Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@19:53:08 GMT

ژن مقاوم به خشکی از آفتابگردان به گندم منتقل شد

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۶۶۳۶۲

ژن مقاوم به خشکی از آفتابگردان به گندم منتقل شد

محققان آرژانتینی توانسته اند با مهندسی ژنتیک، ژن مقاوم به خشکی را از دانه های آفتابگردان به گندم، سویا و ذرت منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، محققان آرژانتینی موفق شدند که ژن مقاوم به خشکی را از دانه های آفتابگردان به گندم، سویا و ذرت منتقل کنند. درهمین حال این کشور در حال صدور مجوز برای محصولات جدیدی مانند نیشکر و سویای متحمل به خشکی، نیشکر مقاوم به آفت، نیشکر مقاوم به علف کش، سیب زمینی مقاوم به ویروس، گلرنگ و یک نوع چمن مقاوم به علف کش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرژانتین در حال صدور مجوز برای محصولات تراریخته جدیدی مانند گندم، نیشکر، ذرت و سویای متحمل به خشکی است. آزمایش ارقام جدید تراریخته متحمل به خشکی در مناطق مختلف این کشور افزایش عملکرد بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد را نشان داده است.

در آرژانتین سه محصول عمده زراعی که از نوع تراریخته است شامل سویا با ۱۸.۷ میلیون هکتار، ذرت با ۴.۷۴ میلیون هکتار و پنبه با ۳۸۰ هزار هکتار تولید می‌شود. به این ترتیب محصولات تراریخته با سطح زیر کشت ۲۳.۸۲ میلیون هکتار و پذیرش ۹۷ درصدی از سوی کشاورزان آرژانتینی در سال ۲۰۱۶ مواجه بودند.

بنابراین نوع غیر تراریخته این سه محصول در آرژانتین تقریبا یافت نمی‌شود.

بر اساس آخرین گزارش شورای توسعه بیوتکنولوژی آرژانتین، تولید سویای تراریخته موجب شده است تولید دانه سویا در این کشور از ۱۱ میلیون تن در سال ۱۹۹۷ به ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ افزایش یابد. همچنین سطح زیرکشت این محصول از ۶ میلیون هکتار به ۱۸ میلیون هکتار در مدت مشابه افزایش یافت.

بنابراین با وجود افزایش سه برابری سطح زیرکشت تولید این محصول ۴.۸ برابر افزایش داشته که نشان می‌دهد کشت سویای تراریخته ۳۰ درصد عملکرد بیشتری را نسبت به سویای غیر تراریخته نصیب کشاورزان آرژانتینی کرده است.

سویای تراریخته همچنین امکان کشت بدون خاک ورزی (شخم) و کشت سویا بلافاصله پس از برداشت گندم را فراهم کرد که این امر یکی از دلایل افزایش سطح زیر کشت بوده است.

از سال ۲۰۰۹ صد درصد سویای تولیدی در این کشور از نوع تراریخته است. کشت سویا در سال‌های ۱۹۹۶ـ۱۹۷۱ حدود ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد در حالی که با بهره‌مندی از ارقام سویای تراریخته این رشد در دوره ۲۰۱۵ـ۱۹۹۶ به ۹.۴ درصد در سال افزایش یافت.

مطالعات نشان می‌دهد بهره مندی از زیست فناوری کشاورزی برای این کشور حدود ۲ میلیون شغل جدید و ۱۲۷ میلیارد دلار درآمد ناخالص نصیب این کشور کرده که ۶۶ درصد آن سهم کشاورزان بوده است. پیش بینی شده است معرفی نیشکر تراریخته سطح زیر کشت این محصول را در این کشور از ۳۵۰ هزار هکتار کنونی به ۵ میلیون هکتار افزایش دهد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۶۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی‌های نهایی کارگزاران صندوق بیمه، خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی ۱۴۰ هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان را گزارش کرد. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا بیان اینکه این استان در تولید محصولات از جایگاه مهمی برخوردار است، اظهار داشت: استان بوشهر قطب تولید برخی از محصولات از جمله گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما و برخی دیگر از محصولات است و تولید گندم در این استان از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی اهمیت بارندگی مؤثر در تولید محصول زراعی استان را مهم دانست و بیان کرد: یکی از مؤثرترین فاکتور در میزان عملکرد گندم با توجه به شرایط آب و خاک استان پراکنش بارندگی موثر و اثربخشی آن در تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه در سال زراعی جاری افزون بر 140 هزار هکتار اراضی استان تحت پوشش گندم دیم قرار گرفت، تصریح کرد: کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی نهایی کارگزاران صندوق بیمه‌ای استان خسارت 100 درصدی به اراضی 140 هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان بوشهر را گزارش کردند.

توکلی، اراضی تحت پوشش گندم آبی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از 18 هزار هکتار گندم آبی استان بوشهر محصول گندم حدود 4 هزار هکتار این اراضی به سبب کاهش باران و تداوم خشکسالی خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه اراضی گندم استان بوشهر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد گفت: پرداخت غرامت خسارت به تولیدکنندگان گندم استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای، پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • آیا قرار دادن نان در فریزر آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر