Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاح مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در کتابخانه امام رضا (ع) و مجتمع فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی در قوچان گفت: در اثبات حجیت ائمه اطهار علیهم الاسلام دو شاخصه راهبردی عصمت و علمیت مطرح بوده که علم و دانش ارجحیت دارد، زیرا سرلوحه و منشور دین همین آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تأکید بر اینکه عمق استراتژی اسلام در شرایط امروز نیز برای رشد، گسترش و تعالی همین خواندن و قلم است نه لشکرکشی و جنگ، تصریح کرد: امام رضا (ع) هم تجلی عقلانیت بوده که اوج آن را می‌توان در گفتگو‌ها و مناظره‌های ایشان با اصحاب ادیان مختلف مشاهده کرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با یادآوری اینکه ایرانیان نیز به خاطر خردورزی و فرهنگ دوستی مسلمان شدند، گفت: آستان قدس رضوی منتسب به عالم آل محمد (ص) بوده و اساسی‌ترین و محوری‌ترین استراتژی خود را بر مسئله علم و دانش یعنی علم‌محوری قرار داده است.

حسینی با بیان اینکه مرجعیت علمی که تولیت سابق آستان قدس رضوی نیز مطرح کرده بود بر همین اساس علم محوری است، افزود: زیرساخت‌های فراوانی در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگ، هنر، معماری، رسانه، ورزش و تبلیغ دینی توسط این آستان ایجاد شده به‌طوری‌که در حوزه آموزش قریب به ۱۵ هزار نونهال در قالب مهدالرضا (ع) مشغول آموزش بوده و این امر تا دانشگاه‌های عالی و سطوح دکتری در دستور کار قرار داشته است.

وی با اشاره به فراهم شدن ظرفیت بی‌بدیل و عظیمی توسط این آستان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، تصریح کرد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با قدمتی هزارساله دارای گنجینه‌ای برخوردار از ۳۰ میلیون منبع اطلاعاتی است و بیش از ۲۰ کتابخانه در مشهد، بیش از ۲۰ واحد در استان‌های مختلف و یک کتابخانه نیز در خارج کشور به‌صورت فعال دارد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه راهبرد آستان قدس رضوی شعاری نیست و یک عرضه فرهنگی عظیم در حوزه‌های مختلف را عملیاتی کرده است، گفت: ۱۴ میلیون برگ سند ارزشمند و ۸ هزار شئ موزه‌ای در قالب ۱۶ گنجینه را نگهداری، حفاظت و صیانت می‌کند.

حسینی با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی بر این اعتقاد بوده که ملت ایران می‌تواند با پیشینه تمدنی قوی که نشان آن وجود آثار ارزشمند است گام دوم انقلاب را بردارد، افزود: راه‌اندازی مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان برای اولین‌بار در خارج از مشهد راه‌اندازی می‌شود تا گامی برای برداشتن گام دوم انقلاب باشد.

وی ادامه داد: تجربه ارزشمند ۴۰ سال مدیریت و تمدن و پیشینه گذشته می‌تواند زمینه‌ای برای پژوهش فراهم کند، زیرا بدون پژوهش، تحقیق و مطالعه نمی‌توان گام دوم را برداشت البته باید پژوهش به سکو و زمینه‌ای برای حرکت به جلو تبدیل شود.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هدف از ایجاد مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در قوچان را ایجاد مرکز منطقه‌ای قوی برای دسترسی آسان پژوهشگران و محققان به اسناد تاریخی دانست و گفت: برای اولین بار IP دسترسی به منابع دیجیتال کتابخانه آستان قدس رضوی نیز در این مرکز برای اهل تحقیق و پژوهش راه‌اندازی می‌شود تا اساتید، طلاب و دانشجویان به‌راحتی به نسخ خطی و حتی سنگی دسترسی داشته باشند.

حسینی با تأکید بر اینکه نسخ خطی میراث فرهنگی بوده که همه نسبت به آن مسؤول هستند، افزود: دستگاه حضرت رضا (ع) یک دستگاه معتمد بوده و چه جایی مطمئن‌تر از این دستگاه برای نگهداری، حفاظت و صیانت از این آثار و اسناد و سپس قرار دادن آن در اختیار پژوهشگران و محققان تا به نحو مطلوب از آن استفاده کنند.

وی توسعه، تجهیز و تأمین منابع کتاب‌خوانی در سراسر کشور را در دستور کار این آستان مقدس خواند و ادامه داد: آستان قدس آمادگی دارد کتابخانه یا موزه در سراسر کشور را به‌صورت وقفی یا مشارکتی راه‌اندازی کند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با یادآوری اینکه قوچان دارای غنای فرهنگی و تاریخی بوده و یک شهر فرزانه شناخته می‌شود، گفت: سه‌شنبه‌های فرهنگی که در مشهد راه‌اندازی شده می‌تواند در قوچان نیز پیاده‌سازی شود و هر هفته یک شئ، سند یا واقف معرفی شود.

حسینی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت مجتمع‌های فرهنگی و هنری و کتابخانه امام رضا (ع) به‌عنوان یک کانون اثرگذار فرهنگی استفاده شود، زیرا این مراکز می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کمتر کرده و اثرگذاری تربیتی داشته باشد، افزود: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند گعده‌های علمی و نشست‌های صمیمی یا حتی مناظرات را در قالب اندیشگاه رضوی راه‌اندازی کنند تا سائل مبتلابه در آن مطرح شود.

وی تصریح کرد: بعد از ایجاد این مرکز در قوچان، اولویت بعدی راه‌اندازی چنین مرکزی در خراسان جنوبی است و پس از آن استان‌های دیگر در دستور کار قرار می‌گیرند.   انتهای پیام//ج.ر     نگهداری از ۱۴ میلیون برگ سند ارزشمند توسط آستان قدس رضوی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس رضوی کتابخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوانح رانندگی در خراسان رضوی ۱۱ نفر را راهی بیمارستان کرد

محمد علیشاهی گفت: در حادثه نخست بر اثر تصادف ۲ دستگاه خودروی سواری پژو پارس و سمند در بلوار «مجد» مشهد که صبح امروز رخ داد، ۶ نفر مصدوم شدند.

وی ادامه داد: برای امدادرسانی به مصدومان این حادثه سه دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام و تمامی مصدومان به بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد منتقل شدند.

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حادثه دیگر تصادف ۲ دستگاه خودروی سواری آردی با سمند ساعت ۱۱ و ۲۲ دقیقه امروز در محور سرخس به «چاهک» رخ داد که این حادثه پنج مصدوم در پی داشت.

وی بیان کرد: برای امدادرسانی به مصدومان یک دستگاه آمبولانس اورژانس و یک دستگاه آمبولانس هلال احمر به محل حادثه اعزام و تمامی مصدومان توسط اورژانس به بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد منتقل شدند.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • جشن مومنانه‌ همراه با پیوست علمی و فرهنگی در دهه کرامت
  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • ۶۲ نوزاد غرب خراسان رضوی از سقط نجات یافتند
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • ۵ مصدوم در سانحه رانندگی در خواف
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی ۱۱ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • ادامه روند افزایش تدریجی دما در خراسان رضوی
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • روایت ژنرال صهیونیست از استراتژی یحیی السنوار