوین در اقتصاد این کشور، فعالیت این شرکت را در چین متوقف کرد.

 

 

* بیت‌کوین دنبال خیانت‌ها در زمینه حقوق اقتصادی اساسی ملت‌ها است

دکتر عماد خانلری ، عضو انجمن همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز، در ارتباط با بیت‌کوین اظهار داشت: توجه به اقتصاد واقعی و استفاده بهینه از تکنولوژی‌های نوین ارتباطاتی جهت ایجاد فضائی برای اقتصاد واقعی و توسعه آن اهمیت دارد و موضوع دیدگاه‌های اقتصادی بیت کوئینی به اصطلاح «روشنفکر مآبانه دیجیتالی» صرفاً خود گول زدن مقطعی در فضای مجازی  نبوده و نیست.

وی گفت: کار بنگاه‌های کاسب کاری که تحت نام «پایگاه خبری تأمین مالی» این‌گونه تبلیغات موهوم را مطرح می‌کنند، عملشان نوعی معاونت در کلاهبرداری و همراهی با کلاهبرداران اصلی پشت صحنه است.

عضو انجمن همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی، آب پاکی را روی دست موافقان بیت کوین ریخت و در این باره گفت: سیستم فعلی بانکی در سطح بین‌الملل مخصوصا از سال ۱۹۹۰ به بعد یکی از عاملان همین سیستم ایجاد و توسعه اقتصاد مجازی با نام «سیستم ایجاد پول مجازی و بدهی‌ها» صندوق بین‌المللی پول بوده که در سال ۲۰۰۸ منجر به بروز بحران سیستمیک در سطح بین‌المللی شده و حالا با تغییر نام و با عنوان طرح بیت‌کوین خواهان ادامه همان خیانت‌های در زمینه حقوق اقتصادی اساسی و معاهداتی ملت‌ها هستند.

قبل از ابداع بیت کوین، سیستم‌های مالی آنلاین برای امنیت به یک سیستم کنترل‌کننده مرکزی احتیاج داشتند. ساتوشی ناکاموتو با ابداع یک شیوه اثبات کار در شبکه همتا به همتا، راهی جایگزین پیشنهاد کرد. بیت کوین پروژه‌ای نسبتاً جدید و شدیداً تحت توسعه است. به همین دلیل توسعه دهندگان آن به کاربران توصیه می‌کنند که به آن به‌عنوان یک نرم‌افزار آزمایشی نگاه کنند.

 

 

* در بیت کوین سرمایه‌گذاری نکنید

حسینی ، عضو کمیسیون «برنامه،بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی از مردم خواست در بیت‌کوین سرمایه گذار نکنند و عنوان کرد: «بیت‌کوین» ظاهر خوبی دارد، اما آیا ما تجربه چنین کاری را در کشور داریم؟ و آیا این موضوع مورد تائید دستگاه امنیتی و نظارتی است؟ ، همگی این موارد نیازمند پاسخگویی است و مردم باید مقداری با دقت بیشتری در این ارتباط عمل کنند.

در حالی که مدیرعامل فرابورس کشور از احتمال ورود بیت‌کوین به بازار بورس خبر داده و می‌گوید: نهاد رسمی تنظیم مقررات در این زمینه بانک مرکزی است و بورس‌ کالا به‌عنوان جزئی از یک کل قادر نیست چنین کاری را به‌طور مستقل انجام دهد.

این صحبت مدیرعامل بورس نشان از تمایل بانک مرکزی و همچنین بورس برای ورود این سیستم به ایران است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۶۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده

به گزارش صدای ایران از ایرنا، « سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) با بیان اینکه این نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران است و فضای رقابتی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود، امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.

ایران تحریم ناپذیر است

وی افزود: این نمایشگاه نشان دهنده آن است که ایران تحریم ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید؛ طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران به نتیجه نرسیده و بعد از این هم هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی را داشته باشد و به جهان عرضه کند.

تحریم نوعی جنگ است

رئیس جمهور بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز‌ها را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند، اما متاسفانه جریان تحریم‌ها نماد‌های ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌هاست.

رئیس جمهور گفت: جریان تحریم‌ها نماد‌های ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌هاست.

رئیس جمهور تحریم را نوعی جنگ دانست و گفت:، اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‎تواند به آن دست یابد، محروم کند. در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با ابتنا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشار‌های حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

وی بیان کرد: غرب تلاش می‌کند که ما و منطقه به فناوری‌های نوین دست پیدا نکنیم و اگر به این فناوری دست یافتیم، نقطه اصلی در دست خودشان باشد که بتوانند به سلطه‌گری ادامه دهند، اما به لطف خداوند متعال و به برکت نیرو‌های جوان و دانشمند ما بسیاری از دانش‌ها در کشور ما بومی شده است. امکان اینکه بتوانند دانش بومی را از کشور ما حتی با ترور دانشمندان، از کشور خارج کنند امکانپذیر نیست.




رئیس جمهور تاکید کرد: تصور نکنند اگر چند دانشمند و متخصص را تحت فشار قرار دهند می‌توانند ما را از نوآوری و دستیابی به فناوری نوین بازدارند هرگز این طور نخواهد شد. آنجا که دشمن بیشترین فشار را برای عدم دستیابی ما به دانش اعمال می‌کند ما بیشترین موفقیت را کسب کرده‌ایم به عنوان مثال در صنایع هسته‌ای و نظامی فشار آوردند که ما به فناوری نوین دست پیدا نکنیم، اما بیشترین موفقیت ما در صنایع نظامی و هسته‌ای اتفاق افتاده است.

قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست

آیت الله رئیسی در ادامه قدرت نظامی را بسیار مهم دانست و گفت: توانایی به همراه دارد، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند کشوری را در کنار تولید قدرت نظامی، قدرتمند کند قدرت تولید و اقتصاد و توانایی برای صادرات است. به تولیدکنندگان تاکید می‌کنم که امروز شما در جایگاه تولید قدرت قرار دارید و صادرکنندگان ما نیز با صادرات برتر خود برای کشور تولید قدرت می‌کنند.

رونمایی از توانمندی ها، ارتباط دولت‌ها و ملت‌ها و مردم با یکدیگر را رقم می‌زند

وی این نمایشگاه را موجب امیدآفرینی برای ملت ما و مردم منطقه برشمرد و عنوان کرد: این امید ایجاد می‌شود که ما حتما توانایی انجام کار‌های بزرگ را داریم. من در پایان به این نکته اشاره می‌کنم که ایران اسلامی با توجه به جایگاهی که در آن واقع شده، خط ترانزیتی است؛ ما دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان را در جنوب داریم و به اقیانوس هند متصلیم؛ خط ترانزیتی به صرفه، مطمئن و با زمان عبور بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای برای حمل و نقل و جابجایی کالا باشد.

رئیس جمهور کارفرمایان، تولیدکنندگان، مهندسان و کارگران را افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله باتحریم‌های آمریکا و دیگر دشمنان ایران و انقلاب اسلامی معرفی و خاطرنشان کرد: این افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌ها توانسته‌اند در عرصه تولید، اقتصاد و فناوری به گونه‌ای عمل کنند که امروز به جرأت می‌توان ایران را کشوری فناور و پیشرفته نامید.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از خام‌فروشی به ایجاد زنجیره کامل تولید نیاز داریم، گفت: ایجاد زنجیره کامل تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال، و ارزش افزوده بالاتر می‌تواند به خود تولید نیز رونق و تنوع بیشتر ببخشد و امکانات و ظرفیت‌های محقق کردن این هدف از مواد اولیه مورد نیاز تا دانش و علم و نیروی انسانی متخصص و کارآمد کاملا در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود تولیدات متنوع و دستاورد‌ها و توانمندی‌های متعددی ارائه شده است، این محصولات را بخشی از توانایی‌های امروز جمهوری اسلامی ایران دانست و از همه کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند خواست که موضوع مذاکره، تنظیم و انعقاد قرارداد و دیگر اقدامات لازم برای تجارت و تولید را با جدیت پیگیری کنند تا در زمان برگزاری نمایشگاه هفتم توانمندی‌های صادراتی ایران، ببینیم که گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است.





رئیس جمهور همچنین بر ضرورت نگاه ویژه نسبت به تجارت با ارز‌های ملی تاکید کرد و گفت: امروز در مجامع و پیمان‌های اقتصادی بزرگ نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا موضوع تجارت با ارز‌های ملی از سوی سران کشور‌های عضو مطرح است که تحقق آن باید با جدیت پیگیری شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اهمیت نقش دفاتر بازرگانی در معرفی ظرفیت‌های کشور به بازرگانان و فعالین اقتصادی ضمن تقدیر از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه برای افزایش این دفاتر در ۶۰ نقطه از دنیا افزود: از جمله مشکلات ما در جهت توسعه مبادلات اقتصادی آشنا نبودن بازرگانان و فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و از طرفی عدم آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی ما با ظرفیت‌های دیگر کشورهاست که در این زمینه ایجاد دفاتر بازرگانی در راستای آشنایی بین این دو بخش می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

رئیس جمهور در ادامه ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست در هم‌افزایی بین کشور‌ها و همچنین بازرگانان و فعالان اقتصادی برای رشد تولید و اقتصاد ایران و کشور‌های منطقه راهگشا باشد.

به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و توسط شرکت توسعه صنعت نمایشگاه و رویداد برگزار می‌شود.

این نمایشگاه قرار است در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی و رونق تجارت خارجی و استفاده از توانمندی و ظرفیت بالای نمایشگاهی کشورمان، تحت عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ برگزار شود.

تاکنون حضور ۱۷۳ شرکت داخلی در این نمایشگاه قطعی شده و قرار است این شرکت‌ها از شنبه تا چهارشنبه به مدت چهار روز از ساعت ۸ تا ۱۵ فعال باشند.

این شرکت‌ها در ۷۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و فضای باز در سالن‌های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۸، ۲۵، ۳۱، ۳۵، ۳۸، A ۳۸، B ۳۸، ۴۰، ۴۱ و ۴۴ حضور خواهند داشت و محصولاتی در حوزه پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و گردشگری را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود