Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@01:16:47 GMT

درد و دل مادران آینده سرزمینم

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۶۱۰۴

درد و دل مادران آینده سرزمینم

ایسنا/آذربایجان غربی اول ذیقعده در تقویم به نام روز دختر نامگذاری شده، به نام دختران سرزمینم که با وجود تمامی کمبود ها، مشکلات و چالش ها همچنان در تلاش هستند تا ظرفیت ها و استعدادهای خود را به رخ جامعه بکشانند و این استعداد های بالقوه را با وجود هزاران هزار مشکل و ناعدالتی های جنسیتی به بالفعل تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دختران این سرزمین و نسل حاضر نسلی هستند که هم پای مردان و بعضا پویا تر و جدی تر از آنان در کنارتمام تبعیض ها و محدودیت ها ایستاده اند، می جنگند و از آرزوها و خواسته هایشان کوتاه نمی آیند.

شکاف و تبعیض جنسیتی آزارمان می دهد

نازنین دختر ۲۴ ساله و دانشجو رشته روانشناسی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه باید شکاف و تبعیض جنسیتی باید در جامعه از بین برود، تصریح کرد: دختران جامعه توانایی انجام کارهای بزرگ را در همه زمینه ها دارند ولی به دلیل شکاف و برخی تبعیض ها یا از خواسته های خود دست می کشند یا با وجود تمامی تلاش ها، جامعه آن ها را نادیده می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه برخی خانواده ها همچنان دیدگاه سنتی به دختر و پسر دارند و دختر را محدود می کنند، خاطر نشان کرد: محدودیت های خانواده ها باعث شده دختران از اعتماد بنفس کمتری برخوردار باشند و کمتر در محیط های اجتماعی حضور یابند.

نازنین در خصوص مشکلات دختران یاد آور شد: عدم وجود امنیت برای دختران، نبود محیط مخصوص دختران و بانوان برای انجام کارهای فرهنگی و هنری و ورزشی و اشتغال از جمله مشکلات دختران جامعه در خانه و بیرون از محیط خانه است.

وی اظهار کرد: دادن اعتماد به نفس وآزادی به دختران از سوی خانواده ها و جامعه ، دراختیار گذاشتن محیط های تفریحی و آموزشی مخصوص بانوان از جمله انتظارات دختران است.

پریا دختر۱۷ ساله که سال دیگر کنکور خواهد داد در گفت وگو با ایسنا افزود: تنها دغدغه فعلی خود را قبولی در کنکور و اشتغال بعد از تحصیل  می داند.

پریا با اشاره به اینکه اگرچه در خانه  با خانواده رابطه ی خوبی داشته و با آزادی می تواند در هر رشته و شغلی درآینده مشغول شود، اظهار کرد: اما به دلیل شرایط و وضعیت جامعه و برخی محدودیت ها به دلیل جنسیت نمی تواند رشته یا شغل مورد علاقه به خصوص رشته های فنی را به دلیل نبود آینده شغلی انتخاب کند.

وی با اشاره به اینکه توانایی خوبی در ورزش تکواندو دارد ولی به دلیل مسایل مالی نمی تواند این رشته ورزشی را ادامه دهد، خاطر نشان کرد: اگر در شهر ما یک مجموعه ورزشی مخصوص بانوان بود که شهریه های کمتری دریافت می کرد، می توانستم من  و دختران امثال من رشته  ورزشی مورد علاقه خود را ادامه داده و پیشرفت کنیم.

دختران جامعه امروز نیازمند توجه بیشتری هستند

فرشته دختر ۲۷ ساله و دارای مدرک فوق دیپلم در گفت وگو با ایسنا افزود: تنها انتظار او و اغلب دختران و بانوان از جامعه و مسئولین ایجاد آزادی و تامین امنیت برای آنها در محل کار و جامعه است.

وی که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده در یکی از کارخانه های ارومیه مشغول به کار طولانی مدت است، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما نگاه خوبی به کار کردن بانوان در برخی جاها از جمله کارخانه ها نداشته و او به اجبار و شرایط خانوادگی در آنجا کار می کند و محل کار خود را نیز از دوستان و آشنایان پنهان می کند.

فرشته با اشاره به اینکه علاقه زیادی به ادامه تحصیل دارد، تصریح کرد: اولا به دلیل مشکلات اقتصادی و ثانیا به دلیل اینکه  هیچ آینده ای روشن برای ادامه تحصیل و اشتغال نمی بیند دیگر رغبتی برای ادامه تحصیل ندارد.

وی با بیان اینکه دختران امروز جامعه نیازمند توجه بیشتری هستند،ادامه داد: اگر دولت مجموعه ها و بازارچه های و وام های کم بهره برای خرید مواد اولیه  در اختیار بانوان قرار دهد خیلی از دختران و بانوان هم سن و سال او می توانند به تولید هنرهای دستی مشغول شده و کسب درآمد کنند.

به دنبال حل مشکلات بانوان استان هستیم

پریسا علیلو مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا افزود: در راستای استفاده از ظرفیت های بانوان نخبه به ویژه بانوان نخبه علمی استان سند ارتقای وضعیت بانوان نخبه تنظیم شده و به تفکیک شهرستان ها فرصت ها و چالش های زنان خانه دار و دختران مطالعه شده و نقشه راه زنان و امور بانوان  سازمان ها و دستگاه های  استان در سال جاری قرار می گیرد.

وی یاد آورشد: هدف از سند ارتقای وضعیت بانوان استان ارتقای جایگاه بانوان،تقویت وتحکیم خانواده و استفاده از ظرفیت  بانوان  به ویژه بانوان نخبه علمی در دستگاه های اجرایی و مدیریتی است.

علیلو با اشاره به اینکه ۴۹.۲درصد جمعیت آذربایجان غربی را بانوان تشکیل می دهند، خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۳۶۰نفر در استان موفق به دریافت تسهیلات بانکی مختص اشتغال زنان سرپرست خانواده شده اند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۹۷هزار بانوی شاغل در بخش های مختلف اداری و خدماتی و کشاورزی شناسایی شده اند، تصریح کرد: طبق طرح دست یابی به شاخص های عدالت جنسیتی  باید تا پایان این دولت ۳۰ درصد از پست های مدیریتی استان در اختیار بانوان قرار گیرد که تا کنون تنها ۱۸ درصد از ۳۰ درصد محقق شده و امید است تا پایان دولت تدبیر و امید این امر محقق شود.

وی بااشاره به تعداد بانوان باسواد استان گفت: براساس آخرین سرشماری یک میلیون و ۸۲ هزار و ۳۶۹ بانوی باسواد در استان وجود دارد که از این تعداد ۷۶۸ هزار و ۳۳۷ نفر در شهر و مابقی در روستاها زندگی می کنند.

علیلو با اشاره به اینکه کمبود ها و مشکلات عمده ای در حوزه ورزش بانوان در استان به ویژه شهرستان های استان داریم ،اظهار کرد: اولویت کاری ما تفکیک نکردن زن ومرد، ساخت پارک ها و مجموعه های فرهنگی  با امکانات و زیرساخت های بهتر است.

دختران جامعه با تمام قوا استعدادهای خود را بالفعل کنند

منصوره ایزدی جامعه شناس نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه دغدغه دختران جامعه ما با سایر اقشار جامعه تفاوت خاصی دارد، تصریح کرذ: دختران جامعه ما باید به استعداد های خود بیشتر تکیه کرده و خود را دست کم نگیرند و از امکاناتی جامعه دراختیارشان قرار داده هرچند این امکانات کم باشد به بهترین نحو استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه جایگاه امروز دختران جامعه ما نسبت به دهه های گذشته فرق کرده و بهتر شده است، خاطر نشان کرد: اگر چه در جامعه شاهد تبعیض های جنسیتی و خشونت  هرچند کم  با عناوین مختلف از جمله تجاوز، قتل های ناموسی و محدودیت ها از سوی برخی خانواده ها هستیم ولی با این وجود دختران با اعتماد به نفس و آگاهی توانسته اند توانایی های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دختران امروز مادران آینده جامعه هستند و روحیه شاداب آنها یک جامعه را شاداب خواهد کرد، بنابراین مسئولین باید نابرابری های جنستی را برطرف و زمینه را برای حضور پرنگ تر و آزادانه بانوان در جامعه فراهم کنند.

ایزدی با اشاره به اینکه خانواده ها در دادن اعتماد به نفس و شکوفایی دختران نقش مهم تری دارند، یادآور شد: حضور دختران در دانشگاه ها ، پست های سازمانی و مسابقات  فرهنگی و ورزشی  نشان می دهد جامعه به سمتی پیش می رود که در آن دخترها و بانوان به  خود باوری رسیده  و می توانند با اتکا به استعداد ها و اعتماد بنفس خود حضوری مفید و موثری در جامعه داشته باشند و در برخی موارد بهتر از مردان نیز حضور یابند.

دختران سرزمین من نسلی هستند که آگاهانه انتخاب می کنند و با وجود مشکلات بسیار زیاد مصمم بوده  و هیچ وقت در برابر "نشدن ها" و "نتوانستن ها "تسلیم نخواهند شد.

مسئولین جامعه برای داشتن جامعه فعال و پویا باید بیش از گذشته زمینه را برای  حضور فعال و پویای بانوان و دختران فراهم کنند چرا که دختران این سرزمین در بسیاری از زمینه های علمی ،هنری و ورزشی ثابت کرده اند با حجاب  خود و علی رغم بسیاری از محدودیت ها توانسته اند خوش بدرخشند .

مشکلات بانوان جدا از جامعه نیست واگر این مشکلات رفع نشود ،خانواده ها که مهم ترین نهاد یک جامعه اند دچار تزلزل شده و جامعه به آینده ای نا معلوم گرفتار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز دختر آذربایجان غربی خاطر نشان دختران جامعه بانوان نخبه خانواده ها محدودیت ها جامعه ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۶۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان در شورای ششم اصفهان

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شورای ششم شهر اصفهان سعی کردیم رونق بوستان‌های خانواده‌محور که در چند منطقه وجود دارد، همچنین بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان محقق شود.

فرزانه کلاهدوزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: روز شوراها را به همه کسانی که در این حوضه فعالیت می‌کنند تبریک می‌گویم؛ کار در نهاد شورا مسئولیتی است که فراتر از جایگاه آن، گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات شهروندان و تجلی اراده آن‌ها در حکمرانی و مشارکت در اداره شهر است.

وی افزود: با توجه به اینکه به دلیل مشغله زیاد سایر کمیسیون‌ها، بر مسائل مربوط به بانوان کمتر تمرکز می‌شد، در کمیسیون خانواده رونق بوستان‌های خانواده‌محور که در چند منطقه وجود دارد، همچنین بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان پیگیری شد، همچنین سعی کردیم بتوانیم در زمینه‌های تفریح کارهای بهتری انجام دهیم.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل بیشترین برنامه‌ریزی در شورای ششم انجام شده است، چراکه هوای اصفهان آلوده است و باید برای افزایش زیست‌پذیری آن تا تحقق شهر زندگی تلاش می‌کردیم.

کلاهدوزان بیان کرد: یکی از دستاوردهای شورای ششم اصفهان تشکیل کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان است که برای نخستین‌بار شکل گرفت و امیدواریم به اهداف مدنظر برسیم.

وی با اشاره به بهترین روز کاری خود در طول فعالیت شورای اسلامی شهر عنوان کرد: زمانی که ۱۰۰ اتوبوس هم‌زمان باهم وارد خطوط حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان شد و همه راننده‌ها و اتوبوس‌ها در کنار هم قرار داشتند، صحنه زیبایی را ایفا کردند و خاطره‌ای خوش در ذهن من نقش بست.

کد خبر 747889

دیگر خبرها

  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • پیام تبریک وزیر ورزش و جوانان در پی قهرمانی تیم ملی فوتبال دختران
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان در شورای ششم اصفهان
  • سلام دختران فوتسالیست چادرملو به لیگ برتر
  • سردار رادان : چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود/ ما باید از مادران آینده صیانت کنیم