Web Analytics Made Easy - Statcounter

تصور عمومی این است که یک دانشگاه، فهرست مشخصی از وظایف آموزشی، پژوهشی و خدماتی را در قبال دانشجویان خود به عهده دارد، اما این وظایف در رویکردهای تجربه شده مختلف و از نظر مصادیق، تفاوت ماهوی دارند. به عبارت دیگر، دانشگاه‌ اسلامی - ایرانی، با نیازهای متفاوت و همچنین دانشجویانی با دغدغه‌های متفاوت مواجه است و بنابراین، تدارک دانشجویان توانمند برای حضور موثر با رویکرد خاص دینی، مستلزم بازتعریف وظایف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رجعت به بیانات رهبر معظم انقلاب، به عنوان رأس سیاست‌گذاری کلان کشور، در خصوص وظایف دانشگاه در قبال دانشجویان، فهرست گسترده‌ای از وظایف را شاهد هستیم. با ترکیب محورهای گسترده ذکر شده در بیانات، می‌توان دو محور اصلی «نواندیشى علمى» و «خودسازی فکری و اخلاقی» را به عنوان هسته‌های اصلی بحث، مورد اشاره قرار داد. به تعبیر دیگر، این دو محور، در حکم دو بال الزامی برای عزیمت دانشجو به سمت «آرمان‌ها»یی است که تعالی جامعه را تضمین می‌کند. چنانچه این سه وظیفه عمومی دانشگاه‌های کشور را با مأموریت ملی و منطقه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در همراستایی با هویت ملی و منطقه‌ای ایران اسلامی، پیوند بزنیم، وظایف دانشگاه آزاد اسلامی در قبال دانشجویان، تدارک امکانات و شرایطی است که به تربیت انسان متخصص و اخلاق‌گرا به عنوان رهبران فکری و مدیران آینده در سطح ملی و منطقه‌ای منجر شود.

در خصوص محور نخست، نواندیشی علمی مستلزم تقویت نگرش‌های علمی جدید و همچنین زیرساخت‌های متناسب با این وظیفه است. در این محور، «تقویت روح نوآوری علمی»، «گسترش جنبش نرم‌افزاری» و «تأمین نشاط علمی» سه مأموریت اصلی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب مستمراً اشاره شده است. همچنین، این حرکت‌ها مستلزم نوعی نگاه عدالت‌محور به حوزه‌های مختلف علمی نیز می‌باشد. ترکیب عدالت علمی و نوآوری به بهترین شکل در این بیان رهبر انقلاب متجلی است که: «دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرم‏ افزارى همه‏ جانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانى که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالب‌ها و نوآوری‌هاى علمىِ خودى بتوانند بناى حقیقى یک جامعه آباد و عادلانه مبتنى بر تفکّرات و ارزش‌هاى اسلامى را بالا ببرند».

باید توجه داشت که تقویت روح نوآوری و به عمل درآوردن دانش، یک وظیفه مقطعی در طول حیاتِ دانشجویی فرد نیست و بنابراین ایجاد یا تشدید روحیه یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان یکی از وظایف اصلی در این مسیر است. شرایط در حال تغییرات سریع، نهادهای علمی را به پرهیز از زمانمند دیدن دوره‌های آموزشی تشویق می‌کند. در تضاد با دانشگاه سنتی گذشته که صرفاً مسئولیت آموزش دوره‌ای دانشجویان را داشت، دانشگاه امروز مرجع یادگیری و تقویت روحیه نوآوری مادام‌العمر است. این وظیفه اولاً مستلزم تغییر نگرش از دانشگاه فارغ‌التحصیلی به دانشگاه تعاملی است و ثانیاً مستلزم تدارک زیرساخت‌های ویژه است. در این رویکرد جدید، هر فارغ‌التحصیل، نماینده موثر و مهم دانشگاه در جامعه تلقی می‌شود و بنابراین از حقوق سازمانی تعریف شده‌ای برخوردار است. ایجاد همبستگی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، تقویت تعامل فارغ‌التحصیلان با دانشجویان از طریق استمرار گسترده‌ترین حق دسترسی ممکن به منابع علمی و در اختیار گذاشتن فضای ایمیل دانشگاهی از جمله تمهیدات زیرساختی ضروری برای توسعه و تقویت این تعامل است. این وظیفه، همچنین عایدات بسیاری برای دانشگاه به ارمغان می‌آورد که پویایی علمی، یکی از مهمترین آنها است.

در محور دوم، جوانب و زیرمجموعه‌های خودسازی فکری و اخلاقی را می‌توان در دو بخشِ اعتلای اخلاق و دین در دانشجویان و توسعه دانش سیاسی آنان دسته‌بندی کرد. در دسته نخست، محورهای «اعتلاطلبی»، «اصولی بودن»، «رو به مردم بودن»، «تعالی‌گرایی»، «انقلابی مسئول و متعهد بودن»، «بسیج اخلاقی»، «ایمان آگاهانه داشتن» و «تهذیب اخلاق داشتن» مستقیماً و مستمراً مورد اشاره رهبر معظم انقلاب است. این رویکرد، از جمله در این بیان ایشان بارز است که: «اکنون دانشگاه به تلاش براى پیشرفت علمى و رشد فکرى و نورانیت معنوى روزافزون بیش از همیشه نیازمند است». همچنین در دسته دوم، «بسیج سیاسی»، «فهم سیاسی داشتن»، «توانایی ایجاد روابط حسنه با هر سلیقه»، «تحلیل سیاسی داشتن» و «از نظر سیاسی، فعال بودن» محورهای مورد اشاره ایشان است. یکی از کامل‌ترین گزاره‌های همراستا با بحث دانش سیاسی، این قول است که: «دانشجو باید صاحب فهم سیاسى، قادر بر تحلیل سیاسى، قادر بر شناخت انگیزه‏ها و جریان‏هاى سیاسى، و صاحب شناخت از اوضاع سیاسى کشور و جهان - نه فقط کشور - باشد. دانشجو اگر قدرت تحلیل سیاسى نداشته باشد، فریب مى‌خورد و فریب خوردن دانشجو، درد بزرگى است که تحمّلش خیلى سخت است».

نکته حیاتی و حساس در تجزیه و تحلیل وظایف دانشگاه در قبال دانشجویان این است که دو محور وظایف ذکر شده را بایستی در یک مجموعه واحد مورد سیاست‌گذاری قرار داد، چرا که تفکیک آنها به مسئولیت‌ها یا وظایفی مجزا، هم‌افزایی لازم برای تأمین هویت منحصر به فرد دانشگاه اسلامیایرانی را مخدوش می‌سازد. به عبارت دیگر، هدفِ نواندیشی علمی در دانشگاه اسلامی – ایرانی، همانی است که خودسازی فکری و اخلاقی در صدد تحقق آن است. این اهداف، بیش از همه، به تأمین استقلال و عزت افراد و جامعه منجر خواهد شد و در نهایت تأمین کننده هویتی است که مبنای تشخص و تمایزِ نهاد علمی و شخصیت علمیِ جامعه اسلامی است چرا که هدف تعریف وظایف فوق، تأمین و تقویت هویت متکی به نفس و توانمند دانشجویان و همچنین هویت منسجم و مقتدر دانشگاه آزاد اسلامی، است که در پیگیری دو محور وظایف ویژه فوق‌الذکر لحاظ شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی، به دلیل جامعیتِ علمی و گستردگی منابع انسانی، قابلیت‌های زیرساختی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (یا بدنه فکری) ضروری برای تقویت روحیه نوآوری مادام‌العمر، تبدیل دانش به محصول، پشتیبانی از خودسازی اخلاقی و در نهایت تأمین بلوغ سیاسی دانشجویان را دارد، اما اینکه آیا این قابلیت‌ها و زیرساخت‌ها، در مسیر تأمین وظایف دوگانه فوق‌الذکر در حداکثر توان و ظرفیت به خدمت گرفته شده است یا خیر، بازاندیشی کرد. ممکن است راهکار اصلی را در اصلاح نگرش عمومی نسبت به چیستی دانشگاه و تعریف وظایف آن مبتنی بر دو محور فوق دانست. به این اعتبار، بهره‌گیری حداکثری و هدایت صحیح منابع گسترده موجود، وابسته به عامل مستقل «نگرش« است. برای رسیدن به هویتِ منسجم نوآور و اخلاق‌گرا، خودباوری عمومی در همه سطوح مدیریتی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، ضرورت و اولویت دارد.

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۰۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است و هر کس باید نسبت به شکل‌گیری هویت نسلی آینده کشور نقش خود را به خوبی ایفا کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، رضا رضایی صبح امروز در مراسم غبارروبی مرقد مطهر شهدا در گلزار شهدای کرمان با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در جمع معلمان شور آفرین و انگیزه بخش بود، اظهار داشت: دیدار رهبر انقلاب با معلمان به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، دریایی از شعف، انگیزه و امید را در فرهنگیان برای اتفاقات خوب آینده ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری عالمانه و با اشراف کامل مسائل و برنامه‌های آموزش و پرورش را در دیدار با معلمان تبیین کردند، افزود: یک نکته قابل تامل این است که بیانات حضرت آقا تکلیفی را برای همه روشن می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه هر کس باید نسبت به شکل‌گیری هویت نسلی آینده کشور نقش خود را هم خوب ایفا کند، گفت: با توجه فرمایشات حضرت آقا، در شکل‌گیری هویت نسلی آینده محوری‌ترین دستگاه آموزش و پرورش است و همه باید کمک کنند تا مجموعه دستگاه‌ها در زمینه حمایت وظیفه خود را به خوبی ایفا کند.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین مبنای تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورش استان کرمان است، ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تهیه نقشه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در سال 1402 آموزش و پرورش استان در این زمینه در سطح کشور پیشگام بوده است.

رضایی بیان کرد: مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر نقش موثر فرهنگیان در کشور، رسالت خطیر معلمان و آموزش و پرورش را به جامعه فرهنگی، مردم و مسئولان یادآوری کرد و شور نشاط و پویایی را به آموزش و پرورش تزریق کرد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نسبت به اقدامات معاونت پرورشی هم تاکید داشتند، گفت: معاونت پرورشی استان هم باید به صورت جدی نسبت به موضوع دانش آموز با نگاه راهبردی بر اساس ویژگی بومی و منطقه‌ای وارد شود.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین بازتاب نامه‌‌های مقام معظم رهبری است
  • توصیه مهم امام جمعه زاهدان برای اجرای قانوان عفاف و حجاب
  • عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است
  • بیداری در دانشگاه های جهانی حاصل دوراندیشی مقام معظم رهبری است
  • آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان 
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان
  • کارگران فولاد اکسین ثابت کرده‌اند در عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری پیشرو هستند / همه روزهای سال، "روز کارگر" است
  • ندای ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در جامعه طاغوت بلند است