Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@19:39:38 GMT

وجود 1074 بیمار دیالیزی در شهرستان تبریز

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۷۷۸۵

وجود 1074 بیمار دیالیزی در شهرستان تبریز

رئیس انجمن خیریه‎ی بیماران کلیوی آذربایجان شرقی از وجود 1074 بیمار دیالیزی در شهرستان تبریزخبر داد.

عادل فیروزی در گفت‎وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: 67 نفر از این تعداد بیمار کلیوی پیوند کلیه شده‎اند که 17 مورد از آن پیوند از فرد مرگ مغزی شده، بوده است. همچنین در 9 ماهه‎ی اول سال جاری نیز حدود 242 پرونده‎ی جدید در دفتر انجمن تشکیل شده است که احتمال افزایش آن تا پایان سال وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به آمار موجود و روند افزایشی بیماران مبتلا به نارسایی‎های کلیوی، به منظور آسیب‎شناسی و ریشه‌یابی بروز این بیماری نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری به خصوص در سطح مدارس است تا به این ترتیب عوامل موثر مشخص شده و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی‎های کلیوی به مردم داده شود. 

 دلال کلیه در آذربایجان شرقی وجود ندارد

وی در ادامه با اشاره به این که دلال کلیه در استان نداریم، گفت: در طول سال‌های اخیر برخی در کشور واسطه می‎شدند و بین فرد اهداکننده و گیرنده رایزنی کرده و سودهای کلانی از بازار دلالی می‎بردند. اما امروزه با چنین مشکلی مواجه نیستیم و تمامی مراحل پیوند کلیه با حمایت انجمن و در بیمارستان‎های دولتی انجام می‎شود. برخی به اشتباه رایزنی شخصی‎ بین اهداکننده و گیرنده‎ی عضو را به نام دلالی تعبیر می‎کنند.

فیروزی ادامه داد: مبلغ قانونی تعیین شده برای کلیه پیوندی، 18 میلیون تومان بوده و بنیاد بیماران خاص نیز پرداخت یک میلیون تومان را عهده‎دار شده است. تمامی این هزینه‌ها تا قبل از پیوند بر عهده‎ی خود اهداکننده است و این 19 میلیون تومان پس از موفقیت‎آمیز بودن پیوند، به حساب اهداکننده واریز خواهد شد. انجمن کلیه هیچ دخالتی در توافقات بین دو طرف ندارد و در قبال دریافت مبلغ بیش از حد قانونی هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‎گیرد. همچنین هر فرد اهدا کننده و گیرنده باید به انجمن استان خود مراجعه کند.

وی با تاکید براین که مشکل اشتغال و مسکن بیماران کلیوی جدی است، اظهار کرد: اکثر بیماران کلیوی که دیالیز می‌شوند، سرپرست خانوار و یا بی‌بضاعت هستند و توان مالی خوبی ندارند. برخی خانواده‌ها با ۱۰۰ هزار تومان امرار معاش می‌کنند!

وی افزود: اکثر دیالیز شوندگان یا افراد منتظر در صف پیوند توان ادامه‌ی کار را ندارند و کمیسیون پزشکی نیز همکاری لازم را در تایید از کارافتادگی آنان ندارد؛ به طوری که برخی پرونده‌ها بیش از سه سال است که در کمیسیون پزشکی و در صف داوری هستند!. پرونده‌های بیماران کلیوی در کمیسیون پزشکی سرنوشتی بیش از رد یا تایید ندارند و بیماران از بلاتکلیفی در این کمیسیون و چشم‌ به راهی کلافه شده‌اند.

رئیس انجمن خیریه‎ی بیماران کلیوی آذربایجان شرقی گفت: تا اوایل سال گذشته، بیمه‌ها بخش عمده‌ای از هزینه‌های دارویی را تحت پوشش قرار داده بودند، ولی سقف پوشش بیمه‌ها با افزایش قیمت دارو در سال جاری ثابت ماند و بیماران را با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: داروهای جانبی و تقویتی که توام با داروهای اصلی توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند، تحت پوشش بیمه نیستند و این در حالی است که بیمار کلیوی داروهای جانبی مثل داروی پوکی استخوان را به دلیل عوارض ناشی از دیالیز مصرف می‌کند. امیدواریم پزشکان با بیمه به توافق برسند و این داروها که اکثرا گران قیمت هستند نیز تحت پوشش قرار بگیرند.

آگهی دادن برای فروش کلیه قانونی نیست

فیروزی با بیان این که چسباندن آگهی برای فروش کلیه قانونی نیست، گفت: چنین اقداماتی جلوه‌ی شهر را تخریب می‌کنند و لازم به برخورد با متخلفان است. البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در برخی موارد گیرنده با گروه خونی‌ نادر، مجبور به چسباندن آگهی است.

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت نامناسب ساختمان دفتر انجمن خیریه‌ی بیماران کلیوی آذربایجان شرقی گفت: به منظور خدمات رسانی بهتر در ساختمانی مقاوم‌تر نیاز به فضایی با زیربنای ۷۰۰ الی یک هزار متر است که تحقق آن، دستور شهردار و طی مراحل اداری را می‌طلبد. در زمان شهردار سابق، موافقت "دکتر نجفی" را برای تاسیس دفتر انجمن کلیه در شهرک خاوران گرفتیم. از شهردار کنونی نیز تقاضا داریم تا نسبت به حل این مشکل تدابیری را اتخاذ کند.

فیروزی در ادامه با اشاره به اقدامات دفتر انجمن خیریه‎ی بیماران کلیوی در استان افزود: در طول سال جاری بالغ بر 76 میلیون مستمری ماهانه به بیماران واجد شرایط، 142 میلیون تومان کمک هزینه‎ی پیوند و 28 میلیون تومان برای تهیه‎ی ارزاق ضروری بیماران تحت حمایت انجمن پرداخت شده است.

وی با بیان این که انجمن بیماران کلیوی آذربایجان شرقی مردم نهاد است، اظهار کرد: این انجمن کاملا غیردولتی بوده و با مشارکت خیران و مردم فعالیت می‎کند و از مردم و خیران خواهشمندیم تا حمایت از بیماران کلیوی را فراموش نکردده و کمک‎های خود را از این بیماران دریغ نکنند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده، مساعدت‌های مالی دارویی، خدماتی، ایاب و ذهاب، ارائه‌ی خدمات اداری، راهنمایی و مشاوره از جمله اقدامات این انجمن به شمار می‌آیند. از مردم و خیران نیز تقاضا داریم تا مساعدت‌های مادی و معنوی خود را از بیماران کلیوی دریغ نکنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۷۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر فرزین رضازاده گفت: اورژانس هوایی در اولین و دومین پرواز خود یک مصدوم ۲۳ ساله آقا، مولتی تروما با وضعیت بحرانی را از شهرستان نقده و دو بیمار آقا و خانم با شکایت سکته قلبی را از شهرستان اشنویه به ارومیه انتقال داد و پس از سوختگیری، بلافاصله سومین پرواز خود را به مقصد سلماس انجام داد که در این ماموریت یک بیمار ۵۴ ساله خانم با شکایت سکته مغزی و سطح هوشیاری پایین را با حمایت‌های پیشرفته حیاتی توسط کارشناسان اورژانس هوایی به ارومیه انتقال داد.

گفتنی است اورژانس هوایی ارومیه از ابتدای سالجاری ۱۱ بیمار نیازمند خدمات تخصصی در مرکز استان را از شهرستان‌ها به ارومیه انتقال داده است.

دیگر خبرها

  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • جوان رفسنجانی ناجی جان بیماران شد
  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه