Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-نکته‌ای که در رابطه با بهم خوردن نسبت عرضه و تقاضا در بازار مسکن مطرح است، عطش این بازار برای خانه‌های ارزان و کوچک است. بررسی معاملات مسکن در بهار ۹۷ نشان می‌دهد بیش از ۷۶ درصد از معاملات مسکن در زمانی که هجوم تقاضا رخ داده بود، مربوط به خانه‌های زیر ۱۰۰ متر و بیش از ۵۷ درصد از معاملات مربوط به خانه‌های زیر ۸۰ متر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار مسکن در ایران ماه‌های خاصی را تجربه می‌کند. از اسفند ۹۶ تا خرداد ۹۷ در بازه زمانی ۴ ماهه، این بازار شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها بود. افزایش ۶۰ درصدی که ۳۰ درصد آن تا اسفند ۹۶ و ۳۰ درصد دیگر از اسفند ۹۶ تا روزهای آخر اردیبهشت ۹۷ رخ داد و شاهد هجوم کم‌سابقه‌ای شد.

اینکه چرا بازار مسکن در ایران طی ۴ ماه شاهد این افزایش شد، تحلیل‌هایی متعددی به زعم مختصصان و فعالان این حوزه دارد. گروهی معتقدند بازار مسکن در ایران به واسطه رکود چند‌ساله مانند فنری فشرده هر لحظه آماده‌ آزاد شدن خود بود و همزمان تکان‌های ارزی در ایران و تاثیر افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی و خاکستری ( مانند ارز، طلا، بورس و..) زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها شد و هیجان ناشی جا ماندن از رشد قیمت‌ها خریداران را با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی معاملات در دو ماه نخست سال ۹۷، مواجه کرد.
از آن طرف، گروه دیگر هجوم تقاضا ناشی از شرایط اقتصادی ایران ، رشد نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان در بازار مسکن را، دلیل نابسامانی چند ماه اخیر در این حوزه می‌دانند.
حالا با رکود نسبی که بر بازار مسکن حاکم شده است، پیش‌بینی‌ها از آینده مسکن در ایران نقل محافل اقتصادی شده و همزمان مختصصان و فعالان این حوزه نسخه‌هایی برای برون رفت از این وضعیت را دارند.
در این میان یکی از نسخه‌هایی بیش از باقی موارد مورد توجه اقتصاددان، دولت و فعالان حوزه مسکن قرار گرفته، ایجاد مشوق‌هایی برای افزایش عرضه مسکن برای مدیریت هجوم تقاضاست. متعادل شدن عرضه و تقاضا همواره جزء آرزوهای اقتصاددانان در حوزه ساخت و ساز بوده است، اتفاقی که در ایران آنطور که باید رخ نداده و حالا در هجوم تقاضا و بالا رفتن هزینه‌ها برای اجاره‌نشین‌ها بیش از قبل به چشم می‌آید.

نیاز بازار مسکن: خانه‌های ارزان و کوچک!

اما نکته‌ای که در رابطه با بهم خوردن نسبت عرضه و تقاضا در بازار مسکن مطرح است، عطش این بازار برای خانه‌های ارزان و کوچک است. بررسی معاملات مسکن در بهار ۹۷ نشان می‌دهد بیش از ۷۶ درصد از معاملات مسکن در زمانی که هجوم تقاضا رخ داده بود، مربوط به خانه‌های زیر ۱۰۰ متر و بیش از ۵۷ درصد از معاملات مربوط به خانه‌های زیر ۸۰ متر بوده است. مساله‌ای که به تایید مشاور وزیر راه شهرسازی نیز رسیده و واقعیت امروز بازار مسکن ایران است که به گفته حسین عبده تبریزی«مقدار قابل ملاحظه‌ای خانه‌های گران قیمت خالی داریم ولی خانه‌های ارزان قیمت به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ بسیار کم است. باید تلاش شود حمایت از تولید واحدهای کوچک و ارزان قیمت با پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گیرد»
نمودار زیر درصد معاملات مسکن در بهار ۹۷ را براساس زیربنا نشان می‌دهد.

خبرانلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۱۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟

به گزارش پارس نیوز، رصد بازار سکه و طلا طبق آخرین معاملات انجام شده تا لحظه انتشار این گزارش نشان می‌دهد که بازار همچنان در مسیر کاهش قرار دارد. ضمن اینکه بازار جهانی نیز امروز (یکشنبه) تعطیل بوده و تاثیر چندانی بر روند بازار داخل نداشته است. 

براساس آخرین معاملات انجام شده در بازار، سکه تمام طرح جدید به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشته است و در حال حاضر با بهای ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

بدین ترتیب قیمت سکه طی این دور روز از هفته جاری (دیروز و امروز) نسبت به هفته گذشته بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت بها داشته است؛ چراکه در آخرین معاملات پایانی هفته گذشته، سکه ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشت.

سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، امروز ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

نیم سکه و ربع سکه نیز به‌ترتیب نسبت به هفته گذشته ۹۰۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۴۰۰ هزار تومان (ربع سکه) نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است؛ در بازار امروز نیم سکه ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۴ میلیون و ۵۰۰  هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز هفت میلیون تومان دادوستد شد.

باتوجه به آرامش در بازارهای جهانی نیز  روند قیمتی در بهای طلا نیز کاهشی است؛ هر مثقال طلای آب شده در بازار امروز ۱۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که نسبت به هفته‌ی گذشته ۵۶۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با بهای سه میلیون و ۴۰۷ هزار تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفت که ۱۳۲ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت هر گرم طلا در آخر هفته گذشته است.

گفتنی است، مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • ببینید | وعده علیرضا زاکانی به تهرانی‌ها؛ خانه ارزان قیمت در راه است؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟