Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@23:40:58 GMT

ویتامین D چگونه بر روحیه شما اثر می‌گذارد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۳۶۹۳

روزنامه جام جم نوشت: ویتامین D عملکردهای زیادی در بدن دارد که حفظ سلامت استخوان‌ها، مغز و سلامت قلب ازجمله آنهاست. همچنین تحقیقات نشان‌داده، پایین‌بودن سطح ویتامین D در بدن با افسردگی همراه‌است. بااین‌حال، این به آن معنا نیست که دریافت بیشتر ویتامین D به‌تن‌هایی می‌تواند از افسردگی جلوگیری یا آن را درمان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود ویتامین D و افسردگی

کمبود ویتامین D ممکن است به افسردگی منجر شود. در یک تحقیق نشان‌داده‌شد، خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، در مقایسه با کسانی که سطح ویتامین D بالاتری دارند بیشتر است. رابین فروتن، متخصص تغذیه پزشکی یکپارچه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا می‌گوید مقادیر کم ویتامین D با اختلال افسردگی اساسی و جزئی و همچنین اختلالات خلقی و کاهش سریع‌تر توانایی‌های شناختی همراه‌است.

به گفته این متخصص تغذیه، سطح پایین ویتامین D ممکن است عملکرد شناختی را مختل کند. زیرا گیرنده‌های ویتامین D در مناطقی از مغز وجود دارند که مسؤول خلق‌وخو و رفتارهایی همچون افسردگی هستند.

بزرگسالان روزانه به طور متوسط به حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D نیاز دارند.

اما معدودی از غذاها مانند قارچ، زرده تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، شیر، ماست، غلات صبحانه و آب‌پرتقال به طور طبیعی حاوی ویتامین D کافی برای تأمین نیاز روزانه شما هستند. متداول‌ترین راه دریافت این ویتامین دریافت از طریق نور خورشید است. باید سعی کنید سه‌بار در هفته بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر حدود ۱۵ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید تا بتوانید ویتامین D کافی دریافت کنید.

آیا دریافت بیشتر ویتامین D به بهبود افسردگی کمک می‌کند؟

افزایش ویتامین D بدن می‌تواند به ارتقای سلامت عمومی و حس قوی‌تری از شادی کمک کند.

با این حال، تحقیقات ثابت نکرده‌اند که دریافت بیشتر ویتامین D یک درمان مستقل و کافی برای افسردگی است. دکتر دوروثیسیت، روانپزشک می‌گوید ما شواهد کافی برای توصیه به استفاده از این روش به عنوان یک روش مستقل برای درمان افسردگی در دست نداریم.

درعوض، پزشک شما احتمالا ترکیبی از روان‌درمانی و مصرف مکمل ویتامین D را در کنار برخی تغییرات اساسی در سبک زندگی، مانند ورزش منظم و تغذیه سالم، به عنوان اولین قدم برای درمان افسردگی توصیه خواهد کرد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ویتامین D

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان

سارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به در دست اجرا بودن ۵ طرح تغذیه مصنوعی در استان گفت: برای تکمیل این طرح‌ها از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته‌ است.

او افزود: از این محل ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح تغذیه‌ای نهبندان با ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی تخصیص یافته است.

سارانی عنوان کرد: تاکنون در زمینه اجرای این طرح ۱۰۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ظرفیت آبگیری سد تغذیه مصنوعی بندان را ۱.۷۴ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: هدف از احداث این سد، ذخیره‌سازی سیلاب و رواناب و رهاسازی برای دشت‌های پایین دست است.

بیشتر بخوانید

اعتبار به طرح‌های تغذیه مصنوعی رسید/ خراسان جنوبی صدرنشین جدول اجرای طرح‌های نوین آبیاری

او با بیان اینکه طرح تغذیه مصنوعی بندان حد فاصل شهر‌های نهبندان و زابل و در فاصله ۷۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد تصریح کرد: در سال‌های پر باران بین ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب رواناب و سیلاب در این سد ذخیره‌سازی خواهد شد.

سارانی بیان کرد: ۵ طرح تغذیه مصنوعی در نواحی مرزی خراسان جنوبی شامل بندان و چاهداشی نهبندان، آهنگران زیرکوه، گزیک درمیان و مشوکی سربیشه در دست اجراست که در دولت سیزدهم ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مصوب شده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد