Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-29@04:25:32 GMT

معایب استانی شدن انتخابات مجلس از زبان یک نماینده

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۳۳۹۹

نماینده شاهین‌شهر در مجلس معایب استانی شدن انتخابات مجلس را تشریح کرد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره استانی شدن انتخابات مجلس، گفت:در این مصوبه مجلس،استانی، تناسبی و حزبی شدن انتخابات در هم تنیده شده که در مرحله اجرا برای افرادی که می‌خواهند کاندید شوند و برای افرادی که می‌خواهند رای بدهند سردرگمی به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این مصوبه مجلس بسته‌ای شفاف و معقول نیست و دارای ابهامات زیادی است، ادامه داد:حتی زمانی که ماده‌ای از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به کمیسیون شوراها ارجاع داده می‌شد تا اصلاح شود بدون اینکه اصلاح خاصی بر روی آن انجام شود به صحن علنی بازگردانده می‌شد.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس اضافه کرد:به دلیل اینکه تلاش شده بود تا این طرح به انتخابات آتی مجلس برسد کار کارشناسی مناسبی بر روی آن انجام نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در مصوبه مجلس بر روی احزاب تکیه شده اما در کشور احزاب قوی شناسنامه‌دار وجود ندارد که بتوان از طریق آن انتخابات را دنبال کرد، اظهار داشت:با مصوبه جدید مجلس افراد باید تنها در یک لیست حضور داشته باشند و افراد جدید نمی‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند چون بستر این کار فراهم نیست.

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه با مصوبه مجلس افرادی که قصد حضور در انتخابات دارند محدود به لیست می‌شوند، اظهار داشت:عموما لیست‌های که بسته می‌شود بر اساس قدرت، ثروت و لابی‌گری است و به انتخاب آزاد مردم خدشه وارد می‌کند.

وی با تاکید براینکه پس از استانی شدن انتخابات مجلس، نمایندگان انتخاب شده به مناطق دور افتاده چندان اهمیتی نخواهند داد، گفت:عیب اصلی این طرح این است که یک نماینده بیشتر به نقاط با تراکم جمعیت اهمیت می‌دهد، آن 15 درصدی که در مصوبه مجلس برای تناسبی بودن در نظر گرفته شده عدد بالایی نیست و معمولاٌ افراد این رای را خواهند آورد، اما بالاترین آرا در مرکز استان باید باشد که در این صورت اگر فردی انتخاب شود خود را موظف به پاسخگویی به مرکز استان می‌داند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه مصوبه جدید مجلس باعث دلسردی مردم مناطق دارای جمعیت کم می‌شود، افزود:این نیز یکی از معایب استانی شدن انتخابات است که باعث کاهش انگیزه حضور در انتخابات می‌شود که با روح دموکراسی در تضاد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه یکی از معایب دیگر استانی شدن انتخابات افزایش هزینه‌های انتخاباتی است، عنوان کرد:یکی دیگر از معایب استانی شدن انتخابات کاهش اقلیت‌ها در مجلس است.

 

تسنیم

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Daz برچسب ها: حاجی دلیگانی ، انتخابات ، استانی شدن انتخابات

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: حاجی دلیگانی انتخابات استانی شدن انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۳۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحیدی: اجرای طرح انسداد مرزها در حال پیگیری است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  احمد وحیدی در حاشیه جلسه پاسخگویی به مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مرحله دوم انتخابات گفت: در مرحله اول انتخابات، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و ۴۵ نماینده برای انتخاب باقی مانده‌اند. انتخاب این ۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه انتخابیه و بالغ بر ۱۱۰۰۰ شعبه صورت می‌گیرد. انتخابات در ۸ حوزه به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌گیرد.

وی افزود: در این حوزه‌ها علاوه بر این‌که احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آرا نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. آموزش‌های لازم در این زمینه انجام شده است و امیدواریم مردم  در دور دوم نیز حضور پرشور و ارزشمندی را رقم بزنند.

 وزیر کشور همچنین  با ارائه توضیحاتی درباره بودجه اختصاص یافته به دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: این طرح در گذشته تصویب شده بود که رئیس جمهور دستور آن را صادر کردند البته این منابع مربوط به یک سال نیست بلکه مربوط به کل طرح می‌باشد. یکی از موضوعات مهم ما انسداد مرزهاست و با توجه به حساسیتی که رئیس جمهور بر این موضوع دارند، دستور آن را صادر کرده و کار‌های آن در حال انجام است.

وحیدی تاکید کرد: این اتفاق قرار است در تمام مرز‌های کشور بیفتد، اما با توجه به حساسیت، مرز‌های شرق و غرب به ویژه مرز‌های شرقی اولویت دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وحیدی: اجرای طرح انسداد مرزها در حال پیگیری است
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل