Web Analytics Made Easy - Statcounter

جن، بنابر متون دین اسلام، موجودی اسرارآمیز است که مانند انسان دارای شعور، اختیار و تکلیف است. بنابر برخی آیات و روایات، جن، آفریده شده از آتش و یا آمیخته‌ای از آتش است. قرآن در ۲۲ آیه از جن یاد می‌کند و هفتاد و دومین سوره آن نیز جن نام دارد.
آیا جنّ چیز‌های با ارزش -مثل طلا- را می‌تواند با خود ببرد؟
در این زمینه، ابتدا باید گفت که امکان این‌که جنیان بتوانند چیزی را جابه‌جا کنند، در خود قرآن نیز مورد اشاره قرار گرفته است:

«فرد نیرومندى از جنّیان [رو به سوى سلیمان کرد و]گفت: پیش از آن‌که از جایگاهت برخیزى، من آن تخت را نزد تو می‌آورم و من در این کار، توانا و امینم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
[۱]از این آیه می‌توان نتیجه گرفت که همواره این امکان وجود دارد که اشیا توسط آنان جابه‌جا شود، اما با این وجود باید توجه داشت که این‌گونه نیست که خدا به آن‌ها این اجازه را داده باشد که آنان همواره در کار بشر دخالت کرده، زندگی عادی آنان را مختل کرده و به زحمتشان بیندازند.
در همین راستا، در بیشتر مواردی که ارواح و اجنه نسبت به اموری؛ مانند گم‌شدن اشیا مقصر شناخته می‌شوند، در واقع آنان هیچ تقصیری نداشته، بلکه انسان‌ها تنها به دلیل برخی مشکلات جسمی و روحی، به دنبال مقصری از میان آنان می‌گردند.

در همین زمینه، امام صادق (ع) درباره آنچه در مورد آسیب رساندن از ناحیه ارواح مطرح شده بود، می‌فرماید: «بیشتر آن چیزی که در مورد آزار ارواح مطرح می‌شود، به دلیل بیماری‌هایی؛ مانند تلخی مزاج، فشار خون و بالا رفتن بلغم می‌باشد و انسان قبل از آن‌که این بیماری‌ها او را نابود کنند، باید به درمان آن‌ها بپردازد». [۲]بر این اساس، بیشتر مواردی که گم شدن اشیا به اجنه نسبت داده می‌شود، در واقع این‌گونه نبوده و چه بسا منشأ گم شدن آن‌ها بعد‌ها روشن شود. با این وجود، ادعیه‌ای جهت رفع مزاحمت اجنه وجود دارد. [۳]حقایقی درباره جن‌ها

۱. سی و چهار بار نام جنّ، در قرآن کریم آورده شده است.
۲. هفتاد و دومین سوره قرآن به نام این موجود است: «قل اوحی الی انّه استمع نفر من الجنّ…» (سوره جن، آیه ۱)

۳. احادیث و روایات فراوانی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام و امامان در این خصوص وجود دارد.

۴. اجنه توسط بسیاری از انسان‌ها رؤیت شده اند.

۵. آیاتی از قرآن کریم وجود جنّ را مبرهن می‌داند، از جمله: «…جنوده من الجنّ و الإنس و الطّیر: سپاهیان سلیمان از جن و آدمی و پرنده، گرد آمده و به صف می‌رفتند.» (سوره نمل، آیه ۱۷) و آیه «و جعلوا لله شرکاء الجنّ و خلقه: [مشرکان]برای خداوند از جن شریکانی قرار دادند و حال آنکه جن را خدا آفریده است» (سوره انعام، آیه.۱۰۰)

۶. قرآن کریم خلقت جن را بیان می‌دارد: «و الجانّ خلقناه من قبل من نّار السّموم: جان (مترادف با جن و پدر جن است همان طور که آدم، پدر انسان) را پیشتر، از آتش زهرآگین آفریدیم» (سوره حجر، آیه ۲۷)

«خلق الانسان من صلصال کالفخّار؛ و خلق الجانّ من مارج من نّار: خداوند انسات را از گل خشک شده ای، چون خاک سفال، آفرید و جنیان را از شعله‌ای بی دود» (سوره الرحمن، آیات ۱۴ و ۱۵)

۷. جنیان می‌توانند خود را به هر شکل و قیافه‌ای درآورند. (به استثنای قیافه پیامبران و ائمه معصوم)

۸. جنیان، از چشم موجودات دیگر پنهانند.

پی نوشت
[۱]. «قالَ عِفْریتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ وَ إِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمینٌ‏»؛ نمل، ۳۹.
[۲]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج. ‏۹۲، ص. ۱۵۰، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق.
[۳]. همان، ج. ‏۹۲، ص. ۱۵۰.

منبع: بیتوته

islamquest.net

hawzah.net

منبع: پارسینه

کلیدواژه: جن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۸۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت

در خلاصه داستان «آوای ابرها» که روایتی از دل بمباران‌های متعدد بر سر کودکان غزه دارد و با تکنیک دوبعدی دیجیتال ساخته شده، آمده است: «کودکان فلسطینی نمی‌میرند، آن‌ها برای مدت کوتاهی به جایی میان ابر‌ها سفر می‌کنند.»

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» به کارگردانی محمد لطفعلی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی هادی فیروزمندی از تولیدات مرکز فیلم جوان سوره، به سومین دوره جشنواره بین‌المللی انیمیشن کاریبتونز (Caribetoons International Aanimation Festival) کلمبیا راه یافت.

این جشنواره از ۱۶ تا ۱۸ می ۲۰۲۴ برابر با ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری در شهر سانتا مارتا‌ی کشور کلمبیا برگزار می‌شود.

همزمان با اولین حضور بین‌المللی «آوای ابرها»، از پوستر بین‌المللی این اثر که طراحی آن برعهده سینا رعیت‌دوست بوده است، رونمایی شد.

هدف جشنواره کاریبتونز، تشویق ساخت انیمیشن‌های سمعی و بصری و همچنین ارایه سناریوهایی‌ست که در آن شیوه‌های دیجیتالی توسعه یافته به کار برده شده است. همچنین این رویداد استعداد‌هایی را که در این حرفه در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی مطرح می‌شوند، شناسایی می‌کند.

در خلاصه داستان «آوای ابرها» که روایتی از دل بمباران‌های متعدد بر سر کودکان غزه دارد و با تکنیک دوبعدی دیجیتال ساخته شده، آمده است: کودکان فلسطینی نمی‌میرند، آن‌ها برای مدت کوتاهی به جایی میان ابر‌ها سفر می‌کنند...

دیگر عوامل این اثر عبارتند از؛ مدیر هنری: محمد لطفعلی، طراحی و ترکیب صدا: احسان افشاریان، موسیقی: امید روشن‌بین، تدوین، انیمیشن و کامپوزیت: سینا پورجلال، مهدی خماریان، طراح گرافیک: سینا رعیت‌دوست، روابط عمومی: سپیده شریعت‌رضوی و محصول: مرکز فیلم جوان سوره.

پخش بین‌المللی این انیمیشن کوتاه برعهده مرکز بین‌الملل سوره است.

دیگر خبرها

  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج